PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika vyučování literatury I - AUC500011
Anglický název: Literary Education and Didactics I
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D.
Záměnnost : AUC600004
Je záměnnost pro: AUC600004
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (29.01.2019)
Přednáška je určena posluchačům oboru Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy. Jejím cílem je uvedení studentů do problematiky didaktiky literatury a představení základních otázek tohoto předmětu, jako jsou např. možnosti vymezení oborové didaktiky, vztah didaktiky literatury a literární vědy, příp. vztah didaktiky literatury a dalších oborových didaktik, reflexe stávajících pedagogických dokumentů z hlediska deskripce literární výuky, jejich proměny v čase apod.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (29.01.2019)

Altiieri, Charles: Taking Lyrics Literally: Teaching Poetry in a Prose Culture. In New Literary History, vol. 32, no. 2, Reexamining Critical Processing, pp. 259281.

Bloom H.: Kánon západní literatury. Praha, Prostor 2000.

Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň, Fraus 2002.

Fišer, Zbyněk: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno, Masarykova univerzita 2012.

Hník, Ondřej: Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha, Karolinum 2014.

Ibrahim, Robert: Teorie literatury pro střední školy. Plzeň, Fraus 2014.

Kožmín, Zdeněk: Tvořivý sloh. Praha, Victoria Publishing 1995.

Lederbuchová, Ladislava: Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň, PdF ZČU 1995.

Nezkusil, Vladimír: Nástin didaktiky literární výchovy. Praha, Univerzita Karlova 2004.

Pieniažek, Marek, Štěpáník, Stanislav (eds.): Teaching of National Languages in V4 countries. Charles University, Faculty of Education, Prague 2016.

Vala, Jaroslav: Poezie v literární výchově. Olomouc, UP 2011.

Wiendl, Jan (ed.): Literatura a kánon. Praha, Filozofická fakulta UK 2008.

 

 

Pedagogické dokumenty:

Zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, aktuální znění  

Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání, aktuální znění  

Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání, aktuální znění  

Katalog požadavků k maturitní zkoušce - český jazyk a literatura, aktuální znění

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (29.01.2019)

zkouška (ústní zkouška na základě seznamu prostudované literatury) - je ověřována znalost základních tematických okruhů přednášky, orientace v odborné literatuře předmětu a prostudované literatuře, dovednost řešit zadanou metodologickou otázku vztahující se k problematice

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. (29.01.2019)

Tematické okruhy přednášky:

Výuka literatury ve světle pedagogických dokumentů

Didaktika literatury: možnosti vymezení oboru

Odborná literatura k didaktice vyučování literatury

Časopisy, webové portály a média věnující se didaktice literatury

Různorodost přístupů k výuce literatury

Čtenářství, čtenářská gramotnost

Reflexe čtenářského zážitku, motivace k četbě

Didaktika literatury v kontaktu s teorií literatury

Interdisciplinární rozměry výuky literatury

Problematika kánonu ve středoškolském kontextu a nárys možností k jejímu uchopení

Problematika evaluace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK