Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Lucemburkové v učebnicích dějepisu
Název práce v češtině: Lucemburkové v učebnicích dějepisu
Název v anglickém jazyce: The House of Luxembourg in history textbooks
Klíčová slova: historický kánon - učebnice - narativ - analýza
Klíčová slova anglicky: historical canon - textbook - narrative - analysis
Akademický rok vypsání: 2024/2025
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.10.2024
Datum zadání: 25.10.2024
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.10.2024
Datum a čas obhajoby: 22.01.2025 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:30.11.2024
Datum proběhlé obhajoby: 22.01.2025
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105DJ)
Oponenti: Mgr. Iva Vachková, Ph.D.
 
 
 
Ocenění:Práce byla navržena na ocenění
Zásady pro vypracování
Student pracuje dle zadání, pravidelně konzultuje výsledky své práce.
Seznam odborné literatury
Seznam odborné literatury:
Učebnice:
ANTONÍN, Robert et al. Starší dějiny pro střední školy. Část druhá, Vrcholný středověk, pozdní středověk, raný novověk. První vydání. Brno: Didaktis, [2018]- . svazky. ISBN 978-80-7358-293-7.
ČORNEJ, Petr, ČORNEJOVÁ, Ivana a PARKAN, František. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 2, Středověk a raný novověk. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2009. 160 s. ISBN 978-80-7235-430-6.
Dějepis 7: pro základní školy a víceletá gymnázia. 3. vydání. Plzeň: Fraus, 2021. 2 svazky. Škola s nadhledem. ISBN 978-80-7489-711-5.
GINDELY, Antonín a VÁVRA, Josef, ed. Antonína Gindelyho Učebnice dějepisu pro školy měšťanské. Díl druhý. 9., opr. vyd. V Praze: Nákladem F. Tempského, 1895. 88 s., [2] l. barev. obr. příl. Národní knihovna.
MÁCHA, Petr. Hravý dějepis 7: středověk a raný novověk: pro 7. ročník ZŠ a víceletá gymnázia: v souladu s RVP. 2. vydání. Praha: Taktik, 2017- . svazky. ISBN 978-80-7563-068-1.
PRÁTOVÁ, Karla, ZABLOUDIL PECHNÍK, Ondřej a VYKOUPIL, Libor. Dějepis 7: středověk, počátek novověku: pro 7. ročník základní školy a sekundy víceletého gymnázia. Brno: Nová škola - Duha, [2018-2021]. 2 svazky. Čtení s porozuměním. ISBN 978-80-87591-95-6.
ŠTORCH, Eduard a ČONDL, Karel. Pracovní učebnice dějepisu. V Praze: Státní nakladatelství, 1934-1937. 3 svazky.
TRAPL, Miloslav a Vratislav ČAPEK. Dějepis pro 9. ročník základní devítileté školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960.
VÁLKOVÁ, Veronika a PARKAN, František. Dějepis 7: pro základní školy. Středověk a raný novověk. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2014.
Odborná literatura:
ANTONÍN, Robert et al. Lucemburkové: česká koruna uprostřed Evropy. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2012. 929 s. ISBN 978-80-7422-093-7.
APPLE, M. Official Knowledge: Democratic Education in a Conservative Age. London: Routledge, 1993.
BAUER, Jan. Lucemburkové: rozhádaná rodinka Otce vlasti. Řitka: Čas, 2015. 204 stran. Český čas; svazek XIV. ISBN 978-80-7475-128-8.
BOBKOVÁ, Lenka. Velké dějiny zemí Koruny české. 4., Svazek IV. a 1310–1402. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2003. 692 stran. ISBN 80-7185-264-3.
CARRETERO, Mario. BERGER, Stefan. GREVER, Maria. (eds.) Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education-Palgrave Macmillan UK. 2017.
ČECHURA, Jaroslav. České země v letech 1310–1378: Lucemburkové na českém trůně I. 1. vyd. Praha: Libri, 1999. 287 s. Dějiny českých zemí. ISBN 80-85983-97-4.
ČECHURA, Jaroslav. České země v letech 1378–1437: Lucemburkové na českém trůně II. Praha: Libri, 2000. 438 s. ISBN 80-85983-98-2.
ČORNEJ, Petr. Velké dějiny zemí Koruny české. 5., V. svazek 1402–1437. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2000. 788 s., mp., fot., ilustr., rejstř. ISBN 80-7185-264-3.
