Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Náhoda jako princip
Název práce v češtině: Náhoda jako princip
Název v anglickém jazyce: The coincidence as a principle
Akademický rok vypsání: 2007/2008
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.10.2007
Datum zadání: 16.10.2007
Datum a čas obhajoby: 16.06.2009 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:05.05.2009
Datum odevzdání tištěné podoby:05.05.2009
Datum proběhlé obhajoby: 16.06.2009
Oponenti: PhDr. Lenka Bydžovská, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
OSNOVA:
Pojem náhody a historický náhled na její filosofickou podstatu.
Role náhody ve vědě a v životě.
Náhoda jako princip v umění.
Komparace jednotlivých autorů a zástupců směrů: dadaismus, surrealismus (absolutní, veristický)
Kandinskij, Schönberg, Pollock, Cage, Cunningham, Joyce.
Náhoda jako zdroj inspirace.
Seznam odborné literatury
ADORNO, TW.: Vers une musique informelle, in: Nové cesty hudby, Praha,
Supraphon 1970.

ARISTOTELES: Fyzika (přeložil a poznámkami opatřil Antonín Kříž), Petr
Rezek, Praha 1996.

BLÁHA, J.: Křižovatka geneze moderního malířství a hudby, Praha, UK 2007.

CARLIN, J.: Fineberg, Jonathan: Imagining America, Icons of 20th Century
American Art, New Haven, Yale University Press 2005.

DISMAN, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost, Praha, Karolinum 2005.

EMMERLING, L.: Pollock, Köln, Taschen 2003.

FRANK, E.: Pollock, München und Luzern, C.J. Bücher GmbH 1984.

GOLDING, J.: Cesty k abstraktnímu umění, Jihlava, Barrister & Principál
2003.

HUIZINGA, J.: Podzim středověku, Jinočany, H&H 1999.

HUIZINGA, J.: Homo ludens: o původu kultury ve hře, Praha, Dauphin 2000.

JANECKE, Ch.: Die Bedeutung des Zufalls in der bildenden Kunst,
Dissertation zur Erlangung des akademischen Grades eines Doktors der
Philosophie der Philosophischen Fakultat der Universitat des Saarlandes,
Saarbrucken 1993.

JANECKE, Ch.: Kunst und Zufall, Analyse und Bedeutung, Nürnberg, Verlag
für moderne Kunst 1995.

KANDINSKIJ, V.: O duchovnosti v umění, Praha, Triáda 1998.

KANDINSKIJ, V.: Bod, linie, plocha, Praha, Triáda 2000.

KESNER, L.: Vizuální teorie, Současné anglo-americké myšlení o výtvarných
dílech, Jinočany, H&H 1997.

LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů, 4.vydání, Praha, Odeon 1989.

LÉVI-STRAUSS, C.: Strukturální antropologie, Praha, Argo 2006.

LORENZ, K.: Odumírání lidskosti, Praha, Mladá fronta 1997.

MONOD, J.: Zufall und Notwendigkeit, München, E.Piper-Verlag 1975.

O´CONNOR, F.: Jackson Pollock, New York, The Museum of Modern Art, Plantin
Press 1967.

POPPER, K. R., - LORENZ, K.: Budoucnost je otevřená, Praha, Vyšehrad 1997.

PRANGE, R.: Jackson Pollock Numer 32, 1950, Die Malerei als Gegenwart,
Frankfurt am Main, Fischer Taschenbuch Verlag 1996.

REISSER, U. - WOLF, N.: Kunst: Epochen 20. Jahrhundert II, Stuttgart,
Philips Reklam jun. 2003.

SOUKUP, V.: Dějiny antropologie, Praha, Karolinum 2004.

SPIES, W.: Surrealismus 1919-1944, Düsseldorf, Hatje Cantz Verlag 2002.

STÖRING, H. J.: Malé dějiny filosofie, Praha, Zvon 1991.

VARNEDOE, K. - KARMEL, P.: Jackson Pollock, Museum of Modern Art, New
York, Harry N. Abrams, Inc. 1999.

Odborné články:

GAZDÍK, J.: Velké objevy vznikají náhodou, rozhovor se Zdeňkem Havlasem,
in: MF Dnes, Věda a technika, 1.3.2007.
(http://zpravy.idnes.cz/velke-objevy-vznikaji-nahodou-rika-zdenek-havlas-fbp-/vedatech.asp?c=A070310_205848_vedatech_jan).

NEUBAUER, Z.: O náhodě a spontaneitě, in: Vesmír 74, 646, 1995/11.
(http://www.vesmir.cz/clanek.php3?CID=5216)

SOKOL, J.: Náhoda a věda, in: Vesmír 73, 228, 1994/24.
(http://www.vesmir.cz/clanek.php3?CID=3232)

URUBA, V.: Náhoda v exaktní vědě, in: Essentia.
(http://www.essentia.cz/index.php?obsah=6&id=81)


Předběžná náplň práce
V diplomové práci bych se chtěla zaměřit na fenomén náhody v konfrontaci vědy, výtvarného umění,hudby, literatury a tance. Na tvorbě jednotlivých autorů bych chtěla demonstrtovat roli náhody ne jako prvku chaosu, ale jako zdroje inspirativní a tvůrčí imaginace.Těžiště práce by spočívalo na tvorbě amerického abstraktního expresionisty Jacksona Pollocka.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In my thesis I would like to focus on the phenomenon of the coincidence in the confontation of
the science, art, music, literature and dance. I want to demonstrate the role of coincidence in the pieces of work of different authors not as an element of chaos but as a source of inspiration and creative imagination.
The work of focus consist in creation of american expresionist Jackson Pollock.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK