PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
U.S. in the 1980s and 1990s - JMB179
Anglický název: U.S. in the 1980s and 1990s
Zajišťuje: Katedra severoamerických studií (23-KAS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Mgr. Francis Raška, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Francis Raška, Ph.D. (08.02.2021)
ANOTACE

Osmdesátá a devadesátá léta 20. století byla zajímavá desetiletí v kulturních i politických dějinách Spojených států a zbytku světa. Předmět, který je vyučován v jazyce anglickém, má za cíl inspirovat studenty, aby se kriticky zamysleli nad děním 80. a 90. let. Měli by analyzovat nejen z hlediska USA, ale zamyslet se na dopad americké politiky a amerických názorů na vnější svět. Účast na diskuzích v hodinách na ZOOMu je povinná. Povinná četba je poskytnuta v elektronické podobě.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Francis Raška, Ph.D. (08.02.2021)

 

CÍL PŘEDMĚTU

Osmdesátá a devadesátá léta 20. století byla zajímavá desetiletí v kulturních i politických dějinách Spojených států a zbytku světa. Předmět, který je vyučován v jazyce anglickém, má za cíl inspirovat studenty, aby se kriticky zamysleli nad děním 80. a 90. let. Měli by analyzovat nejen z hlediska USA, ale zamyslet se na dopad americké politiky a amerických názorů na vnější svět. Účast na diskuzích v hodinách na ZOOMu je povinná. Povinná četba je poskytnuta v elektronické podobě.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Francis Raška, Ph.D. (08.02.2021)

Student bude hodnocen na základě následujících kritérií:

Účast na hodinách a diskuzích 30%

Seminární práce 50%

Ústní zkouška 20%

Grading is based on the Dean's Measure no. 20/2019: https://fsv.cuni.cz/deans-measure-no-20/2019

  • 91% and more   => A
  • 81-90%             => B
  • 71-80%             => C
  • 61-70%             => D
  • 51-60%             => E
  • 0-50%               => F

 

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Francis Raška, Ph.D. (08.02.2021)

TEXTS

Rossinow, Doug, The Reagan Era: A History of the 1980s, New York 2015.

 

Troy, Gil, The Age of Clinton: America in the 1990s, New York, 2015.

 

Witcher, Marcus M., Getting Right with Reagan: The Struggle for True Conservatism, 1980-2016, Lawrence, KS, 2019

 

 

 

Metody výuky -
Poslední úprava: Bc. Kristýna Pelikánová (16.02.2021)

Docházka a účast na online seminárních diskuzích na ZOOMu jsou povinné a každý student bude muset napsat seminární práci obsahující 8 až 10 stran (řádkování 2). Téma schválím předem a očekávám, že studenti mi dají vědět, když se některé hodiny na ZOOMu nemohou zúčastnit. Bohužel mám žkušenost,že někdy dochází k neomluveným absencím a že někteří studenti nemají připravenou povinnou četbu. Nouze v rodině či nemoc představují legitimní důvody pro neúčast na hodinách. Budu přísnější než jsem byl dosud nejen v tomto předmětu. Během prvních týdnů semestru se domluvíme do kdy mi studenti pošlou temata svých seminárních prací. Pokud nebudu spokojen s pokrokem některých studentů v práci na seminárních pracích, mohu dotyčné požádat, aby přestali navštěvovat předmět.

Výuka probíhá pod následujícím odkazem:

Topic: US in the 1980s and 1990s-CLASS ON TUESDAY, 16 FEBRUARY 2021 at 17.00
Time: Feb 16, 2021 05:00 PM Prague Bratislava
 
Join Zoom Meeting
 
Meeting ID: 846 4079 1104
Passcode: 717161
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Francis Raška, Ph.D. (08.02.2021)

The United States in the 1980s and 1990s: Cultural and Political Aspects

 

Course number: JMB179; JTB305

 

Instructor: doc. PhDr. Francis D. Raška, PhD.

 

E-mail: francisraska@gmail.com  

 

Office hours: Tuesdays from 3:30 PM until 4:30 PM on ZOOM   

                      Wednesdays from 3:30 PM until 4:30 PM on ZOOM

 

PURPOSE OF THE COURSE

 

The 1980s and 1990s were interesting decades in the cultural and political history of the United States as well as the rest of the world and, therefore, deserve to be studied. This course aims to help students arrive at informed opinions concerning both decades. They should do their best to analyze the period not only from the perspective of the United States, but also the impact of American policies and ideas on the rest of the world. Attendance and active class participation in online classes via ZOOM are mandatory. The required readings will be provided electronically. Students will be expected to read the assigned materials in order to be in a position to contribute to class discussions.

 

COURSE REQUIREMENTS AND EVALUATION PROCEDURES

 

Each student will receive a final mark at the end of the semester based upon the following criteria:

                 Class participation 30%

                 Term paper 50%

                 Oral exam 20%

 

Grading is based on the Dean's Measure no. 20/2019: https://fsv.cuni.cz/deans-measure-no-20/2019

  • 91% and more   => A
  • 81-90%             => B
  • 71-80%             => C
  • 61-70%             => D
  • 51-60%             => E
  • 0-50%               => F

 

 

Again, attendance and participation in online class discussions via ZOOM are required and each student will be expected to write a paper containing 8 to 10 double-spaced pages. I will need to approve paper topics beforehand and I will expect students to let me know ahead of time by e-mail that they are unable to attend a particular class session. Unfortunately, I have not been happy with the number of unexcused absences by some students in the past as well as the repeated failure by some to read the assigned materials. Family and medical emergencies constitute legitimate grounds for absence. I will be stricter in this course as well as my other courses from now on. During the first weeks of the course, we will agree as a group on the date by which paper topics are to be submitted. If I am not satisfied that students are working on their papers, I may ask those in question to stop attending the course. The papers themselves will be due at the end of the semester. Please note that students are expected to disclose all sources cited in the form of footnotes. Failure to do so constitutes plagiarism. Plagiarism will be punished by the disciplinary committee of the Faculty of Social Sciences. The actual submission date for the papers will be set following a discussion by the group on the matter. Unfortunately, circumstances no longer permit me to be as lenient as I was in the past with regard to papers submitted after the deadline. Papers submitted after the due date will be accepted only in the case of a documented family or medical emergency. In addition, I reserve the right not to accept papers from students who fail to attend class sessions and/or do not participate in class discussions. This translates into “No work, no credit.” I will insist that students let me know how they are getting on with their work throughout the course of the semester. I strongly recommend that students keep up with the readings and come to individual class sessions prepared to participate in class discussions. Some time will be spent during the first session(s) discussing how to write papers. Please note that all students can expect to be examined orally on the topic of their essay at the end of the term. Questions asked during individual examination periods may involve the given topic as well as the research methods employed. Finally, I would like to stress that, in order for the course to be a success, we need to work together as a group of dedicated, mature scholars whose members communicate constructively with one another. Let us embark on what promises to be an exciting intellectual journey. Good luck!

 

TEXTS

 

Rossinow, Doug, The Reagan Era: A History of the 1980s, New York 2015.

 

Troy, Gil, The Age of Clinton: America in the 1990s, New York, 2015.

 

Witcher, Marcus M., Getting Right with Reagan: The Struggle for True Conservatism, 1980-2016, Lawrence, KS, 2019

 

COURSE TOPICS AND ASSIGNED READINGS

 

Ronald Reagan’s Electoral Triumph and the Overall Change in Direction

Readings:

1.    Rossinow, Doug, The Reagan Era: A History of the 1980s, pp. 1-30.

2.    Rossinow, Doug, The Reagan Era: A History of the 1980s, pp. 31-65.

 

 

A Transformed Nation and World

Readings:

3.    Witcher, Marcus M., Getting Right with Reagan: The Struggle for True Conservatism, 1980-2016, pp. 13-46.

4.    Witcher, Marcus M., Getting Right with Reagan: The Struggle for True Conservatism, 1980-2016, pp. 47-82.

5.    Witcher, Marcus M., Getting Right with Reagan: The Struggle for True Conservatism, 1980-2016, pp. 83-121.

6.    Witcher, Marcus M., Getting Right with Reagan: The Struggle for True Conservatism, 1980-2016, pp. 122-184.

 

The 1990s: A Time of Change and Redefinition

Readings:

7.    Troy, Gil, The Age of Clinton: America in the 1990s, pp. 1-48.

8.    Troy, Gil, The Age of Clinton: America in the 1990s, pp. 49-103.

9.    Troy, Gil, The Age of Clinton: America in the 1990s, pp. 104-154.

10.Troy, Gil, The Age of Clinton: America in the 1990s, pp. 155-240.

11.Troy, Gil, The Age of Clinton: America in the 1990s, pp. 241-311.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK