AnketaAnketa(verze: 682)
V letním semestru akademického roku 2021/2022 probíhá sběr dat 30.05.2022 - 16.09.2022.
   Přihlásit přes CAS
  • Data jsou dostupná pouze pro Oba semestry.
Připomínky k výuce (Oba semestry)
  
Předmět: Katedra:
Typ:
  • Není vybraný rok, zobrazují se pouze komentáře méně než 5 roky staré
Při výběru garanta předmětu se zobrazují připomínky jak k němu, tak ke všem vyučujícím daného předmětu. Při výběru vyučujícího, který garantem není, se zobrazují připomínky vztažené pouze k němu.
doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D. [32-KSVI], Umělé bytosti [NAIL068, přednáška]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 24.09.2021, 2. ročník, Informatika - Umělá inteligence, navazující magisterské
Kvalitní výklad, líbil se mi způsob výuky - přečtení slidů nebo shlédnutí nahrávky předem a následná diskuze během přednášky.

Zvážil bych modernizaci části o neuronových sítích. Jsou prezentované jako alternativní, ale ne příliš použitelný/úspěšný přístup (alespoň takový dojem ve mně slidy zanechaly); což už ale nemusí být s ohledem na značný pokrok v této oblasti během posledních let pravda. A obecně, 15 let staré slidy o neuronových sítích vzbuzují podezření.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 23.06.2018, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
Výborný přednášející!
Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. [32-KSVI], Umělé bytosti [NAIL068, cvičení]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 24.09.2021, 2. ročník, Informatika - Umělá inteligence, navazující magisterské
Naratted slides zpracované pěkně, ale stejně jako u přednášky mi chyběla možnost pokládání dotazů a online diskuze - jeden kanál na Discordu pro celý předmět (který tudíž slouží zejména pro informování o nových nahrávkách, úkolech,...) nepovažuji za dostačující.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 18.09.2021, 2. ročník, Informatika - Vizuální výpočty a vývoj počítačových her, navazující magisterské
Cvičení se skládá ze dvou částí. První polovina je v Pogamutu a vede ji Jakub Gemrot. První úkoly byly dobře vysvětleny a oceňuji i vcelku podrobný průchod frameworkem samotného úkolu. Zbylé úkoly už však tak dobře vysvětleny nebyly a zadání bylo občas poněkud vágní. Dokumentace Pogamutu není nejlepší, což se cvičící snažil vykompenzovat sepsáním cheatsheetu potřebných funkcí a tříd pro každý úkol. Velkým problémem cvičícího je komunikace. Odpovědi na maily nebo na zprávy na Discordu v případě nějakých problémů trvají příliš dlouho. Pro některé úkoly byly i turnaje, což bylo fajn. Nevýhodou rozhodně jsou deadliny na pokročilé verze, protože pak se musíme rozhodnout hned na začátku, jestli chceme dělat zkoušku z Pogamutu nebo z NOTY. Vzhledem k tomu, že úkoly byly opraveny s několika měsíčním zpožděním, to samé platilo pro turnaje a k úkolům nebyla žádná zpětná vazba, mi deadliny přišly jako zcela zbytečné.

Druhá polovina je v NOTĚ a vede ji Petr Mácha. Ze začátku je celkem těžké si zvyknout na prostředí NOTY a její dokumentaci, ale díky ochotě cvičícího a Trellu, na kterém jsem odpovědi na otázky a problémy studentů, se to dá zvládnout. Základní verze úkolů jsou obtížnostně rozumné a navíc jich není tolik, jako v Pogamutu. Navíc základní ani pokročilé verze úkolů nemají žádný deadline. Oceňuji také to, že cvičící každý úkol se studentem projde, ukáže, co je řešené hezky a co by se dalo řešit nějak lépe.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 25.08.2019, 2. ročník, Informatika, navazující magisterské
Domácí úkoly z Pogamutu byly zajímavé a zábavné, i když byly časově náročné. Jen je škoda, že jejich opravování trvalo vyučujícímu tak dlouho (pokud se nepletu, poslední úkoly byly opraveny asi týden před zkouškou). Kladně hodnotím ochotu vyučujícího odpovídat na dotazy. Chodit na cvičení bylo podle mě téměř zbytečné, protože bylo vše dobře vysvětleno v materiálech, které jsme měli k dispozici. Když měl člověk dost bodů z domácích úkolů, praktická zkouška z Pogamutu byla poměrně jednoduchá.

Druhá část cvičení (NOTA) byla také zajímavá, ale především na začátku byl výklad podle mě moc rychlý, bylo pro mě těžké se v novém prostředí zorientovat. I zde bohužel trvalo opravování úkolů dost dlouho. Vyučující byl nadstandardně ochoten odpovídat na dotazy a pomáhat studentům řešit problémy.
Vladislav Vancák, 28.06.2018, 1. Ročník, Informatika, navazující magisterské
Pogamut: Ocenujem celkovy pristup a sposob vedenia cvicenia. Trochu mi ale obcas vadilo, ze sa objavovali znacne oneskorenia v opravovani uloh. Okrem toho odporucam zlepsit komunikaciu so studentmi v pripadoch ze odpadne cvicenie. Inak super.

NOTA: Prostredie je nove a preto chapem ze boli problemy. Cviciaci ale prejavil neuveritelnu ochotu pomahat - a to ako na cviceni, tak aj online z domu (mail + trello). K tejto casti cvicenia skutocne nie je (v oblasti posobenia cviciaceho) co vytknut. Co viac, pocas celej skusky obiehal ludi a riesil chyby ktore by nam zbytocne zaberali cas, daval hinty na dobre strategie etc.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 23.06.2018, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
Cvičící byl velmi přátelský a učil dobře. Hodiny byly dost prakticky orientované a cvičící nám byl ochoten poradit, když nám něco nešlo, i opakovaně.

Ocenil bych ale větší dochvilnost při zveřejňování studijních materiálů a opravování úkolů. Taky podmínky pro zápočet byly takové pochybné, protože podle původního nastavení limitu pro Pogamut jsem netušil, jestli vůbec bude v mých silách splnit takový počet bodů. Nakonec byly podmínky výrazně zmírněny, ale byl bych radši znal skutečné podmínky od začátku, abych nemusel být značnou část semestru v nejistotě.
Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. [32-KSVI], Umělé bytosti [NAIL068, přednáška]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 24.09.2021, 2. ročník, Informatika - Umělá inteligence, navazující magisterské
Výklad byl srozumitelný, dobré slidy.

Vůbec se mi nelíbilo pojetí distanční výuky - samostudium pomocí "narrated slides" - řada témat by si zasloužila možnost online diskuze (proč se to dělá zrovna takto, jaké to má výhody oproti přístupu X, ...).
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 20.09.2020, 2. ročník, Informatika, navazující magisterské
Slidy jsou rozumné a přednáška obsahuje spoustu zajímavých informací. Přišlo mi však, že Jakuba přednášení příliš nebaví a tato nálada se pak přenáší na publikum.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 23.06.2018, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
Vskutku příjemný přednášející!
Připomínka k předmětu, Umělé bytosti [NAIL068, cvičení]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 24.09.2021, 2. ročník, Informatika - Umělá inteligence, navazující magisterské
Předmět má dvě části - programová botů pro Pogamut (Unreal Tournament) a programování behaviours ve strategické hře NOTA.

Pogamut část byla špatná, vadilo mi, že předmět nebyl o praktickém procvičení si konceptů z přednášky, ale zejména o tom naučit se programovat ve špatně zdokumentované Java knihovně.

NOTA část se mi naopak velmi líbila, za prvé jsme si prakticky vyzkoušeli programování pomocí behaviors trees, a za druhé tohle byl pro mě (student AI) v podstatě první předmět, kde se kladl důraz na reálnou časovou a paměťovou složitost naimplementovaného řešení (tj. podstatné bylo, zda se to v dané situaci stihne během pár milisekund a nebude to způsobovat pokles FPS, nikoliv zda jsme použili asymptoticky nejlepší řešení).
Jediná moje výtka k NOTA části je obtížnost debugování kódu napsaného v Lua, bylo by vhodné, kdyby v případě chyby byl vypsán stack trace mého kódu (volané sensory, ...), nikoliv stack trace interpretru (či co se to vypisuje). Zejména s ohledem na dynamickou typovanost jazyka Lua se chyby typu null reference se dost špatně debugují, když člověk ani neví, kde k ní došlo.

Celkově oceňuji možnost složit zkoušku pouze z jedné části.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 18.09.2021, 2. ročník, Informatika - Vizuální výpočty a vývoj počítačových her, navazující magisterské
Předmět byl velice zajímavý, ale zároveň i velice náročný. Pro zápočet je potřeba splnit všech 10 úkolů z nichž některé jsou docela obtížné i v základní verzi. Pro získání bodů navíc ke zkoušce (které jsou v případě zájmu o 1 rozhodně potřeba) je navíc nutné udělat i několik pokročilých verzí úkolů, nad kterými není problém strávit i více než 10 hodin.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 25.08.2019, 2. ročník, Informatika, navazující magisterské
Cvičení (programování umělé inteligence ve hrách UT2004 a NOTA) bylo zajímavé. Ještě zajímavější by podle mě bylo, kdybychom si alespoň zkusili využití umělých bytostí i někde jinde, než ve hrách.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 13.09.2018, 2. ročník, Informatika, navazující magisterské
Cvičení bylo ryze praktické, v první polovině se vytvářela AI pro Unreal tournament v Pogamutu a v druhé pro real-time strategii NOTA, vedená jejím vývojářem. Letos se bohužel vůbec nepovedla organizace - většinu semestru nebylo jasné, kolik a jakých bodů bude třeba na zápočet, body v jednotlivých polovinách byly špatně vyvážené (letos byla poprvé spolupráce s externím vývojářem, tak se to dá pochopit), dvakrát bylo zrušené cvičení, aniž bychom o tom dostali vědět (podruhé přišel e-mail cca 50 minut po jeho začátku), apod.

Ryze praktická zkouška pak byla hardcore (alespoň pro NOTU): Měli jsme 3 dny předem čas na společné vytvoření libovolných kusů kódu pro pro zadaný popis scénáře mapy, na zkoušce pak už samostatně asi 8 hodin na řešení - AI pro hru ala DOTA v NOTĚ. Nakonec to na místě jakž-takž zvládli 1-2 lidé, zbytek dokončoval kód o víkendu (na druhou stranu, většina nakonec jedničku dostala).
Vladislav Vancák, 28.06.2018, 1. Ročník, Informatika, navazující magisterské
Zmysel cvicenia spociva z mojho pohladu viac-menej v robeni domacich uloh. Na cviceni sa typicky uloha zada, ukazu sa zakladne prostriedky a zacne pripravovat nejaky zarodok riesenia. Cvicenie obsahuje 2 casti:

Pogamut - zabavny, obcas trochu frustrujuci s vynimkami na 20 stran. Chcelo by to poriadnu dokumentaciu, potom to moze byt skutocne zabavne.

NOTA - na prostredie si treba zvyknut, okrem toho sa objavovali problemy s technickeho charakteru bez zjavneho riesenia - studentovi su ale dostupne vsetky mozne sposoby pomoci od cviciaceho. Potom to uz je zaujimave.

Skuska (NOTA) bola nadpriemerne narocna, za 8 hodin stravenych pri PC odisiel so znamkou jediny clovek. Bola ale pridana moznost dokoncit zadanie doma + slubena zmena formatu do buducnosti, co je v mojich ociach znamkou maximalnej ochoty spravit predmet co najlepsim a zaroven stale ferovym.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 23.06.2018, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
Cvičení z HLAA bylo sice hodně pracné, ale velice zajímavé. Programovali jsme boty do dvou velmi odlišných počítačových her: UT2004 a NOTA. Byla to rozhodně zábava.

Nicméně dost problematický byl první domácí úkol.
Je to asi dost spekulativní, ale mám pocit, že nebyla dodržena pedagogická zásada přiměřenosti. Na prvním domácím úkolu (Java test-driven development) jsem si málem vylámal zuby. Jde o to, že s programovacím jazykem Java jsme se setkali oficiálně poprvé (není součástí povinných učebních plánů předchozí části studia). Problematické je, že se v úkolu vyskytlo hned několik pokročilejších konceptů Javy (iterátory, lazy objekty, listenery a slabé reference). Například v případě jazyka C# jsme se k těmto věcem dostali až ve 3. semestru programování v tomto jazyce (1. Programování II, 2. Jazyk C# a platforma .NET, 3. Pokročilé programování pro .NET I) a zde bychom je měli umět hned v úplně prvním úkolu. Netvrdím, že by se měl nový programovací jazyk probírat stejně pomalu jako ten předchozí, obzvlášť když už známe velmi podobný jazyk, ale ale zase nelze očekávat, že se díky předchozím zkušenostem naše rychlost učení zvýší na 30násobek. Myslím, že to byl dobrý úkol pro ty, kdo už Javu někdy předtím dělali, akorát si ji potřebovali připomenout.

Cvičení z NOTA bylo skvělé. Hráli jsme velice zajímavé mise. I přístup cvičícího byl super. Akorát mi dělal velké problémy jazyk Lua. Myslím, že by mělo být nejdříve jedno celé cvičení věnováno tomuto programovacímu jazyku, ještě než se to propojí s behavior trees a hrou NOTA. Bylo toho na mě příliš najednou.
Připomínka k předmětu, Umělé bytosti [NAIL068, přednáška]
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 24.09.2021, 2. ročník, Informatika - Umělá inteligence, navazující magisterské
Předmět je rozhodně zajímavý, nabízí jiný, více prakticky zaměřený pohled na problematiku konstrukce agentů (oproti Umělé inteligenci a Multi-agentních systémech).

Nelíbila se mi nevyrovnaná obtížnost, někdy se opakují věci z úplně základních bakalářských kurzů, jinde se zachází do hodně technických detailů.

Zvážil bych modernizaci části o neuronových sítích. Jsou prezentované jako alternativní, ale ne příliš použitelný/úspěšný přístup (alespoň takový dojem ve mně slidy zanechaly); což už ale nemusí být s ohledem na značný pokrok v této oblasti během posledních let pravda. A obecně, 15 let staré slidy o neuronových sítích vzbuzují podezření.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 18.09.2021, 2. ročník, Informatika - Vizuální výpočty a vývoj počítačových her, navazující magisterské
Přednáška není pro cvičení vůbec potřebná a vzhledem k tomu, že i zkouška je praktická, tak je těžké najít motivaci na přednášku vůbec chodit. Právě praktická zkouška pro mě byla vzhledem k množství a náročnosti úkolů dost nepochopitelná. Myslím si, že už kvůli státnicím by byla jen teoretická zkouška prospěšnější. Druhou možností by byl klasifikovaný zápočet s tím, že známka by se počítala z domácích úkolů.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 25.08.2019, 2. ročník, Informatika, navazující magisterské
Přednášky byly většinou zajímavé a bylo užitečné na ně chodit, přestože nebyla znalost probrané látky nutná ke zkoušce.
Student zakázal zobrazování osobních údajů, 13.09.2018, 2. ročník, Informatika, navazující magisterské
Oceňuji praktické zaměření přednášky, pro část témat byly zvaní lidé, kteří se jimi přímo zabývají. Celkově byla přednáška přínosná, zejména pak předvedením řady zajímavých myšlenek, které se dají použít nejen u Umělých bytostí.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 23.06.2018, 1. ročník, Informatika, navazující magisterské
Přednáška mě příliš nazaujala. Možná to je ale tím, že jsem neměl příliš motivaci se ty věci snažit pochopit.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK