Historie jako námět příběhu celotáborové hry
Název práce v češtině: | Historie jako námět příběhu celotáborové hry |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | History as the Subject of Summer Camp Themes |
Klíčová slova: | living history|výchovná dramatika|dějiny ve veřejném prostoru|hra|reenactment |
Klíčová slova anglicky: | living history|educational drama|public history|play|reenactment |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českých dějin (21-UCD) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.12.2023 |
Datum zadání: | 18.12.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.12.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2024 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.08.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zabývá celotáborovými hrami, které vznikly na základě historického tématu. Jejím cílem je popsat jeden z netradičních, nekodifikovaných, ale rozšířených způsobů předávání historie dětem. Práce se snaží vystihnout specifika a problémy táborových her a zařadit je mezi fenomény, kterými se zabývají obory public history a didaktika dějepisu. V práci jsou kombinovány metodologické přístupy používané v didaktice dějepisu (zejm. koncepty historického myšlení Petera Seixase), v paměťových studiích (performativní paměť Jay Wintera) a public history (zejména koncepty reenactmentu). První část práce je věnována teoriím, se kterými lze celotáborové hry s historickým tématem spojit, jako jsou reenactment a s ním související koncepty nebo různé teorie her. Druhou část tvoří tři případové studie, které se věnují konkrétním táborům a konkrétním celotáborovým hrám. Ty se snaží postihnout zejména na základě přípravných materiálů, jež popisují podobu dané celotáborové hry, a zkušeností tvůrců takových her, vedoucích a účastníků táborů, reflektovaných prostřednictvím dotazníků. Na závěr jsou poznatky z těchto případových studií komparovány a shrnuty. |
Seznam odborné literatury |
AGNEW, Vanessa (ed.), LAMB, Jonathan (ed.), TOMANN, Juliane (ed.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies: Key Terms in the Field. New York: Routledge, 2020. DE GROOT, Jerome. Consuming History: Historians and Heritage in Contemporary Popular Culture. New York: Routledge, 2016. EHRENREICH, Barbara. Dancing in the Streets: A History of Collective Joy. New York: Metropolitan Books, 2006. FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993. Orientace. GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999. HAVLŮJOVÁ, Hana a kol. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. HICKSON, Andy. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000. HUIZINGA, J. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Dauphin, 2000. Studie; sv. 12. CHAPMAN, Adam. Digital Games as History: How Videogames Represent the Past and Offer Access to Historical Practice. New York: Routledge, 2016. SEIXAS, Peter C. a MORTON, Tom. The Big Six: Historical Thinking Concepts. Toronto: Nelson Education, 2013. TILMANS, Karin (ed.), VAN VREE, Frank (ed.), WINTER, Jay (ed.). Performing the Past: Memory, History, and Identity in Modern Europe. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2010. VACHKOVÁ, Iva. Hra v roli ve vyučování dějepisu. Empirická analýza vybraných aspektů. Praha, 2016. Dizertační práce. Univerzita Karlova. Filozofická fakulta, Ústav českých dějin. |