Terapie poruch stability v domácím prostředí u pacientů po cévní mozkové příhodě S využitím vizuální zpětné vazby a stabilometrické plošiny
Název práce v češtině: | Terapie poruch stability v domácím prostředí u pacientů po cévní mozkové příhodě S využitím vizuální zpětné vazby a stabilometrické plošiny |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Home therapy of the patients after stroke with stability disorders with utilization of visual biofeedback and stabilometric platform |
Klíčová slova: | rovnováha, posturální stabilita, vizuální zpětná vazba, stabilometrická plošina, cévní mozková příhoda (CMP), Nintendo Wii |
Klíčová slova anglicky: | balance, postural stability, visual biofeedback, stabilometric platform, stroke, Nintendo Wii |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640) |
Vedoucí / školitel: | MUDr. Marie Tichá |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 16.05.2013 |
Datum zadání: | 11.04.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2014 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Praha |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2014 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (B01226) |
Oponenti: | Mgr. Jakub Jeníček, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Tato práce se zabývá terapií poruch rovnováhy u pacientů po CMP ve virtuální realitě. Při terapii se využívá stabilometrická plošina Nintendo Wii a program HomeBalance a společně tak umožňují pacientovi vizuální zpětnou vazbu. Dalším specifikem této terapie je, že je navržena pro trénink v domácím prostředí. Terapie probíhala jeden měsíc, přičemž každý pacient měl za úkol cvičit jedenkrát denně. Délka terapie se odvíjela od schopností pacienta. Úkolem pacienta bylo měnit pozici svého těžiště tak, aby dosáhl určené pozice. Pacient trénoval každý den stejnou terapeutickou scénu, která obsahovala vyváženou sekvenci pozic v prostoru, kterých měl pacient dosáhnout.
Úspěšnost terapie byla hodnocena objektivně pomocí přístrojové techniky (FootScanu) a objektivních testů, ale také podle subjektivních pocitů pacienta. Jako objektivní testy byly použity Berg Balance Scale, Timed Up a Go a Tinetti Performance Oriented Mobility Assessment. Sledovaným parametrem pro objektivní hodnocení stabilometrického vyšetření stoje je area. U chůze jsou hodnoceny odval a délka kroku. U obou pacientů došlo ke zlepšení stability. U prvního pacienta bylo patrné zlepšení při vyšetření na FootScanu, u druhého pacienta bylo vidět zlepšení v objektivních testech. Subjektivně oba pacienti udávali zlepšení stability a zároveň terapii hodnotili jako zábavnou. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis deals with therapy of the patients after stroke with stability disorders in virtual reality. Stabilometric platform Nintendo Wii and program HomeBalance were used during the therapy and enable the visual biofeedback to the pacient. Another specification of this therapy is that the whole process was situated to home environment. The therapy lasted one month and every patient should exercise every day. Time of one exercise depended on the patient´s skills. The patient's task was to change position of the center of pressure to the specific place. Every day the patient exercised identical therapeutic scene consisting of a balanced position sequence in the space, that the patient should have achieved.
The success of the therapy was evaluated objectively by intrumentation (FootScan) and objective tests, but also by patients' subjective feeling. Berg Balance Scale, Timed Up and Go and Tinetti Performance Oriented Mobility Assessment were used as the objective tests. The monitored parameter for objective evaluation of the stabilometric examination of standing position is the area. It evaluated roll of feet and step lenght during gait. Stability of both patients improved. The first patient reached bigger differences on FootScan examination while the second one got improved in objective tests. Both patients subjectively acknowledged improvement and also evaluated the therapy as fun. |