AnketaAnketa(verze: 662)
V letním semestru akademického roku 2019/2020 probíhá sběr dat 08.06.2020 - 21.09.2020.
  
Připomínky k výuce (Oba semestry)
   
Předmět: Katedra:
Typ:
  • Není vybraný rok, zobrazují se pouze komentáře méně než 5 roky staré
Při výběru garanta předmětu se zobrazují připomínky jak k němu, tak ke všem vyučujícím daného předmětu. Při výběru vyučujícího, který garantem není, se zobrazují připomínky vztažené pouze k němu.
Mgr. Martin Děcký, Ph.D. [32-OPMK], Operační systémy [NSWI004, cvičení]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 19.02.2017, 2. ročník, Informatika, navazující magisterské
Velmi srozumitelně uvedl jednotlivé domácí úkoly a odpovídal na případné nejasnosti při cvičeních a v mailing listu.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 11.02.2017, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
se vsim pomuze
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 23.01.2017, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
Cvičící je férový, rád poradí a konzultace jsou také možné. Žádná výtka.
Mgr. Vojtěch Horký, Ph.D. [32-KDSS], Operační systémy [NSWI004, cvičení]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 18.02.2020, 3. ročník, Informatika, bakalářské
Cvičení bylo jen pár, prezentovali jsme na nich řešení našich domácích úkolů, kdy cvičící jen komentoval řešení ostatních a upozorňoval na chyby. Oceňuji vstřícnost cvičícího ke konzultacím - pokud zrovna nebylo cvičení, mohli jsme přijít na konzultaci k domácímu úkolu, a nebyl problém se domluvit na konzuktaci i na jiný čas.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 17.02.2020, 4. Ročník, Informatika, bakalářské
I greatly appreciated quick response times in mailing list and also the answers were clear and helped immediately.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 16.02.2020, 3. Ročník, Informatika, bakalářské
Skvělý vyučující. Ochotný kdykoliv pomoci.
Ondřej Hrubý, 14.02.2020, 1. Ročník, Informatika, navazující magisterské
I když na první pohled z Vojty Horkého jde trochu respekt, je to super cvičící. :) V průběhu semestru nám byl ochotný poradit se všemi problémy. Na mailu byl k zastižení 24/7. Zkrátka KUDOS!
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 10.02.2020, 3. ročník, Informatika, bakalářské
Supr konzultace.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 18.01.2020, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
Bylo by fajn, kdyby úkoly byly zadány na cvičení. Zadání úkolu pouze v textové podobě není ideální a často jsme zápasili s úplně základními věcmi.
Také by bylo fajn, kdyby deadline na poslední úkol nebyl uprostřed zkouškového, kdy na to opravdu není čas. :-(
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 20.02.2019, 2. Ročník, Informatika, bakalářské
Na cvičení byl typicky daný úkol (doimplementovat některý koncept do jednoduchého OS), na kterém každý sám během cvičení pracoval (a snažil se ho splnit). Cvičící byl ochotný pomoci s libovolným problémem a vysvětlit, co je špatně. Na začátku to byl šok (a věřím, že bez znalosti C by byl větší), ale postupně jsem si zvykl a nakonec si myslím, že to bylo dobré a užitečné cvičení.

Zápočet bylo možné získat i za plnění domácích úkolů (které opět spočívaly v implementaci něčeho v OS) a splnění zápočtového testu, s tímto ale nemám zkušenost. Nebylo tedy bezpodmínečně nutné vše implementovat na cvičení.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 31.01.2019, 3. Ročník, Informatika, bakalářské
Mé hodnocení by bylo ovlivněno podobou cvičení.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 22.02.2018, 4. Ročník, Informatika, bakalářské
Mgr. Horký byl v pohodě, velmi milý a velmi ochotný vysvětlit věci a pomoci s nejasnostmi v úkolech i testech. Navíc všemu fakt velmi dobře rozumněl.

Velmi oceňuji, že při testech pomáhal debugovat chyby v Cčku (když viděl, že OS části rozumíme) a že byl fér.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 14.02.2018, 1. ročník, Informatika, bakalářské
Cvičící vstřícný. Velmi oceňují extra cvičeni kde se probralo něco o gdb, ssh, a o struktuře souboru pro make.

Přišlo mi, že občas si člověk nevěděl rády s domácím úkolem ani po dvou přečteních zadaní domácího úkolu.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 19.02.2017, 2. ročník, Informatika, navazující magisterské
Nebyl přítomen?
prof. Ing. Petr Tůma, Dr. [32-KDSS], Operační systémy [NSWI004, cvičení]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 19.02.2017, 2. ročník, Informatika, navazující magisterské
Oceňuji výklad. Zvláště děkuji za upozornění, kde často lidi špatně chápou látku - příklad s garbage collection, kdy si člověk spíš zapamatuje, že má overhead, ale zapomene na to, že se provede na nedosažitelných ukazatelích.
prof. Ing. Petr Tůma, Dr. [32-KDSS], Operační systémy [NSWI004, přednáška]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 16.02.2020, 3. Ročník, Informatika, bakalářské
Prostě skvělý vyučující. :)
Ondřej Hrubý, 14.02.2020, 1. Ročník, Informatika, navazující magisterské
Pan profesor přednáší výborně. Výklad je jasný, zajímavý a vtipný. Je fajn vidět, že se na MFF najdou i normální lidé. :) Pan profesor kladl i během přednášek velký důraz na zpětnou vazbu - snaží se v maximální míře, aby lidé problematice rozumněli a případné nejasnosti se odhalily včas. Činí tak i formou průběžných online anketních "kvízů", což je na MFF ojedinělé - bohužel.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 10.02.2020, 3. Ročník, Informatika, bakalářské
Přednášející je supr.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 08.01.2020, 3. Ročník, Informatika, bakalářské
Vyučující přednáší báječně, líbí se mi jeho styl vysvětlování.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 20.02.2019, 4. ročník, Informatika, bakalářské
Milý človek, ale zlý štýl výuky. K učivu z prednášky neboli žiadne slajdy ani akýkoľvek iný materiál, takže na skúšku sa nebolo z čoho učiť (a skúška vôbec nebola ľahká). Na cvičeniach sme nič necvičili, celý čas sme mali test, pričom na zápočet bolo potrebné uspieť v 4 z 5 testov, ak to človek nesplnil, musel robiť extended homework, aby neskôr dostal možnosť písať zápočtový test. Bolo by oveľa lepšie, keby sa na cvičeniach precvičilo učivo, takto všetko ostalo na domácu prípravu.. A nepáčilo sa mi, že povinný bakalársky predmet bol vyučovaný v angličtine (bez akýchkoľvek písomných materiálov)
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 20.02.2019, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
Prof. Tuma is one of the best lecturers at Matfyz. Intriguing, he can keep your attention with a bit of funny moments, he can just explain thing well.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 20.02.2019, 2. Ročník, Informatika, bakalářské
P.Tůma vyprávěl zajímavě a zábavně, občas s přesahem i do userspace (Např. v rámci správy paměti se ukázaly přístupy ke garbage collection ve vysokoúrovňových jazycích), často se ptal publika na příklady zrovna probíraných jevů. Přednáška mi přišla velmi poučná a srozumitelná.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 11.02.2019, 3. ročník, Informatika, bakalářské
Prednaska byla velmi zajimava. Ocenil jsem take pouziti mikrofonu. Jen na domaci pripravu mi chybel material.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 31.01.2019, 3. Ročník, Informatika, bakalářské
Když jsem viděl posledních pár přednášek v češtině, bylo mi líto, že nemohla být v ČJ celá přednáška. Až na rozdíl mezi kvalitou přednášení v ČJ a AJ nemám co vytknout.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 22.02.2018, 4. Ročník, Informatika, bakalářské
Vynikající přednášející: přesně věděl o čem přednáší, uměl to výborně předat, vše perfektně strukturované, výklad zajímavý a záživný. Stejně skvěle přednáší i v angličtině. Technický výklad vhodně doplňoval obrázky a měl připravené příklady. Na jeho hodiny jsem se vždy těšil. Rozhodně je za mě v množině "nejlepší přednášející, které jsem na MFF zažil".
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 15.02.2018, 3. ročník, Informatika, navazující magisterské
Probrali jsme několik témat na přednášce, které jsi myslím, že jsem pochopila. Ale na konci semestru jsme neprobrali, jak tyto části OS souvisí a spolupracují.
Zlepšení: poslední témata bych vynechala (networking, …) a soustředila bych spíše na spojení/shrnutí důležitých témat (memory management, FS, drivery).
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 14.02.2018, 1. ročník, Informatika, bakalářské
Výklad dobře strukturovány, Dobra angličtina. Výklad celkem poutavý.
Ondřej Hrubý, 08.02.2018, 4. Ročník, Informatika, bakalářské
Jedna z nejlepších přednášek na MFF - obzvláště pokud jste méně teoreticky zaměření a zajímají vás "systémové" věci. Vzhledem k menšímu počtu zájemců probíhala výuka v angličtině, což vůbec nevadilo, ba naopak.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 19.02.2017, 1. Ročník, Informatika, navazující magisterské
Styl přednášení mi velmi vyhovoval, přědnášky byly zábavné, interaktivní a přitom informačně bohaté.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 19.02.2017, 2. ročník, Informatika, navazující magisterské
Oceňuji výklad. Zvláště upozornění na některé věci, které někdy člověk chápe chybně - například
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 17.02.2017, 1. Ročník, Informatika, navazující magisterské
Výklad doc. Tůmy mě zaujal a bavilo mě jeho přednášky sledovat. Oceňuji, že látku prokládal povídáním o zkušenostech a motivací za různými způsoby řešení probíraných problémů, případně historickým kontextem. Také pomohly praktické ukázky chování systému v průběhu přednášky. Na přednášce bych snad nic neměnil kromě webových materiálů, které jsou stále z části nedopracované.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 11.02.2017, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
velmi velmi dobra znalost
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 23.01.2017, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
Výklad souvislý, interaktivní, přednášející ví, o čem mluví. Drobný nedostatek je přetahování přednášky o 5-10 minut (prakticky pokaždé).
Připomínka k předmětu, Operační systémy [NSWI004, cvičení]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 18.02.2020, 3. ročník, Informatika, bakalářské
Ač je tento předmět dobrý a student se z něj naučí doopravdy hodně, nemyslím si, že je správně zařazen do povinného studijního plánu mého bakalářského studia. Hned ze začátku se předpokládá, že umíme programovat v C a nic se nevysvětluje. Na cvičeních se úlohy pouze prezentují - myslím, že by bylo mnohem lepší, aby se kromě prezentace již hotových úloh studenti mohli seznámit lépe s následující úlohou. Proto je mé hodnocení průměrné.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 17.02.2020, 4. Ročník, Informatika, bakalářské
I think it would be beneficial to explain the homework directly in a class even if it would take just a half an hour. Even though the task descriptions were mostly nicely written, due to simplification of the design compared to general design of OS taught at the lectures I used to get confused. Moreover some design specifics regarding MIPS should be more explicitly stated or at least briefly mentioned.. e.g. TLB on x86 tends to be covered as HW managed and so most of the materials tend to avoid covering it.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 16.02.2020, 3. Ročník, Informatika, bakalářské
Cvičení mi dávaly z předmětu nejmenší smysl. Je dobré pobavit se o tom, jak různě se dají domácí úlohy naimplementovat, ale prakticky mi toho cvičení moc nedalo. Když bylo cvičení nahrazeno pouze konzultacemi, bylo to tak lepší. Možná kdyby se prezentace řešení nahradily za širší diskusi, byl by výsledek lepší.
Ondřej Hrubý, 14.02.2020, 1. Ročník, Informatika, navazující magisterské
Připravte se na to, že budete kódit v C-čku, a to víc než jste byli doposud zvyklí. :) Na tom je postavené hodnocení celého předmětu. Je skvělé, že se na MFF najde předmět, který klade důraz na praktickou zkušenost a stránku věci.

Na cvičení jsme pak diskutovali svoje řešení navzájem, což je taky super. Člověk tak si uvědomí, že v praxi se zdrojový kód mnohem častěji čte než píše. Když pak píše nějaký svůj kód, snaží se ho psát tak, aby se dobře četl. Což je obecně trend, který na MFF v programování dost chybí.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 10.02.2020, 3. ročník, Informatika, bakalářské
Předvádí se pouze průběžné výsledky úkolů což by občas bylo fajn srovnat s nějakou reálnou implementací.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 03.02.2020, 3. Ročník, Informatika, bakalářské
Na cvičení několik lidí vždy ukazovalo svoje řešení, přičemž většina z nich byla dost podobná. Zbytek cvičení byl pak pojatý jako veřejná konzultace. Celkově si myslím, že mi cvičení moc nedala.

Úkoly mi oproti tomu daly vážně hodně. To bylo ovšem vykoupené tím, kolik času zabraly. Tenhle formát "postupně si napíšeme vlastní operační systém" mi přišel dost dobrý, člověk se tak akorát otravoval s implementačními detaily (ten nejvíc low-level kód a architekturální rozhodnutí dělali cvičící, na nás bylo naprogramovat funkční celky, ale nahlížení do manuálu procesoru jsme si taky užili dost). Díky většímu rozsahu a tomu, že jsme celý rok pracovali na jednom projektu, mi to přišlo reálnější než úkoly ve většině jiných praktických předmětů, protože:
- člověk si prakticky vyzkoušel, že psát neudržitelný kód je… neudržitelné a ke konci semestru se mu to vrátí.
- jsme pracovali ve dvojici, takže bylo potřeba si rozdělit práci a domluvit se, jak se to vlastně naimplementuje.

Přijde mi ale hodně nešťastné, že tenhle předmět je na některých zaměřeních povinný. Tím, že na sebe úkoly navazují a většina bugů se v tomhle prostředí celkem špatně debuguje, se předmět snadno může stát noční můrou. Člověk ví, že to prostě *musí* dopsat a zdebugovat, jinak má smůlu.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 03.02.2020, 2. ročník, Informatika, bakalářské
V tuhle chvíli ani nevím, jestli předmět zvládnu dodělat, protože nemáme s kolegou dodělané všechny úkoly (dva úkoly, z nichž jeden je čistě bonusový, byly zadány až ve zkouškovém obd.), ale můžu říct, že Operační systémy je asi nejlepší softwarově zaměřený předmět, který jsem zatím měl.
Ať už z něj dostanu ty kredity, nebo ne, určitě mi toho dost dal.
Hlavně jde o předmět, který opravdu stojí za to absolvovat. Matematika a další teoretičtější předměty se často (pokud už má člověk aspoň základy) dají nastudovat i samostatně z literatury, pokud má člověk dost vůle. U operačních systémů to tak jednoduché není, protože předpřipravené úlohy sestavené přímo k procvičení probírané látky nerostou na stromech (a tohle říkám jako člověk, kterého normálně spíš baví teoretičtější předměty).
Díky tomuto předmětu jsem si ujasnil spoustu konceptů, které jsem do teď nechápal. Principy OS prostě dávají daleko lepší smysl když si je člověk zkusí naimplementovat.
Zdá se mi, že pan profesor Tůma je jeden z lidí, kteří na MFF udržují vysoko laťku kvality softwarových předmětu.

