Náhoda jako princip
Název práce v češtině: | Náhoda jako princip |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The coincidence as a principle |
Akademický rok vypsání: | 2007/2008 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 15.10.2007 |
Datum zadání: | 16.10.2007 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2009 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.05.2009 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 05.05.2009 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2009 |
Oponenti: | PhDr. Lenka Bydžovská, CSc. |
Zásady pro vypracování |
OSNOVA:
Pojem náhody a historický náhled na její filosofickou podstatu. Role náhody ve vědě a v životě. Náhoda jako princip v umění. Komparace jednotlivých autorů a zástupců směrů: dadaismus, surrealismus (absolutní, veristický) Kandinskij, Schönberg, Pollock, Cage, Cunningham, Joyce. Náhoda jako zdroj inspirace. |
Seznam odborné literatury |
ADORNO, TW.: Vers une musique informelle, in: Nové cesty hudby, Praha,
Supraphon 1970. ARISTOTELES: Fyzika (přeložil a poznámkami opatřil Antonín Kříž), Petr Rezek, Praha 1996. BLÁHA, J.: Křižovatka geneze moderního malířství a hudby, Praha, UK 2007. CARLIN, J.: Fineberg, Jonathan: Imagining America, Icons of 20th Century American Art, New Haven, Yale University Press 2005. DISMAN, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost, Praha, Karolinum 2005. EMMERLING, L.: Pollock, Köln, Taschen 2003. FRANK, E.: Pollock, München und Luzern, C.J. Bücher GmbH 1984. GOLDING, J.: Cesty k abstraktnímu umění, Jihlava, Barrister & Principál 2003. HUIZINGA, J.: Podzim středověku, Jinočany, H&H 1999. HUIZINGA, J.: Homo ludens: o původu kultury ve hře, Praha, Dauphin 2000. JANECKE, Ch.: Die Bedeutung des Zufalls in der bildenden Kunst, Dissertation zur Erlangung des akademischen Grades eines Doktors der Philosophie der Philosophischen Fakultat der Universitat des Saarlandes, Saarbrucken 1993. JANECKE, Ch.: Kunst und Zufall, Analyse und Bedeutung, Nürnberg, Verlag für moderne Kunst 1995. KANDINSKIJ, V.: O duchovnosti v umění, Praha, Triáda 1998. KANDINSKIJ, V.: Bod, linie, plocha, Praha, Triáda 2000. KESNER, L.: Vizuální teorie, Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech, Jinočany, H&H 1997. LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů, 4.vydání, Praha, Odeon 1989. LÉVI-STRAUSS, C.: Strukturální antropologie, Praha, Argo 2006. LORENZ, K.: Odumírání lidskosti, Praha, Mladá fronta 1997. MONOD, J.: Zufall und Notwendigkeit, München, E.Piper-Verlag 1975. O´CONNOR, F.: Jackson Pollock, New York, The Museum of Modern Art, Plantin Press 1967. POPPER, K. R., - LORENZ, K.: Budoucnost je otevřená, Praha, Vyšehrad 1997. PRANGE, R.: Jackson Pollock Numer 32, 1950, Die Malerei als Gegenwart, Frankfurt am Main, Fischer Taschenbuch Verlag 1996. REISSER, U. - WOLF, N.: Kunst: Epochen 20. Jahrhundert II, Stuttgart, Philips Reklam jun. 2003. SOUKUP, V.: Dějiny antropologie, Praha, Karolinum 2004. SPIES, W.: Surrealismus 1919-1944, Düsseldorf, Hatje Cantz Verlag 2002. STÖRING, H. J.: Malé dějiny filosofie, Praha, Zvon 1991. VARNEDOE, K. - KARMEL, P.: Jackson Pollock, Museum of Modern Art, New York, Harry N. Abrams, Inc. 1999. Odborné články: GAZDÍK, J.: Velké objevy vznikají náhodou, rozhovor se Zdeňkem Havlasem, in: MF Dnes, Věda a technika, 1.3.2007. (http://zpravy.idnes.cz/velke-objevy-vznikaji-nahodou-rika-zdenek-havlas-fbp-/vedatech.asp?c=A070310_205848_vedatech_jan). NEUBAUER, Z.: O náhodě a spontaneitě, in: Vesmír 74, 646, 1995/11. (http://www.vesmir.cz/clanek.php3?CID=5216) SOKOL, J.: Náhoda a věda, in: Vesmír 73, 228, 1994/24. (http://www.vesmir.cz/clanek.php3?CID=3232) URUBA, V.: Náhoda v exaktní vědě, in: Essentia. (http://www.essentia.cz/index.php?obsah=6&id=81) |
Předběžná náplň práce |
V diplomové práci bych se chtěla zaměřit na fenomén náhody v konfrontaci vědy, výtvarného umění,hudby, literatury a tance. Na tvorbě jednotlivých autorů bych chtěla demonstrtovat roli náhody ne jako prvku chaosu, ale jako zdroje inspirativní a tvůrčí imaginace.Těžiště práce by spočívalo na tvorbě amerického abstraktního expresionisty Jacksona Pollocka. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
In my thesis I would like to focus on the phenomenon of the coincidence in the confontation of
the science, art, music, literature and dance. I want to demonstrate the role of coincidence in the pieces of work of different authors not as an element of chaos but as a source of inspiration and creative imagination. The work of focus consist in creation of american expresionist Jackson Pollock. |