Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Obraz ženy v tištěných médiích v meziválečném Československu
Název práce v češtině: Obraz ženy v tištěných médiích v meziválečném Československu
Název v anglickém jazyce: Image of woman in print media in interwar Czechoslovakia
Klíčová slova: vyobrazení ženy, Československo 1918–1938, emancipace, revue Eva, Salon, Ženský svět, avantgarda, reklama, móda, sport, automobilismus
Klíčová slova anglicky: imaging of woman, press, Czechoslovakia 1918–1938, emancipation, Eva revue, Salon, Ženský svět, avant-garde, advertising, fashion, sport, motoring
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: PhDr. Milan Pech, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 18.09.2012
Datum zadání: 18.09.2012
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.10.2012
Datum a čas obhajoby: 02.09.2014 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.06.2014
Datum odevzdání tištěné podoby:17.06.2014
Datum proběhlé obhajoby: 02.09.2014
Oponenti: PhDr. Vladimír Czumalo, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Úvod
1. Umělecko-historický kontext
2. Žena v reklamě z psychologického a sociologického hlediska
3. Zobrazování ženy v tiskovinách meziválečné ČSR
4. Srovnání mediálního obrazu ženy v ČSR a dnes
Závěr
Obrazová příloha
Seznam reprodukovaných obrázků
Seznam použité literatury
Seznam odborné literatury
Knihy a články:
Jan AUGUSTA: Dialog – monolog o grafickém designu. Praha 2006
Radim BAČUVČÍK: Tradiční a nové v marketingové komunikaci. Zlín 2011
Radim BAČUVČÍK: Žena a muž v marketingové komunikaci. Zlín 2010
Andrea BARTÁKOVÁ: Žena, obchod a reklama za první republiky. In: http://www.zenyvumeni.cz/index.php?id=110
Milena BARTLOVÁ / Martina PACHMANOVÁ: Artemis a Dr. Faust: ženy v českých a slovenských dějinách umění. Praha 2008
Lakshmi BHASKARAN: Design publikací: vizuální komunikace tištěných médií. Praha 2007
Cesta reklamy: Ročenky noviny 1932. Praha 1932
Riane Tennenhaus EISLER: Číše a meč, agrese a láska, aneb, Žena a muž v průběhu staletí. Praha 1995
Ernst Hans GOMBRICH: Tajemství obrazu a jazyk umění. Brno 2010
Hana HAVELKOVÁ / Mirek VODRÁŽKA: Žena a muž v médiích. Praha 1998
Pavel HORŇÁK: Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a makrketingovej komunikácie. Zlín 2010
Marta KOLÉŘOVÁ: Protest proti globalizaci: gender a feministická kritika. Praha 2009
Olga KOMÁRKOVÁ: Genderové stereotypy v reklamních textech. Praha 2006
Jakub KONČELÍK / Pavel VEČEŘA / Petr ORSÁG: Dějiny českých médií 20. století. Praha 2010
Jan KOUDELKA: Představy o těle ve spotřebním světě. Praha 2011
Jan KOUDELKA: Projevy body image ve spotřebním chování. Praha 2010
Jan KOUDELKA: Ženské a mužské role v perspektivě spotřebního marketingu. Praha 2008
Petra KUBÁLKOVÁ / Tereza WENNERHOLM ČÁSLAVSKÁ: Gender, média a reklama. Praha 2009
Milena LENDEROVÁ: Žena v českých zemích od středověku do 20. století. Praha 2009
Eva NIKLESOVÁ: Teorie a východiska současné mediální výchovy. České Budějovice 2007
Ann OAKLEY: Pohlaví, gender a společnost. Praha 2000
Martina PACHMANOVÁ: Neznámá území českého moderního umění: pod lupou genderu. Praha 2004
Martina PACHMANOVÁ: Neviditelná žena: antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha 2002
Martina PACHMANOVÁ: Věrnost v pohybu: hovory o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha 2001
Martina PACHMANOVÁ: Čeho se bojí dějiny umění? "Gender Studies" a uměleckohistorická metodologie. In: Atelier, Roč. 12, č. 21, 1999
Martina PACHMANOVÁ: Pohlaví a avangarda: diskurz sexuality ve středoevropském umění od konce 19. století do roku 1930. In: Atelier, Roč. 11, č. 20, 1998
Martina PACHMANOVÁ: Tělo s ztráta nevinosti: Boston 1996/1997. In: Atelier, 10/3, 1997
Sborník: Sympozium Umění a reklama, vztahy a vlivy. Brno 1970
Marta SYLVESTROVÁ: Český filmový plakát 20. století. Brno2004
Zuzana ŠTEFKOVÁ: Chlap, hrdina, duch, stroj, aneb, Chvála "mužského umění". In: Revue Art, Roč. 5, č. 3, 2008
Zuzana ŠTEFKOVÁ: Obraz ženy přelomu tisíciletí ženskýma očima. In: Umění, Roč.51, č. 3, 2003
Jana VALDROVÁ: Gender a společnost. Ústí nad Labem 2006
Pavla VOŠAHLÍKOVÁ: Zlaté časy české reklamy. Praha 1999
Kateřina ZÁBRODSKÁ: Variace na gender. Praha 2009
Ladislav ZIKMUND-LENDER: Gender a umění 19. a 20. století. Praha 2009

Kvalifikační práce:
Veronika KARÁSKOVÁ: Démon láska ¬– zobrazení sexuality v malířství přelomu 19. a 20. století. Brno 2010
Radka MICHELOVÁ: Ženská záležitost. Obrazové vyjádření prezentace žen v malbě. Ústí nad Labem 2012
Kateřina NIŽNÍKOVÁ: Obraz jako výtvarná metafora genderové identifikace. české Budějovice 2012

Dobové časopisy:
Ženské listy, Eva, Gentleman, Salon, ...
Předběžná náplň práce
Diplomová práce „Obraz ženy v tištěných médiích v meziválečném Československu“, se zabývá výtvarným zobrazením ženy, které bylo nedílnou součástí prvorepublikového tisku. Práce se snaží poskytnout analýzu vybraných periodik (především časopisů pro ženy) z hlediska zobrazení žen v nich. Mapuje proměny společnosti a životního stylu v této epoše našich dějin, které doplňuje o kulturně-historické pozadí doby a seznámení s dobovými tištěnými médii. Práce se zaměřuje převážně na otázky ženské emancipace, které byly v dané době velmi aktuální a promítaly se i do všech oblastí umění. Emancipace významně ovlivňovala celou českou uměleckou tvorbu, o čemž můžeme najít doklady zejména v tištěných médiích, která mimo jiné zprostředkovávala odraz doby. Práce se s ohledem na svůj rozsah zaměřila jen na ty ve své době nejvýznamnější. Pro emancipační snahy byla důležitá především revue Eva, která je zde srovnávána s pánským magazínem Gentleman a s avantgardním časopisem ReD. Hlavní část práce se soustředí na samotné zobrazení ženy, a to jak v obecnější rovině, tak i v konkrétních případech. Zabývá se obrazem ženy ve vybraných rubrikách meziválečných ženských časopisů – móda, sport a automobilismus. Práce porovnává některá periodika mezi sebou a upozorňuje na autory některých fotografií či ilustrací. Součástí práce je také rozbor dobové reklamy a charakteristika jejích typů vyobrazení ženy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis "The image of a woman in the press at interwar Czechoslovakia" deals with the visual presentation of a woman who was an integral part of the First Republic press. The thesis attempts to provide an analysis of selected periodicals (magazines especially for women) in terms of the depiction of women. The thesis surveys the changes in society and lifestyle in this epoch of our history which complements the cultural-historical background of the time and familiarity with contemporary press. The thesis focuses primarily on issues of women's emancipation, which were at that time very current and projected also into all areas of the art. Emancipation influenced significantly the whole Czech artistic creation. We can find some evidence especially in the press, which also mediated the reflection of period. The thesis focuses only on the most important press at these times with regard to its scope. Eva revue was especially important for emancipatory efforts and is compared here with men’s magazine Gentleman and avant-garde magazine ReD. The main part of the thesis focuses on the actual image of women, generally and in specific cases. The thesis deals with the image of a woman in selected sections of the interwar women's magazines – fashion, sport and motoring. The thesis compares some newspapers among them and points out the author of several photographs or illustrations. The thesis also includes an analysis of contemporary advertising and the characteristics of the types of imaging of women.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK