Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Renato Guttuso a Československo Proměny jeho recepce v letech 1949-1979
Název práce v češtině: Renato Guttuso a Československo
Proměny jeho recepce v letech 1949-1979
Název v anglickém jazyce: Renato Guttuso and Czechoslovakia
Klíčová slova: Renato Guttuso, Československo, Itálie, kulturní vztahy, kulturní politika, Komunistická strana Československa, Komunistická strana Itálie, socialistický realismus, neorealismus, komunismus, 1948–1989
Klíčová slova anglicky: Renato Guttuso, Czechoslovakia, Italy, Cultural Relations, Cultural Policy, Communist Party of Czecoslovakia, Communist Party of Italy, Socialist Realism, Neo-Realism, Communism, 1948–1989
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: PhDr. Milan Pech, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.12.2016
Datum zadání: 19.12.2016
Datum potvrzení stud. oddělením: 02.01.2017
Datum a čas obhajoby: 07.09.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.06.2017
Datum odevzdání tištěné podoby:15.06.2017
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2017
Oponenti: PhDr. Vladimír Czumalo, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Renato Guttuso a Československo v letech 1949 – 1954
2.1. Renato Guttuso a jeho pozice v poválečné Itálii
2.2. Výstava mladého italského malířství v roce 1949
2.3. Výstava Renata Guttusa v Praze v roce 1954
3. Renato Guttuso a Československo od 2. poloviny 50. let do roku 1968
3.1. Ohlasy výstavy roku 1954 v tisku
3.2. Účast Renata Guttusa na výstavě Italské kresby a grafiky v roce 1959
3.3. Renato Guttuso jako teoretik a směřování české umělecké scény v letech 1955– 1968
4. Renato Guttuso a Národní galerie
4.1. Výstava Renata Guttusa v roce 1968
4.2. Výstavy Renata Guttusa v letech 1973 a 1979
4.3. Obrazy Renata Guttusa v majetku Národní galerie
5. Závěr
6. Přílohy
7. Seznam použitých pramenů a literatury
Seznam odborné literatury
Literatura:
Bazin Jérôme – Dubourg Glatigny Pascal – Piotrowski Piotr (ed.), Art beyond borders: artistic exchange in communist Europe (1945 – 1989), Budapest, New York 2016.
Berger John, Renato Guttuso, Dresden 1957.
Carapezza Guttuso Fabio – Crispolti Enrico, Guttuso 1912 – 2012, Milano 2012.
Duran Adrian, Abstract Expressionism's Italian Reception: Questions of influence, in: Marter Joan (ed.), Abstract Expressionsism: The International Context, New Brunswick 2007, s. 138-163.
Guttuso Renato, O malířích, Praha 1984
Gutiérrez Juan José Gomez, The PCI Artists: Antifascism and Communism in Italian Art, Cambridge 2015.
Hyman James – Calvesi Maurizio – Whitfield Sarah, Guttuso, Palermo, London 1996.
Jachec Nancy, Anti-communism at Home, Europeanism Abroad: Italian Cultural Policy at the Venice Biennale, 1948 – 1958, Contemporary European History XIV, 2005, č. 2, 14. 2., s. 193–217.
Judlová Marie (ed), Ohniska znovuzrození: České umění 1956 – 1963, Praha 1994.
Knapík Jiří, V zajetí moci, Kulturní politika, její systém a aktéři 1948 – 1956, Praha 2006.
Kusák Alexej, Kultura a politika v Československu 1945–1956, Praha 1998.
Lévesque Jacques. Italian communists versus the Soviet Union. The PCI Charts a new foreign policy, Berkeley 1987.
Marchiori Giuseppe, Renato Guttuso. Milano 1951–1952.
Pelikán Jiří – Carioti Antonio, Jiří Pelikán – nepohodlný exulant: rozhovor s Antoniem Cariotim, Praha 2015.
Pucci Lara, History, Myth, and the Everyday: Luchino Visconti, Renato Guttuso, and the Fishing Communities of the Italian South, Oxford art journal XXXVI, 2013, č. 3, s. 417–4 35.
Pucci Lara, "Terra Italia": The Peasant Subject as Site of National and Socialist Identities in the Work of Renato Guttuso and Giuseppe De Santis, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes LI, 2008, s. 315–334
Rauchová Jitka – Jiroušek Bohumil (ed.), Věda, kultura a politika v československo-italských vztazích 1918 – 1951, České Budějovice 2012.
Serfaty Simon – Lawrence Gray (ed.), The Italian Communist party: yesterday, today, and tomorrow, London 1981.
