Mediální trh v České republice v kontextu současného hospodářského vývoje
Název práce v češtině: | Mediální trh v České republice v kontextu současného hospodářského vývoje |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Media Market in the Czech Republic in the Context of Contemporary Economic Development |
Klíčová slova: | Média, ekonomická situace, dopad krize, hospodaření, trh, Česká republika. |
Klíčová slova anglicky: | Media, economic situation, impact of the crisis, market, the Czech Republic. |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 22.10.2010 |
Datum zadání: | 22.10.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 01.02.2011 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.01.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.02.2011 |
Oponenti: | PhDr. Jan Křeček, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
ANDERSON, Chris. The Long Tail. How Endless Choise is Creating Unlimited Demand. New York : Random House, 2006. The Long Tail. How Technology is Turning Mass Markets into Milions of Niches, s. 15-26. ISBN 184413850X.
BENDA, Josef. Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2007. 273 s. ISBN 978-80-246-1387-1. BROWN, Allan. Digital Terrestrial Television in Europe. New Yersey : Lawrence Erlbaum Associates Pub., 2005. Implications for Commercial Broadcasters, s. 85-99. ISBN 0805847707. BURTON, Graeme; JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno : Barrister and Principal, 2001. 392 s. ISBN 80-85947-67-6. DOYLE, Gillian. Media Ownership. The Economics and Politics of Convergence and Concentration in the UK and European Media. London : Sage Publications Ltd, 2002. 192 s. ISBN 0-7619-6680-3. DOYLE, Gillian. Understanding media economics. 5. vyd. London : Sage Publications Ltd, 2006. 184 s. ISBN 0-7619-6875-X. FAGERJORD, Anders; STORSUL, Tanja. Ambivalence Towards Convergence. Digitalization and Media Change. Göteborg : Nordicom, 2007. Questioning Convergence, s. 19-31. ISBN 9789189471504. FERGUSON, Douglas A. Media Economics. Theory and Practice. New Jersey : Lawrence Erlbaum Associates, 2004. The Broadcast Television Networks, s. 149-171. ISBN 0805845801. FIALOVÁ, Helena, FIALA, Jan. Ekonomický slovník s odborným výkladem česky a anglicky. 2. vyd. Praha : A plus, 2009. 312 s. ISBN 978-80-903804-4-8. GARNHAM, Nicholas; LOCKSLEY, Gareth. Broadcasting Finance in Transition. A Comparative Handbook. New York : Oxford University Press, 1991. The Economics of Broadcasting, s. 8-22. ISBN 0195050894. MCKAY, Jenny. The Magazines Handbook. London : Routledge, 2006. The Business of Magazine Publishing, s. 187-207. ISBN 0415371376. OSVALDOVÁ, Barbora; HALADA, Jan, et. al. Praktická encyklopedie žurnalistiky. 2. vyd. Praha : Libri, 2004. 240 s. ISBN 80-7277-108-6. OWEN, Bruce M.; WILDMAN, Steven S. Video Economics. Cambridge : Harvard University Press, 1992. Introduction, s. 1-25. ISBN 0674937163. PICARD, Robert G. The Rise and Fall of Communication Empires. Journal of Media Economics. 1996, 9 (4), s. 23-40. ISSN 08997764. RŮČKOVÁ, Petra. Finanční analýza. Praha : Grada Publishing, 2010. 144 s. ISBN 978-80-247-3308-1. SHAPIRO, Carl ; VARIAN, Hal R. Information Rules. A Strategic guide to the Network Economy. Boston : Harvard Business School Press, 1999. 361 s. ISBN 0-87584-863-X. SIMON, Hermann. Jak na krizi : 33 okamžitých opatření pro vaši firmu. Praha : Management Press, 2009. 204 s. ISBN 978-80-7261-204-08. SOUKUP, Jindřich, et al. Makroekonomie : Moderní přístup. Praha : Management Press, 2008. 514 s. ISBN 978-80-7261-174-4. SOUKUPOVÁ, Jana, et al. Mikroekonomie. Praha : Management Press, 2008. 574 s. ISBN 978-80-7261-150-8. ŠMÍD, Milan. Media Ownership and Its Impact on Media Independence and Pluralism. Ljubljana : Peace Institute, Institute for Contemporary Social and Political Studies, 2004. Czech Republic, s. 141-164. ISBN 961-6455-26-5. |
Předběžná náplň práce |
Klíčovým zaměřením práce bude zmapování aktuální situace na trhu médií v České republice. Práce se zaměří především na vliv současné ekonomické situace na mediální organizace. Média se v tržním prostředí chovají jako obchodní podniky (výjimkou je veřejnoprávní ČT a ČRo - pro srovnání budou do práce zahrnuty také), jejich hlavním cílem je tedy generovat zisk. Příjmy médiálním organizacím plynou především ze zadané reklamy, jsou tedy závislé na fungování finančního systému jako celku. Pokud zadavatelé v důsledku nepříznivé hospodářské situace omezí zveřejňování reklamy v médiích, automaticky mediálním organizacím klesnou příjmy, což se projeví v chodu celé organizace. Cílem práce je zjistit, jaké konkrétní dopady má pokles ekonomické aktivity na mediální organizace. V kontextu hospodářského vývoje budou u mediálních organizací sledovány především takové znaky jako jsou například výkyvy v objemu zadané reklamy, výkyvy v prodaném nákladu (u periodického tisku) v souvislosti například s personálními nebo obsahovými změnami. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The work focuses on mapping the current situation in the media market in the Czech Republic. It examines in particular the impact of current economic situation in the media organizations. Media behave in the marketplace as commercial enterprises (except public Czech Television and Czech Radio - for comparison are also included in the work), their main objective is to generate profit. Media organizations derive revenue primarily from advertising specified, are therefore dependent on the financial system as a whole. If advertisers due to unfavorable economic situation restricts the publication of advertisements in the media, media organizations will automatically drop revenues, resulting in running the organization. The work investigates how the specific effects of the decline in economic activity in media organizations. For an overall analysis of the main characters in particular those such as revenue from principal activities of the organization, the total profit or changes in staffing. |