PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální psychologie - ASCK100120
Anglický název: Social Psychology
Zajišťuje: Katedra sociální práce (21-KSOCP)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 23 / neurčen (23)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. et Mgr. Lenka Formánková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Lenka Formánková, Ph.D.
Prerekvizity : ASCK100123
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Lenka Formánková, Ph.D. (19.02.2024)

ASCK100120 Sociální psychologie

Social Psychology

Vyučující: Mgr. et Mgr. Lenka Formánková, Ph.D.

Identifikace kurzu: Bakalářské studium, povinný předmět

Kreditová zátěž: 4 kredity

Organizace výuky: přednáška + seminář

Zakončení předmětu: zkouška

Anotace: Kurz sociální psychologie seznamuje studující s teorií, výzkumnými metodami a empirickými poznatky o tom, jak lidé myslí, cítí a chovají se v sociálních situacích. Představuje trendy oboru a studia sociální psychologie. V průběhu kurzu bude kladen důraz na rozvoj kritického způsobu myšlení, integrujícího teoretické a empirické poznatky v současné sociální psychologii. Mezi probíraná témata spadají: metody výzkumu, sociální já, sociální percepce a kognice, přesvědčování a úsudky, konformita, předsudky, agrese, intimní vztahy a skupinová dynamika. Studující v rámci kurzu získají dovednosti pro analýzu sociálních situací a událostí, se kterými se setkávají každý den. Kromě toho studující získají hlubší pochopení, jak sociální psychologie ovlivňuje naše chápání kultury a společnosti. Budeme aplikovat obecné psychologické pojmy a teorie a používat je k vysvětlení lidského chování. Budeme také využívat perspektivu kritické sociální psychologie, která nám umožní vidět některé psychologické problémy v širším společenském kontextu. Budeme diskutovat o aktuálních problémech dnešní společnosti, jako jsou xenofobie a předsudky vůči přistěhovalcům nebo jiným menšinám, rovnost pohlaví a otázky nerovnosti a diskriminace v pojmovém rámci sociální psychologie.

Annotation: The course serves as an introduction to the theoretical foundations and research methodologies employed in the field of social psychology. It imparts knowledge regarding empirical discoveries pertaining to individuals' cognitive, emotional, and behavioural responses within social contexts. The curriculum encompasses prevailing trends in social psychology, fostering an understanding of its overarching principles. A primary objective of the course is to cultivate critical thinking skills that synthesize theoretical frameworks with empirical insights within contemporary social psychology. Encompassed within the course are various topics, including research methodologies, the social self, social perception and cognition, persuasion and judgments, conformity, prejudice, aggression, intimate relationships, and group dynamics. Students are equipped with analytical skills to assess and interpret social situations encountered in daily life. Furthermore, the course delves into the profound impact of social psychology on our comprehension of culture and society. General psychological concepts and theories are applied to elucidate human behaviour, and a critical social psychology perspective is employed to contextualize psychological issues within a broader societal framework.

Dovednosti – po absolvování tohoto kurzu budou studující umět:

  1. Definovat předmět sociální psychologie a jejího využití pro pochopení lidského chování.
  2. Vycházet ze současných konceptů, teorií a experimentálních poznatků SP a rozvíjet současné vědecké chápání toho, jak lidé myslí, cítí a chovají se v sociálních situacích.
  3. Vysvětlit sociální poznávání, formování postojů, rozhodování, skupinové procesy, prosociální chování, agresi, konformitu a stereotypy/předsudky.
  4. Propojit lidské chování se sociálními faktory jako jsou vlivy skupiny, působení autority, předsudků ve skupině a genderové role.
  5. Předvídat a kriticky nahlížet dopady sociálních situací na základě použití principů sociální psychologie (např. atribuce, kognitivní disonance, chování ve skupině/ mimo skupinu atd.).

Upon successful completion of the course, students will attain the following skills:

  1. Articulate a comprehensive understanding of the subject matter of social psychology and its relevance in comprehending human behaviour.
  2. Extend existing concepts, theories, and experimental findings in social psychology, fostering a contemporary and scientifically informed comprehension of individuals' cognitive, emotional, and behavioural responses in social settings.
  3. Elucidate topics such as social cognition, attitude formation, decision-making, group processes, prosocial behaviour, aggression, conformity, and stereotypes/prejudices.
  4. Establish connections between human behaviour and social determinants, including group influences, authority effects, group prejudices, and gender roles.
  5. Anticipate and critically evaluate the repercussions of social situations by applying principles from social psychology (e.g., attribution, cognitive dissonance, in-group/out-group behaviour, etc.).

Detailní informace o hodnocení, známkování, tematickém rozložení a řazení hodin, povinné a doporučené literatuře na jednotlivé hodiny, náležitostech ke plnění kurzu a termínech budou uvedeny na Moodle stránce předmětu.

Tematické okruhy předmětu:

1. Historie a současnost sociální psychologie, sociální psychologie a kultura

Hlavní teorie a koncepty sociální psychologie. Kulturní zakotvení individuální zkušenosti – jak kultura ovlivňuje sociální chování. Kulturní determinanty sociálního chování (Hofstede).

2. Vztah k sobě samému

Sebepojetí, sebehodnocení a seberegulace Vztah sobě samému jako produkt sociální interakce. Základní pojmy: já jako subjekt, já jako objekt, vztah k sobě samému - kognitivní (self - concept, self - schema), emocionální (self - esteem, self - worth) a behaviorální (self - presentation) hledisko. Sebepercepční teorie D. J. Bema, sebediskrepanční teorie (T. E. Higgins). Sebeuvědomění, sebevědomí, sebeobranné a sebepodporující mechanismy. Sebeprezentačni strategie, sebemonitorování, veřejné a soukromé já. Já v jednání (self - eficcacy, A. Bandura). Potřeba obhájit vlastní jednání (self - justification).

3. Sociální percepce (vnímání) a kognice (poznávání)

Sociální vnímání - první dojem, sociální stránka vnímání sebe sama, vlivy pozitivního a negativního hodnocení na sociální percepci. . Konstrukce sociálního světa a interpersonální poznávání Základní charakteristika sociální kognice - širší a užší vymezení. Proces zpracovávání informací o sociálním světě, vliv sociální zkušenosti na poznávání. Pojmy, schémata, kategorie, organizace našeho vnímání. Vlivy paměti (primacy effect, recency effect, prime effect). Vliv stereotypů. Sociální reprezentace. Schéma procesů sociální percepce - první dojem vs. komplexní posouzení. Utváření dojmů o druhých lidech. Zkreslení a chyby v sociální percepci. Vliv pozitivního a negativního hodnocení na přesnost percepce.

4. Atribuční teorie

Interní - externí atribuce (Heider), teorie korespondujících inferencí (Jones, Davis), princip kovariance (Kelley). Základní atribuční chyba (Ross). Další atribuční tendence - rozdíl mezi aktérem a pozorovatelem, připisování příčin vlastnímu chování - nerealistický optimismus, defenzivní atribuce. Připisování příčin ne / úspěchu (Weiner), atribuce chránící naše sebehodnocení - self-serving attributions. Sebenaplňující se proroctví, teorie atribuce a chyby v atribučních procesech.

5. Postoje a chování

Postoje jako hodnotící přesvědčení, schopnost postojů předpovídat chování, jak se postoje měří. Základní vymezení postoje, některé teoretické přístupy a modely (trojkomponentový, jednokomponentový). Struktura postoje, kognitivní, emoční a behaviorální komponenta. Další charakteristiky postoje: komplexita, konzistence, intenzita, stabilita). Záměrná a nezáměrná změna postojů, klasické a novější teorie (L. Festinger, F. Heider, D. Bem). Souvislost postojů s chováním (M. Fishbejn, I. Ajzen).

6. Osobní a sociální identita

Osobní a sociální identita a její vliv na chování a sociální očekávání. Proces socializace osobnosti a téma identity (hraniční téma sociální a vývojové psychologie) Socializace jako proces vrůstání do sociálního systému. Formy sociálního učení, osvojování norem, morálních pravidel a společenských hodnot. Kulturní specifika procesu socializace. Subjektivní aspekt socializace - pocit pohody (well - being) a identita. Vývojová pohled na identitu (E. Erikson, J. Marcia). Identita v sociálně psychologickém pojetí: teorie sebekategorizace (J. Turner), teorie sociální identity (H. Tajfel), identita v pojetí sociálního konstruktivismu.

7. Sociální vlivy: Konformita a poslušnost

klasické experimenty zaměřené na konformitu (Sherifův experiment o formování norem, Aschův experiment na zkoumání skupinového tlaku, Milgramovy experimenty o poslušnosti). Informační sociální vliv. Normativní sociální vliv. Vyhovění (compliance) žádosti o změnu chování. Poslušnost (obedience) vůči autoritě.

8. Skupinové procesy

Malá sociální skupina Základní možná vymezení skupiny, klíčové charakteristiky pro definování. Klasifikace a typologie skupin. Struktura skupiny: pozice, role normy, status.Vývojové procesy v malých skupinách: vývoj struktury skupiny, vývoj skupiny v čase. Skupinová dynamika skupiny: koheze, tenze. Vlivy skupiny na jednotlivce: sociální facilitace, sociální zahálení (loafing), deindividualizace. Skupinové řešení problémů: skupinová polarizace, groupthink. Vůdcovství. 

9. Stereotypy a předsudky, diskriminace

Teorie o tom, proč máme tendenci lidi kategorizovat a nálepkovat, stereotypy a předsudky, metody snižování předsudků, stereotypy a privilegia či perzekuce, diskriminace. Společenské stereotypy a předsudky. Masové a mediální vlivy. Společenské normy, stereotypy, mýty a předsudky (W. Lippmann, G. Allport, S. Fiske).

10. Intimní vztahy

Základní dimenze mezilidského chování. Podíl podobnosti, expozice a fyziologického vzrušení na počáteční přitažlivosti. Různé "typy attachementu" a co to znamená ve vztazích. Přitažlivost, žárlivost a sexuální chování ve vztazích. Interpersonální atraktivita a blízké vztahy Sociální atraktivita, faktory, které ji ovlivňují (blízkost, podobnost, reciprocita, fyzická atraktivita). Psychologické teorie interpersonální přitažlivosti (H. Kelley). Zisky a ztráty v blízkých vztazích (důvěra, úzkost, kompetence, odpovědnost). Komplementarita a podobnost partnerů. Fáze utváření vztahu, jeho dynamika a krize. Ztráta blízkého vztahu, sociální osamělost.

11. Pomáhání a prosociální chování

Pojmy altruismus, reciproční altruismus a egoistický altruismus, teorie sociální výměny, efekt přihlížejícího, motivy pomáhání a prosociálního chování. Prosociální orientace a prosociální chování - evoluční, osobnostní a situační vlivy (bystander effect, pluralistic ignorance, diffusion of responsibility, E. Wilson, H. Kelley, J. Thibaut, R. Cialdini, C. Bateson). Variabilita sociálního chování: orientace na druhé, pomáhání a ubližování Osobnostní, situační a kulturní determinanty agresivního chování, ubližování a tolerance vůči násilí.

12. Agrese a hněv (volitelné téma)

Pojmy agrese, konflikt a násilí, deindividuace. Standfordský vězeňský experiment (F. Zimbardo), vyjadřování hněvu ve skupině, determinace chování a prožívání jedince velkou skupinou. Charakteristika davu, fenomény davového chování. Některé teorie davového chování (G. LeBon, R.W. Brown, Turner). Skupinová anonymita a sugesce.

Literatura:

Základní učebnice pro studující v kurzu:

Mayers. D.C. (2016). Sociální Psychologie. Praha: Albatros Media.

Další užitá literatura:

Blatný M. A Kol. (2021) Psychologie Osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada.

Čermák, I., R. Šikl (Eds.) (2021): Příběh Československé Psychologie I. Rozhovory s osobnostmi oboru. Praha: Portál.

Doliński, D., Grzyb, T., Folwarczny, M., Grzybała, P., Krzyszycha, K., Martynowska, K. And Trojanowski, J., 2017. Would You Deliver An Electric Shock In 2015? Obedience In The Experimental Paradigm Developed By Stanley Milgram In The 50 Years Following The Original Studies. Social Psychological and Personality Science, 8(8), Pp.927-933.

Hunt, M. (2000).  Dějiny Psychologie. Praha: Portál.

Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model In Context. Online Readings In Psychology and Culture, 2(1). Available Online: Https://Scholarworks.Gvsu.Edu/Orpc/Vol2/Iss1/8/

Kahneman, D. (2012). Myšlení: Rychlé a Pomalé. Praha: Melvin.

Nolen-Hoeksema, S., Frederickson, L. B., Loftus, G. R., & Wagenaar, W. A. (2012). Psychologie Atkinsonové A Hilgarda (Přepr. Vyd.). Praha: Portál.

Říčan, P. (2013). Psychologie. Čtvrté Přepracované Vydání. Praha: Portál.

Tindale, R.S. And Kameda, T., 2017. Group Decision-Making From An Evolutionary/Adaptationist Perspective. Group Processes & Intergroup Relations, 20(5), Pp.669-680.

Zebrowitz, L.A. (2017). First Impressions From Faces. Current Directions. Psychological Science 26: 237-242.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK