velikost textu

Výsledky projektu Výzkum kulturního obsahu učebnic matematiky pro ZŠ a nižší gymnázia

Výsledky

▼▲Typ výsledku ▼▲Autor celku ▼▲Název celku
(Celkem 9 zázn.)
Moraová Hana. Do authors of online electronic materials for teaching mathematics use their potential to use non-stereotypical cultural settings?. The Electronic Journal of e-Learning, 2017, sv. 2017, s. ???–???. ISSN 1479-4403. [Článek v časopise]
Jedná se o rozšířený článek vybraný z konference ECEL 2016. Článek je dopracovaný a rozšířený (nová ja zhruba polovina textu).

Abstrakt: he paper focuses on the cultural content of online electronic materials developed primarily by Czech in-service teachers of mathematics for smartboards. The author presents an analysis of these materials with a focus on the cultural settings of word problems they contain. The paper builds on a poster presented on ECEL 2015 conference and a paper presented on ECEL 2016 conference. The question the author asks is how innovative electronic materials are as far as their cultural, non-mathematical content is concerned. Are these materials a mere conversion of problems from traditional hardcopy textbooks or have its authors gone further, introducing new motives, images and realities? Do they use the potential of the online environment that allows easy updates (unlike hardcopy textbooks that are used without any change for years, even decades)? The author builds on her research in the area of non-mathematical content of mathematics textbooks (Moraová, 2013) and of problems posed by teacher trainees (Moraová, 2014). The here presented research combines qualitative and quantitative approaches. The author analyses one hundred and seventeen online activities from the website www.veskole.cz. Word problems are classified according to their cultural content and the most frequent images are described and commented upon. The findings of this study are of interest to in-service mathematics teachers planning to develop an online teaching unit, mathematics educators but also policy makers as not much attention is paid to the cultural contents of mathematics teaching materials.
Moraová Hana. The Role of Publishers in Production of Textbooks. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2016, sv. v tisku, s. v tisku–v tisku. ISSN 1877-0428. [Článek v časopise]
Článek, ve kterém se zaměřuji na roli vydavatelů učebnic matematiky a který vychází z rozhovorů s redaktory ze tří různých vydavatelství učebnic, hledá odpověď na otázku, jaký vliv mají na konečnou podoby učebnice a tedy oficiální pedagogický dokument, který je často základním stavebním kamenem školních vzdělávacích programů, jejich vydavatelé.

Článek je přijat k publikaci. Příslušné číslo časopisu by mělo vyjít na jaře 2016.

Přikládám potvrzení o přijetí i samotný článek.
Moraová Hana. Non-mathematical aspects of mathematics textbooks – What are the values and who is responsible for them.. In Balko, Szalková, Richtáriková. Proceedings of the 14th Conference on Applied Mathematics (Aplimat, Slovakia). : Bratislava, Slovak University of technology in Bratislava, 2015. s. 589–601. [Článek ve sborníku]
Moraová Hana. Authentic vs. translated materials and textbooks in CLIL in mathematics. In Houška Milan. Proceedings of the 13th International Conference Efficiency and Responsibility in Education 2016. : Prague: Czech University of Life Sciences Prague, 2016. s. 390–397. ISBN 978-80-213-2646-0. [Článek ve sborníku]
Moraová Hana. Cultural content of mathematics word problems in online electronic materials. In Novotná Jarmila, Jančařík Antonín. Proceedings of the 15th European Conference on e-Learning ECEL 2016. : UK: Academic Conferences and Publishing International Limited, 2016. s. 500–505. ISBN 978-1-911218-17-3. [Článek ve sborníku]
Moraová Hana a Novotná Jarmila. Situations suitable for teaching mathematics through CLIL (Content and Language Integrated Learning). In Balko, Szarková, Richtáriková. Proceedings of the 15th Conference on Applied Mathematics (Aplimat, Slovakia). : Bratislava, Slovak University of technology in Bratislava, 2016. s. 850–860. ISBN 978-80-227-4531-4. [Článek ve sborníku]
Moraová Hana. Co vše volíme při výběru učebnice matematiky. In Vondrová Naďa. Dva dny s didaktikou matematiky 2016, Sborník příspěvků. : UK: PedF, 2016. s. 71–74. ISBN 978-80-7290-894-3. [Článek ve sborníku]
Moraová Hana, Účast a přednesení příspěvku Aspects of Pre-Service Mathematics Teachers’ Analysis of Mathematics Textbooks. ECER 2016, Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, 23. – 26. srpna 2016, Dublin, Irsko. V rámci vystoupení autorka přednesla výsledky výzkumu v oblasti toho, na co se budoucí učitelé zaměřují při analýze učebnic. [Jiný výsledek]
Moraová Hana, poster "Cultural content of mathematics word problems in online electronic materials" – 14th European Conference of e-Learning (ECEL 2015), 29.-30. října 2015, University of Hertfordshire, Hatfield, Velká Británie Poster představil část výzkumné práce na projektu GAUK - zkoumání kulturního (nematematického) obsahu výukových materiálů, které vytvářejí přímo učitelé a publikují prostřednictvím webu www.veskole.cz. Jedná se o výukové materiály připravené pro práci na interaktivní tabuli v softwaru SMART Notebook. Detailní výzkumnou zprávu z této části výzkumné práce na projektu GAUK budu publikovat (pokud bude příspěvek přijat) na konferenci ECEL 2016. [Jiný výsledek]