Poslední úprava: Mgr. Markéta Doubravová, DiS. (30.01.2023)
Kurz je jednosemestrální a je vyučován v anglickém jazyce. Pouze v případě komplikovanějších struktur je využívána čeština.
Program kurzu: Procvičování klíčových gramatických jevů na vybraných testovacích materiálech úrovně B1 – B2.
Vstupní úroveň angličtiny je min. B1, výstupní B2.
Náplň kurzu se řídí úrovní a preferencemi dané skupiny.
Kurz je určen studentům se zvládnutými základy anglické gramatiky, kteří si chtějí gramatické jevy prohloubit, případně se potřebují při přípravě na zkoušku B2 zaměřit hlavně na gramatiku.
Kurz je tzv. blended-learningový, což je kombinace prezenční a online výuky, která bude probíhat následovně:
Blended Learningová výuka:
1 x 2 hod. týdně prezenční výuky dle rozvrhu + příprava a cca 2 hodiny týdně práce online v Moodle (časová dotace samostatné práce online se odvíjí i od individuálního přístupu a vstupních znalostí konkrétního studenta).
Práce v kurzu je rozdělena mezi prezenční hodiny a samostatné aktivity – online část se věnuje převážně procvičování jednotlivých gramatických jevů a přípravě na hodinu (do Moodlu je tedy třeba chodit pravidelně a to minimálně 2x týdně před a po prezenční hodině), zatímco prezenční výuka se soustředí na formulování, dedukování samotných pravidel a jejich interaktivní aplikaci.
Před zahájením výuky obdrží studenti informační email s podrobnými informacemi k zápisu do Moodle a k organizaci celého kurzu.
Poslední úprava: Mgr. Markéta Doubravová, DiS. (30.01.2023)
This is a one-semester course and the language of the course is English, only if there are some compliacated structures, the teacher translates the explanations into Czech. Therefore, it is suitable for English speaking students, the teacher always tries to make sure that the exchange students understand.
The programme of the course:
Practising the key grammar structures using B1 – B2 testing materials.
The starting level of English is B1, the final level is B2.
The syllabus of the course is chosen according to the average level and preferences of the particular group.
The course aims at students with basic knowledge of English grammar who would like to improve this knowledge, or possibly, who are preparing for the B2 exam and need to focus on grammar.
Based on the current government measurements and/or university/faculty decisions it will be decided whether the learning will be face-to-face or distant.
This is a so-called blended-learning course, which means a combination of face-to-face lessons and individual work online. The organization of the course will be as follows:
Blended Learning:
1 x 2 face-to-face lessons + preparation and ca. 2 online lessons (Moodle) - the time required for the online work relates also to the individual approach and level of the English knowledge of a particular student.
The work in the course is divided into the face-to- face lessons and self-study activities – the online part focuses mainly on practising the individual grammar issues and preparation for the face-to-face lessons, whereas the face-to-face lessons focus on expressing and deducing the individual rules and their interactive implementation. You will need to work in Moodle at least twice a week - before and after the lesson at school.
Before the beginning of the course the students will be sent an email with the information on signing into Moodle and relating to the organization of the whole course.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Markéta Doubravová, DiS. (30.01.2023)
Výukové cíle předmětu:
Student/ka si během kurzu osvojí a/nebo ujastní a/nebo upevní vybrané gramatické jevy na úrovni B2 dle CEFR. Na závěr kurzu umí student/ka tyto vybrané gramatické jevy aktivně používat, aniž by se objevovaly zásadní chyby, které brání porozumění. Drobné chyby, tzv. slips, jsou tolerovatelné v mluveném projevu. V psaném projevu student tyto gramatické struktury používá správně.
Poslední úprava: Mgr. Markéta Doubravová, DiS. (30.01.2023)
Educational aims of the course:
During the course the student aquires and/or clarifies and/or strengthens the chosen grammar issues at the level of B2 (CEFR). At the end of the course the student can use actively these chosen grammar issues, without making major mistakes that would cause misunderstanding. So-called slips are tolerated during speaking production. In writing the student can use these grammar structures correctly.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Markéta Doubravová, DiS. (30.01.2023)
Kurz je ukončen zápočtem, který je udělován na základě docházky (výjimečné případy budou řešeny individuálně), aktivní práce v hodině, pravidelné domácí přípravy – včasné vypracování úkolů online v Moodle, úspěšné absolvování závěrečného testu.
Poslední úprava: Mgr. Markéta Doubravová, DiS. (30.01.2023)
Credits are determined by active attendance (special cases will be looked at individually), regular preparation – submitting the online assignments in Moodle in time, successful final test.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Markéta Doubravová, DiS. (30.01.2023)
Soubory cvičných textů a materiály budou studentům k dispozici v Moodlu (možnost tisku, případně práce s materiály v elektronické verzi – notebook, tablet, nedoporučuje se mobil z důvodu malého formátu).
Doplňková literatura, která bude vyúžívána jako zdroje:
Vince, M., First Certificate Language Practice, Macmillan;
Murphy, R., English Grammar in Use, CUP;
Hopkins, D., Cullen, P., Grammar for IELTS, CUP;
Prodromou, L., Grammar and Vocabulary for First Certificate, Longman;
Mann, M., Taylore-Knowles, S., Destination B2 – Grammar and Vocabulary, Macmillan;
případně: Foley, M., Hall, D., Advanced Learners' Grammar, Longman
Dále materiály dostupné online:
YouTube, www.ted.com, www.bbc.co.uk/learningenglish, test-english.com a další
Poslední úprava: Mgr. Markéta Doubravová, DiS. (30.01.2023)
Students will be provided with different materials in Moodle (for possible printing, or students can work with the materials in electronic version – notebook, tablet, mobile phones are not recommended due to their small size).
Supplementary textbooks:
Vince, M., First Certificate Language Practice, Macmillan;
Murphy, R., English Grammar in Use, CUP;
Hopkins, D., Cullen, P., Grammar for IELTS, CUP;
Prodromou, L., Grammar and Vocabulary for First Certificate, Longman;
Mann, M., Taylore-Knowles, S., Destination B2 – Grammar and Vocabulary, Macmillan;
alternatively: Foley, M., Hall, D., Advanced Learners' Grammar, Longman
Further some materials available online:
YouTube, www.ted.com, www.bbc.co.uk/learningenglish, test-english.com etc.
Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Markéta Doubravová, DiS. (30.01.2023)
Jedná se o blended learningovou výuku, což je kombinace prezenčních seminářů a samostatné práce online.
Tato forma výuky s sebou přináší značné výhody, co se práce s časem týče. Rozvržení práce online je do velké míry na samotných studentech, kdy a kolik času věnují které aktivitě. Zároveň tento typ výuky s sebou nese velkou zodpovědnost, proto je třeba nastavit si svá pravidla a ty dodržovat. Důraz na autonimii studentů je opravdu velký.
Pravidelné prezenčí semináře budou probíhat ve středu. Na tyto semináře je třeba se vždy připravit tím, že si studenti projdou úkoly a připraví materiály, které budou k dispozici online. Tyto úkoly a materiály se budou otvírat vždy v pátek dopoledne. Ve středu proběhne prezenční hodina a následně se v Moodle otevře další část, ve které budou studenti probranou látku procvičovat.
Jedno téma bude v týdnu rozděleno takto:
Pátek dopoledne: materiály a úkoly, které je třeba si připravit na následující prezenční výuku - bez této přípravy se nelze plně zapojit do prezenční výuky, studenti tuto práci tedy musí zvládnout do středy - nejen, že si připravené materiály přinesou s sebou na výuku, ale jejich vypracování odevzdají i v Moodle.
Středa dopoledne: prezenční výuka, která je postavena na připravených materiálech a úkolech, vysvětlení dané gramatiky, praktické procvičení.
Středa po prezenční výuce: zpřístupnění části, ve které si studenti dále procvičí probranou gramatiku, tuto část je třeba vypracovat do následujícího pondělí.
Tento postup má za úkol poskytnout dostatek prostoru jednotlivým studentům, aby přemýšleli nad gramatickými pravidly sami, aby poznali proč a jak se, který gramatický jev tvoří/používá. Poté si své poznatky ujasnili během prezenčního semináře.
Poslední úprava: Mgr. Markéta Doubravová, DiS. (30.01.2023)
This a blended learning course, which means that face-to-face lessons are combined with self-study online.
This form of learning offers a lot of advantages related to work with time. The time management is up to the students themselves. It is up to them when and how much time they spend with an activity. At the same time it requires a lot of responsibility on the side of the student. It is, therefore, necessary to set some rules and follow the rules. The emphasis on the studnets' autonomy is really big.
The regular face-to-face seminars take place on Wednesdays. The students need to prepare for these seminars, there will be some materials and tasks online, which need to be ready for the face-to-face lessons. These materials and tasks open on Friday mornings. On Wednesdays the face-to-face lessons take place, and after the face-to-face seminar another part opens in Moodle, which focuses on the practice of the particular issue.
One topic within one week will be realized as follows:
Friday morning: materials and tasks that need to be prepared for the following face-to-face seminar open - without this preparation it will not be possible to fully and actively take part in the lessons, the students need to complete these by Wednesday - not only will they bring the prepared materials and tasks with them to the lessons, but they also need to upload their completed work into Moodle.
Wednesday morning: face-to-face lessons based on the prepared materials and tasks, explanation of the particular grammar issue and its practice.
Wednesday after the face-to-face lessons: another part in Moodle opens - this is for the students to practise more the particular grammar issue. This needs to be completed by the following Monday.
This procedure should give the individual students enough space to think about the grammar rules by themselves, it should help them to understand why and how a particular grammar issue is used. Their thoughts and ideas will be cleared and discussed during the face-to-face seminar.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Markéta Doubravová, DiS. (30.01.2023)
Náplň kurzu:
Kurz je zaměřen na nácvik modelových gramatických cvičení typických pro zkoušku B2 v Jazykovém centru FF UK. Konkrétní obsah bude přizpůsoben dané skupině studentů.
Na začátku kurzu budou mít studenti možnost zvolit si, na která témata by se chtěli zaměřit především. Náplň kurzu a plán na semester bude sestaven dle jejich preferencí.
Poslední úprava: Mgr. Markéta Doubravová, DiS. (30.01.2023)
Contents of the Course:
The course focuses on practice of selected grammar issues typical for the exam B2 in the Language Centre, Faculty of Arts, Charles University. The particular issues will be adjusted to the concrete group of students.
At the beginning of the course the students will be given opportunity to choose the topics/grammar issues which tehy would like to focus on the most. The content of the course and the plan for the semeter will be adjusted to their preferences.