FOSTER, Stuart J. CRAWFORD, Keith A. What Shall We Tell the Children - International Perspectives on School History Textbooks-Information Age Publishing. 2006.
FUCHS, Eckhardt. BOCK, Annekatrin. (eds.). The Palgrave Handbook of Textbook Studies-Palgrave Macmillan. 2018.
GRIFFIN,W. L. MARCIANO, J. Teaching the Vietnam War. Monclair, N.J: Allen-head Osmun, 1979.
HAVLŮJOVÁ, Hana a kol. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. 249 s. ISBN 978-80-87912-12-6.
KNECHT, Petr a kol. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. 196 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 11. ISBN 978-80-7315-174-4.
KUTNAR, František. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. 1, Od počátku národní kultury až po vyznění obrodného úkolu dějepisectví v druhé polovině 19. století. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, s. 44–52., rejstř. Příručky pro vysoké školy.
MAŇÁK, Josef, ed. a KNECHT, Petr, ed. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. 141 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 7. ISBN 978-80-7315-148-5.
MAŇÁK, Josef, ed. a KLAPKO, Dušan, ed. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. 123 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 4. ISBN 80-7315-124-3.
PALACKÝ, František a Rudolf TSCHORN. Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě. V Praze: L. Mazáč, 1937. sv. 2, s. 269.
PALACKÝ, František a Rudolf TSCHORN. Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě. V Praze: L. Mazáč, 1937. sv. 3, s. 160.
PEKAŘ, Josef. Dějiny naší říše: se zvláštním zřetelem ke královstvím v říšské radě zastoupeným. Praha: Historický klub, 1914. 192 s.
PRŮCHA, Jan. Hodnocení obtížnosti učebnic: struktury a parametry učiva. Praha: SNTL, 1984.
PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998.
ŠUSTA, Josef. České dějiny. Dílu II. část 2., Král cizinec. V Praze: Jan Laichter, 1939. xi, 602 stran, xvi listů obrazových příloh. Laichterův výbor nejlepších spisů poučných; kniha LXVI.
ŠUSTA, Josef. České dějiny. Dílu II. část 3, Karel IV. Otec a syn: 1333-1346. 1. vyd. V Praze: Jan Laichter, 1946. 535-[iv] s., [24] obr. příl. Laichterův výbor nejlepších spisů poučných; Kniha 71.
TOMEK, Václav Vladivoj. Dějepis města Prahy. V Praze: nákladem knihkupectví Fr. Řivnáče (Antonína Řivnáče), 1892. sv. 1, s. 539.
TOMEK, Václav Vladivoj. Dějepis města Prahy. V Praze: Nákladem knihkupectví Fr. Řivnáče (Antonína Řivnáče), 1892. sv. 2, s. [3].
Předběžná náplň práce
Cílem diplomové práce bude analyzovat a srovnávat zobrazení panovníků z rodu Lucemburků na českém trůně v českých učebnicích dějepisu s ohledem na jejich umístění ve vzdělávacím systému a práci s historickým myšlením a historickou gramotností, obecně s rozvíjením klíčových kompetencí žáků. Práce se pokusí postihnout i rozdílnost ve vzdělávání v dobách, kdy zkoumané učebnice vyšly ve srovnání s dnešní výukou. Srovnání je provedeno pomocí dvou výzkumných metod. Nejprve podle upravených kritérií Josefa Knechta a Petra Maňáka a poté detailněji výpočtem koeficientu sémantické koherence. Výsledkem práce bude popis tabulek, který bude vypovídat o způsobu popisu Lucemburského rodu a zároveň konstrukcích učebnic dějepisu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of the diploma thesis will be to analyze and compare the depiction of the monarchs from the House of Luxembourg on the Czech throne in Czech history textbooks with regard to their placement in the educational system and work with historical thinking and historical literacy, in general with the development of pupils' key competencies. The work will also try to affect the difference in education in the times when the examined textbooks were published in comparison with today's teaching. The comparison is made using two research methods. First according to modified criteria of Josef Knecht and Petr Maňák and then in more detail by calculating the coefficient of semantic coherence. The result of the work will be a description of the tables, which will tell about the way of describing the Luxembourg family and at the same time the constructions of history textbooks.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK