Kniha a ostatní média v mateřské škole
Název práce v češtině: | Kniha a ostatní média v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Books and other media in Pre-schools |
Klíčová slova: | kniha, média, dítě předškolního věku, medializované dětství, dítě a počítač, mateřská škola |
Klíčová slova anglicky: | the book, the media, the pre-school age, the childhood influenced by the media , the child and computer, the nursery school |
Akademický rok vypsání: | 2008/2009 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 12.12.2010 |
Datum zadání: | 30.03.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 26.05.2011 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.04.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 26.05.2011 |
Předmět: | výsledek diplomové práce (OSZD001) |
Oponenti: | doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je zmapovat pomocí studia odborné literatury a dotazníkového šetření, jak se v českých mateřských školách pracuje s knihami a dalšími médii (v rámci toho diplomantka prostuduje RVP pro MŠ ? Začít spolu, Montessori, Waldorfské MŠ, atd), jak si knihy stojí v porovnání s ostatními médii. V další fázi by se diplomantka měla seznámit se zahraničními publikacemi na toto téma a porovnat situaci v českých MŠ (se zaměřením na metody a formy práce) se situací v MŠ v zahraničí, zamyslet se nad tím, čím by předškolní pedagogika mohla v oblasti rozvoje čtenářství v cizině inspirovat. Metody načerpané z obou informačních zdrojů opatří didaktickým komentářem. V poslední fázi diplomantka navrhne vlastní modelové metodické postupy pro práci s knihou, respektive s literárním textem v MŠ, které by měly sloužit jako zdroj nápadů pro učitelky z MŠ, a opět je okomentuje. |
Seznam odborné literatury |
1. BENEŠ, P.: Čtením ke vzdělávání. (Texty z konference Čtením ke vzdělávání). Praha: Svoboda Servis 2004 (doporučuji zaměřit se na článek E. Opravilové).
2. BÍNA, D.: Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: PF JU, 2005. 3. BLAŽEK, B.: Tváří tvář k obrazovce. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. 4. BLAŽEK, B: Venkov, města, média. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998. 5. ČERNOUŠEK, M.: Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. 6. DOLEŽALOVÁ, J.: Kniha a ostatní média. Výchova ke čtenářství. Duha, roč. 13, č. 3 (1999), s. 27. 7. CHALOUPKA, O.:. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982. 8. CHALOUPKA, O.:Rodina a počátky dětského čtenářství, Victoria Publishing, 1995. 9. JUCOVIČOVÁ, D.: ?Předčtenářské období a jeho význam pro rozvoj čtenářství?. In Současnost literatury pro děti a mládež, 2004, Liberec: Technická univerzita, s. 81 ? 86. 10. MATĚJČEK, Z.: ?Čtením ke vzdělání.? Čtenář 56, 2004, č. 1, s. 27. (+ další články a monografie tohoto autora týkající se čtenářství) 11. McLUHAN, H.M.: Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, s.r.o. 2000. 12. McQUAIL,D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál 1998 13. OPRAVILOVÁ, E.:. Čtení a čtenářství jako celosvětový problém. Predskolská výchova SK., Roč. 51, č. 3 (1996), s. 8-9. (+ další publikace této autorky týkající se předškolního čtenářství) 14. ŘÍČAN, P., PITHARTOVÁ, D.: Krotíme obrazovku. Praha: Portál 1995. 15. TOMAN, J.:Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: PF JU, 1992. 16. Práce s knihou na mateřské škole a 1. stupni základní školy (referáty z konference Společnosti přátel knihy pro mládež). Praha 1987. |