Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 393)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití internetových memů ve výuce informatiky na středních školách
Název práce v češtině: Využití internetových memů ve výuce informatiky na středních školách
Název v anglickém jazyce: The use of Internet memes in the teaching of computer science at secondary schools
Klíčová slova: internetové memy, informatika, střední škola, didaktika, konstrukční výzkum, multimediální učení
Klíčová slova anglicky: internet memes, computer science, secondary school, didactics, design research, multimedia learning
Akademický rok vypsání: 2024/2025
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.03.2025
Datum zadání: 09.04.2025
Datum potvrzení stud. oddělením: 09.04.2025
Datum a čas obhajoby: 09.09.2025 13:30
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M308, multimediální učebna
Datum odevzdání elektronické podoby:09.07.2025
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2025
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105IT)
Oponenti: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Anna Yaghobová
Zásady pro vypracování
Revize RVP pro informatiku pro střední školy klade důraz na použití moderních výukových materiálů a didaktických postupů. Mezi takové techniky patří i využití internetových memů během výuky: jak k ověření znalostí, tak k prohloubení znalostí probíraného tématu. Zatím neexistuje příliš mnoho studií, které by se tomuto tématu věnovaly.

Práce bude mít empirickou povahu a bude metodicky vycházet z konstrukčního výzkumu. Jejím cílem je navrhnout a otestovat novou analytickou aktivitu do výuky na SŠ, která bude založena na analýze a práci s internetovými memy. Aktivita bude navržena tak, aby byla přenositelná v rámci informatiky na různá témata a aby byla přenositelná i na jiné předměty. Součástí výzkumu bude návrh struktury samotné aktivity, vytvoření a ověření souboru analytických otázek vhodných pro práci s memy, experimentální testování sady alespoň sedmi ukázkových memů a formulace metodiky, která umožní učitelům vytvářet vlastní memy efektivně využitelné ve výuce.

Aktivita a memy budou ověřeny polostrukturovanými individuálními rozhovory s vícero žáky středních škol, kde bude zkoumáno nejen žákovo pochopení memů ale i kognitivní procesy spojené s prací s memem. Výzkum se soustředí na srozumitelnost memů a jejich potenciál v rámci analytické aktivity, nikoliv na přímý dopad na učení či dlouhodobé osvojení znalostí. Cílem tedy nebude hodnotit, zda si žáci díky memům osvojili nové poznatky, ale ověřit, zda jsou memy jako výukový materiál funkční z hlediska analytického uchopení obsahu a zda mohou zároveň efektivně podporovat rozvoj hlubší diskuse a sloužit například jako úvodní stimul k tématu ve výuce.

Tematicky se memy budou týkat různých témat z nového RVP G a RVP SOV, například digitálních technologií. Teoretický rámec bude vycházet z Glynnovy teorie výuky pomocí analogií a Mayerovy teorie multimediálního vzdělávání.
Seznam odborné literatury

AL RASHDI, Maher, 2021. A Small-Scale Exploratory Study on Omani College Students’ Perception of Pragmatic Meaning Embedded in Memes. Online. Arab World English Journal. 2021-1-15, č. 2, s. 298-313. ISSN 22299327. Dostupné z: https://doi.org/10.24093/awej/MEC2.22.

ALTUKRUNI, Raja, 2022. A Systematic Literature Review on the Integration of Internet Memes in EFL/ESL Classrooms. Online. Arab World English Journal. 2022-12-15, roč. 13, č. 4, s. 237-250. ISSN 22299327. Dostupné z: https://doi.org/10.24093/awej/vol13no4.15.

ARMSRONG, M., Dopp, C., & Welsh, J. (2020). Design-Based Research. The Students’ Guide to Learning Design and Research. https://edtechbooks.org/studentguide/design-based_research. [cit. 2025-17-02].
Mayer, R., 2020. Multimedia Learning. Cambridge University Press, Cambridge, 3 edition. ISBN 978-1-316-63808-8. doi: 10.1017/9781316941355.

ATYAKSHEVA, D. A., 2023. Advantages of using memes as additional material in the educational process. Online. Humanities and Social Sciences. Bulletin of the Financial University. 2023-07-22, roč. 13, č. 2, s. 14-18. ISSN 2226-7867. Dostupné z: https://doi.org/10.26794/2226-7867-2023-13-c-14-18.

BETTIN, Briana; SARABIA, Andrea; GONZALEZ, Maritza Chiolino; GATTI, Isabella; MAGNAN, Chethan et al., 2023. Say What You Meme: Exploring Memetic Comprehension Among Students and Potential Value of Memes for CS Education Contexts. Online. In: Proceedings of the 2023 ACM Conference on International Computing Education Research V.1. New York, NY, USA: ACM, 2023-08-07, s. 416-429. ISBN 9781450399760. Dostupné z: https://doi.org/10.1145/3568813.3600144.

DONGQIANG, Xie; DE SERIO, Ludovico; MALAKHOV, Alexander a MATYS, Olga, 2020. Memes and education: opportunities, approaches and perspectives. Online. Geopolitical, Social Security and Freedom Journal. 2020-12-01, roč. 3, č. 2, s. 14-25. ISSN 2587-3326. Dostupné z: https://doi.org/10.2478/gssfj-2020-0009.

GLYNN, Shawn, 1994. Teaching Science with Analogies: A Strategy for Teachers and Textbook Authors. Online. Research Report No. 15. National Reading Research Center, Office of Educational Research and Improvement (ED). Dostupné z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED373306.pdf. [cit. 2025-17-02].

MAYER, R., 2020. Multimedia Learning. Cambridge University Press, Cambridge, 3 edition. ISBN 978-1-316-63808-8. doi: 10.1017/9781316941355.

SHARIF, Asmaa; KASEMY, Zeinab; RAYAN, Amal; SELIM, Heba; ALOSHARI, Samar et al., 2024. Memes Adoption in Basic Medical Science Education as a Successful Learning Model: A Mixed Method Quasi-Experimental Study. Online. Advances in Medical Education and Practice. Roč. 15, s. 487-500. ISSN 1179-7258. Dostupné z: https://doi.org/10.2147/AMEP.S461757.

TIDY, Helen; BOLTON-KING, Rachel S.; CROXTON, Ruth; MULLEN, Carrie; NICHOLS-DREW, Leisa et al., 2024. Enhancing the student learning experience through memes. Online. Science & Justice. Roč. 64, č. 3, s. 280-288. ISSN 13550306. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.scijus.2024.03.004.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK