Obraz ženy v tištěných médiích v meziválečném Československu
Název práce v češtině: | Obraz ženy v tištěných médiích v meziválečném Československu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Image of woman in print media in interwar Czechoslovakia |
Klíčová slova: | vyobrazení ženy, Československo 1918–1938, emancipace, revue Eva, Salon, Ženský svět, avantgarda, reklama, móda, sport, automobilismus |
Klíčová slova anglicky: | imaging of woman, press, Czechoslovakia 1918–1938, emancipation, Eva revue, Salon, Ženský svět, avant-garde, advertising, fashion, sport, motoring |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Milan Pech, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 18.09.2012 |
Datum zadání: | 18.09.2012 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.10.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.06.2014 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 17.06.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2014 |
Oponenti: | PhDr. Vladimír Czumalo, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Úvod
1. Umělecko-historický kontext 2. Žena v reklamě z psychologického a sociologického hlediska 3. Zobrazování ženy v tiskovinách meziválečné ČSR 4. Srovnání mediálního obrazu ženy v ČSR a dnes Závěr Obrazová příloha Seznam reprodukovaných obrázků Seznam použité literatury |
Seznam odborné literatury |
Knihy a články:
Jan AUGUSTA: Dialog – monolog o grafickém designu. Praha 2006 Radim BAČUVČÍK: Tradiční a nové v marketingové komunikaci. Zlín 2011 Radim BAČUVČÍK: Žena a muž v marketingové komunikaci. Zlín 2010 Andrea BARTÁKOVÁ: Žena, obchod a reklama za první republiky. In: http://www.zenyvumeni.cz/index.php?id=110 Milena BARTLOVÁ / Martina PACHMANOVÁ: Artemis a Dr. Faust: ženy v českých a slovenských dějinách umění. Praha 2008 Lakshmi BHASKARAN: Design publikací: vizuální komunikace tištěných médií. Praha 2007 Cesta reklamy: Ročenky noviny 1932. Praha 1932 Riane Tennenhaus EISLER: Číše a meč, agrese a láska, aneb, Žena a muž v průběhu staletí. Praha 1995 Ernst Hans GOMBRICH: Tajemství obrazu a jazyk umění. Brno 2010 Hana HAVELKOVÁ / Mirek VODRÁŽKA: Žena a muž v médiích. Praha 1998 Pavel HORŇÁK: Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a makrketingovej komunikácie. Zlín 2010 Marta KOLÉŘOVÁ: Protest proti globalizaci: gender a feministická kritika. Praha 2009 Olga KOMÁRKOVÁ: Genderové stereotypy v reklamních textech. Praha 2006 Jakub KONČELÍK / Pavel VEČEŘA / Petr ORSÁG: Dějiny českých médií 20. století. Praha 2010 Jan KOUDELKA: Představy o těle ve spotřebním světě. Praha 2011 Jan KOUDELKA: Projevy body image ve spotřebním chování. Praha 2010 Jan KOUDELKA: Ženské a mužské role v perspektivě spotřebního marketingu. Praha 2008 Petra KUBÁLKOVÁ / Tereza WENNERHOLM ČÁSLAVSKÁ: Gender, média a reklama. Praha 2009 Milena LENDEROVÁ: Žena v českých zemích od středověku do 20. století. Praha 2009 Eva NIKLESOVÁ: Teorie a východiska současné mediální výchovy. České Budějovice 2007 Ann OAKLEY: Pohlaví, gender a společnost. Praha 2000 Martina PACHMANOVÁ: Neznámá území českého moderního umění: pod lupou genderu. Praha 2004 Martina PACHMANOVÁ: Neviditelná žena: antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha 2002 Martina PACHMANOVÁ: Věrnost v pohybu: hovory o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha 2001 Martina PACHMANOVÁ: Čeho se bojí dějiny umění? "Gender Studies" a uměleckohistorická metodologie. In: Atelier, Roč. 12, č. 21, 1999 Martina PACHMANOVÁ: Pohlaví a avangarda: diskurz sexuality ve středoevropském umění od konce 19. století do roku 1930. In: Atelier, Roč. 11, č. 20, 1998 Martina PACHMANOVÁ: Tělo s ztráta nevinosti: Boston 1996/1997. In: Atelier, 10/3, 1997 Sborník: Sympozium Umění a reklama, vztahy a vlivy. Brno 1970 Marta SYLVESTROVÁ: Český filmový plakát 20. století. Brno2004 