PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dětská psychodiagnostika - APS500016
Anglický název: Psychodiagnostics of Children
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (02.08.2023)
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní znalosti a dovednosti, jež jsou nezbytným předpokladem psychodiagnostické práce s dětmi a dospívajícími. Posluchači se seznámí se specifiky dětské diagnostiky, zásadami a strategiemi i etickými principy psychodiagnostické práce. Přednášky jsou vedeny interaktivně, předpokládá se aktivní účast studentů. Studenti budou zvolené testové metody zkoušet v praxi a následně budou mít příležitost sdílet s ostatními (pod vedením vyučujícího) své poznatky z administrace dané metody, podrobněji představí zvolenou metodou i důvod pro použití této metody. Zároveň studenti budou mít možnost reflektovat úskalí, se kterými se setkali při přímé práci s dětskými/dospívajícími klienty nebo při vyhodnocování a interpretaci výsledků vyšetření, psaní zprávy. Studenti získají základy administrace i interpretace široké škály diagnostických metod (zastoupeny budou všechny kategorie diagnostických přístupů), budou se učit sepsat zprávu z vyšetření, včetně doporučení, jež z výsledků diagnostiky vyplývají.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D. (06.10.2019)

Cílem výuky je vybavit studenty takovými kompetencemi, aby byli připraveni na psychodiagnostické vyšetření dítěte, zvládali validně i citlivě interpretovat a zpracovat výsledky psychologického vyšetření dítěte.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D. (16.09.2022)

Prezentace vybrané testové metody vztahující se k danému tématu, podrobnější popis vyšetření s použitím konkrétní metody (skupinová práce).  Písemný test a ústní pohovor zaměřené na ověrení znalostí a praktických dovedností v rozsahu přednášek a cvičení a na podkladě studia doporučené literatury.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. (07.10.2019)
  • Specifika diagnostiky dětí, práce s dětskými klienty, etické principy. Seznámení s požadavky k atestaci a průběhu přednášek.
  • Vývojová psychodiagnostika
  • Vývojová anamnéza, analýza videa z vyšetření, kritické zhodnocení závěrů, psaní zprávy z vyšetření, sdělení závěrů z vyšetření 
  • Dynamická diagnostika
  • Testování úrovně psychomotorických schopností (vývojové škály, testy inteligence, motorické škály), testování specifických kognitivních funkcí.  Interpretace výsledků testových metod.
  • Školní zralost, diagnostika SPU
  • Diagnostika školního prostředí, třídního klimatu; styly učení
  • Diagnostika poruch autistického spektra
  • Projektivní a kresebné techniky
  • Diagnostika vztahů v rodině
  • Specifické dotazníky – úzkostnost, deprese, sebepojetí, frustrační tolerance apod.



 
Univerzita Karlova | Informační systém UK