The effect of social stress in virtual reality on emotional experience in patients with borderline personality disorder
Název práce v češtině: | Vliv sociálního stresu ve virtuální realitě na emoční prožívání pacientů s hraniční poruchou osobnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The effect of social stress in virtual reality on emotional experience in patients with borderline personality disorder |
Klíčová slova: | Hraniční porucha osobnosti (HPO)|Virtuální realita (VR)|Sociální stres|Emoční reaktivita |
Klíčová slova anglicky: | Borderline Personality Disorder (BPD)|Virtual Reality (VR)|Social Stress|Emotional Reactivity |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Iveta Hocko Fajnerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 23.08.2023 |
Datum zadání: | 12.09.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.09.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2024 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.06.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Bc. Lucie Zernerová, M.Sc., Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Anna Francová |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je porovnat a specifikovat emoční reakce pacientů s hraniční poruchou osobnosti a zdravé populace na expoziční scénáře virtuální reality, které zobrazují sociálně stresující situace z každodenního života. Náročnost těchto situací je determinována specifickými sociálními vodítky, jako je sociální exkluze, odmítnutí nebo ignorace. Scénáře zahrnují běžné situace, které jsou obvykle spojeny se zvýšenou reaktivitou u pacientů s úzkostnými symptomy. Teorie věnující se hraniční poruše osobnosti naznačují, že tito jedinci mají zvýšenou emoční citlivost, reaktivitu na stres a problémy s pochopením záměrů druhých (Deckers et al., 2015).Virtuální realita poskytuje potenciál nejen terapeutického využití, ale také výzkumnou příležitost využít vysoce standardizované expoziční postupy (Meyerbröker & Morina, 2021). Dosavadní experimentální výzkum virtuální reality zkoumající úzkostné symptomy je zaměřen především na specifické fobie a sociální fobii, PTSD a OCD formou expozice (Freeman, 2017). Přínosem práce je tak zaměření na spíše na běžné sociální situace denního života, které se soustředí na sociální vyloučení, odmítání, ignoraci nebo naopak extrémní inkluzi. Experiment se bude konat v Národním ústavu duševního zdraví (NÚDZ), kde budou pacienti vystaveni komplexním, sociálně stresujícím situacím z perspektivy 1. osoby. Zde již také proběhla pilotní studie.Teoretická část práce se zaměří na charakteristiku pacientů s hraniční poruchou osobnosti, definici emočního prožívání a využití virtuální reality ve spojitosti s hraniční poruchou osobnosti. V rámci výzkumné části bude představen experimentální design a popis expozičních scénářů virtuální reality vyvinutých v NÚDZ, stejně jako přehled dotazníkové baterie zaměřené na měření emočního prožívání, která bude administrována před, v průběhu a po skončení experimentu. Dále bude popsán průběh sběru dat a analýzy dat.Výsledky tohoto výzkumu přispějí k ověření ekologické validity experimentálních scénářů a pomůžou k porozumění, jak vybraná sociální vodítka ovlivňují emoční reakce participantů. |
Seznam odborné literatury |
ell, I. H., Nicholas, J.,Alvarez-Jimenez, M., Thompson, A., &Valmaggia, L. (2020).Virtualreality as aclinicaltoolinmentalhealthresearchandpractice.DialoguesinClinicalNeuroscience,22(2), 169–177. https://doi.org/10.31887/DCNS.2020.22.2/lvalmaggia Cattane, N.,Rossi, R.,Lanfredi, M., &Cattaneo, A. (2017).Borderlinepersonalitydisorderandchildhoodtrauma:Exploringtheaffectedbiologicalsystemsandmechanisms.BMC Psychiatry,17(1), 221. https://doi.org/10.1186/s12888-017-1383-2 Deckers, J. W. M.,Lobbestael, J., van Wingen, G. A.,Kessels, R. P. C.,Arntz, A., &Egger, J. I. M. (2015).Theinfluenceofstress onsocialcognitioninpatientswithborderlinepersonalitydisorder.Psychoneuroendocrinology,52, 119–129. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2014.11.003 Diagnosticandstatisticalmanualofmentaldisorders: DSM-5TM, 5thed(s.xliv, 947). (2013).AmericanPsychiatricPublishing, Inc. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596 Durlik, C., &Tsakiris, M. (2015).Decreasedinteroceptiveaccuracyfollowingsocialexclusion.InternationalJournalofPsychophysiology,96(1), 57–63. https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2015.02.020 Freeman, D.,Reeve, S., Robinson, A.,Ehlers, A.,Clark, D.,Spanlang, B., &Slater, M. (2017).Virtualreality intheassessment,understanding, andtreatmentofmentalhealthdisorders.PsychologicalMedicine,47(14), 2393–2400. https://doi.org/10.1017/S003329171700040X Gutz, L.,Renneberg, B.,Roepke, S., &Niedeggen, M. (2015).Neuralprocessingofsocialparticipationinborderlinepersonalitydisorderandsocialanxietydisorder.JournalofAbnormalPsychology,124(2), 421–431. https://doi.org/10.1037/a0038614 Meyerbröker, K., &Morina, N. (2021).Theuseofvirtualreality inassessmentandtreatmentofanxietyandrelateddisorders.ClinicalPsychology &Psychotherapy,28(3), 466–476. https://doi.org/10.1002/cpp.2623 Torgersen, S.,Myers, J.,Reichborn-Kjennerud, T.,Røysamb, E.,Kubarych, T. S., &Kendler, K. S. (2012).TheheritabilityofCluster B personalitydisordersassessedbothbypersonalinterview andquestionnaire.JournalofPersonalityDisorders,26(6), 848–866. https://doi.org/10.1521/pedi.2012.26.6.848 Unoka, Z.,Fogd, D.,Füzy, M., &Csukly, G. (2011).Misreadingthefacialsigns:Specificimpairmentsanderrorpatternsinrecognitionoffacialemotionswithnegative valence inborderlinepersonalitydisorder.PsychiatryResearch,189(3), 419–425. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2011.02.010 |