PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociologie médií - ASGV00847
Anglický název: Sociology of media
Zajišťuje: Katedra sociologie (21-KSOC)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: http://pro celý finální sylabus kursu prosím viz přiložený soubor Syllabus kursu 2018 u varianty kursu ASGV00847
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
Záměnnost : ASG500040
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (14.02.2018)
Pokud je jedním z určujících rysů člověka schopnost vytvářet a udržovat prostřednictvím komunikace znakové systémy, pak jsou média – skrze něž komunikace probíhá – neodmyslitelnou složkou každé společnosti a současně i významnou indicií k jejímu pochopení. Jsou zprostředkovatelem vědění, zdrojem obrazů světa existujícího mimo naši bezprostřední zkušenost, nástrojem šíření myšlenek a přesvědčení. Odtud pramení jejich kulturní, politický a ekonomický význam; objev nového média komunikace byl v moderních dějinách vždy spojen s očekáváním společenské změny, radikální proměny sociální struktury a způsobu života.
Tento kurs se zabývá problematikou médií ze sociologického hlediska. Studenti se budou postupně věnovat hlavním tématům sociologického zkoumání role médií ve společnosti. Důraz bude kladen jak na propojení teoretické a metodologické stránky zkoumaných témat, tak na postižení vývojového aspektu, lokálních specifik a současných diskusí rámujících problematiku do procesů globalizace, modernizace a digitalizace.
Organizace kursu bude odpovídat seminární formě, která bude využívat knihu Media/Society od Croteau a Hoynes jako učební text, na jehož základě se bude rozvíjet diskuse a reflexe problematiky. Každou hodinu po úvodním kursu budeme věnovat jedné kapitole z této knihy. Na začátku každé hodiny vždy shrneme základní sdělení a poznatky z probírané části, dále probereme nejasnosti a dotazy k textu, a pokračovat budeme studentskými reflexemi aplikace na české prostředí, problematizacemi tématu tzv. novými médii a návrhu studentského projektu. Přesné požadavky a organizace budou záviset na počtu zapsaných studentů a budou se studenty dohodnuty na první orientační hodině 15. března tak, aby objem a povaha úkolů odpovídali kreditovému odhonocení a specializační povaze kurzu. Studenti budou pracovat samostatně a/nebo v malých týmech.
Podmínkou k získání atestace je průběžná aktivní účast a vypracování daného počtu menších průběžných úkolů. Sedmikreditová varianta dále předpokládá odevzdání semestrální práce realizující jeden z představených projektů. Devítikreditová varianta dále předpokládá úspěšné složení ústní zkoušky ze dvou vylosovaných témat.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (12.02.2018)

(širší seznam bude zájemcům poskytnut na úvodní hodině, cizojazyčné tituly jsou k dispozici v Knihovně psychologických a sociokulturních věd v Celetné 20 nebo u vyučujícího)

Studijní literatura:

Croteau, D., Hoynes, W. Media/Society: Industries, Images, and Audiences, 5th edition. Pine Forge Press, Thousand Oaks 2013
McQuail, D. Úvod do teorie masové komunikace, Čtvrté, rozšířené a přepracované vydání. Portál, Praha 2009

Další základní učebnice:

Dominick, J. R. The Dynamics of Mass Comunication: Media in the Digital Age, 8th ed. McGraw Hill, New York 2005
Jirák, J. a B. Köpplová. Média a společnost. Portál, Praha 2003
Reifová a kol. Slovník mediální komunikace. Portál, Praha 2004
Turow, J. Media Today: An Introduction to Mass Communciation, 3rd ed. Routledge, New York a Londýn 2009

Ostatní doporučená literatura:

Adorno, Theodor W.. Přehodnocení kulturního průmyslu [online]. Glosy.info, 22.srpen 2004. [cit. 22.ledna
2010]. Dostupné na http://glosy.info/texty/prehodnoceni-kulturniho-prumyslu/
Arendt, H. Krize kultury. Mladá fronta, Praha 1994
Bagdikian, B. The Media Monopoly, 6th ed. Beacon Press, Boston 2000
Benjamin, W. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho zdroj. Odeon, Praha
1979
Berger, P., Luckmann. T. Sociální konstrukce reality. CDK, Brno 1999
Carey, J. W. Communication as Culture: Essays on Media and Society, revised edition. Routledge, Abingdon a
New York 2009
Castells, M. The Information Age: Economy, Society and Culture; Volume I: The Rise of the Network Society,
2nd edition. Blackwell, Oxford 2000 (kpt. 5)
Castells, M. Communication Power. Oxford University Press, New York 2009
Eco, U. Skeptikové a tešitelé. Svoboda, Praha 1996
Hawkes, T. Strukturalismus a sémiotika. Host, Brno 1999
Horrocks, Ch. Marshall McLuhan a virtualita. TRITON, Praha
Jensen, K. B., Jankowski, N. W. (eds) A Handbook of Qualitative Methodologies for Mass Communication Research.
Routledge, Londýn 1991
Jensen, K. B. (ed.) A Handbook of Media And Communication Research: Qualitative and Quantitative Methodologies.
Routledge, Londýn 2002
Jeřábek, H.: Paul Felix Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Karolinum, Praha 1997
Kloskowska, A. Masová kultura. Svoboda, Praha 1967
Končelík, J., Večeřa, P., Orság, P. Dějiny českých médií 20. století. Portál, Praha 2010
McCombs, M. Agenda Setting. Portál, Praha 2009
McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000
McNair, B. Sociologie žurnalistiky. Portál, Praha 2004
Postman, N. Ubavit se k smrti. Mladá fronta, Praha 1999
Schulz, W., Hagen, L., Schorer, H., Reifová, I., Koncelík, J. Analýza obsahu mediálních sdělení. Karolinum, Praha 2005
Suchý, A. Mediální zlo - mýty a realita : souvislost mezi sledováním televize a agresivitou u dětí. Triton, Praha 2007
Thompson, J. Média a modernita. Karolinum, Praha 2004
Trampota, T., Vojtěchovská, M. Metody výzkumu médií. Portál, Praha 2010"

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (14.02.2018)

Předběžný harmonogram kurzu:

 

15.3. Úvodní informace ke kurzu. Uvedení do problematiky sociologie médií.

 

22.3. Zprostředkovaná komunikace: médium, sociální struktura a každodennost; tradiční média, masová média a tzv. nová média; média, komunikační struktury a sociální organizace (kpt. 1)

29.3. Produkční perspektiva I: média jako průmysl a ekonomická organizace (kpt. 2)

5.4. Média jako součást mocenské struktury moderní společnosti: symbióza masmédií a politiky, problematika politické regulace médií v kontextu vztahu mezi médii a demokracií (kpt. 3)

12.4. Produkční perspektiva: média jak sociální organizace a profese (kpt. 4)

19.4. Média a ideologie (kpt. 5)

26.4. Mediální reprezentace sociální reality (kpt. 6)

3.5. Vliv médií na publika (kpt. 7 + 343-349)

10.5. Publika jako aktivní aktéři: síla subjektivní konstrukce mediálních významů (kpt. 8)

17. 5. Revoluce nových médií? Technologický faktor, diskuse o krizi tradičních masových médií. Budoucnost médií a jejich role ve společnosti, česká média v kontextu společenské transformace, uzavření kurzu. (kpt. 9)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK