Výtvarné tendence v československém textilním umění šedesátých let
Název práce v češtině: | Výtvarné tendence v československém textilním umění šedesátých let |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Tendencies Towards Pictorial Expressions in 1960s Czechoslovak Textile Art |
Klíčová slova: | textil|textilní umění|textilní tvorba|tapiserie|autorská tapiserie|tkaná tapiserie|československá tapiserie|Mezinárodní bienále v Lausanne |
Klíčová slova anglicky: | Textile Art|Tapestry Art|Fiber Art|Woven Tapestry|New Tapestry|Czechoslovak Tapestry|The International Lausanne Tapestry Biennials |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro dějiny umění (21-UDU) |
Vedoucí / školitel: | prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.02.2019 |
Datum zadání: | 01.02.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.02.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | mgr Markéta Vinglerová |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce pojednává o československém textilním umění 60. let 20. století se zaměřením na tapiserii. Na pozadí tvorby jednotlivých výtvarníků a dobových teoretických reflexí sleduje jednak paralely mezi tendencemi volného a textilního umění a jednak stále rostoucí autonomii textilního projevu související s tvůrčím přístupem autorů a s opuštěním principů disciplíny užitého umění. Práce počítá s autorsky tkanou tapiserií jako součástí struktury výtvarného umění a zabývá se také otázkou její kategorizace a terminologie, která se za těchto okolností ukazuje jako problematická. Dynamický vývoj oboru československé tapiserie podnítilo několik fenoménů a událostí na domácí i zahraniční scéně. Mezi významné faktory rozvoje autorského tkaní a experimentálních forem v našem prostředí patří činnost textilních ateliérů na pražské VŠUP, působení Antonína Kybala nebo formování programu aktivní tapiserie. Podobně důležitou roli sehrálo Mezinárodní bienále tapiserie v Lausanne, které se stalo ohniskem nových přístupů a kde na československé výtvarníky nejvíce zapůsobily kolekce polských děl. Jedním z cílů práce je ukázat příslušnost československé textilní tvorby 60. let k mezinárodnímu proudu a upozornit na vzájemné tvůrčí ovlivnění. |
Seznam odborné literatury |
KYBAL, Antonín. Kapitoly o textilním umění, Praha 1958. KYBAL, Antonín. O textilním výtvarném projevu, Praha 1973. VLČKOVÁ, Lucie, ed. Antonín Kybal, Praha 2016. HANZLÍKOVÁ, Emma-VINGLEROVÁ, Markéta, eds. Pocta suknu: Textil v kontextu umění, Humpolec 2018. KRAMEROVÁ, Daniela-SKÁLOVÁ, Vanda, eds. Bruselský sen – československá účast na světové výstavě Expo 58 v Bruselu a životní styl první poloviny 60. let, Praha 2008. HUBATOVÁ-VACKOVÁ, Lada. Tiché revoluce uvnitř ornamentu. Studie z dějin uměleckého průmyslu a dekorativního umění v letech 1880-1930, Praha 2011. BUČILOVÁ, Lenka. Zorka Ságlová: Úplný přehled díla, Praha 2009. ALBERS, Anni. On Weaving, Middletown, Connecticut, United States 1965. |