Zuzana ŠTEFKOVÁ: Chlap, hrdina, duch, stroj, aneb, Chvála "mužského umění". In: Revue Art, Roč. 5, č. 3, 2008 Zuzana ŠTEFKOVÁ: Obraz ženy přelomu tisíciletí ženskýma očima. In: Umění, Roč.51, č. 3, 2003 Jana VALDROVÁ: Gender a společnost. Ústí nad Labem 2006 Pavla VOŠAHLÍKOVÁ: Zlaté časy české reklamy. Praha 1999 Kateřina ZÁBRODSKÁ: Variace na gender. Praha 2009 Ladislav ZIKMUND-LENDER: Gender a umění 19. a 20. století. Praha 2009 Kvalifikační práce: Veronika KARÁSKOVÁ: Démon láska ¬– zobrazení sexuality v malířství přelomu 19. a 20. století. Brno 2010 Radka MICHELOVÁ: Ženská záležitost. Obrazové vyjádření prezentace žen v malbě. Ústí nad Labem 2012 Kateřina NIŽNÍKOVÁ: Obraz jako výtvarná metafora genderové identifikace. české Budějovice 2012 Dobové časopisy: Ženské listy, Eva, Gentleman, Salon, ... |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce „Obraz ženy v tištěných médiích v meziválečném Československu“, se zabývá výtvarným zobrazením ženy, které bylo nedílnou součástí prvorepublikového tisku. Práce se snaží poskytnout analýzu vybraných periodik (především časopisů pro ženy) z hlediska zobrazení žen v nich. Mapuje proměny společnosti a životního stylu v této epoše našich dějin, které doplňuje o kulturně-historické pozadí doby a seznámení s dobovými tištěnými médii. Práce se zaměřuje převážně na otázky ženské emancipace, které byly v dané době velmi aktuální a promítaly se i do všech oblastí umění. Emancipace významně ovlivňovala celou českou uměleckou tvorbu, o čemž můžeme najít doklady zejména v tištěných médiích, která mimo jiné zprostředkovávala odraz doby. Práce se s ohledem na svůj rozsah zaměřila jen na ty ve své době nejvýznamnější. Pro emancipační snahy byla důležitá především revue Eva, která je zde srovnávána s pánským magazínem Gentleman a s avantgardním časopisem ReD. Hlavní část práce se soustředí na samotné zobrazení ženy, a to jak v obecnější rovině, tak i v konkrétních případech. Zabývá se obrazem ženy ve vybraných rubrikách meziválečných ženských časopisů – móda, sport a automobilismus. Práce porovnává některá periodika mezi sebou a upozorňuje na autory některých fotografií či ilustrací. Součástí práce je také rozbor dobové reklamy a charakteristika jejích typů vyobrazení ženy. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis "The image of a woman in the press at interwar Czechoslovakia" deals with the visual presentation of a woman who was an integral part of the First Republic press. The thesis attempts to provide an analysis of selected periodicals (magazines especially for women) in terms of the depiction of women. The thesis surveys the changes in society and lifestyle in this epoch of our history which complements the cultural-historical background of the time and familiarity with contemporary press. The thesis focuses primarily on issues of women's emancipation, which were at that time very current and projected also into all areas of the art. Emancipation influenced significantly the whole Czech artistic creation. We can find some evidence especially in the press, which also mediated the reflection of period. The thesis focuses only on the most important press at these times with regard to its scope. Eva revue was especially important for emancipatory efforts and is compared here with men’s magazine Gentleman and avant-garde magazine ReD. The main part of the thesis focuses on the actual image of women, generally and in specific cases. The thesis deals with the image of a woman in selected sections of the interwar women's magazines – fashion, sport and motoring. The thesis compares some newspapers among them and points out the author of several photographs or illustrations. The thesis also includes an analysis of contemporary advertising and the characteristics of the types of imaging of women. |