Strukejl Vanja – Zanella Francesca – Bignotti Ilaria (ed.), Guardando all'URSS: realismo socialista in Italia dal mito al mercato, Milano 2015.
Ševčík Jiří – Morganová Pavlína – Dušková Dagmar, České umění 1938–1989:
Programy, kritické texty, dokumenty, Praha 2001.
Švácha Rostislav – Platovská Marie (ed.), Dějiny českého výtvarného umění V 1939/1958, Praha 2005.
Vetrocq Marcia, National style and the agenda for abstract painting in postwar Italy, Art History XII, 1989, č. 4, s. 448–471
Wolf Veronika, Čeští a slovenští umělci na Bienále v Benátkách 1920–1970, Olomouc
2005.

Katalogy výstav Renata Guttusa v Praze:
De Micheli Mario, Renato Guttuso: Kresby z let 1949-1976 (kat. výst.), Národní galerie v Praze, 1979.
Neruda Pablo – Fučík Jaromír, Trombadoi Antonello, Renato Guttuso (kat. výst.), SVU Mánes 1954.
Míčko Miroslav, Italská kresba a grafika: Kresby a grafika italských malířů a sochařů (kat. výs.), Galerie Nová síň – Malá galerie, Praha 1959.
Guttuso Renato – Kotalík Jiří, Renato Guttuso: Obrazy z let 1931 – 1971 (kat. výst.), Národní galerie v Praze 1973.
Guttuso Renato – Kotalík Jiří, Renato Guttuso, autobiografický cyklus, obrazy a kresby (kat. výst.), Národní galerie v Praze 1968.

Archivy:
Archiv Ministerstva zahraničních věcí – fond Politická zpravodajství zastupitelských úřadů – 1918 – 1975
Archiv Národní galerie v Praze – fond Jiří Kotalík, sbírky Dokumentace k aktivitám NG 1945 – 2016, Výstřižková dokumentace k výtvarným umělcům (40. léta 20. století – 2013)
Předběžná náplň práce
Práce se zabývá postavou malíře Renata Guttusa z pohledu Československa v letech 1949 – 1982, tj. v období, kdy se v Praze konaly jeho výstavy. Zkoumá, jak bylo u nás jeho dílo přijato, jaké byly motivace vzájemných sympatií a spolupráce a způsob, jakým tato spolupráce probíhala. Sleduje jeho pozici jakožto neorealistického malíře a aktivního člena Komunistické strany Itálie. Tato strana získala v poválečném období v Itálii velkou podporu veřejnosti. Byla do značné míry nezávislou na oficiální politice Komunistické strany Sovětského Svazu a v mnohém se proto její názory od ní odchylovaly. Itálie byla zároveň zemí západně orientovanou a nacházela se v poválečném období v zájmové sféře Spojených států jakožto příjemce pomoci Marshallova plánu a od roku 1949 členský stát NATO. V širších souvislostech se proto práce zabývá dobovou kulturní a politickou situací v Itálii a Československu. a přináší vhled do jejich vzájemných kulturních vztahů. Autorka vycházela ze studia dobové literatury, archivních pramenů (archiv Ministerstva zahraničních věcí, archiv Národní Galerie) a dobového tisku (zejm. časopisy Výtvarné umění, Výtvarná práce, Rudé právo, Literární noviny).
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor theses deals with the painter Renato Guttuso, with a focus on the perception of his personality in Czechoslovakia during the years of 1949 – 1982, i.e. in the period framed by his exhibitions in Prague. The relations of Guttuso with Czechoslovakia are investigated as well as the reception of his work, the motivation and evolving of mutual sympathies and collaboration. We describe the ways how this collaboration functioned, and attention is payed to Guttuso's status of neorealistic painter and an active member of Italian communist party at the same time. The communist party in Italy received a great support from the public after World War II. It was to a large extent independent from the official policy of the communist party of the Soviet Union and its political doctrine was in many points different from that of the Soviets. Moreover Italy, as a participating state in the Marshall plan and since 1949 a NATO member, found itself in the sphere of interests of the USA and as such was naturally oriented towards the West. These specific conditions in Italy and the political situation in Czechoslovakia unavoidably influenced the cultural relations of both countries. Guttuso's exhibitions, their artistic conception and selection of displayed paintings, Guttuso's contacts, interviews and other historic sources bring a deeper insight into these relations. The author made use of various sources, literature of the period, documents in the Archive of Ministry of Foreign Affairs of the Czech republic and the Archive of National Gallery Prague, periodicals (especially magazines Výtvarné umění, Výtvarná práce and newspapers Rudé právo, Literární noviny).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK