Při výběru garanta předmětu se zobrazují připomínky jak k němu, tak ke všem vyučujícím daného předmětu. Při výběru vyučujícího, který garantem není, se zobrazují připomínky vztažené pouze k němu.
prof. RNDr. Tomáš Davídek, Ph.D. [32-UCJF], Jaderná a částicová fyzika [NOFY029, přednáška]
Vykládá srozumitelně, velmi oceňuji, že u zkoušky požaduje celkový přehled a ne jen honění epsilonů.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 09.02.2025, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Pan profesor má relativně poutaví výklad, na vše se snaží odpovědět. U zkoušky však není příliš příjemný. Některé zkouškové otázky mi přišli až moc specifické na to, jaký má předmět záběr.
Cením si poskytnutých digitálních zápisků z přednášek, pomoci radami u zkoušky a přiklonění se k lepší známce po vyřešení příkladu (standardní obtížnosti, jako na zápočtovém testu)
Pan Davídek je člověk s velkým přehledem o přednášené látce. Přednášky byly srozumitelné a záživné, takže zde výhrady nemám. Poskytovaných materiálů bylo pro zájemce taky dostatek. Co se týče zkoušky, tak ta je sice většinou na dlouho a probere se spousta detailů, takže to dá dost zabrat, ale nakonec končí skoro vždy úspěšně a často i s jedničkou. Je teda nutné být připraven, ale zkouška není nijak nestandartně náročná.
Mgr. Jana Faltová, Ph.D. [32-UCJF], Jaderná a částicová fyzika [NOFY029, cvičení]
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 18.02.2024, 2. ročník, Fyzika, bakalářské
Cvičení měla dr. Faltová dobře připravené a navzdory nízké hodinové dotaci mě naučila počítat požadované příklady k zápočtu. Její přístup je velmi lidský a mohu ji doporučit.
Výborný vyučující ochotný pomoci s čímkoliv co student nechápe. V hodinách prezentuje příklady velmi jasně a srozumitelně a dává i dobré teoretické úvody do tématu, případně i zajímavosti z praktického použití probírané látky. Rychlost výkladu umí přizpůsobit tomu jak studenti potřebují a sám se nabízí na konzultace při případných problémech. Pan Kovaľ je jeden z nejlepších cvičících co jsem dosud měl, nemám žádné výhrady.
Skvělé cvičení.
Pan doktor věděl odkud a kam jde a uměl to dobře vysvětlit.
Atmosféra velmi přátelská, úroveň zápočtu přiměřená.
Rozhodně doporučuji.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 18.02.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Doktor Kovaľ je podle mě výborný cvičící. Vždy na začátku cvičení přehledně vysvětlil probíranou látku, načež na tabuli spočítal dostatek vzorových příkladů. Myslím, že jsem díky němu byl perfektně připravený na zápočtový test.
Pan doktor je velmi příjemný a zábavný, dokonale nám byl schopen tematiku vysvětlit a velmi ochotně zodpovídal veškeré dotazy včetně věcí, které jsme od předchozího cvičení stihli zapomenout. Řadu příkladů byl také schopen motivovat reálnými experimenty a svými zkušenostmi. Vřele doporučuji.
Oliver Křenek, 03.01.2024, 3. Ročník, Fyzika, bakalářské
Líbil se mi způsob výkladu látky. Pan cvičící byl snaživý. Kdykoliv jsem měl jakýkoliv dotaz, byl odpovězen se snahou, abych tomu dobře porozuměl. Pan cvičící pečlivě odpovídal i na otázky, ohledně příkladů, přes email, což jsem před zápočtem velmi ocenil.
prof. RNDr. Rupert Leitner, DrSc. [32-UCJF], Jaderná a částicová fyzika [NOFY029, přednáška]
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 18.02.2024, 2. ročník, Fyzika, bakalářské
Prof. Leitner šel ve výuce dostatečně do hloubky a někdy mě na přednášce vyděsil velmi dlouhým rigorózním odvozením rovnic, avšak u zkoušky kladl důraz na pochopení tématu a spíše přehledové znalosti než pokročilou matematiku. Oceňuji ochotu vyučujícího poskytnout prezentace studentům k přípravě na zkoušku, která i díky tomu byla zvládnutelná a předmět se mi učil dobře.
Prezentace by zasloužily lepší úpravu, někdy v nich byl duplikovaný text, často změť vzorců, barev a obrázků. Byly by přehlednější, kdyby na jednom slajdu bylo co nejméně různých informací najednou.
U zkoušky je pan profesor vstřícný a zajímá ho spíše přehled do šířky než jednotlivá odvození. Je dobré tušit alespoň něco z aplikací (např. energetické škály různých jevů).
Prof. Leitner je příjemný vyučující, který rozhodně ví, o čem přednáší. Na dotazy odpovídá ochotně a na výuku je připravený. Nicméně, způsob vedení přednášek pro mě není příliš vyhovující - prof. používá připravenou prezentaci, která je velmi barevná, plná zkratkovitých výpočtů či informací vytržených z kontextu. Tempo je ovšem takové, že není dostatek času si dělat vlastní kvalitní zápisky. Jako příprava na zkoušku nejsou prezentace ideální (což tuším sám prof. Leitner zmiňuje) a s nedostatkem učebního textu je to nepříjemné. U zkoušky je ovšem prof. Leitner milý, férový a poměrně mírný.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 18.02.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Na jednu stranu přednášky, které mě akorát zmátly; na druhou stranu prvotřídní prezentace (po pochopení stylu psaní), ze kterých se dalo velmi snadno učit. Hlavně mi často nebylo jasné, co je odvození "abychom ho někdy viděli" a co je podstatné pro další snažení.
Pan profesor je velmi znalý tématu, prezentační dovednosti bohužel nemá nejlepší a je poměrně jednoduché na jeho přednáškách ztratit pozornost, obzvláště na takto dlouhých. Jeho odpovědi na otázky studentů, ačkoli to tak nejspíše nemyslí, působí nevlídně a často ani nezodpoví podstatu otázky, spíše vysvětlí nějaký okrajový detail. Jinak ale vystupuje velmi příjemně a když se člověk zaposlouchá, opravdu má co předat. Ke konci semestru se navíc ukázal jeho smysl pro humor, který přednášky značně oživil.
Zkouška je s panem profesorem velmi příjemná, dobře navádí a velmi hezky zkouší.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 03.01.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Pan přednášející je sympatický a velmi milý člověk.
RNDr. Ing. Bedřich Roskovec, Ph.D. [32-UCJF], Jaderná a částicová fyzika [NOFY029, cvičení]
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 16.02.2025, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Pan doktor Roskovec všechna cvičení vedl se skvělým humorem a dobrou náladou. Zároveň mi přišlo, že látku byl schopen vysvětlit adekvátně podrobně a pochopitelně.
Fantastický cvičící! Přišel jsem na poslední cvičení i když už jsem měl zápočet jenom kvůli panu doktorovi. Když jsem se na něco ptal, bylo na něm velmi poznat, že ho těší, že mi to může dovysvětlit a že ho to nijak neobtěžuje, i když moje dotazy občas odhalovaly moji hlubokou neznalost. Také má skvělý smysl pro humor.
Přednáška zaměřená na důležité experimenty v částicové fyzice. Rozhodně doporučuji absolvovat před státnicemi (i magisterskými). Projdete důkladně experimenty vyjmenované v sylabu. Člověk tak do všeho více nahlédne a napočítá, takže získá důležitý přehled. Zápočet sestává z příkladů, které bylo možné propočítat během semestru a zkouška se nese ve velmi příjemném duchu. Rozhodně doporučuji!
Připomínka k předmětu, Jaderná a částicová fyzika [NOFY029, cvičení]
U každého typu příkladů jsme stihli propočítat několik exemplářů, takže jsem měl pocit, že jsem se to opravdu naučil. Také velmi oceňuji dostupnost sbírky řešených příkladů.
Dvouhodinové cvičení se koná šestkrát za semestr. Na našem běhu cvičení se první dvě hodiny probíraly příklady na radioaktivní rozpady, další dvě hodiny pak účinný průřez a poslední dvě cvičení relativistická kinematika částic. Myslím si, že na první dvě témata by bohatě stačila dohromady 2(-3) cvičení (navíc jsou obě početně vlastně hodně podobná), aby zbylo více času na kinematiku, protože je jednak těžší a vlastně jsme ani nikdy dřív takové věci nepočítali, neboť STR ve druhém ročníku je bez cvičení. Tím víc, když je kinematika oblíbeným rozstřelovým tématem u zkoušky.
Osobně bych ocenila například nějaké (klidně lehké a krátké a nepovinné) domácí úkoly typu úvod do kvantovky s panem Patkośem, protože ráda sbírám bodíky a donutí mě to se na látku podívat dřív než před zápočtovou písemkou, ale chápu, že je to pro vyučující práce navíc. Každopádně moc oceňuji cvičícími vypracovanou sbírku příkladů.
Velmi dobře koncipovaná cvičení. Řešené úlohy jsou jasné a studentům poskytnuté tak aby z nich mohli studovat i sami. Nemám v podstatě žádné výhrady. Jednou malou poznámkou je, že se myslím že by se místo 6 cvik hodilo možná 7-8, ale chápu omezení rozvrhu.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 18.02.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Snad první cvičení ze sérií Fyzika X, kde jsem přesně věděl, co vyučující chtějí odučit a co bude požadováno k zápočtu (u atomovky se to už zlepšilo, ale takhle by to, myslím si, mělo vypadat).
Toto se skutečně odučilo a na zápočtu bylo to, co se avizovalo, že tam bude.
A existuje sbírka řešených příkladů.
Díky Vám všem, kdo jste za to zodpovědní.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 18.02.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Celkový dojem spíš smutný, protože dvě ze tří témat (účinný průřez a rozpadový zákon) byla na středoškolské úrovni stylem "dosadíme do vzorečku", a přesto jsme se v nich někdy na cvičení zamotali.
Cvičení je velmi příjemné a překvapivě se zvládne velmi důkladně procvičit všechna témata. Zápočtová písemka odpovídala probíraným příkladům, tedy se nekonala žádná nepříjemná překvapení. Jediné, co mohu hodnotit negativně, je to, že je cvičení jen jednou za čtrnáct dní, za kterých se dá dokonale zapomenout všechno, co se probralo.
Připomínka k předmětu, Jaderná a částicová fyzika [NOFY029, cvičení]
Na cvičení mi vyhovovalo, že studenti nebyli voláni k tabuli, ale že příklady názorně předvedl cvičící. Zpracování tak bylo konzistentní a stihli jsme toho probrat více. Přínosný byl i rychlý teoretický úvod před každým tematickým celkem. Velice nápomocná pak byla sbírka podrobných řešení všech příkladů, které jsme měli probrat.
Oliver Křenek, 03.01.2024, 3. Ročník, Fyzika, bakalářské
Velmi jsem ocenil, že jsou k předmětu napsaná skripta s pečlivě řešenými příklady.
Připomínka k předmětu, Jaderná a částicová fyzika [NOFY029, přednáška]
Předmět je rychlá ochutnávka jaderky, proto to na mě bylo trochu zmatené a málo podrobné, ale do daného času se to asi lépe nacpat nedalo. Nějaký přehled jsem získal. Věřím, že koho to zajímá, si potřebné znalosti dožene na magistru.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 09.02.2025, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Přednášky mě toliko neoslovily, ale spíše je to asi otázka osobního vkusu, předmět je velmi obšírný a tedy se spěchá a musí se zjednodušovat. Přednášky je dobré navštěvovat, aby student věděl, co je třeba se naučit. Myslím, že by předmětu velice prospěla kvalitní literatura, která přímo souvisí s přednášenou látkou, podobně jako má pan docent Daniš k atomové fyzice. K přednášce existuje učebnice, ta příliš na přednášku nenavazuje, je zde spousta informací navíc, některé věci zde naopak chybí. Předmět není příliš náročný.
Předmět je, jak to již často u předmětů základního kurzu často bývá, svým obsahem často za hranicí toho, co lze ve 3. ročníku pořádně pochopit, což způsobuje, že jeho závěry místy působí poněkud náhodně. Na druhou stranu je nutno ocenit, že části, jež bylo možné probírat důkladněji, byly skutečně vysvětlené.
Asi ke 1/2 až 2/3 obsahu nemám připomínky, a je jistě přínosné si jimi projít vně závislosti na další specializaci. Např. kinetika reakcí v podstatě nahrazuje chybějící cvičení ze STR, u účinných průřezů si posluchač rozšíří znalosti statistiky, u urychlovačů si opráší elektromagntismus apod.
Pak je tu bohužel exkurz do světa částicové fyziky, na jehož uchopení jinak než memorováním různých druhů rozpadů jsou posluchači naprosto nevybaveni, a ze kterého si toho ta naprostá většina, která se částicovou fyzikou nebude dále zabývat, mnoho neodnese.
Tuto druhou část by podle mě bylo lepší vyučovat jako samostatný, (povinně) volitelný předmět, a to klidně už ve druhém ročíku, protože se během 3 a 4 semestru studenti stejně nedozvědí nic, bez čeho by se zde nemohli obejít. Čas, uvolněný tímto (a také přesunem termodynamiky o rok dříve, ale to už je jiný příběh) by bylo možné věnovat předmětům jako atomová fyzika a elektronová struktura, klasická elektrodynamika nebo optika, které už se narozdíl od částicové fyziky dají přednášet kvalitativně, ale studentům chybí vždy jeden semetr matematické analýzy, který je k tomu třeba (Fourierova transformace v optice, parciĺaní diferenciální rovnice v elektrodynamice, termodynamika ve fyzice IV atd.).
Thank you for listening to my TED talk.
Předmět zajímavý a záživný. Když člověk chce, tak to jde intuitivně pochopit a poskytované materiály k tomuto pomáhají. Za mě se jedná o velmi dobrý kurz fyziky.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 18.02.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Z tohohle předmětu jsem si hlavně odnesl, kolik toho ani po dvou a půl letech na matfyzu neumíme. Nezávidím přednášejícím úděl vysvětlení prakticky celé fundamentální fyziky dvacátého století studentům, co sotva paralelně probírají kvantovku. S ohledem na to je předmět celkem rozumně přehledový.
Míchají se dva přístupy k látce, jednak historický, který jde po objevech jednotlivých částic a různých modelech, které postupně vznikaly, jednak "dogmatický" stylem "takto je to podle současných představ". Obojí je v pořádku, ale někdy se mezi přístupy skákalo tam a zpátky, takže v látce nebylo rozumné pořadí.
Přednáška z jaderné a částicové fyziky pro mě znamenala zvláštní mix historie experimentátorů, učiva relativně snadného jen málo přesahující lepši gymnázia, a pak zničeho nic skok k tématům mnohem pokročilejším, k jejímž pochopení chybí aparát (kvantová teorie pole, kvantová chromodynamika aj.). S tím je spojen i dle mého nedostatečný zdroj literatury, neboť o zejémna pokročilejších partií se lze dočíst zejména v knihách určené pro zasvěcenější studenty, případně naopak v popularizačních článcích.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 18.02.2024, 3. ročník, Fyzika, bakalářské
Předmět, který mě i přes skepsi po dostatečném úsilí odměnil tím, že se mi jaderná a částicová fyzika začala skutečně "líbit" a mnoho věcí jsem pochopil.
---, Jaderná a částicová fyzika [NOFY029, přednáška]
Přednáška se zabývá poutavými tématy a její obsah je velmi zajímavý, bohužel její struktura je poněkud zmatená. Na prvních dvou přednáškách jsem měl pocit, že mi asi chybí semestr nějakého předmětu, kde bych se dozvěděl základní pojmy. To nakonec ale nebyl problém, pojmy se v průběhu kurzu vyjasnily nějak samy.
Řada témat je rozdělena tak, že jejich části se nacházejí někdy až ve třech přednáškách jako podkapitoly (konkrétně např. tau leptony), což značně komplikuje přípravu na zkoušku. Prezentace až na tento nedostatek byly dobrým a obsáhlým zdrojem informací a učební pomůckou. Nejsem si stále jistý, zda jsou velmi detailní a dlouhá odvození v prezentacích kladem nebo záporem; na přednáškách působily strašidelně, na druhou stranu tato odvození ve většině případů byla uvedena pouze jako doplněk pro zájemce a nebyla vyžadována u zkoušky.