PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Diagnostika dospělých - APS300035
Anglický název: Psychodiagnostics of Adults
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, --- [HT]
letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Je zajišťováno předmětem: APS500020
Garant: PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D.
PhDr. Katarína Loneková, Ph.D.
Korekvizity : APS300028
Prerekvizity : APS300033
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KPSNIEDE (13.10.2011)
Předmět seznamuje se základními psychodiagnostickými postupy a vede studenty k procvičení práce s některými z nich.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KPSNIEDE (13.10.2011)

Seznámení studentů s problematikou diagnostiky dospělých.

Literatura
Poslední úprava: KPSSIPEK (07.10.2013)

ZÁKLADNÍ A DOPORUČENÁ LITERATURA

Kyriánová H., Assesment centrum v současné personální praxi. Testcentrum, Praha 2003.

Manuály vybraných psychodiagnostických metod.

Stančák, A.: Klinická psychodiagnostika dospelých. Pschoprof, Nové Zámky 1996.

Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Testcentrum, Praha, 2001.

Svoboda, M.(ed), Humpolíček, P., Šnorel, V. Psychologická diagnostika dospělých. Praha, Portál 2013, ev starší vydání 1999.

Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001.

Šípek, J.: Projektivní metody. ISV nakladatelství, Praha 2000.

Weiss, P.: Sexuální deviace - klasifikace, diagnostika a terapie. Portál, Praha 2002.

 

Metody výuky
Poslední úprava: KPSBIDLO (09.05.2007)

přednáška/cvičení

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. (07.09.2016)

POŽADAVKY NA ZKOUŠKU Z PŘEDMĚTU DIAGNOSTIKA DOSPĚLÝCH

Podmínkou k ústní zkoušce je atestace z předmětu "Teorie psychodiagnostiky a psychometrie"; vypracování a včasné odevzdání "Kazuistiky".

1. Teorie psychodiagnostiky a psychometrie

Cíl: Naučit studenty hodnotit psychologické testy a patřičně zacházet s jejich manuály. V rámci rozvoje této schopnosti je třeba, aby dokázal každý student vytvořit a prověřit vlastní psychologický test či diagnostický postup. Studenti se budou učit, jak na konkrétní zadání reagovat vhodnou volbou diagnostických nástrojů a volbou strategie diagnostického vyšetření. Vedle testů budou studenti seznámeni s tím, jakým způsobem lze diagnosticky využít rozhovor, pozorování a analýzu stop a výsledků činnosti. Pozornost bude věnována rovněž tomu, jak prověřovat a integrovat data do výsledné psychologické zprávy.

Sylabus: Výhody a rizika psychodiagnostiky, Klinické a psychometrické přístupy k psychodiagnostice, Norma a normalita, Norma populační, norma kriteriální a další typy norem, Proměnné v psychodiagnostice, jejich operacionalizace a škálování, Metody sběru dat v psychodiagnostice, Validita a reliabilita psychodiagnostických metod, Cíl a strategie psychodiagnostického vyšetření, Struktura a typy psychodiagnostických zpráv, Symptom - syndrom - diagnóza, Psychodiagnostický rozhovor a typy otázek, Analýza stop a výsledků činnosti v psychodiagnostice, Pozorování v psychodiagnostice, Assessment centra a development centra, Psychologické testy - jejich typy, výhody a nevýhody, Senzitivita a specifita testů, Vytváření norem, Odhady reliability, Položková analýza, Typy validit a validizační studie, Testové baterie a integrace dat, Faktorová analýza v psychodiagnostice, Manuál psychologického testu, Evaluace testů a psychodiagnostických metod, Současné trendy v psychodiagnostice, Etické standardy testování.

Na základě anotace tohoto předmětu předpokládáme, že studenti přistupující ke zkoušce z "Diagnostiky dospělých" ovládají, teoreticky i prakticky, uvedené tématické okruhy.

2. Vypracování kazuistiky (upřesněno taktéž v rámci výuky a konzultací)

·        Výběr zakázky a klienta 

·        Základní demografické údaje o klientovi, případně anamnéza 

·        Formulace zakázky 

·        Pojmenování psychických fénoménů či psychologických celků (schopnosti, vlastnosti, dovednosti…stavy, procesy, vývoj…), které chceme mapovat a zjišťovat 

·        Operacionalizace proměnných 

·        Jaké byly využity psychodiagnostické ("psychognostické" J) metody a proč? 

·        Klinické a testové metody

·        Administrace a jejich vyhodnocení (přílohy - vyhodnocovací archy, kvalitativní rozbory, výstupy z počítačového zpracování metod) 

·        Závěry z vyšetření, případně další diagnostický záměr, diskuse 

·        Doporučení pro praxi (intervence, terapie…) 

Okruhy ke zkoušce z předmětu diagnostika dopělých 

 

A) klinické vyšetřovací metody

Přehled klinických vyšetřovacích metod - jejich význam a zařazení dopsychologického vyšetření

Rozhovor - vlastnosti rozhovoru jako klinické vyšetřovací metody ve srovnání s běžným rozhovorem; fáze rozhovoru (otevírání, udržování, uzavírání); typy rozhovoru (příklady použití); techniky vedení rozhovoru (několik příkladů); organizace (prostor, čas apod.); zvláštnosti rozhovoru u různé populace/ klientely (muži, ženy, starší, mladší, ev. děti, cizinci apod.); aktivní naslouchání jako specifická metoda v rozhovoru; práce s hlasem; typy otázek v rozhovoru (příklady) 

Pozorování - typy (volné, systematické,zúčastněné, nezúčastněné); Vernonovo schéma pro pozorování (ev. podobné postupy); druhy dat z pozorování, jejich záznam a uchovávání 

Anamnéza - typy/druhy 

Analýza spontánních produktů - příklady a význam 

 

B) Projektivní metody 

Vysvětlení principu projekce - užší (původní psychoanalytucké) a širší chápání projekce 

Dělení projektivních metod - a příklady 

Rorschachova metoda - okolnosti vzniku, zhruba doba vydání testu ROR; podoba testu (počet tabulí a jejich character); oblast užití; výhody i nevýhody používání ROR; postup prezentace ROR; základní dimenze signování protokolu; základní charakteristiky Exnerova přístupu; trendy ve vývoji práce s ROR 

Příklady metod příbuzných k ROR - ZTT apod. 

Tematicko apercepční test - okolnosti vzniku, zhruba doba vydání testo TAT; podoba testu (počet tabulí a jejich character); oblast užití; výhody i nevýhody používání TAT; postup prezentace TAT; původní způsob vyhodnocování (jen základní myšlenky); trendy ve vývoji práce s TAT 

Příklady metod příbuzných k TAT - jejich stručná charakteristika 

Kresebné testy - přehled nejúžívanějších (a jména autorů těch nejdůležitějších), jejich charakteristika, oblast užití; způsob a etika práce práce s kresebnými testy; výhody a rizika

Rosenzweigův obrázkový frustrační test - vznik a podoba testu, princip frustrace a reakce na ni, směr a typ agrese, možnosti užití, dostupné verze a trendy ve vývoji

Příklady dalších projektivních metod - Wagnerův Test ruky; Test světa; příklady barvových testů 

 

C) dotazníkové metody 

Dotazníkové metody obecně - základní charakteristika, výhody a nevýhody jejich užití, psychometrické kvality, postupy na zvyšování validity dotazníkových metod, základní dělení 

MMPI - podrobně, základní klinické a validizační škály - vyjmenovat, umět popsat, způsob a postup interpretace, Welshův kód (co to je, není potřeba přesně interpretovat), základní konfigurace škál, skóry 

Eysenckovy dotazníky - základní charakteristika, popsat škály 

Cattelovy dotazníky 16 PF a CAQ - není potřeba znát úplně všechny škály, ale základní charakteristika obou metod, podobnosti a rozdíly, jejich užití 

NEO-inventáře - Big 5 a NEO-PI-R - umět všech 5 základních škál, charakteristika metod, jejich užití 

ICL - charakteristika metody, její užití, základní osy, možné způsoby vyhodnocení a práce s metodou

LMI a BIP - charakteristika, typy škál, které obsahují, užití 

GPOP - charakteristika metody, znát základní škály a jejich charakteristiky, způsoby vyhodnocení a práce s metodou

Příklad a stručný popis: 

testy hodnot

zjišťování depresivních symptomů (BDI-II, škály depresivity)

zjišťování úzkostných symptomů (např. KSAT, MAS, STAI) 

zjišťování kvality života, životní spokojenosti, smysluplnosti (Dotazník životní spokojenosti, ESK, Logotest)

Objektivní testy osobnosti - charakteristika, příklady (VTS apod.)

 

D) výkonové metody

Testy inteligence (jednodimenzionální a komplexní) 

Orientačně: Kohsovy kostky, D 48 Domino,Ravenovy progresivní matice, C.F.2A, TIP, BOMAT...

Podrobně: VMT, Test struktury inteligence I-S-T 2000 R, WAIS -III 

Testy paměti 

LGT - III, WMS - III, Škála aktuální paměti... 

Testy kreativity 

Torranceho test, Kreatos, Wartegův test... 

Testy parciálních a kombinovaných schopností 

Bourdonův test. d2, Číselný čtverec, Stroopův test, Názorové řady, Číselné řady, Sčítací zkouška,Tvarový skládací test, Test čtverců, Test koncentrace pozornosti, S - test, DRČ, TDS - Test diferenciace schopností... 

Testy tecnických schopností 

Loeweho pyramida, Soeweho kostka...

Testy organicity 

Vizuální retenční test Bentonův, Bender - Geštalt test, Grassiho test organicity, Test kognitivního odhadu... 

Diagnostika kognitivních a exekutivních funkcí 

Test cesty,  Hanoiská věž,  Wisconsinský test třídění karet... 

 

E) psychiatrické posuzovací škály 

MADRS (Montgomery-Åsberg Depression Rating Scale),  BDI (Beck Depression Inventrory) 

 

F) počítačová diagnostika 

HTS - Hogrefe TestSystem 4.0 

NEO, LMI, BIP, GPOP, MSCEIT, LJI... 

VTS - Vienna Test Systém 

Testy schopností, Testy osobnosti, Objektivní testy osobnosti, Adaptivní forma testování 

DiarosWin (SPARO) 

 

G) Assesment centrum v současné personální praxi

Metody D) - F) všech znát stručně: popis, způsob administrace a vyhodnocení, účel a způsob využití v praxi, jejich vzájemné porovnání, jejich výhody a nevýhody, případně vlastní kritické poznámky (v obou směrech)

 

J)  Využít vlastní zkušenost a diagnostickou rozvahu

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. (07.09.2016)

Klinické vyšetřovaní metody.
Diagnostika schopností.
Diagnostika osobnosti - dotazníkové metody, posuzovací škály, projektivní metody.
Počítačová psychodiagnostika.
Neuropsychologická diagnostika.
Psychodiagnostická rozvaha - záměr, volba metod a postupu, průběh vyšetření, možnosti interpretace.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: KPSNIEDE (13.10.2011)

atestace z Teorie psychodiagnostiky a psychometrie (APS300033), souběžně zápis Neuropsychologie (APS300028)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK