Návrh a pilotáž programu pro rozvoj mezigeneračních vztahů v mateřské škole
Název práce v češtině: | Návrh a pilotáž programu pro rozvoj mezigeneračních vztahů v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Design and piloting of a programme for the development of integrational relations in kindergarten |
Klíčová slova: | Mezigenerační vztahy, mezigenerační učení, dítě předškolního věku, senioři, mateřská škola, mezigenerační setkávání, mezigenerační program |
Klíčová slova anglicky: | Intergenerational relations, intergenerational learning, preschool child, seniors, kindergarten, intergenerational meeting, intergenerational programme |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.03.2022 |
Datum zadání: | 07.03.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 20.05.2024 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 8, Praha 1, S101, 101 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Barbora Jindrová |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá problematikou rozvoje mezigeneračních vztahů v prostředí mateřské školy. Cílem práce je návrh a evaluace programu pro rozvoj mezigeneračních vztahů v mateřské škole.
Práce bude dodržovat tradiční dělení: na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se bude věnovat představení problematiky mezigeneračního učení, další kapitola se bude zabývat specifikám období předškolního věku a závěrečné kapitoly budou obsahovat vhled do doporučení tvorby takových programů v prostředí MŠ. V praktické části bude popsán samotný program a jeho praktická realizace. Následně budou prezentována data z evaluace, která proběhne formou dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů. |
Seznam odborné literatury |
RABUŠICOVÁ, Milada; KAMANOVÁ, Lenka a PEVNÁ, Kateřina, 2014. Mezigenerační učení v prostředí komunit: koncept a mapování výzkumného terénu. Online. Studia paedagogica. Roč. 19, č. 1, s. 103-124. ISSN 18037437. Dostupné z: https://doi.org/10.5817/SP2014-1-6. [cit. 2024-03-24].
SÁNCHEZ, Mariano a Pilar DÍAZ. Intergenerational Relationships. Encyclopedia of Gerontology and Population Aging: Living reference work entry [online]. Springer, Cham, 2020, 14 October [cit. 2024-03-09]. ISSN 978-3-319-69892-2. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1007/978-3-319-69892-2_895-1 SÁNCHEZ, Mariano. Challenges to Intergenerational Studies: Perspective from Western Europe. Journal of Intergenerational Relationships [online]. Spain: The Haworth Press, 2006, 22 Sep, 4(2), 107-110 [cit. 2023-03-25]. Dostupné z: doi:10.1300/J194v04n02_09 TALLOVÁ Barbora. 2020. Mezigenerační vztahy mezi dětmi předškolního věku a seniory. Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, 10 (3): 333–351. Dostupné z: https://doi.org/10.11118/lifele20201003333 |
Předběžná náplň práce |
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou rozvoje mezigeneračních vztahů v prostředí mateřské školy.
Cílem je návrh a evaluace programu pro rozvoj mezigeneračních vztahů v mateřské škole. Teoretická část bude věnována problematice: 1) Významu mezigeneračního učení 2) Období předškolního věku - optikou vývojové psychologie 3) Analýze RVP pro předškolního vzdělávání 4) Analýze doporučení pro rozvoj mezigeneračních vztahů v prostředí MŠ Praktická část Výše uvedené cíle budou plněny metodou akčního výzkumu. Evaluace bude realizována formou dotazníkového šetření (pro rodiče) a polostrukturovaného rozhovoru s pedagogy. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor thesis deals with the issue of the development of intergenerational relationships in the kindergarten environment.
The aim is to design and evaluate a program for the development of intergenerational relations in kindergarten. The theoretical part will be devoted to the issue: 1) The importance of intergenerational learning 2) The preschool period - through the lens of developmental psychology 3) Analysis of the RVP for preschool education 4) Analysis of recommendations for the development of intergenerational relations in the preschool environment Practical part The above objectives will be fulfilled by means of an action research method. The evaluation will be carried out in the form of a questionnaire survey (for parents) and semi-structured interviews with teachers. |