Edukace v primární péči
Název práce v češtině: | Edukace v primární péči |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Education in Primary Care |
Klíčová slova: | edukační proces, historie pedagogiky a edukace, primární péče, pediatrie, pravidelné očkování, růst a vývoj dítěte, zdravý životní styl dítěte |
Klíčová slova anglicky: | educational process, the history of pedagogy and education, primary care, pediatrics, regular vaccinations, growth and child development, healthy lifestyles among children |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK (11-00250) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Miluše Kulhavá |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 22.02.2011 |
Datum zadání: | 29.03.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 11.06.2012 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.03.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.06.2012 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (B02110) |
Oponenti: | Mgr. Alice Strnadová, MBA |
Zásady pro vypracování |
řídí se pokyny pro vypracování bakalářské a diplomové práce ÚTPO a Opatřením děkana a tajemnice č. 10/2010 Pravidla pro evidenci, odevzdávání a zveřejňování závěrečných pracíPředběžná náplň práce |
Seznam odborné literatury |
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2 JŮVA, J. Stručné dějiny pedagogiky 6. vyd. Brno: Paido, 2007. 91 s. ISBN:978-80-7315-151-5 KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 224 s. ISBN 978-80-247-2429-4 KUČERA, M., KOLÁŘ, P., DYLEVSKÝ, I. et al. Dítě, sport a zdraví. 1. vyd. Praha: Galén, 2011. 190 s. ISBN 978-80-7262-712-7 LEBL, J., PROVAZNÍK, K., HEJCMANOVÁ, L. et al. Preklinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén, 2007. 248 s. ISBN 978-80-7262-438-6 MARCDANTE, K. J., KLIEGMAN, R. M., JENSON, M. B., BEHRMAN, R. E. Nelson Essentials of Pediatrics. 6. vyd. Canada: Saunders, 2011. 864 s. ISBN-13: 978-1-4377-0643-7 MUNTAU, A. C. Pediatrie. 1. čes. vyd. Praha: Grada, 2009. 608 s. ISBN 978-80-247-2525-3 SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 208 s. ISBN 978-80-247-3593-1 STOŽICKÝ, F., PIZINGEROVÁ, K. Základy dětského lékařství. 1.vyd. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2008. 359 s. ISBN 978-80-246-1067-2 VOKURKA, M., HUGO, J. Praktický slovník medicíny. 9. vyd. Praha: Maxdorf, 2008. 518 s. ISBN 978-80-7345-159-2 Seznam elektronických zdrojů Blooms taxonomy of learning domains http://www.businessballs.com/bloomstaxonomyoflearningdomains.htm[cit. 2012-02-22]. Dielektrika http://dielektrika.kvalitne.cz/bloom.html[cit. 2012-02-22]. JAROŠOVÁ Edukace v ošetřovatelství http://projekty.osu.cz/mentor/III-edukace.pdf [cit. 2012-02-15]. Moje dítě http://www.hami.cz/cs/vy-a-vase-dite/0-3-mesice[cit. 2012-01-15]. Očkovací kalendář v ČR, SZU www.szu.cz/tema/vakciny/ockovaci-kalendar-v-cr[cit. 2012-02-25]. Očkovací kalendář 2011 – Vakcinologie – ZDN http://www.zdn.cz/clanek/postgradualni-medicina/ockovaci-kalendar-2011-462084[cit. 2012-03-05]. Ošetřovatelství – Výuka – Edukace http://ose.zshk.cz/vyuka/edukace.aspx?id=1[cit. 2012-02-21]. Péče u nás a ve světě – ZDN http://www.zdn.cz/clanek/priloha-lekarske-listy/primarni-pece-u-nas-a-ve-svete-457765 [cit. 2012-02-24]. Primární péče, Národní centrum domácí péče České Republiky www.domaci-pece.info/primarni-pece[cit. 2012-03-10]. ŠMAHELOVÁ, B. Dějiny školy a pedagogiky, 2009. http://www.ped.muni.cz/wedu/Body/Stud_mat/DUP1/dej_ped.doc[cit. 2012-02-13]. Úvod do pedagogiky, Pedagogická fakulta http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/ps09/uvod_ped/web/index.html[cit. 2012-02-15]. VYHLÁŠKA ze dne 17. prosince 2009 o stanovení obsahu a časového rozmezí preventivních prohlídek http://www.epravo.cz/top/zakony/sbirka-zakonu/vyhlaska-ze-dne-17-prosince-2009-o-stanoveni-obsahu-a-casoveho-rozmezi-preventivnich-prohlidek-17580.html[cit. 2012-03-19]. Výchova, Andromedia http://www.andromedia.cz/andragogicky-slovnik/vychova[cit. 2012-02-15]. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce pojednává o Edukaci v primární péči, konkrétně o edukaci probíhající v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost. Teoretická část je zaměřena na historii pedagogiky a edukace, na podrobný popis edukačního procesu, na primární péči v rámci pediatrie a edukační témata týkající se tohoto oboru. V empirické části jsem využila metod kvantitativního výzkumu. Cílem výzkumu bylo zjistit stav edukace v primární péči v ordinaci praktických lékařů pro děti a dorost, zda jsou rodičům dětí do 6 let (pacientů / klientů primární péče) poskytovány informace týkající se péče o jejich dítě a v případě, že informace poskytovány jsou, kdo je předává, zda edukace probíhá za vhodných podmínek, vhodnou metodou a zda jsou dané informace pro rodiče dostačující a srozumitelné. Výzkum byl dále zaměřen na získání informací o tématech, o kterých zdravotníci edukují a naopak needukují, ale i o těch, které by rádi upřednostnili rodiče. Klíčová slova: edukační proces, historie pedagogiky a edukace, primární péče, pediatrie, pravidelné očkování, růst a vývoj dítěte, zdravý životní styl dítěte |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor thesis deals with education in primary care, specifically the education which takes place in the offices of general practitioners for children and adolescents. The theoretical part focuses on the history of pedagogy and education, the detailed description of the educational processes in primary care in pediatrics and educational issues related to this field. In the empirical part, I used the methods of quantitative research. Goal of the research was to clarify the implementation of education in primary care in the offices of general practitioners for children and adolescents to determine whether the parents of children under 6 years (patients / clients of primary care) are provided with sufficient information regarding the care for their child and if that information is provided, who passes the information, whether the education takes place under appropriate conditions, through suitable mediums and whether the information is sufficient and for parents easy to understand. The research was also aimed at obtaining information on issues on which the health care professionals do educate or on the contrary do not educate, and also those about which the parents would prefer to be informed. Keywords: educational process, the history of pedagogy and education, primary care, pediatrics, regular vaccinations, growth and child development, healthy lifestyles among children |