Na druhou stranu, pokud se rozhodujete, zda předmět zapsat, musím dodat, že je relativně časově náročný a obzvlášť pokud chcete všemu probíranému a zmíněnému porozumět, budete muset vynaložit velké množství vlastního úsilí.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 27.01.2020, 3. ročník, Informatika, bakalářské
Zápočet za úkoly je skvělý systém, který donutí k práci po celý semestr. Úkoly samotné a odevzdávání přes gitlab taky dobré. Bohužel k nim psané zadání bylo příliš stručné a hroznou dobu nám trvalo přijít na to jak daný úkol dělat. Nějaké cvičení kde by se každý úkol při zadání vysvětlil do detailu(podobně jako u principů překladačů) by dost pomohlo.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 22.01.2020, 3. ročník, Informatika, bakalářské
Náplň přednášek je velice zajímavá, ale bohužel domácí úkoly jsou pouze nezáživné hodiny kódění v Céčku bez přidané hodnoty. Úkoly na sebe napojují, takže na chyby, které jste vytvořili na začátku, budete doplácet celý semestr.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 20.02.2019, 2. Ročník, Informatika, bakalářské
Cvičení z operačních systémů bylo zaměřené na práci s implementací jednoduchého OS, což mi přišlo velmi přínosné a odpovídající myšlence celého předmětu. Přijde mi ale, že je užitečné mít (alespoň základní) zkušenost s jazykem C (nevím, jak moc stačí znát C++).
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 31.01.2019, 3. Ročník, Informatika, bakalářské
Při tom, kolik chvály jsem slyšel na staré OSY mě velmi zklamalo cvičení, jehož jediným obsahem bylo opisování funkcí z header filů na místa, kde bylo "//TODO:". Kromě rozdílů jazyka C a C++ mě toto cvičení o nic neobohatilo. Bylo jen další povinností v rámci studia. Kdyby pro mě nebyli OSY povinné, odepsal bych kvůli těmto cvičením OSY.

Byl bych pro jeden semestrální domácí úkol, ve kterým by se implementovala velká, souvislá část OS. Aby se studenti skutečně museli zamýšlet nad implementací, přemýšlet o synchronizaci a podobně. Na cvičení by se mohlo rozebírat zadání, navrhovat možné postupy implementace, odpovídat na dotazy atd.

PS: pokud je zadaný extended assignment "dopište implementaci toho a toho header filu", neměl by tento header file obsahovat jediný komentář: "Comments are in implementation"
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 22.02.2018, 4. Ročník, Informatika, bakalářské
Absolvování tohoto cvičení byl jeden z nejhorších zážitků během celého studia na MFF. To cvičení bylo skutečně neadekvátně těžké. Od dob, kdy ho ještě vedl Dr. Děcký, se sice prý zjednodušilo, podle mě ale málo. Kdybych mohl, tak bych si ho hned po prvním cvičení odepsal - bakaláři ho však nově na programování mají povinně.

Abych byl fér, tak musím dodat, že zatímco první polovina cvičení mi připadala jako noční můra, druhá polovina byla v pohodě. Je to proto, že jakmile člověk pochopil všechny prerekvizity, tak samotná část ohledně operačních systémů byla skutečně adekvátní, možná až snadná.

V podstatě jde o 2 předměty schované v jednom. Tím druhým předmětem je předmět, který bych nazval "Vývoj spolehlivého software v jazyce C". Ze cvičení jsem měl pocit, že znalost toho, jak se vyvýjí spolehlivý software v C je samozřejmou prerekvizitou - aniž by to vyučující dali najevo nebo to snad bylo v SIS.

Cvičení bylo koncipování jako 5 po sobě jdoucích 90min testů (=programování na čas) na předem známá témata, za jejichž splnění byl udělen zápočet. Kdo nesplnil test, mohl místo toho vypracovat domácí úkol, jehož rozsah byl cca 10x větší než rozsah testu. Pozitivně oceňuji nenáročnost testů z hlediska operačních systémů (o náročností z hlediska C viz níže) a možnost iterovat domácí úlohy (tedy odeslat je, a podle zpětné vazby cvičícího je ještě opravit).

Přijde mi vhodné, aby k předmětu existovalo cvičení, na kterém se něco učí a nejen zkouší. Ano, první dvě hodiny cvičení se v rychlosti probralo něco o C, Kalistu, make a překladu do assembleru MIPS, ale bylo to asi jako ukazovat na prvním cvičení z analýzy I, jak se počítá vícerozměrný integrál a čekat, že to studentům stačí, aby ho pochopili. Z úvodních dvou cvičení jsem si nic praktického neodnesl, odnesl jsem si jen strach a pocit "tohle nikdy nepochopím". Všechna další cvičení už byly jen testy.

Bylo by fakt VELMI přínosné, kdyby se na cvičení v klidu a postupně probralo, jak se píše OS v C (třeba jak se používají hlavičkové soubory, jak fungují makra, jak funguje polymorfický list), ukázalo by se, jak je navržené Kalisto, ukázalo by se, jak se používá MSIM, jak můžeme debugovat a testovat naše programy (například jak fungují dodané unit testy) a podobně. A kdyby se zadalo téma domácího úkolu, cvičící ho vysvětlil a my mohli klást dotazy. ALE, nic z tohoto se na cvičení neučilo, všechno jsme se museli naučit sami. To, že by se taková cvičení nevešla do současného formátu cvičení asi vypovídá o tom, že současný formát podceňuje náročnost předmětu.

Ve výsledku jsem sice rád, že to všechno umím, ale raději bych si vybral nemuset se to učit takto. A není fér dávat za tento předmět 5 kreditů, fér by bylo 10. Na MFF jsem zatím náročnější předmět neměl.

Oceňuji, že cvičící i přednášející celou dobu během semestru nabízeli pomoc, ve smyslu "pokud předmět nezvládáte, ozvěte se nám". Nepovažuji ale za správnou cestu, aby studenti museli procházet peklem a vyučující jim v tom pomáhali - správná cesta je peklo během studia nemít. Kdyby každý předmět fungoval stylem "sice je to peklo a učíme 2x víc věcí, než je v sylabu, ale studenti se toho naučí fakt hodně a jedou se jim to bude hodit", tak ta škola nejde vystudovat. Chtějí-li vyučující vyučovat extra náročný předmět za 10 kreditů, mělo by to být zapsané v SIS.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 14.02.2018, 1. ročník, Informatika, bakalářské
Pokud je člověk fandou Visual studia a Windowsu, bude to mít těžší.
Pokud je člověk fandou Linuxu, a gdb je pro něho denním chlebem, bude to mít jednodušší.
Člověk co moc nezná C nejspíše zažije mírný šok, ale lze to rozchodit.

Cvičeni se po většinu času skládalo z testu, ve kterém člověk programuje nějakou jednodušší funkcionalitu v Kallistu, při neúspěchu má ještě šancí body získat vypracováním složitějšího domácího úkolu.
Ondřej Hrubý, 08.02.2018, 4. Ročník, Informatika, bakalářské
Velmi zajímavý předmět na pomezí architektur počítačů a systémového programování. Je třeba počítat s větší časovou náročností při řešení domácích úloh, které probíhají na simulátoru procesoru MIPS. Pokud jste C-čkový programátor, budete se pravděpodobně cítit jako ryba ve vodě. :)
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 19.02.2017, 1. Ročník, Informatika, navazující magisterské
Úkoly ze cvičení byly podmětné a zajímavé.
Trochu obtížné je ze začátku se zorientovat ve zdrojovém kódu Kalista, ale při řešení dalších úloh (hlavně těch rozšířených) se to postupně zlepšuje.

Snad jediná výtka je, že by bylo zajímavější pracovat na OS pro platformu x86 než pro MIPS, a k tomu využívat Bochs/QEMU/VBOX/VMWARE pro debugging.

V průběhu předmětu by také mohla zaznít zmínka na tento tutorial, kde se hezky prakticky popisuje postup při vývoji x86 OS v prostředí Microsoft Visual Studia: http://www.brokenthorn.com/Resources/OSDevIndex.html
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 19.02.2017, 1. Ročník, Informatika, navazující magisterské
Líbila se mi možnost výběru termínu sudý/lichý podle aktuální potřeby. Úlohy jsou většinou na pár minut psaní a půl hodinky debugování.

Přestože byla nutnost domácí přípravy zdůrazňována, možná by pomohlo první cvičení (v době, kdy ještě úlohy čekaly na přednášku) věnovat zprovoznění gdb, poznávání datových struktur (zejména listů) a podobně. Možná by dokonce stačilo studentům navrhnout, ať v čase pro cvičení sdílí znalosti.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 19.02.2017, 2. ročník, Informatika, navazující magisterské
Oceňuji vyzkoušení si řešení problémů při programování operačního systému
a procvičení systémového jazyka C.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 11.02.2017, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
zajimave, ale velmi nizko urovnove (to se dalo cekat). Domaci ukoly relativne dost tezke, ale cvika primerena.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 23.01.2017, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
Cvičení doplňuje přednášku, avšak narozdíl od běžných cvičení se vyznačuje spíše formou 5 zápočtových testů - to má však dobrý význam, student si má možnost vyzkoušet získané znalosti z přednášky v praxi a tak je mnohem lépe pochopit. Cvičení na první pohled vypadají celkem náročně a je potřeba základní znalost jazyka C, avšak při pochopení látky na přednášce jsou cvičení celkem jednoduchá.
Připomínka k předmětu, Operační systémy [NSWI004, přednáška]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 19.02.2020, 1. Ročník, Computer Science, bakalářské
You have to announce the solutions after the deadline of the assignment, otherwise there is no point of giving them. If we couldn't finish it on time, we are already penalized by getting a 0 from it. At least let us learn from it by giving the answers afterwards. Ultimately, isn't that the whole purpose, to learn it?
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 16.02.2020, 3. Ročník, Informatika, bakalářské
Super předmět! Náročný, ale rozhodně naučí základní principy operačních systémů a ukáže, že to není zas taková magie.
Ondřej Hrubý, 14.02.2020, 1. Ročník, Informatika, navazující magisterské
Jeden z nejlépe organizovaných předmětů na MFF. Důraz je kladen na průběžnou a praktickou práci během semestru - během semestru píšeme vlastní kernel. Praktická zkušenost s psaním systémových věcí dá člověku mnohem více než tisíce knížek, čtení skript a biflování se na závěrečnou teoretickou zkoušku.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 10.02.2020, 3. Ročník, Informatika, bakalářské
Témata odpovídají očekávání, jsou podána dostatečně pečlivě a do hloubky.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 18.01.2020, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
Zajímavý předmět, ale domácí úkoly zaberou spoustu času a nejsou vůbec lehké. Nicméně pro nadšence je to k nezaplacení.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 08.01.2020, 3. Ročník, Informatika, bakalářské
Předmět je super, jedinné co by se dalo zlepšit, že se vlastně hodně opakuje, zvláště pak z principů počítačů.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 20.02.2019, 4. ročník, Informatika, bakalářské
Predmet by sa mal volať implementácia operačných systémov
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 20.02.2019, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
The lecture is well-balanced in the sense that is taught very well, it has well prepared materials (in the form of HTML pages and "slides" in OS terminology are not a presentation) and practicals are illustrative, hands on but without homeworks if everything goes well. It has some overlap with Principles of Computers, Computer Architecture and C# courses (but surely not everyone attended all of these classes which further reduces this overlap), however it adds new things, e.g. about drivers. I can definitely recommend this course.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 20.02.2019, 2. Ročník, Informatika, bakalářské
Předmět skvěle představuje koncepty, které běžný OS poskytuje programům. Dobrá je taky návaznost na cvičení, kde se pracovalo s reálnou (byť trochu jednodušší) implementací právě probíraných konceptů. Předmět je zajímavý, pokud vás zajímá, jak fungují operační systémy, přednášku můžu doporučit i lidem, kteří se nechtějí zabývat samotnou implementací OS.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 31.01.2019, 3. Ročník, Informatika, bakalářské
První polovina přednášky byla poměrně nezajímavá. Víceméně se jednalo o opakování Principů počítačů a Architektury počítačů. Nových vědomostí bylo minimum. Což je obzvláště škoda vzhledem k tomu, jak zajímavá byla druhá polovina přednášky. Myslím, že věci jako například cache by šlo probírat velmi zrychleně a ušetřit čas na zajímavější věci.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 22.02.2018, 4. Ročník, Informatika, bakalářské
Přednáška: naprosto vynikající. Skvělý obsah, látka šla do detailu a přitom ne příliš technické. Dobrá návaznost látky, dobré pokrytí témat. Náročnost zkoušky tak akorát. Za přednášku bych dal hodnocení 1.

Předmět celkově: Absolvování předmětu bylo jedním z nejhorších zážitků, který jsem na MFF absolvoval, a to kvůli náročnosti cvičení. Bylo to tak hrozné, že i zde dávám 5.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 14.02.2018, 1. ročník, Informatika, bakalářské
Předmět letos byl daleko jednodušší, než co jsem slyšel z doslechu od studentu z jiných ročníku.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 19.02.2017, 1. Ročník, Informatika, navazující magisterské
Tento předmět by si měl projít každý, kdo plánuje někdy seriózně programovat nad libovolným operačním systémem, nejen OSy samotné.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 19.02.2017, 2. ročník, Informatika, navazující magisterské
Přednáška je dobře uspořádána, s ohledem na cvičení a domácí úkoly.
Zadání domácích úkolů donutily pořádně se zamyslet nad látkou z přednášky
a domýšlet ji do důsledků.

Problém byl spíše u cvičení s jazykem C - možná by stálo za to dát odkaz na literaturu (učebnice od Pavla Herouta mi přišla dobrá).
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 17.02.2017, 1. Ročník, Informatika, navazující magisterské
Předmět lze chápat jako lehký úvod do problematiky implementace operačních systémů. Přednáška poutavým způsobem rozšiřovala znalosti z obsáhlého bakalářského předmětu Principy počítačů, který je vhodné absolvovat s předstihem. Cvičení byla pro některé spolužáky překážkou - možná by se hodilo vyznačit jako prerekvizitu také programování v C/C++, případně v UNIXu. Mně osobně přišly úlohy spíše jednodušší za předpokladu, že si člověk předem rozmyslel, jak by řešil rozšířené zadání domácího úkolu (témata úkolů a cvičení si byla příbuzná). Zkouška byla férová, jen trochu rozepisovací. Celkově předmět hodnotím jako výborný.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 11.02.2017, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
latka je misty dost slozita/tezko se stiha prednaska
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 23.01.2017, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
Předmět byl velmi zajímavý s praktickými ukázkami, dobře strukturovaný, zvláště oceňuji příklady jak na jednoduchém systému, tak na reálném, složitém systému. Ocenil bych, kdyby poznámky vyučujícího byly trochu přehlednější, jinak super předmět.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 12.01.2016, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
Prednaska je vcelku zajimava, akorat se zde vetsinou probiraji veci, o kterych ma prumerny student jiz zakladni prehled, ale k reseni domacich uloh jsou zapotrebi hlubsi znalosti, ktere se nekdy i spatne dohledavaji. Nastesti vyucujici jsou velmi ochotni odpovidat i na dlouhou zaplavu otazek v mailing listu.
Jinou kapitolou jsou rozsirena zadani domacich uloh - zde clovek stravi treba 2 hodiny jen tim, ze se snazi pochopit zadani. Navic ne kazdy umi psat v jazyce C (ktery se na MFF neuci), takze tim se celkovy cas reseni uloh protahne. Nastesti prezencni ulohy jsou vcelku lehke (u nekterych me prekvapilo az jak moc), takze neni problem ziskat zapocet.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK