Při výběru garanta předmětu se zobrazují připomínky jak k němu, tak ke všem vyučujícím daného předmětu. Při výběru vyučujícího, který garantem není, se zobrazují připomínky vztažené pouze k němu.
prof. RNDr. Pavel Cejnar, Dr., DSc. [32-UCJF], Fyzika jako dobrodružství poznání [NPOZ008, seminář]
Pan profesor Cejnárek jest zlatíčko! Vedle jeho skvělého přednesu, miluji jeho presentace, které mi vždy zlepší den.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 13.09.2025, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Pan Cejnar vždy mluví dostatečně poutavě na to, aby přitáhnul i zprvu nezaujatého posluchače. Nejednou jsem na jeho přednáškách spíše populárně-naučného charakteru psal protokol do praktik jen abych na jejím konci zjistil, že jsem toho vlastně moc nenapsal a namísto toho sledoval jeho výklad.
Excelentné, informačne nabité a široké spektrum prednášok, ktoré sa navyše podarilo veľmi pútavo predniesť.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 27.05.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Po přednášce z kvantové teorie (I. / II.), kde se sází vzorce na tabuli, jako góly do švédské brány. Je tento povídavý pohled na kvantovku příjemnou změnou, při nichž si posluchač upevní pojmy z kvantovky. Výborná práce.
Mgr. David Kofroň, Ph.D. [32-UTF], Klasická elektrodynamika [NOFY126, cvičení]
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 15.09.2023, 2. ročník, Fyzika, bakalářské
Na cvičeních řešil některé úlohy u tabule cvičící, jiné studenti, problémem bylo, že byl cvičící zmatený, nejdříve nečetl zadání úloh, pak jej někdo požádal, aby to začal dělat, tak je četl, ale tak, že tomu nebylo moc rozumět a působilo to stále zmateně, i odpovědi na otázky studentů byly zmetené a zdálo se, že moc nevysvětlují. Nakonec jsem na cvičení tedy přestal chodit a učil se z materiálů k úlohám z roku 2021.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 11.08.2023, 2. ročník, Fyzika, bakalářské
Cvičení na mě působilo zmateně.
Jakub Zeman, 12.07.2023, 2. Ročník, Fyzika, bakalářské
Napsat na tabuli nebo alespoň ústně jasně vysvětlit myšlenku vypočítavaného příkladu. Stejně tak při samotném postupu komentovat účel jednotlivých výpočetních kroků.
prof. RNDr. Pavel Krtouš, Ph.D. [32-UTF], Proseminář z matematických metod fyziky [NOFY002, seminář]
Pan profesor vás donutí hodně rychle si zvyknout na řecká písmenka.
Adam Kutálek, 18.02.2024, 1. Ročník, Fyzika, bakalářské
Pak Krtouš je osobnostně velmi milý a vstřícný; téma umí dobře podat i vysvětlit. Jeho užívání specifických písmenek jako je ksí nebo zéta vás možná trochu potrápí.
Pan profesor byl výborný přednášející, jeho přednášky byly zajímavé a, byť to bylo občas náročné, dalo se vše s trochou úsilí pochopit. Pouze v posledních pár přednáškách bylo na mě tempo příliš zběsilé, byli jsme v časovém presu, a tak jsem výkladu zcela nerozuměl.
Pan profesor se přednášek zhostil výborně, ale přednáší tedy v tempu jako drak!
Dušan Minárik, 15.07.2025, 3. Ročník, Fyzika, bakalářské
Cvičenie pokrývalo veľkú väčšinu príkladov, ktoré boli potrebné k zápočtom a skúške. Pán profesor vyvolával k tabuli, často sa stávalo že sa jeden príklad počítal dosť dlho keďže daná osoba občas nevedela ako s príkladom pohnúť alebo bola v strese. Preto sme občas za cviko stihli len 2-3 príklady. Celkovo ma ale na zápočty pripravil dosť dobre a odporúčam pána profesora aj ako cvičiaceho
prof. RNDr. Pavel Krtouš, Ph.D. [32-UTF], Klasická elektrodynamika [NOFY126, přednáška]
Adam Kutálek, 14.09.2025, 3. Ročník, Fyzika, bakalářské
Pan profesor byl vždy naprosto pečlivě připravený, a to až do bodu, kde každá přednáška byla předem nazkoušená co do trvání i rozložení textu na tabuli. Kolikrát tak si šlo například všimnout toho, že si byl přednášející vědom faktu, že je např. "minutu a půl pozadu" oproti plánu.
Tento přístup má bohužel i stinnou stránku, a to, že projev působí strojově. Interakce se studenty v rámci přednášek je spíše upozaděna a přesto, že na dotazy je odpovídáno vstřícně a vhodně, dotazům věnovaný čas jde často na úkor protažení přednášky.
Několik studentů hodiny popsalo jako "sledování videa", což je docela výstižné. S tím jde samozřejmě ruku v ruce i kvalita přednesu, která je opravdu předem velmi dobře rozmyšlená, exaktní a kompaktně nahuštěná.
Z přednášek zároveň jsou i video-záznamy, které jsou pečlivě stříhány, opravovány a doplňovány.
prof. Krtouš přednášel moc pěkně a srozumitelně, na přípravu ke zkoušce dá na své stránky jeho ručně psané poznámky, můj největší problém byla absence nějakých skript, jelikož se z nich ráda na zkoušky připravuji
Pan profesor byl hodný, cvičení byla příjemná a užitečná.
Dušan Minárik, 15.07.2025, 3. Ročník, Fyzika, bakalářské
Pan profesor Krtouš je teoretická kapacita, vyučuje veľmi exaktne a dôsledne updateoval svoju stránku s nahranými prednáškami a príkladmi zo svojich cvík. Popri prednáškach sú dostupné aj ručne písané poznámky z celej látky. Oceňujem veľmi dobrú organizáciu predmetu.
Na skúške boli obaja skúšajúci (prof. Krtouš, doc. Žofka) veľmi prívetiví a pomáhali s čím sa dalo. Príklady na písomnej časti boli tiež často zvládnuteľné, ak ste vedeli čo sa deje počas semestra na cvikách.
Tento predmet rozhodne patrí medzi tie najteoretickejšie čo som doteraz absolvoval. Je to vlastne teoretickejšie poňatý elmag z druhého semestra. Ako skôr experimentálne zameranému človeku mi tento predmet často prišiel dosť zbytočný a frustrujúci, ale občas boli niektoré výsledky celkom pekné. Navyše na konci semestra som zistil, že mnoho techník ktoré sme sa naučili na eldyne sa neskôr používali v kvantovke (separácia premenných, legendrove polynomy).
Asi jedinou nevýhodou je už mnohokrát spomínané neštandardné značenie. Pán profesor používa trochu vlastné značenie, ktoré, ak si naň zvyknete, je celkom dobré a dá sa s ním pracovať (hlavne vedieť rozlíšiť čo je r, r' a r(X/X') :D ... a o xi vs zeta pri separacii premenných ani nehovorim)
Ačkoliv se bezpochyby jedná o jeden z nejobtížnějších předmětů na bakaláři, profesor Krtouš jej vede tak, aby se s dostatečným úsilím dal spolehlivě zvládnout. Nahrávání přednášek bylo mimořádně nápomocné při přípravě na zkoušku a nutno podotknout, že pan profesor záznamy dokonce, ve prospěch pochopitelnosti, zpětně upravovanal (např.: opravy přeřeků/přepisů, zvýrazňování rovnic tak, aby byly viditelné přes přednášejícího apod...). Konečně musím vyzdvihnout i domácí úkoly, které i přes svou obtížnost rozhodně nebyly ztrátou času, spíše naopak.
Kladem byla připravenost celého předmětu, systém nahrávání přednášek s dobrou kamerou, a obsáhlý web s přehlednými poznámkami k přednášce a zkouškovými příklady.
Záporem pak uzurpování času navíc: přetahovalo se, dodatečný materiál (který se zkoušel) byl v přednáškách navíc (umístěných na web), zápočtové písemky se psaly mimo rozvrh předmětu (ta druhá až ve zkouškovém).
Něco z použitého značení mě spíš mátlo. Například:
- Doteď si nejsem 100% jistý, jakou roli má X a jakou X' ve výrazu δ(X|X').
- Když se u separace proměnných objevily skupiny proměnných {ξ} a {ζ}, tak jsem se velmi rychle ztratil, protože ty znaky na tabuli vypadají stejně.
- Před relativistickou přednáškou byla celá stránka varování, v čem se značení v přednášce liší od často používaného jinde. Neshody ve značení se stávají, ale bylo by dobré, kdybychom používali nějaké značení, které používá alespoň někdo jiný, a v tomto případě nevím, kdo to je.
Výklad pána profesora je čistý, stručný a priamočiary. Formuluje myšliekny veľmi exaktne a zároveň intuitívne, a dáva si záležať, aby jeho myšlienky a výpočty neboli zaťažené zbytočnými premennými. Jeho výklad je tiež celkom rýchly, na otázky študentov vždy pohotovo odpovie.
Mal som pocit, že rýchlosť výkladu často nekorešpondovala s jeho náročnosťou. Napríklad opakovanie látky z elmagu sa robilo celkom pomaly a podrobne, zatiaľ čo pokročilé metódy na ňu nadväzujúce, napr. sférické harmoniky, sa robili príliš rýchlo. Výklad bol miestami taký rýchly, že keď som sa stratil a chcel sa na niečo opýtať, kým som sa zorientoval, na čo sa chcem pýtať, prednášajúci už bol s výkladom omnoho ďalej.
Pán profesor používa menej štandardné značenie, na ktoré som nebol zvyknutý. Keď sa vyskytla pri označení veličín kolízia, väčšinou preznačil tú, na ktorú som bol zvyknutý viac. Tiež rovnice a diferenciálne operátory zapisoval inak, ako som bol zvyknutý z elmagu. To mi spôsobovalo značné problémy v nadviazaní na látku druhého semestra a boril som sa s tým po celý čas.
Ďalšou vecou, ktorú hodnotím negatívne, je časové rozvrhnutie učiva. Rýchlosť preberania, už na začiatku semestra dosť vysoká, sa exponenciálne zvyšovala. Prednášajúci často pretiahol prednášku, aj o desať minút. Odpadnutú hodinu kvôli športovému dňu sme si museli pozrieť zo záznamu, v ktorom bol prednášajúci ešte rýchlejší ako na hodinách a aj napriek zostrihaniu bola dĺžka záznamu väčšia ako dĺžka hodiny.
Myslím si, že v tomto smere by bolo dobré zredukovať množstvo učiva, aby sa prebralo síce menej, ale poriadne.
prof. RNDr. Pavel Krtouš, Ph.D. [32-UTF], Filozofické problémy fyziky [NPOZ007, seminář]
Vážím si jeho podrobných příprav, jako jsou například časoprostorové diagramy k filmu a různé animace, které usnadňují pochopení problému. Oceňuji kreativní zpestření přednášek, jako je třeba kouzelnické číslo pro demonstraci antigravitace.
Casti ktere vedl pan Krtous mi prisly zabavnejsi a pochopitelnejsi. Ocenuju "experiment" :D. Pocatecni cast tykajici se historie mechaniky (napr. srovnani Newton x Mach) mi prisla nejzajimavejsi.
Na to, že je tato přednáška nejen pro matfyzáky, ale i veřejnost, mohly být přednášky vedené trochu méně technicky. Málokdy jsem se chytal, co se vlastně děje.
prof. RNDr. Pavel Krtouš, Ph.D. [32-UTF], Interpretace kvantové mechaniky [NTMF036, přednáška]
Skoro není co vytknout. Hezké příklady.
Jen tam byly občas věci, kterými nevím proč jsme se zabývali tak do detailu (míra na větvích, relativistická lokalizace kolapsu).
doc. Mgr. Tomáš Ledvinka, Ph.D. [32-UTF], Klasická elektrodynamika [NOFY126, cvičení]
Na vyučujúcom oceňujem férovosť a pripravenosť na jednotlivé hodiny.
Vyvolávanie pred tabuľu je podľa mňa pre viacerých stresujúce, preto myslím, že niektorí prestali chodiť na cvičenia, ale myslím, že to bola cenná skúsenosť.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 12.09.2024, 2. ročník, Fyzika, bakalářské
Skvělý cvičící. Snad jediná věc, která mi neseděla byla volání k tabuli (ve stresu jsem nezvládl u tabule vyřešit ani jednoduchou ODR a tak se mi někdy na cvičení opravdu nechtělo). Nicméně nevyžadoval povinnou účast, takže to nebyl až tak velký problém.
doc. Mgr. Tomáš Ledvinka, Ph.D. [32-UTF], Klasická elektrodynamika [NOFY126, přednáška]
Pán profesor je veľmi entuziastický a dobrý prednášajúci, avšak jeho časť prednášok mi (vzhľadom na široké možnosti) prišla pomerne nevhodne pripravená. Často naozaj dlho preťahoval a venoval sa nie až tak zaujímavým témam (40 minút o kameňoch vo Francúzku, pričom predtým sme sa rozprávali 40 minút o kameňoch inde a nakoniec ešte 20 minút o kameňoch v Česku) či časté vracania sa k už okomentovaným témam. Ešte som si všimol, že profesor často ani nedopočúva koniec otázky a potom na ňu nevhodne odpovedá. Keďže som si istý, že zožne veľa veľmi pozitívnych hodnotení, snáď som si mohol dovoliť poukázať aj na menej vydarené veci. Každopádne, "so vším všudy" ďakujem za pestrú vychádzku do histórie fyziky.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 27.05.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Moc se mi líbí odbočky pana Podolského. Podle mě by mohla existovat lineární rostoucí funkce vyjadřující vztah mezi počtem odboček a radostí posluchače. :))
Žasnu nad znalostmi pana profesora, také oceňuji jeho cit pro umění i vědu zároveň. Přednášky mi dávaly chuť do studia, když mě nic jiného nebavilo. Dvě a půl hodiny utekly rychleji, než kdejaká přednáška polovičního rozsahu.
Pan docent je velmi příjemný a očividně velmi zabraný v problematice předmětu. Přednášky jsou od něj velmi srozumitelné a dá se z nich pochopit co se děje. Na zkoušce měl pochopení pro "nepamatování" si věcí nazpaměť.
Zajímavý a poutavý výklad. Odvozování je místy zdlouhavé, ale tomu se člověk nevyhne. Opravdu se vyzná v tom co učí a je velmi efektivní s poznámkami. Stejně jako na druhého přednášejícího, tak ani zde nemám výtky.
doc. RNDr. Otakar Svítek, Ph.D. [32-UTF], Speciální teorie relativity [NOFY023, přednáška]
Moc milý a sympatický přednášející, velmi vstřícný. Dává spoustu termínů ke zkoušce. A jeho výklad je velmi srozumitelný a podněcuje zajímavost STR. Vážím si také přehledu probraných kapitol a nahraných videí přednášek na stránkách pana docenta (obzvláště cením zkrácené varianty přednášek).
Doc. Svítek relativitě rozumí, ale jeho přednášky mi moc neseděly. Jeho projev není moc poutavý a spoustu klíčových myšlenek jen řekne, místo aby je naznačil na tabuli, proto jsem z přednášek moc neměl. Člověk si musí psát více, než je na tabuli.
Jakub Žáček, 10.02.2025, 3. Ročník, Fyzika, bakalářské
Přednášky byly v příjemném tempu a poutavém rozmaru.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 22.01.2025, 2. ročník, Fyzika, bakalářské
Přednášející vedl výklad strukturovaně a organizovaně. Ve výkladu se nebylo těžké zorientovat a pokud si člověk nebyl jistý vždy se mohl zeptat a pan docent vždy vše dovysvětlil. Na zkoušce byl příjemný, potrpěl si na velmi dobrém porozumění tenzorového formalismu, nechtěl aby si člověk pamatoval věci nazpaměť a při odvozování bezproblémů pomáhal.
Pan doktor skvěle ukázal počáteční principy předmětu a následně velmi efektivně vysvětlil formalismus který bylo potřeba pochopit pro další studium. Na ten se i dost ptal na zkoušce což si ale myslím že je spíše plus.
Velmi dobrý a hezky poslouchatelný výklad. Místy to bylo trochu zdlouhavé odvozování a operace s tenzory, ale tomu se asi vyhnout nedá. Celkově hodnotím velmi kladně a v podstatě nemám výtky. Na zkoušce si potrpí na dobré znalosti tenzorů a jejich operací a také porozumění látce. Není však nijak přísný, studentovi se snaží pomáhat a hodnotí velmi férově.
Cvičení bylo ve srovnání s jinými poněkud pomalejší, každopádně veškerá látka potřebná k zápočtům byla kvalitně probrána. Mimo to velmi oceňuji ochotu při osobní konzultaci, jíž jsem sám během semestru opakovaně využil a vždy mi byly více než nápomocná
Pan Švarc ��������♀️ �������� jest velice vtipen! Celý semestr se snažil, abychom látku pochopili.
Jsem trošku pomalejší (retardus) ���� a tak jsem si photil tabule s výpočty ����, neb jsem nestíhal. Nicméně černý pán mi je smazal i přes mé protesty se slovy: Máte smůlu, máte být rychlejší. A ještě se mi vysmál. ����
Tak jsem odvětil, nu počkejte, to vám napíši do ankety! A slib svůj jsem splnil právě teď.
A on byl jako: Klidně si poslužte, já si to rád přečtu.
Nu prostě takové malé hrotíčky, lokálně byl náš vztah funkcí, která nepatřila do prostoru C1 (lidé, kteří byli postiženi též annou-lýzou chápou můj dvojsysel). ������������
Nu ale má velikou trpělivost, což též cením!
doc. RNDr. Robert Švarc, Ph.D. [32-UTF], Proseminář z matematických metod fyziky [NOFY002, seminář]
Pán docent Švarc vysvetluje nové koncepty veľmi dobre a takisto sa často pýta študentov či tomu rozumejú čo ja osobne oceňujem.
David Němec, 12.02.2025, 1. Ročník, Fyzika, bakalářské
Moc fajn přednášející, své nadšení pro věc přenáší i do studentů, hodiny byly moc příjemné.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 07.02.2025, 1. ročník, Fyzika, bakalářské
Doc. Švarc je fan, látku vysvětloval docela pomalu a relativně srozumitelně. Je vidět, že ho to baví, vždy byl pozitivní a ochotný odpovědět na dotazy.
vysoká kvalita výkladu velká ochota odpovídat na dotazy,
Adam Kutálek, 18.02.2024, 1. Ročník, Fyzika, bakalářské
Pan Švarc je sympatický a komunikativní. Bude vždy naléhat na to, abyste se ptali a nebáli se ptát. To občas doplní prosbou, abyste se zeptali, pokud vám něco není jasné. Hodiny měly příjemnou atmosféru, avšak v jistých bodech bylo ztracení se v tématu hodiny takřka nevyhnutelné.
Pan docent podporoval kladení otázek v případě nejasností, rád na ně odpovídal. Co mi vadilo a na co jsem si nezvykl bylo jeho divné značení vektorů a reprezentací těch vektorů.
Pan docent byl příjemný přednášející. Oproti profesoru Krtoušovi mi však vyhovoval podstatně méně. Ze začátku jsme ztrávili příliš času příliš zdlouhavým vyprávěním o diferenciálních rovnicích a skutečné matematiky bylo málo. Naopak lineární algebra byla o to zběsilejší a ke konci jsem se v ní úplně ztratil. Ztrácel jsem se především v nepřehledné indexové notaci při transformacích souřadnic apod. Oceňuji ale zápal a připravenost přednášejícího.
Vyucujici je na vyuku pripraveny, umi hezky vysvetlit narocna temata, na dotazy odpovida ochotne, je dochvilny.
doc. RNDr. Robert Švarc, Ph.D. [32-UTF], Klasická elektrodynamika [NOFY126, cvičení]
Adam Kutálek, 14.09.2025, 3. Ročník, Fyzika, bakalářské
Elektrodynamika je děsivá věc, ale pan Švarc jí dokáže nasadit náhubek. Jeho přístup je optimistický, příjemný a motivující. Kdybych měl odhadnout, která věta na cvičení padla nejvíce, tipoval bych "Ptejte se." a to právě ze strany cvičícího. Aktivně motivuje studenty k tomu aby se včas ptali na jakékoliv nejasnosti; dokonce je k tomu často vybízí pouze na základě sledování jejich výrazů.
Cvičení doplňuje velmi dobrými tipy a triky a čas od času i vřelými průpovídkami ze života. Jeho cvičení bylo snad první, kde jsem cítil opravdu nulový diskomfort, zatímco jsem počítal u tabule.
Ačkoli nerad píšu ankety, které jsou čistě jednostranné, v tomto případě asi opravdu nemám jedinou věc k vytknutí.
cvičení od doc. Švarce jsem si užila, sice jsme začínali v 8:10, ale přesto byla cvičení zábavná, doc. je moc milý a rád pomůže pokud máte otázky, kvůli náročnosti předmětu je ale důležité aby přišel student na cvičení připraven - to bylo tak u každého cvičícího
Doc. Švarc vystupuje velmi profesionálně, vysvětluje velmi dobře a celkově není co vytknout.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 01.09.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Pan docent je velice sympatický a příjemný. Vše důkladně vysvětluje. Vzhledem k povaze předmětu by se občas mohlo trošku zrychlit, aby se stihlo více příkladů. Zároveň by mi více vyhovovalo, kdyby cvičící k tabuli vyvolával (např. popořadě či hodem kostkou), než-li vyzívat, aby někdo šel dobrovolně.
Výborný a milý cvičící. Rád pomůže studentovi pochopit probíranou látku. Je velmi energický a jde z něj vidět zápal pro předmět stejně jako profesionální znalosti a schopnosti. Asi nemám v podstatě co zásadního vytknout a pana Švarce bych opravdu doporučil.
Doktor Švarc vedl cvičení interaktivně, neustále hlídal, jestli se neztrácíme, nikoho u tabule netrápil (případně část příkladu předvedl sám), na dotazy reagoval pohotově. Dával i rady ze začátku semestru, jak přistupovat k předmětu, a v průběhu, jak ke zkoušce. Jediná vada na kráse bylo, když jsme se občas do něčeho zamotali a strávili spoustu času vymotáváním se.
Po standardním cvičení byla možnost konzultace s dalšími příklady dle potřeb publika, kterou bohužel moc studentů nevyužívalo.
Podnětný a užitečný předmět, vyhovuje mi rychlá ukázka matematiky, které sice člověk neporozumí do hloubky, ale dá mu to nadhled, který je k užitku v ostatních předmětech.
Náročný predmet ktorý sa snaží vysveliť pokročilejšie koncepty vo fyzike a matematike. Podľa mňa by predmet mohol ísť trochu pomalšie, inak je dobrý.
David Němec, 12.02.2025, 1. Ročník, Fyzika, bakalářské
Skvělý předmět na dovysvětlení užitečné matematiky, která se používá ve fyzice. Fyzikální předměty totiž často předbíhají ty matematické, je to tedy vítaná možnost, jak látku pochopit a umět ji použít ve fyzikálních příkladech, ještě než se s ní student pořádně setká v matematice. Některým částem přednášek jsem úplně nerozumněl, ale až se k nim dostaneme v matematice, nebudu tak překvapený.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 07.02.2025, 1. ročník, Fyzika, bakalářské
Předmět je to celkem dobrý, osvětlil mi některé koncepty, které jsou v prváku potřeba a v matematice se probírají až později (přitom na přednášce z mechaniky se prolétnou jen velmi rychle)
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 30.01.2025, 1. ročník, Fyzika, bakalářské
Jedna z možností, jak udržet krok s matematikou potřebnou na mechanice, hlavní cíl je dostat do hlavy povědomí, že něco takového existuje. Ideálně by se předmět nemusel být jen přednáška, ale mohlo by se i počítat.
Témy boli často o dosť dopredu znalostiam, ktoré sme dostávali na hodinách, a tak boli o dosť zložitejšie na pochopenie. Často sme nepoznali ani základné pojmy k danej téme.
Tento předmět bych chtěl hodnotit až za další semestr. Probírala se náročná látka, ale student se necítil v nouzi, protože nebyla zkouška nebo test. Látku jsem pobral asi tak napůl, ale to asi byl i záměr, nás na ni připravit, a až ji uvidíme podruhé v jiných předmětech, tak snad už to pochopíme. Třeba vlastní čísla by mi bez této přednášky přišly nepochopitelné ale naučil jsem se je používat s jistotou až na lineární algebře.
Pokud nejste naprostý génius, je u téhle přednášky otázka nikoli jestli se ztratíte, nýbrž kdy se ztratíte. Celkově se ale jedná opravdu o velmi zajímavé povídání, i pokud zrovna stoprocentně nechápete, co se děje. Zápočet za účast mi přijde více než fér.
Adam Kutálek, 18.02.2024, 1. Ročník, Fyzika, bakalářské
Témata probíraná v rámci přednášek byla zajímavá, ale osobně mi moc nedala. Většinou se tempo a zaměření přednášky začalo velmi rychle vzdalovat oblasti, ve které jsem byl ještě schopný něco pochopit.
Objektivně byl tento předmět dobrý a pěkně vedený. Nicméně vstupní požadavky znalostí matematiky jsou poměrně vysoké. Nemyslím si, že je užitečný pro někoho, kdo už nemá představu o tom, co jednotlivá témata v popisu předmětu jsou. Nečekal bych, že by se průměrný student moc naučil, zkrátka protože se jede rychle a přednáší se složitá matematika.
Matematika na tomto prosemináři se bude brát později v kurzu analýzy. Argument pro to si tento předmět zapsat v prvním ročníku je ten, že na fyzice tu matematiku budeme potřebovat dříve, než se k ní dostaneme. Ale myslím, že nemá cenu si předmět zapisovat, pokud už předtím student nemá dobrý přehled o probíraných tématech. Nějaké pro studenta úplně nové téma ho tento předmět nenaučí.
Tento předmět slouží jako taková motivace, co člověka čeká v dalších měsících studia. Je to ale dost složitá matematika a tak po třetí přednášce jsem byl úplně ztracený. Neočekává se však, že budeme v tomto předmětu všemu rozumět, je to jen takový náhled do budocnousti, k čemu nám ve fyzice bude ta pokročilá matematika dobrá. Docela mi přišlo dobré, jak se mi sem tam propojily některé pojmy z lineární algebry. Přišlo by mi ale velmi užitečné, kdyby se třeba na úkor té lineární algebry více času věnovalo diferenciálním rovnicím s více příklady, protože v matematické analýze i fyzice jsou v prvním semestru poměrně rychle probrané a osobně mi potom chyběly různé souvislosti.
Predmet je velmi zajimavy, uzitecny aj podnetny, narocny neni vubec, navaznost je zejmena na linearni algebru a fyziku. (respektive spis informuje predbezne o tematech, ktere se v techto predmetech posleze berou)
Připomínka k předmětu, Speciální teorie relativity [NOFY023, přednáška]
Velmi zajímavý a přínosný předmět plný relativně nových konceptů, na které se zpočátku obtížně zvyká, ale pokud si student vezme na pomoc skripta z Lineární Algebry II, nepůsobí velké problémy. Přednášející kurz výborně uspořádal, přednášel velmi srozumitelně.
Přednášející připravili skripta předmětu na míru, která jsou volně k dispozici.
Zatím tento předmět považuji za nejzajímavější na MFF do této doby. Je to jeden z těch předmětů, které splňují taková ta nadšená očekávání z teoretické fyziky. Když to člověka navíc baví, tak to učení hned jde lépe. :-)
Tento předmět vyžaduje jiný způsob myšlení a spoustu tenzorové algebry, na což si je potřeba zvyknout. Jinak je ale předmět zajímavý a jiný než kurzy klasické fyziky, protože upravuje části fyziky, které se již probraly - mechanika, elektrodynamika, variační principy.
K předmětu existují skvělá skripta doc. Semeráka plus jsou všechny přednášky nahrané.
Předmět je ohodnocen 3 kredity, ale náročností se blíží klasickým fyzikám, hlavně kvůli novému formalizmu, tak se nenechte zmást
Jakub Žáček, 10.02.2025, 3. Ročník, Fyzika, bakalářské
Učení se na zkoušku z tohoto předmětu byla fascinující cesta poznání a uvědomění. Cítím se teď jako lepší člověk. Ke studiu doporučuji píseň 39' od Queen
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 22.01.2025, 2. ročník, Fyzika, bakalářské
Předmět byl zatím jedním z nejlepších co byly v prvních třech semestrech přenášeny. Osobně bych uvítal větší časovou dotaci aby se stihli detailněji probrat kapitoly,ke kterým jsme tak moc nedostali.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 17.02.2024, 2. ročník, Fyzika, bakalářské
Skripta ze STR jsou zlatým grálem. Tisknu, laminuji, rámuji a věším si na zeď. Hodno zvěčnění.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 13.02.2024, 2. ročník, Fyzika, bakalářské
Předmět je velmi zajímavý a zábavný. Velké plus jsou zveřejněné materiály a nahrávky přednášek, které velmi pomohou v případě nemoci nebo obecně jen při učení.
Celkově zajímavý předmět. Člověk může být zmatený ze všech tenzorů a indexů, ale eventuálně to pochopí a vše do sebe zapadne. Přednáška byla hezky koncipována. Zkouška rozhodně není zadarmo a vyžaduje se znalost tenzorových operací a hlubšího významu probírané látky. Není však nijak přehnaně těžká a hodnocení je velmi férové. Předmět jsem si opravdu užil.
Připomínka k předmětu, Proseminář z teoretické fyziky [NOFY070, proseminář]
Na přednáškách jsme moc nedělali příklady, což byl problém hlavně u druhého úkolu. Výklad byl zajímavý.
Připomínka k předmětu, Klasická elektrodynamika [NOFY126, cvičení]
Adam Kutálek, 14.09.2025, 3. Ročník, Fyzika, bakalářské
Látka elektrodynamiky je docela obsáhlá a složitá, na cvičení je probrán rámec základních typů příkladů. Studentům doporučuju identifikovat základní typy příkladů na které se dají lehce vymyslet geometrické variace a tyto postupy řádně nacvičit - zápočet je potom více než dosažitelnou věcí.
přišlo mi, že tím, že jsou zápočty standardizované tak se sice eliminuje výběr cvičícího podle náročnosti jeho zápočtů, ale nastává problém, kdy se jedno cvičení zaměří na specifické typy příklady a druhé cvičení zase na jiný a tím se může stát, že v zápočtu na vás padne ten, který jste do podrobna neřešili
Cvičenia a predášky boli dobre prepojené. Myslím, že každý z vypočítaných príkladov bol náučný. Chýbalo mi viac príkladov z posledných tém: EM vlny,...
Cvičení probíhala v pořádku. I přes komplikovanost látky člověk většinou věděl, kde se pohybuje. Možná bych jen doporučil nějaká krátká shrnutí na začátek pro ještě lepší uvedení do tématu třeba i pro ty co zrovna chyběli na přednášce, nebo minulém cvičení.
Přišlo mi, že příklady na cvičení se primárně vybíraly podle toho, aby je šlo analyticky spočítat, a ne podle toho, aby něco pomohly pochopit. Proto jsme trávili spoustu času např. elipsoidálními souřadnicemi, různě tvarovanými kondenzátory, metodou fiktivních nábojů, a podobně, což mi ale přišlo hlavně jako práce pro práci.
Příklady v zápočtových testech a na zkoušce byly hodně typové, takže ani tak netestovaly pochopení učiva jako spíš nadrilované jednotlivé výpočetní postupy v docela krátkém čase.
Cvičení by pomohlo zavedení výpočetních programů (typu Mathematica), jednak pro zrychlení počítání dlouhých integrálů, jednak pro numerické zpracování (a zobrazení) toho, co zintegrovat nejde. Pokud se dobře pamatuji, tak podobně fungovala některá cvičení z mechaniky s doktorem Hruškou v prvním semestru, takže možné to je.
Cvičenia boli výborne zorganizované a tempo primerané. Aj napriek tomu, že celý semester sme na predmete nestíhali, atmosféra cvičení bola presne opačná. Stratégia bola spočítať radšej menej, ale poriadne, čo by som odporučil aj pre prednášku. Mám pocit, že cvičenia mi dávali viac ako prednáška, pretože sa dali stíhať. Občas sa síce tematicky cvičenia od prednášky odchyľovali, v konečnom dôsledku sme ale prebrali všetko potrebné a na zápočte boli príklady podobné tým z cvičení.
Připomínka k předmětu, Klasická elektrodynamika [NOFY126, přednáška]
Adam Kutálek, 14.09.2025, 3. Ročník, Fyzika, bakalářské
Látka tohoto předmětu je, především pro ne-nutně teoreticky orientované studenty, docela obtížná. Kombinuje teorii distribucí, která je vyučována v paralelním matematickém kurzu s výrazným časovým skluzem, s další řadou matematických nástrojů a v duchu elektromagnetismu směrem od Maxwellových rovnic postupuje dál.
Zápočet a ve finále i zkouška jsou ale velmi schůdně nastavené. Jaksi hovorově bych nejspíš řekl, že "předmět je obtížný, ale vyučující si toho jsou vědomi a neusilují nutně o zničení studenta".
Pro mě osobně byl tento předmět velkým bojem; rady které bych dal, jsou:
- Pokuste se včas identifikovat pár hlavních motivů/ triků a ty dobře pochopte - budou se opakovat a jakmile vám dojdou, bude líp.
- Jakmile z přednášky odejdete s tím, že jste nic vlastně nepochopili, zkuste se vrátit skrz záznamy a poznámky alespoň na začátek tématu a postavit si jakoukoliv strukturu které se později půjde chytit.
- Neciťte se špatně jestli si budete připadat hloupě; je to docela přirozený proces kterým si projde valná většina studentů. K předmětu radši přistupuje tak, že od sebe nic moc nebudete očekávat a radujte se, když něco třeba začne dávat smysl.
Pokud míříte na teoretickou fyziku a baví vás spoustu odvozování, tak se na tento předmět můžete těšit, pro mě to bylo spíše náročnější. Co si ale na tomhle předmětu natrpíte, tak se vám vrátí u zkoušky, jelikož každý ze zkoušejících je moc hodný a snaží se vám pomoci.
Moc málo přednášek na velký obsah učiva. Nejlepší by bylo sebrat jednu přednášku elektřině a magnetismu z prváku a dát ji tomuto předmětu.
Jan Engler, 26.05.2025, 2. Ročník, Matematické modelování, bakalářské
Celkově dobře zpracovaný předmět. Možná bych ocenil dotaci 3/2, vzhledem k tomu, že přednášející často přetahoval a pak dával na web doplňkové materiály z toho, co se nestihlo... Protože ale bylo vše potřebné na webu, zas tak velký problém to nedělalo.
Predmet bol odučený zaujímavo a oceňujem škálu tém. Trochu horšie hodnotím proces a podmienky získania zápočtu - okrem toho, že sa v priebehu semestra zmenili, tak mi prišli niektoré domáce úlohy prestrelené náročnosťou, opravenie trvalo aj niekoľko týždňov a častokrát bolo ohodnotené zle. Celkovo však predmet bol zaujímavý a bolo zreteľné, že jednotlivé úlohy majú nejaký cieľ nás naučiť/vyskúšať v niečom konkrétnom.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 12.09.2024, 2. ročník, Fyzika, bakalářské
Nádherný předmět. Zejména se mi líbila nestacionární pole ke konci.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 01.09.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Velice zajímavý předmět. Ve výsledku mě trochu zklamalo, kolik málo se toho stihlo, nedokážu však říct, kde by se dalo ubrat, možná někde u elektrostatiky. Za mě by předmětu prospěla ještě jedna přednáška do týdne.
Předmět byl velice dobře koncipován a bylo také poskytnuto maximální množství materiálů. Věřím však, že by do budoucna pomohla sada řešených úloh nebo nějaká forma cvičebnice.
Bohužel, celá koncepce Klasické elektrodynamiky je zmatená. Oproti tomu, co má být nové, tedy elektrodynamice, je navíc spousta opakování jiných přednášek, což má za následek, že se nestíhá to nové a důležité.
Vyložené duplikace:
- Část o relativistické formulaci kopíruje přednášku z STR z minulého semestru, která už relativistickou elektrodynamiku zahrnuje (i se celkem často zkouší, dokonce včetně variačního odvození, které jsme na eldynu nedělali).
- V elektrodynamice se znovu odvozuje a zavádí rovinná elektromagnetická vlna, ale s tím jsme trávili minulý semestr celou přednášku z optiky.
Obecně je kladen důraz hlavně na matematické odvozování obecných vlastností a ne na aplikace, takže u řady témat doteď nevím, proč jsme je vlastně probírali. To se týká matice kapacity (a analogicky indukčnosti), nabitých elipsoidů, metody zrcadlení náboje.
Předmět navíc jede znovu v pořadí přednášky k elmagu, tedy od elektrostatiky přes magnetostatiku a kvazistacionární přiblížení k elektrodynamice. Proto se samotná elektrodynamika přednáší zběsile a nestíhá se (v našem případě byly elektrodynamice věnovány všeho všudy tři přednášky standardní (ze třinácti!) a jedna navíc nahraná na web). Dávalo by větší smysl zavádět postupně různé metody, a u každé ukázat, jak se aplikuje např. v elektrostatice (kde je to jednodušší), a jak pak v plném eldynu. Kdyby se začalo třeba odvozením potenciálů a Greenovy funkce, tak už bychom na druhé nebo třetí přednášce mohli aspoň něco tušit o tom, co že se v elektrodynamice může dít.
Bohužel, v současném stavu je můj hlavní dojem z předmětu spousta práce strávená převážně nad umělými problémy.
Velkou vadou na kráse tohoto předmětu je absence podrobných skript, které by dobře souhlasili s probíranou látkou. Profesor Krtouš přednáší dobře a srozumitelně, ale jelikož je student nucen si vše rychle zapisovat, aby měl všechny informace dostupné na později, nezbývá moc času na pochopení látky v hodině. Naštěstí jsou přednášky nahrávané, to se ale přece jen nemůže vyrovnat dobrým skriptům, kde bývá látka navíc většinou podána z mírně jiného úhlu než na přednášce, což je ku prospěchu. Právě absence skript mi v semestru dělala velké problémy a spoustu času jsem zbytečně strávil nad nahrávkami z přednášek a dopisování poznámek.
Predmet je v podstate elmag z druhého semestra, bez materiálov, exaktnejší a s viac početnými technikami. Potešilo ma, že sme konečne riešili laplaceovu rovnicu (a ďalšie) riešením laplaceovej rovnice, a nie sčítavaním známych polí a aplikovaním odvodených princípov, ako tomu bolo na elmagu. Čo sa učiva týka, robili sme krásnu fyziku poctivým a uspokojivým spôsobom.
Spočiatku išiel predmet veľmi nad rámec elmagu, najmä pribudlo veľa početných techník v elektrostatike. Neskôr sme exaktnejším spôsobom opakovali / znova prešli učivo z elmagu, s doplnením niektorých výpočtov, ktoré sa v druhom semestri vynechali.
Celkove sa od študenta vyžadovalo viac precíznosti a lepšia orientácia v elmagu ako takom, ako tomu bolo v druhom semestri. Zápočtové a skúškové písomky boli ťažšie, ale zvládnuteľné a spravodlivé. Čo sa ústnej skúšky týka, skúšajúci bol celkom prísny a jeho myšlienkové pochody boli často odlišné od mojich, čo v kombinácii s tým, že veľa hovoril na skúške on, ma miatlo a vytvorilo dojem, že látke nerozumiem. Tiež som často neporozumel jeho otázkam, ktoré boli mimo kontext práve diskutovanej úlohy. Domáce úlohy boli veľmi príjemné a zaujímavé, s podrobným postupom a bez chytákov a algebraických hrôz. Veľa som sa naučil práve vďaka domácim úlohám.
Tiež sa mi páčilo, že bolo možné dosiahnuť odpustenie písomnej časti skúšky za dostatočný počet zápočtových bodov.
Moje hodnotenie predmetu po stránke sylabu je viac než pozitívne, čo však nemôžem povedať o jeho organizácii.
Čo sa časového plánu týka, niektoré veci boli zorganizované nepríjemne, iné pripomínali skôr organizačné zlyhanie. Prvý zápočtový test sa písal hneď po Veľkej noci a len na dvoch cvičeniach z piatich, pričom niekomu sa to krížilo s inou hodinou. Druhý sa písal v skúškovom období, čo sa mi vôbec nepáčilo, pretože to zvyšovalo už tak dosť veľkú záťaž na študenta a potenciálne sa mohlo krížiť s nejakou skúškou.
Rýchlosť preberania sa s blížiacim sa koncom semestra zvyšovala, ako aj pravdepodobnosť a dĺžka pretiahnutia prednášky. S existenciou športového dňa v čase prednášky prednášajúci vôbec nepočítal, aj napriek tomu, že jeho termín bol známy už na začiatku semestra. Toto zlyhanie bolo vyriešené tak, že bola nahraná prednáška, ktorá sa mala v ten deň konať, a študenti si ju mali pozrieť vo svojom voľnom čase (ktorý vtedy prakticky neexistoval) s tým, že látka sa bude skúšať. Prakticky tým bol zmarený odpočinkový účel športového dňa, toľko potrebného v náročnom období konca semestra.
Připomínka k předmětu, Filozofické problémy fyziky [NPOZ007, seminář]
Velmi zajímavý předmět, v němž má posluchač možnost se poutavou formou seznámit s různými méně obvyklými fyzikálními tématy. Vhodné i pro studenty jiných oborů než fyziky.
V tomto roce byl předmět inspirovaný filmy. Výběr se mi líbil a dozvěděl jsem se spoustu věcí ze "sci-fi fyziky" jako je cestování časem. Tato témata mě motivují ke studiu náročných fyzikálních problémů. Oceňuji, že je předmět jiný než minulý rok, což umožňuje jeho smysluplné opakované zapsání.
Ocenuju, ze predmet je velmi zajimavy a odpocinkovy zaroven. Narocny nebyl vubec, stacilo parkrat prijit. Velice dekuju za doporuceni filmu Interstellar a serialu Genius:Einstein. Dale se mi velmi libila prednaska pana Krtouse k tomuto filmu a pana Podolskeho k tomuto serialu.
Zábavné, kéž bych měl více času od povinných předmětů, abych tenhle dokončil. Výklad fyziky byl nad úrovní běžných populárně vědeckých dokumentů, ale někdy bych si přál ještě více té fyziky (jako relativní laik).
Příjemné čtvrteční večery se zajímavýmy tématy. Přednášky jsou pestré, některé méně či více zajímavé. Ocenil bych však, kdyby byly přednášky opravdu více fyzikálně zaměřené. Doporučuji komukoli se zájmem o filosofické problémy nejen fyziky.
Jedná se o přednášku (občas i nějaká ukázka). Je to hlavně pro ty, co se chtějí zejména soustředit na teoretickou nebo částicovou a jadernou fyziku. Je to možnost se něco dozvědět včetně otázek budoucnosti fyziky z pohledu kvantovky a relativity.
Predmet byl zabavny a oddechovy. Mozna bych vynechal "odvozovaci" casti anebo je naopak udelal podrobnejsi, takto mi prislo ze z toho nikdo nic nema, protoze to nejde pochopit ale zaroven to bylo uz dost intenzivni na soustredeni se to snazit pochopit, kor vecer.
Na tento předmět chodím rád, protože jsem stále duší mlád. Člověk se zde dozvídá spoustu zajímavých informací, které mu propojují informace nabyté na povinných předmětech. Za mě velice pařboidní!!!
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 13.09.2025, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Hodiny byly moc zajímavé; mluvčí byli kvalitní a diskutovaná témata poutavá. Pokud vás fyzika zajímá nad rámec vašeho současného ročníku a rádi nad ní přemýšlíte ve volném čase, doporučuju si tento předmět zapsat.
Super, že máme aj popularizačný predmet, ktorý poskytuje rozhľad a súvislosti.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 28.05.2024, 1. ročník, Fyzika, bakalářské
Přednášky z cyklu "Fyzika jako dobrodružství poznání" byly všechny naprosto výborné. Nabíjející, motivační, přesahující hranice oboru. Vřele doporučuji se zapsat!
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 27.05.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Moc se mi líbí, že existují na matfyzu i takovéto odpočinkové předměty o fyzice. Myslím si, že předmět je skvěle pojatý. Člověk se dozví spoustu dalších věcí týkající se fyziky, které se třeba nedozví na přednáškách.
Cviko bylo poněkud nečekaně hromada vzorečkování. Jestli to chápu správně, tak jsme na cviku kompletně odvozovali některé kvantové věci (1D částice, dvoustavový systém), ale celkem jsem se ztrácel.
Připomínka k předmětu, Interpretace kvantové mechaniky [NTMF036, přednáška]
Předmět se mi velmi líbil, oceňuji kvalitní studijní materiály, zejména prezentace a nahrané přednášky z minulých let. Je trochu škoda, že se předmět vyučuje jen jednou za dva roky, takže jeho zapsání v prvním ročníku, v už tak velmi naplněném semestru, je trochu na sílu.
Připomínka k předmětu, Geometrické metody teoretické fyziky I [NTMF059, přednáška]
Poměrně náročný a na objem látky rozsáhlý předmět s relativně obtížnou zkouškou. Předmět je naštěstí kvalitně vyučovaný, dobře a přehledně strukturovaný, a má k dizpozici velké množství materiálů včetně záznamů přednášek a cvičení a poznámek od vyučujících.
Připomínka k předmětu, Odborné soustředění ÚTF [NTMF100, soustředění]
Soustředění bylo zábavné, program byl ideálně vybalancovaný (zajímavé přednášky i možnost sportovního vyžití), zajištěné ubytování (zámek Nečtiny) a strava byly také v pořádku.