Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kniha a ostatní média v mateřské škole
Název práce v češtině: Kniha a ostatní média v mateřské škole
Název v anglickém jazyce: Books and other media in Pre-schools
Klíčová slova: kniha, média, dítě předškolního věku, medializované dětství, dítě a počítač, mateřská škola
Klíčová slova anglicky: the book, the media, the pre-school age, the childhood influenced by the media , the child and computer, the nursery school
Akademický rok vypsání: 2008/2009
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra české literatury (41-KCL)
Vedoucí / školitel: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 12.12.2010
Datum zadání: 30.03.2011
Datum a čas obhajoby: 26.05.2011 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.04.2011
Datum proběhlé obhajoby: 26.05.2011
Předmět: výsledek diplomové práce (OSZD001)
Oponenti: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zmapovat pomocí studia odborné literatury a dotazníkového šetření, jak se v českých mateřských školách pracuje s knihami a dalšími médii (v rámci toho diplomantka prostuduje RVP pro MŠ ? Začít spolu, Montessori, Waldorfské MŠ, atd), jak si knihy stojí v porovnání s ostatními médii. V další fázi by se diplomantka měla seznámit se zahraničními publikacemi na toto téma a porovnat situaci v českých MŠ (se zaměřením na metody a formy práce) se situací v MŠ v zahraničí, zamyslet se nad tím, čím by předškolní pedagogika mohla v oblasti rozvoje čtenářství v cizině inspirovat. Metody načerpané z obou informačních zdrojů opatří didaktickým komentářem. V poslední fázi diplomantka navrhne vlastní modelové metodické postupy pro práci s knihou, respektive s literárním textem v MŠ, které by měly sloužit jako zdroj nápadů pro učitelky z MŠ, a opět je okomentuje.
Seznam odborné literatury
1. BENEŠ, P.: Čtením ke vzdělávání. (Texty z konference Čtením ke vzdělávání). Praha: Svoboda Servis 2004 (doporučuji zaměřit se na článek E. Opravilové).
2. BÍNA, D.: Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: PF JU, 2005.
3. BLAŽEK, B.: Tváří tvář k obrazovce. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995.
4. BLAŽEK, B: Venkov, města, média. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998.
5. ČERNOUŠEK, M.: Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990.
6. DOLEŽALOVÁ, J.: Kniha a ostatní média. Výchova ke čtenářství. Duha, roč. 13, č. 3 (1999), s. 27.
7. CHALOUPKA, O.:. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
8. CHALOUPKA, O.:Rodina a počátky dětského čtenářství, Victoria Publishing, 1995.
9. JUCOVIČOVÁ, D.: ?Předčtenářské období a jeho význam pro rozvoj čtenářství?. In Současnost literatury pro děti a mládež, 2004, Liberec: Technická univerzita, s. 81 ? 86.
10. MATĚJČEK, Z.: ?Čtením ke vzdělání.? Čtenář 56, 2004, č. 1, s. 27. (+ další články a monografie tohoto autora týkající se čtenářství)
11. McLUHAN, H.M.: Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, s.r.o. 2000.
12. McQUAIL,D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál 1998
13. OPRAVILOVÁ, E.:. Čtení a čtenářství jako celosvětový problém. Predskolská výchova SK., Roč. 51, č. 3 (1996), s. 8-9. (+ další publikace této autorky týkající se předškolního čtenářství)
14. ŘÍČAN, P., PITHARTOVÁ, D.: Krotíme obrazovku. Praha: Portál 1995.
15. TOMAN, J.:Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: PF JU, 1992.
16. Práce s knihou na mateřské škole a 1. stupni základní školy (referáty z konference Společnosti přátel knihy pro mládež). Praha 1987.


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK