PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Romové ve veřejném diskursu - ASEV00499
Anglický název: Roma in public discourse
Zajišťuje: Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií (21-UESEBS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Helena Sadílková, Ph.D.
Mgr. Pavel Kubaník, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Pavel Kubaník, Ph.D.
Helena Sadílková, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Sociální vědy
Exchange - 08.9 Others-Humanities
Exchange - 09.8 Regional and Minority Languages
Anotace
Poslední úprava: Helena Sadílková, Ph.D. (09.02.2024)
Seminář zaměřený na debatu o tématech, která se v souvislosti s Romy objevují ve veřejné debatě a mainstreamových médiích průběžně (sociální vyloučení, bydlení, vzdělávání), nebo ad hoc (romští uprchlíci z Ukrajiny, památník v Letech u Písku, atp.), ale zároveň i o tématech, která v jiných typech médií vytvářejí mediální protiobraz (politická participace, aktivismus). Na každou z hodin jsou pozvaní hosté, kteří se dané tématice profesně věnují a/nebo jsou významnými spolutvůrci veřejné debaty o Romech a vybraných tématech. Studentům tak předmět umožňuje nahlédnout za stereotypní/zkratkovitě prezentovaná či aktuálně probíraná témata, a seznámit se a debatovat s lidmi, kteří problematiku, která se za nimi skrývá, znají z hlubší perspektivy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Helena Sadílková, Ph.D. (09.02.2024)

Kurz si klade za cíl poskytnout studentům komplexnější vhled do prezentace Romů a tzv. "romských témat" ve veřejném diskurzu, ale také podpořit kritické uvažování o mediálně prezentovaných obrazech a tématech spojovaných s Romy, na základě hlubšího vhledu do problematik, které se za jednotlivými tématy skrývají.
Cílem je též podnítit přemýšlení o způsobech utváření veřejného diskurzu o Romech, jeho limitech a roli romských aktérů v tomto dynamickém procesu, ale i o společenských hierarchiích a komplexitě vyjednávání postavení Romů v současné české společnosti.

- Představení hlubších souvislostí: Četba odborných textů a debata s profesionály působících v oblastech souvisejících s diskutovanými tématy nabídne možnost podrobnějšího vhledu do současné situace Romů v ČR.
- Sledování mediální krajiny: Četba mediálních textů a debata o nich podpoří uvažování o způsobech konstrukce mediálního obrazu Romů a jejich (mis)reprezentace ve veřejné debatě
- Setkání s angažovanými profesionály: Debata s lidmi, kteří se v jednotlivých oblastech angažují, umožní pochopit hlubší souvislosti různých aspektů nastíněné problematiky.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Helena Sadílková, Ph.D. (23.02.2024)

Předmět je vyučován prezenčně. Základní platformou pro sdílení zadání a úkolů je MS Teams (kód x1xoldh; hlašte pod svým fakultním emailem/profilem)

Podmínkou splnění atestace je:
- pravidelná aktivní účast v hodinách
- pravidelné odevzdávání reakcí na zadanou četbu (vždy jeden odborný a jeden mediální text)
- prezentace mediální „aktuality“ v úvodu hodiny
- závěrečná esej

Pravidelná příprava na hodinu:
- „aktualita“ – prezentovaná ve dvojici (cca 5 min vystoupení): co vás na mediální scéně minulý týden zaujalo ve vztahu k tématu Romové ve veřejném diskurzu: médium, sdělení, autor/ka, Váš komentář (jak daný mediální vstup vztahujete k tématu kurzu)
- pravidelná strukturovaná reakce na zadanou četbu: odevzdat přes MST dva dny před danou hodinou (pro splnění kurzu nutné odeslat 7 z 10 reakcí), struktura reakce viz níže
- závěrečná esej

Struktura pravidelné reakce:
1. (ad odborný text)
i) Plný bibliografický odkaz
ii) Citace pasáže, která Vás v textu nejvíce zaujala, a stručné shrnutí toho, čím/proč Vás zaujala
2. (ad mediální text)
i) Plný bibliografický odkaz
ii) Citace pasáže, která Vás v textu nejvíce zaujala, a stručné shrnutí toho, čím/proč Vás zaujala
3. Dvě otázky, které Vás nad četbou napadly

Závěrečná esej:
Esej (max. 3-5 NS) na jedno z probíraných témat.
Povinnou součástí eseje je stručná reflexe textů a témat z hodiny (včetně odkazů do konkrétních míst zadaných textů). Na tomto základě má esej rozvinout vlastní podtémata a myšlenky. Je ideální, když bude vycházet z nějaké vlastní zkušenosti.
Na eseji budeme hodnotit: schopnost jasně formulovat vlastní myšlenky; schopnost práce s literaturou (citace, parafráze, odkazy).

Literatura
Poslední úprava: Helena Sadílková, Ph.D. (09.02.2024)

Literatura
Dle konkrétního zadání pro jednotlivá setkání - ke každé hodině bude zadán jeden odborný a jeden mediální text, případně další doporučená četba. Podrobný sylabus včetně zadané četby k jednotlivým hodinám představíme na úvodní hodině.


Harmonogram
1. (22. 2.) Úvodní hodina; Základní poznámky k anticiganizmu coby průřezovému tématu
2. (29. 2.) Označování Romů ve veřejném diskurzu: Rom / “C/cikán“ / “C/cigán“
3. (7. 3.) Romové a média: Jak o Romech referují média? Romská média, romští novináři a jejich role
4. (14. 3.) Sociální vyloučení: problematika bydlení
5. (21. 3.) Sekuritizace Romů v rámci diskurzu o sociálním vyloučení
(28. 3. – výuka odpadá: děkanské volno)
6. (4. 4. ) Politická participace Romů
7. (11. 4.) Současný společenskopolitický aktivismus
8. (18. 4.) Vzdělávání romských dětí: Segregace/bariéry na úrovni ZŠ a možnosti jejich překonávání
9. (25. 4.) „Úspěšní Romové“: sociální mobilita a úskalí diskurzu o úspěchu
10. (2. 5.) Romští uprchlíci z Ukrajiny
11. (9. 5.) Památník holokaustu Romů a Sintů v Čechách (Lety u Písku): Historie jeho budování jako odraz postavení Romů v české společnosti
12. (16. 5.) Závěrečná hodina

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK