PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie celoživotního vývoje - APS500031
Anglický název: Psychology of Lifelong Development
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (56)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D.
PhDr. Hana Georgi, Ph.D.
doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D.
PhDr. RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D.
Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D.
doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D.
Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (20.07.2023)
Psychologie celoživotního vývoje se jako samostatný obor etablovala ve druhé polovině 20. století. Na rozdíl od tradiční vývojové psychologie, která se věnuje především vývoji v dětství a adolescenci, se zabývá vývojem a změnami člověka v průběhu celého životního cyklu, od narození po smrt, neboť mnohé charakteristiky dosahují svého vrcholu v pozdějších obdobích života (např. krystalická inteligence). Jde o disciplínu multioborovou, protože studuje nejen psychologické a biologické faktory lidského vývoje, ale i sociální a kulturní kontext a historické okolnosti. Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními výzkumnými poznatky vztahujícími se k jednotlivým vývojovým obdobím a rovněž s poznatky o výzkumných metodách využívaných v této disciplíně.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. (01.02.2022)

Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními výzkumnými poznatky vztahujícími se k jednotlivým vývojovým obdobím a rovněž s výzkumnými metodami, které jsou v oblasti psychologie celoživotního vývoje využívány.

Získané znalosti:

Student bude znát klíčové pojmy a teorie v rámci psychologie celoživotního vývoje. Bude též znát a umět popsat psychosociální charakteristiky jednotlivých vývojových období. Osvojí si znalost metod psychologie celoživotního vývoje a schopnost je aplikovat v psychologickém výzkumu i diagnostice.

Získané dovednosti:

Student se naučí aplikovat poznatky psychologie celoživotního vývoje v různých oblastech psychologické praxe, ovládat metody psychologie celoživotního vývoje, analyzovat a kriticky hodnotit teorie celoživotního vývoje a formulovat hypotézy pro další výzkum v oblasti psychologie celoživotního vývoje.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kamila Urban, Ph.D. (03.10.2023)

a) povinné:

Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha: Portál.

Fingerman, K. L., Berg, C. A., Smith, J., & Antonucci, T. C. (2011). Handbook of lifespan development. Springer.

Moodle obsahuje teoretický článek nebo kapitolu pro každé téma. Tyto články/kapitoly tvoří povinnou četbu pro závěrečný test.

b) doporučené:

Bornstein, M. H., & Lamb, M. E. (Eds.). (2015). Developmental science: An advanced textbook. Taylor & Francis Group.

Harris, M. (2008). Exploring developmental psychology: Understanding theory and methods. Sage.

Feldman, Robert S. (2014). Development Across the Life-Span. (7th Ed.). Prentice-Hall.

Sigelman, C. K., & Rider, E. A. (2021). Life-span human development. Cengage Learning.

Jones, N. A., Platt, M., Mize, K. D., & Hardin, J. (2019). Conducting Research in Developmental Psychology. Taylor & Francis Group.

Zittoun, T., Valsiner, J., Gonçalves, M. M., Vedeler, D., Salgado, J., & Ferring, D. (2013). Human development in the life course: Melodies of living. Cambridge University Press.

Richardson, K. (2005). Developmental psychology: How nature and nurture interact. Psychology Press.

Richardson, K. (2019). Models of Cognitive Development (1st ed.). Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9780429297571

Shiller, V. M. (2017). The attachment bond: Affectional ties across the lifespan. Lexington Books.

Bjorklund, D. F. (2020). Child Development in Evolutionary Perspective. Cambridge University Press.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. (01.02.2022)

Přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Kamila Urban, Ph.D. (03.10.2023)

Aktivní účast na přednáškách a seminářích, prezentace kritického zhodnocení empirického článku a absolvování závěrečného testu. Test: otevřené otázky z povinné četby + prezentace od vyučujících.

Prezentace budou skupinové: 4-5 studentů ve skupině, studenti budou prezentovat empirický článek zadaný vyučujícím.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Kamila Urban, Ph.D. (03.10.2023)

Perinatální rizika pro vývoj jedince

Otázky vývojové psychologie

Neuropsychologie

Attachment a bonding

Dopad socio-ekonomicko-kulturních faktorů na vývoj

Jazykový vývoj

Prediktory úspěšného vzdělávacího rozvoje

Kognitivní vývoj (konstruktivistické pojetí)

Metakognitivní vývoj

Duševní zdraví dětí a adolescentů

Kognitivní superaging

Vývoj ve střední a pozdní dospělosti

Prediktory úspěšného stárnutí

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK