Well-being studentů pedagogických fakult a prevence syndromu vyhoření
Název práce v češtině: | Well-being studentů pedagogických fakult a prevence syndromu vyhoření |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Well-being of students of the Faculty of Education and a prevention of burnout syndrom |
Klíčová slova: | Well-being, pozitivní psychologie, stres, syndrom vyhoření, učitelství, prevence, podpůrné služby |
Klíčová slova anglicky: | Well-being, positive psychology, stress, burnout syndrom, teaching, prevention, student support services |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 27.04.2023 |
Datum zadání: | 27.04.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 20.05.2024 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD104PS) |
Oponenti: | Mgr. Lothar Filip Rudorfer |
Zásady pro vypracování |
Práce bude vypracována dle pravidel Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Bude vypracována samostatně na základě vlastního výzkumného šetření a bude poctivě citovat všechny použité zdroje dle citační normy. V rámci všech využitých metod, při zpracování dat i prezentaci práce budou respektovány etické normy výzkumné práce. |
Seznam odborné literatury |
Aherne, D. (2001). Understanding student stress: A qualitative approach. The Irish Journal of Psychology, 22(3-4), 176-187.
Baghurst, T. (2014). An examination of stress in college students over the course of a semester. Health promotion practice, 15(3), 438-447. Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In F. Pajares & T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents. Greenwich, CT: Information Age Publishing., Vol. 5, pp. 307-337. Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada. Křivohlavy, J. (2012). Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Vyd. 3. Praha: Portál. Lin, S. H. (2014). Life stress and academic burnout. Active Learning in Higher Education, 15(1), 77-90. Rehman, A. U. (2020). Linking burnout to psychological well-being: The mediating role of social support and learning motivation. Psychology Research and Behavior Management, 545-554. Smetáčková, I. S. (2020). Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál. Švamberk Šuaerová, M. (2019). Syndrom vyhoření u studentů vysokých škol. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o. Švamberk Šuaerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada. |
Předběžná náplň práce |
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou well-beingu vysokoškolských studentů z pedagogických fakult. Cílem teoretické části je představení a vymezení konceptu well-beingu. Dále zaměření se na stresory vysokoškolského studia, které mohou vést až k syndromu vyhoření. Výzkumná část bude provedena kvalitativně. Jejím cílem bude pomocí polostrukturovaných rozhovorů popsat zkušenost studentů a pomocí analýzy vyzdvihnout důležitá témata jejich well-beingu z rozhovorů vycházejících. Tato práce by měla dát vzniknout podnětu k zaměření se na podporu well-beingu v pedagogickém prostředí a prevenci školní neúspěšnosti u těchto studentů. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor thesis deals with the issue of well-being of university students from Faculties of Education. The goal of the theoretical part is to introduce and define the concept of well-being. Further, it focuses on the stressors of university studies that can lead to burnout syndrome. The research part will be conducted qualitatively. The aim is to use semi-structured interviews to describe the experience of students of Faculties of Education. Using analysis to highlight important themes of their well-being emerging from the interviews. This work should give rise to a focus on promoting well-being in a pedagogical setting and preventing school failure in these students. |