Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
The effect of social stress in virtual reality on emotional experience in patients with borderline personality disorder
Název práce v češtině: Vliv sociálního stresu ve virtuální realitě na emoční prožívání pacientů s hraniční poruchou osobnosti
Název v anglickém jazyce: The effect of social stress in virtual reality on emotional experience in patients with borderline personality disorder
Klíčová slova: Hraniční porucha osobnosti (HPO)|Virtuální realita (VR)|Sociální stres|Emoční reaktivita
Klíčová slova anglicky: Borderline Personality Disorder (BPD)|Virtual Reality (VR)|Social Stress|Emotional Reactivity
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Iveta Hocko Fajnerová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.08.2023
Datum zadání: 12.09.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.09.2023
Datum a čas obhajoby: 04.09.2024 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.06.2024
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Bc. Lucie Zernerová, M.Sc., Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Anna Francová
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je porovnat a specifikovat emoční reakce pacientů s hraniční poruchou osobnosti a zdravé populace na expoziční scénáře virtuální reality, které zobrazují sociálně stresující situace z každodenního života. Náročnost těchto situací je determinována specifickými sociálními vodítky, jako je sociální exkluze, odmítnutí nebo ignorace. Scénáře zahrnují běžné situace, které jsou obvykle spojeny se zvýšenou reaktivitou u pacientů s úzkostnými symptomy. Teorie věnující se hraniční poruše osobnosti naznačují, že tito jedinci mají zvýšenou emoční citlivost, reaktivitu na stres a problémy s pochopením záměrů druhých (Deckers et al., 2015).Virtuální realita poskytuje potenciál nejen terapeutického využití, ale také výzkumnou příležitost využít vysoce standardizované expoziční postupy (Meyerbröker & Morina, 2021). Dosavadní experimentální výzkum virtuální reality zkoumající úzkostné symptomy je zaměřen především na specifické fobie a sociální fobii, PTSD a OCD formou expozice (Freeman, 2017). Přínosem práce je tak zaměření na spíše na běžné sociální situace denního života, které se soustředí na sociální vyloučení, odmítání, ignoraci nebo naopak extrémní inkluzi. Experiment se bude konat v Národním ústavu duševního zdraví (NÚDZ), kde budou pacienti vystaveni komplexním, sociálně stresujícím situacím z perspektivy 1. osoby. Zde již také proběhla pilotní studie.Teoretická část práce se zaměří na charakteristiku pacientů s hraniční poruchou osobnosti, definici emočního prožívání a využití virtuální reality ve spojitosti s hraniční poruchou osobnosti. V rámci výzkumné části bude představen experimentální design a popis expozičních scénářů virtuální reality vyvinutých v NÚDZ, stejně jako přehled dotazníkové baterie zaměřené na měření emočního prožívání, která bude administrována před, v průběhu a po skončení experimentu. Dále bude popsán průběh sběru dat a analýzy dat.Výsledky tohoto výzkumu přispějí k ověření ekologické validity experimentálních scénářů a pomůžou k porozumění, jak vybraná sociální vodítka ovlivňují emoční reakce participantů.
Seznam odborné literatury
ell, I. H., Nicholas, J.,Alvarez-Jimenez, M., Thompson, A., &Valmaggia, L. (2020).Virtualreality as aclinicaltoolinmentalhealthresearchandpractice.DialoguesinClinicalNeuroscience,22(2), 169–177. https://doi.org/10.31887/DCNS.2020.22.2/lvalmaggia
Cattane, N.,Rossi, R.,Lanfredi, M., &Cattaneo, A. (2017).Borderlinepersonalitydisorderandchildhoodtrauma:Exploringtheaffectedbiologicalsystemsandmechanisms.BMC Psychiatry,17(1), 221. https://doi.org/10.1186/s12888-017-1383-2
Deckers, J. W. M.,Lobbestael, J., van Wingen, G. A.,Kessels, R. P. C.,Arntz, A., &Egger, J. I. M. (2015).Theinfluenceofstress onsocialcognitioninpatientswithborderlinepersonalitydisorder.Psychoneuroendocrinology,52, 119–129. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2014.11.003
Diagnosticandstatisticalmanualofmentaldisorders: DSM-5TM, 5thed(s.xliv, 947). (2013).AmericanPsychiatricPublishing, Inc. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
Durlik, C., &Tsakiris, M. (2015).Decreasedinteroceptiveaccuracyfollowingsocialexclusion.InternationalJournalofPsychophysiology,96(1), 57–63. https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2015.02.020
Freeman, D.,Reeve, S., Robinson, A.,Ehlers, A.,Clark, D.,Spanlang, B., &Slater, M. (2017).Virtualreality intheassessment,understanding, andtreatmentofmentalhealthdisorders.PsychologicalMedicine,47(14), 2393–2400. https://doi.org/10.1017/S003329171700040X
Gutz, L.,Renneberg, B.,Roepke, S., &Niedeggen, M. (2015).Neuralprocessingofsocialparticipationinborderlinepersonalitydisorderandsocialanxietydisorder.JournalofAbnormalPsychology,124(2), 421–431. https://doi.org/10.1037/a0038614
Meyerbröker, K., &Morina, N. (2021).Theuseofvirtualreality inassessmentandtreatmentofanxietyandrelateddisorders.ClinicalPsychology &Psychotherapy,28(3), 466–476. https://doi.org/10.1002/cpp.2623
Torgersen, S.,Myers, J.,Reichborn-Kjennerud, T.,Røysamb, E.,Kubarych, T. S., &Kendler, K. S. (2012).TheheritabilityofCluster B personalitydisordersassessedbothbypersonalinterview andquestionnaire.JournalofPersonalityDisorders,26(6), 848–866. https://doi.org/10.1521/pedi.2012.26.6.848
Unoka, Z.,Fogd, D.,Füzy, M., &Csukly, G. (2011).Misreadingthefacialsigns:Specificimpairmentsanderrorpatternsinrecognitionoffacialemotionswithnegative valence inborderlinepersonalitydisorder.PsychiatryResearch,189(3), 419–425. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2011.02.010
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK