Při výběru garanta předmětu se zobrazují připomínky jak k němu, tak ke všem vyučujícím daného předmětu. Při výběru vyučujícího, který garantem není, se zobrazují připomínky vztažené pouze k němu.
doc. RNDr. Oldřich Semerák, DSc. [32-UTF], Speciální teorie relativity [NOFY023, přednáška]
Pan docent je velmi příjemný a očividně velmi zabraný v problematice předmětu. Přednášky jsou od něj velmi srozumitelné a dá se z nich pochopit co se děje. Na zkoušce měl pochopení pro "nepamatování" si věcí nazpaměť.
Zajímavý a poutavý výklad. Odvozování je místy zdlouhavé, ale tomu se člověk nevyhne. Opravdu se vyzná v tom co učí a je velmi efektivní s poznámkami. Stejně jako na druhého přednášejícího, tak ani zde nemám výtky.
Kvalitní přednášející schopný srozumitelného a poutavého výkladu. Při zkoušce příjemnný a férový. Je ochoten vyjít studentům vstříc, co se týče dohadování termínu zkoušky, a to i mimo zkouškové období.
doc. RNDr. Otakar Svítek, Ph.D. [32-UTF], Speciální teorie relativity [NOFY023, přednáška]
Pan doktor skvěle ukázal počáteční principy předmětu a následně velmi efektivně vysvětlil formalismus který bylo potřeba pochopit pro další studium. Na ten se i dost ptal na zkoušce což si ale myslím že je spíše plus.
Velmi dobrý a hezky poslouchatelný výklad. Místy to bylo trochu zdlouhavé odvozování a operace s tenzory, ale tomu se asi vyhnout nedá. Celkově hodnotím velmi kladně a v podstatě nemám výtky. Na zkoušce si potrpí na dobré znalosti tenzorů a jejich operací a také porozumění látce. Není však nijak přísný, studentovi se snaží pomáhat a hodnotí velmi férově.
Připomínka k předmětu, Speciální teorie relativity [NOFY023, přednáška]
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 17.02.2024, 2. ročník, Fyzika, bakalářské
Skripta ze STR jsou zlatým grálem. Tisknu, laminuji, rámuji a věším si na zeď. Hodno zvěčnění.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 13.02.2024, 2. ročník, Fyzika, bakalářské
Předmět je velmi zajímavý a zábavný. Velké plus jsou zveřejněné materiály a nahrávky přednášek, které velmi pomohou v případě nemoci nebo obecně jen při učení.
Celkově zajímavý předmět. Člověk může být zmatený ze všech tenzorů a indexů, ale eventuálně to pochopí a vše do sebe zapadne. Přednáška byla hezky koncipována. Zkouška rozhodně není zadarmo a vyžaduje se znalost tenzorových operací a hlubšího významu probírané látky. Není však nijak přehnaně těžká a hodnocení je velmi férové. Předmět jsem si opravdu užil.
Připomínka k předmětu, Relativistická fyzika I [NTMF037, cvičení]
Cvičení formou studenty prezentovaných vybraných témat. Tato forma bohužel není příliš efektivní pro to, aby se všechna témata naučili i ostatní studenti ke zkoušce (obecně studentské prezentace většinou nepředstavují použitelnou formu výkladu pro ostatní). A bohužel není žádný jeden kanonický zdroj pokrývající všechna témata.
Pokud by však tato témata nebyla součástí zkoušené látky, jednalo by se o velmi zajímavou formu cvičení připravující studenta na zpracování a prezentaci určitého tématu.
Koncept referátů mně osobně nevyhovoval, nicméně rozumím důvodům, proč byl zvolen takový formát cvičení.
Co se týče debaty o domácích úkolech, dokážu si představit DÚ à la docent Čížek, kdy si student za celý semestr připraví jeden úkol a společně s vyučujícím ho pak během zkoušky projdou.
Semináre boli tŕňom v oku daného predmetu. Úroveň semináru veľmi záležala od prípravy študenta, ktorý mal danú tému odprednášať, avšak študenti nedostávali žiadnu spätnú väzbu k ich prednesu, dokonca aj v prípade kedy sme si z danej hodiny príliš neodniesli a neboli sme ani príliš motivovaní si prednášku naozaj dobre pripraviť. Ale aj takéto témy sa potom vedeli na skúške skúšať, výsledkom je dosť obsiahli predmet. Oveľa lepšie by boli cvičenia, na ktorých by sme všetci prepočítali nejaké príklady či odvodenia.
Připomínka k předmětu, Relativistická fyzika I [NTMF037, přednáška]
Veľmi zaujímavý predmet, ide o pokračovanie OTR, ale skôr formou aplikácii vybudovanej teórie. A teda sa viac riešia technikality resp. detaily rôznych riešení ER, čo však neubralo na zaujímavosti. Veľa sa preberali aj záverečné fázy vývoja hviezd, stelárne modely a pod. Ide o pomerne rozsiahly predmet a 4 resp. 6 hodinové prednášky v pondelok večer neboli najšťastnejšie na udržanie pozornosti. Celkovo však bolo odprednášané pekne a detailne, pričom sú dostupné pekné skriptá. Miestami by som však privítal viac motivácie prečo sme niečo robili ako sme robili alebo odkiaľ sme dostali dané matematické výsledky (napríklad na začiatku analytického rozšírenia Schwarzschildovho riešenia).
Připomínka k předmětu, Obecná teorie relativity [NTMF111, přednáška]
Úvod do obecné relativity, který je možné si vzít už v druháku v návaznosti na STR. Pouze přednášky bez cvičení. Probíraná látka není zcela jednoduchá, předmět je však koncipován a přednášen velmi dobře, díky čemuž je přehledný a pochopitelný. K dispozici jsou starší nahrávky v češtině (které bohužel neobsahují kapitolu a killingových vektorech) i angličtině a skripta v angličtině. Díky tomu ani neúčast na přednášce nepředstavuje komplikaci. Zkouška je pouze ústní, patří však mezi náročnější z bakalářských ústních zkoušek. Výhodou je dostatečné (v podstatě neomezené) množství času na přípravu.
Marco Souza de Joode, 08.07.2023, 2. Ročník, Fyzika, bakalářské
Krásný předmět. Přednášky s doc. Semerákem pro mě budou jedou z nejhezčích vzpomínek na MFF. Skvělé téma a skvělé provedení. Zkouška byla příjemná.