velikost textu

Výsledky projektu Možnosti kognitivní stimulace

Výsledky

▼▲Typ výsledku ▼▲Autor celku ▼▲Název celku
(Celkem 9 zázn.)
Páchová, Anna. Memory and higher cognition.. International Journal of Science and Engineering Investigations., 2012, sv. 1(7), s. 54–59. ISSN 2251-8843. [Článek v časopise]
Páchová Anna, Rendl, Miroslav. Proč romské děti selhávají v inteligenčních testech?. Pedagogika, 2012, sv. in press, s. 0–0. ISSN 0031-3815. [Článek v časopise]
Rozdíly ve výsledcích inteligenčních testů se zabývá mnoho studií. Jejich výsledky ukazují, že některým skupinám se v testech daří méně než skupinám jiným. Cílem naší práce bylo přispět k objasnění důvodů selhávání romských dětí v úlohách inteligenčních testů.
Za tímto účelem byl vybrán pretestový a retestový soubor matic ze souborů Ravenových progresivních matic a byly vytvořeny tři soubory učebních matic. Potvrdilo se, že míru porozumění principům progresivních matic je možné pomocí mediačně prováděné kognitivní stimulace rozvíjet, že tedy výsledky v maticových úlohách nejsou odrazem pouze neměnných vrozených faktorů, ale jsou ovlivněny sociokulturním prostředím, ve kterém dítě vyrůstá.
V obou testových souborech (v pretestu i v retestu) byly výsledky českých dětí statisticky významně lepší než výsledky romských dětí (v retestu však byly rozdíly na hranici statistické významnosti). Míra zlepšení byla naopak vyšší u romských dětí. Díky fázi kognitivní stimulace se tedy výsledky romských a českých dětí přiblížily. Horší výsledky romských dětí tedy nelze připisovat kognitivní nedostačivosti, ale spíše obecně méně podnětnému sociokulturnímu prostředí, se kterým souvisí absence zprostředkovaného učení a jehož důsledkem je fakt, že romské děti méně realizují potenciál zóny nejbližšího vývoje.
Páchová, Anna. Paměť příliš podceňovaná. . In M. Dolejš  M. Charvát, et al.. PhD Existence II česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech . : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. s. 100–109. ISBN 978-80-244-3037-9. [Článek ve sborníku]
Páchová, Anna. Vliv tréninku pracovní pam ě ti na oblast vyšších poznávacích procesů. In Ježková Věra. Kvalita ve vzdělávání . : UK, 2013. s. 428–441. ISBN 978-80-7290-620-8. [Článek ve sborníku]
Páchová, Anna, Prezentace výsledků na konferenci v Paříži: ICAPBS 2012 : International Conference on Applied Psychology and Behavioral Sciences ve dnech 27.-28.6. 2012. [Jiný výsledek]
Páchová, Anna, Prezentace dat na konferenci ve Valencii: ISON 2012: II International Symposium on Neurorehabilitation, from basics to the future ve dnech 18.-21.10. 2012. [Jiný výsledek]
Páchová, Anna, Článek s názvem Paměť příliš podceňovaná určený pro PhD existence II: česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech, Olomouc, 2012. [Jiný výsledek]
Páchová, Anna, Poster z konference 11th European Conference on Psychological Assessment brzy dostupný na www.ecpa11.lu.lv. [Jiný výsledek]
Páchová, Anna , Článek s názvem What the progressive matrices actually measure? určený pro zahraniční časopis. [Jiný výsledek]