PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výzkumný projekt: Sociologie médií - ASGV00984
Anglický název: The research project: Sociology of media
Zajišťuje: Katedra sociologie (21-KSOC)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: ASGV988
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (08.02.2024)
Tento předmět je určen zájemcům o týmově založenou vědeckou analýzu vybrané otázky související s problematikou masových a nových médií. Cílem předmětu je poskytnout studentům příležitost pro realizaci vlastního výzkumného projektu od formulace výzkumné otázky až po vyhodnocení a prezentaci výsledků. Studenti budou pracovat v týmech o 2-4 členech a řešit v průběhu výuky vlastní dílčí projekt se supervizí a konzultacemi s vyučujícím. Vyučující bude studentům poskytovat zpětnou vazbu i na základě průběžného vyhodnocování efektivity týmové práce v simulovaných podmínkách reálných stresových situací ve výzkumu.
Předmět je realizován ve dvou variantách, kdy se střídá varianta předmětu postavená na sekundární analýze existujících dat s variantou obsahující i vytvoření datového souboru (obsahová analýza, dotazníkové online šetření atp.), při níž si studenti projdou celým procesem včetně formulace otázek, programování dotazníku, přípravou datového souboru atd. Vzhledem k časové náročnosti celého procesu bude druhá varianta realizována s primárním cílem vyzkoušet si proces praktického řešení sociologického výzkumu bez aspirace na publikovatelné reprezentativní výsledky (byť reprezentativita vzhledem k cílové skupině bude muset být explicitně zohledněna). Konkrétní tematické zaměření i výzkumné otázky se budou stanovovat v úvodních týdnech výuky. V AR 2023/2024 se předpokládá realizace předmětu, jehož těžiště by spočívalo v druhé variantě předmětu.
Kurs bude rozčleněn do částí, oddělených milníky, kdy budou studenti odevzdávat a diskutovat průběžné výsledky své práce. Kreditová náročnost kursu odráží časovou náročnost realizace.
Absolvování tohoto kurzu umožní studentům vybudovat si solidní základy pro další akademický výzkum nebo kariéru v oblasti sociologie, mediálních studií, veřejného mínění nebo výzkumu trhu. Sekundární přínos kursu spočívá v rozvoji dovedností týmové práce v kontextu praktické realizace výzkumné činnosti.
V případě většího zájmu studentů než je kapacita kursu bude zapsání do kursu podmíněno výběrem na základě zpracovaného tematického záměru opřeného o odbornou literaturu. Viz sekce Podmínky zapsání do kursu.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (08.02.2024)

Atestace je získána za splnění všech průběžných povinností, závěrečnou prezentaci výsledku výzkumného projektu a odevzdání závěrečné zprávy.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (08.02.2024)

Croteau, D., & Hoynes, W. (2014). Media/society: Industries, images, and audiences (5th Ed.). SAGE Publications.

Disman, M. (1993). Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum.

Graham, M., & Dutton, W. H. (Eds.). (2019). Society and the internet: How networks of information and communication are changing our lives (2nd edition). Oxford University Press.

Jankowski, N. W. (2002). A Handbook of Qualitative Methodologies for Mass Communication Research. Routledge.

Jensen, K. (Ed.). (2008). A Handbook of media and communication research: Qualitative and quantitative methodologies. Routledge.

Mareš, P., Rabušic, L. & Soukup, P. (2015). Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Masarykova univerzita.

Petrusek, M. (1993). Teorie a metoda v soudobé sociologii. Karolinum.

Sloan, L., & Quan-Haase, A. (Eds.). (2017). The SAGE handbook of social media research methods. SAGE reference.

Turow, J. (2009). Media today: An introduction to mass communication. Routledge.

Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2013). Five challenges for the future of media-effects research. International Journal of Communication. IJoC, 7, 197-215.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (08.02.2024)

Studenti budou pracovat v týmech, jejichž velikost bude dána množstvím zájemců o kurs (očekáváme cca 2-4).

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (08.02.2024)

Přehled témat:

1.     Úvod do tématu a výzkumné situace

2.     Rešerše a datové zdroje

3.     Příprava a prezentace projektu výzkumu

4.     (Příprava a programování dotazníku)

5.     (Sběr dat)

6.     (Příprava dat)

7.     Analýza

8.     Prezentace výsledků

Závěrečná zpráva

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (08.02.2024)

Kurs je určen pro studenty navazujícího magisterského studia a studenty s ukončeným druhým ročníkem bakalářského studia.

Pro AR 2023/2024 je vyžadováno od zájemců o kurs do středy 21.12.2024 v 23:59 zaslání dokumentu obsahujícího

a) stručné vysvětlení zájmu o kurs s uvedením výčtu témat/problémů dotýkajících se oblasti masových a nových médií, která připadnou zájemci atraktivní a kterým by se mohl v kursu věnovat (= mohl by být součástí týmu, která by se jedním z nich zabývala)

b) návrh dvou obecných výzkumných otázek, seřazených podle priority, kterým byste se ve svém výzkumu z oblasti sociologie masových nebo nových médií chtěl/a zabývat. Každá výzkumná otázka by měla být doplněna jedním odstavcem stručně popisujícím stav poznání v dané oblasti. Text by měl obsahovat odkazy na alespoň tři aktuální relevantní odborné zdroje, které reflektují současný stav poznání ve vybraném tématu.

Pokyny pro odevzdání:

  1. Dokument vypracujte ve formátu Word nebo Open Office.
  2. Maximální rozsah celého dokumentu je dvě normostrany.
  3. Odevzdejte váš dokument do 21.12.2024 zasláním na adresu petr.lupac@ff.cuni.cz.

V případě většího množství zapsaných na kurs než činí kapacita kursu (k 19.12.) budou na základě odevzdaných materiálů vybrání účastníci kursu a zaslaný podkladový materiál bude využit v první části kursu na informační schůzce 22.2.

Pokud zájemce o kurs neabsolvoval kurs Sociologie médií, doporučuji projít při brainstormingu nápadů na témata a otázky základní přehledové knihy jako jsou Handbook of Internet Studies či handbooky zaměřené na klasická témata z oblasti sociologie masových médií.

Základní doporučené učebnice pro orientaci v tématu např:

Croteau, D., & Hoynes, W. (2014). Media/society: Industries, images, and audiences (5th Ed.). SAGE.

Dominick, J. R. (2005). The Dynamics of Mass Comunication: Media in the Digital Age (8th Ed.). McGraw Hill

Graham, M., & Dutton, W. H. (Eds.). (2019). Society and the internet: How networks of information and communication are changing our lives (2nd edition). Oxford University Press.

Turow, J. (2009) Media Today: An Introduction to Mass Communciation (3rd Ed.). Routledge.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK