Zdeněk Pešánek a jeho účast na Mezinárodní výstavě v Paříží v roce 1937
Zdeněk Pešánek and his participation on the International exhibition in Paris in 1937
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44577Identifikátory
SIS: 122927
Kolekce
- Kvalifikační práce [22844]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rakušanová, Marie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
11. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kinetismus, kinetické umění, světelně-kinetická plastika, světelná fontána, Zdeněk Pešánek, Mezinárodní výstava v Paříži, 30.léta 20.století, Česká republikaKlíčová slova (anglicky)
kinetism, kinetic art, light-kinetic sculpture, light fountain, Zdeněk Pešánek, International exhibition in Paris, 1930s, Czech republicPráce se věnuje českému sochaři Zdeňku Pešánkovi a jeho dvěma dílům - cyklu světelně- kinetických plastik Sto let elektřiny a světelné fontáně Fontáně lázeňství, která vznikla ve 30. letech 20. století. Obě díla jsou rozebrána v kontextu dobového umění Československa, s ohledem ke kinetickým tendencím v zahraničí, i v souvislosti s předešlou tvorbou samotného autora. Cyklus plastik Sto let elektřiny i Fontána lázeňství patří mezi díla kinetického umění, které je přímo závislé na vývoji elektrické energie a jeho snahou je spoluutvářet městský interiér. Vzhledem k tomu, je nastíněn vliv rozvoje elektřiny na tvorbu světelného urbanismu města a autorův vztah k tehdejšímu avantgardnímu sdružení Devětsil. Cyklus Sto let elektřiny je rozebrán od zadání, přes přípravné modely k realizaci a jeho prezentování na výstavě v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze roku 1936. Cyklus byl také, spolu s dalším rozebíraným dílem Fontánou Lázeňství, vystaven na Mezinárodní výstavě v Paříži v roce 1937, v rámci československého pavilónu, kde obě díla reprezentovala Elektrické podniky hlavního města Prahy. Na pařížské výstavě zastupovala díla dobové fenomény související s tématem výstavy - umění a technika v moderním životě. Jsou zde popsány okolnosti výstavy, charakter československé expozice a reakce tehdejšího českého...
This Thesis explores two artworks by czech sculptor Zdenek Pesanek - a cycle of light-kinetic sculptures The One hundred years of electricity and a light foutain The Fountain of spa which were made in 1930s. Both artworks are analyzed in the context of contemporary art in Czechoslovakia, with regard to kinetic tendencies abroad and in connection with the autor's previous work. These artworks are among works of kinetic art, which is directly dependent on electricity and its aim is to shape an urban interior. In view of this fact the Thesis outlined the impact of the development of electricity to production of a light urban space and the autor's relationship to czech contemporary avant - garde association Devetsil. The cycle of the light-kinetic sculptures The One hundred years of electricity is analysed from an assignment, through a preparation models to an implementation and a presentation of sculptures in Museum of Decorative Arts in Prague in 1936. The cycle and the next work The Fountain of spa were exhibited at the International Exhibition in Paris in 1937 in the Czechoslovak's pavilion. There represented Pesanek's works Electric Companies in Prague and contemporary phenomena related to the theme of the exhibition - Art and technology in modern life. In the Thesis are described circumstances...