|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jiří Dynda, Ph.D. (30.11.2016)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jiří Dynda, Ph.D. (30.11.2016)
Významnou součástí přednášek bude kritická reflexe ideologických předsudků jednotlivých teorií o Indoevropanech – od rasistických árjovských teorií z Evropy i USA z přelomu 19. a 20. stol., přes problematičnost různých diskurzů o Pravlasti, až po možné politické konotace prací některých současných srovnávacích religionistů (Dumézil, Eliade, Lincoln, Witzel). Celkově bude cílem – vedle získání faktických poznatků o širokém spektru IE mytologií a o možnostech jejich srovnávání – uvědomění si a reflexe romantizujících i ideologizujících prvků v samotném mytologickém bádání. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jiří Dynda, Ph.D. (15.05.2017)
Zkouška se skládá ze tří částí (každá max. 10 minut):
I. Otázka na jedno téma z přednášek: 1 Vznik srovnávací religionistiky v 19. stol., srovnávací jazykověda a mýtus 2 Teorie o IE pravlasti a migraci; obecné kontury mytologie 3 Dumézilova teorie trojfunkčnosti IE ideologie 4 Po Dumézilovi: Rozvedení modelu 5 Muž a Dvojče: IE kosmogonie 6 Bůh bouře a drak: IE drakobijecký mýtus 7 Elity: Cattle-Raiding Myth & královská autorita 8 Magna mater: IE bohyně
II. Otázka z přečtené literatury: Krátce pohovořit o jedné z těchto vybraných kapitol z Jaan Puhvel, Srovnávací mytologie (některé kapitoly mají přímý vztah k otázkám z hodin): - kap. 1. Studium mýtů - kap. 3. Pojmy indoevropský a indoíránský - kap. 13. Bůh a válečník - kap. 14. Král a panna - kap. 15. Kůň a vladař - kap. 16. Oheň ve vodě
III. RPG-Bonusová otázka: Cílem je zkusit vysvětlit témata, o nichž jsme se bavili na hodinách, ale všelidsky a přístupně, se zhodnocením toho, k čemu jsou dobrá, např. pro normální svět: 1) Vysvětlete svojí prababičce a pradědečkovi (RPG zkoušejících), k čemu je dobrá srovnávací mytologie. 2) Vysvětlete svému sousedovi elektrotechnikovi-slaboproudaři, k čemu je dobrý Dumézilův objev 3F. 3) Vysvětlete tureckému nacionalistovi, k čemu je dobrá koncepce indoevropské jazykové rodiny a kdy a jak je vhodné mluvit o IE pravlasti. 4) Navrhněte příklad trojfunkčního uspořádání v současné popkultuře či v současném světě. 5) ...atp. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jiří Dynda, Ph.D. (23.02.2017)
Předběžný sylabus: 1 Úvodní hodina: Vznik srovnávací indoevropeistiky v 19. stol. (20.2.) 2 Srovnávací jazykověda a mýtus; teorie o IE pravlasti a migraci; obecné kontury mytologie (27.2.) 3 Dumézil a tripartita I: Pantheony a společnost (6.3.) 4 Dumézil a tripartita II: Tři funkce (13.3.) 5 Po Dumézilovi: Rozvedení modelu (20.3.) 6 IE kosmogonie a sociogonie (27.3.) 7 Bůh bouře a drak: IE drakobijecký mýtus & Hrdina (3.4.) 8 Elity: Cattle-Raiding Myth & královská autorita (10.4.) 9 Magna mater: IE bohyně, čarodějky a vědmy (24.4.) 10 Konec světa: IE eschatologie (15.5.) |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jiří Dynda, Ph.D. (30.11.2016)
Kurz je vhodný pro studenty religionistiky v bakalářském i magisterském stupni studia. Může také přijít vhod archeologům, etnologům, srovnávacím lingvistům či historikům. |