PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Srovnávací psychologie - APS100042
Anglický název: Comparative Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 60 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Vysvětlení: Pdf přednášek jsou dostupná ve složce SouboryÚkoly pro studenty jsou zadávány a přijímány v Moodle UK 1
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Marek Špinka, CSc.
Vyučující: doc. RNDr. Marek Špinka, CSc.
Je záměnnost pro: APS100012
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Marek Špinka, CSc. (09.10.2019)
Předmět poskytuje posluchačům náhled na kontinuitu a diskontinuitu psychologických fenoménů, procesů a mechanismů v rámci živočišné říše. Posluchači jsou povzbuzeni k otevřenému, kritickému a informovanému poznávání bohatství, rozdílnosti i jednotících rysů psychiky zvířat. Na příkladech chování rozmanitých živočišných taxonů, zejména společenského hmyzu a teplokrevných obratlovců včetně člověka jsou vyloženy principy a postupy evolučně-adaptivního zkoumání psychiky, fylogenetické analýzy psychiky, endokrinologického a neurofyziologického zkoumání psychiky a studia sociálního rozměru psychiky zvířat. Výklad je založen zejména na rozboru následujících psychologických fenoménů: smyslové vnímání, motivace, komunikace, učení, kognice, emoce, sociální a skupinové chování a protoetické fenomény u zvířat. Cílem předmětu je zejména poskytnout posluchačům orientaci v současném stavu poznání evolučních kořenů psychiky člověka a umožnit jim samostatný úsudek v otázkách (ne)jedinečnosti psychické konstituce člověka.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Marek Špinka, CSc. (03.10.2018)

Seznámit posluchače s evolučními mechanismy proměn chování a psychiky ve fylogenezi. Ozřejmit posluchačům biologický pohled na ontogenezi psychiky. Pomocí srovnávacího pohledu, tedy na příkladech významných psychických a behaviorálních fenoménů napříč živočišnými taxony, ukázat společné a jedinečné rysy chování u modelových druhů živočichů. Tím položit základ pro pochopení biologických kořenů lidské psychiky v dalších psychologických oborech, zejména v evoluční, kognitivní, vývojové a sociální psychologii.

Získané znalosti: student rozumí základním principům biologické evoluce a fylogeneze včetně pojmů přírodní výběr, adaptace, evoluční zdatnost (fitness), mikroevoluce a makroevoluce, fylogenetická příbuznost a znaky homologické a analogické; student dokáže vztáhnout tyto pojmy k fenoménům v chování živočichů včetně člověka; chápe roli genetických vloh a prostředí v ontogenetickém formování behaviorálního a psychického fenotypu; zná principy smyslového vnímání a komunikace u živočichů a zejména savců; rozumí tomu, jak je chování spoluurčováno psychickým stavem jedince a vnějšími podněty, a rozlišuje typy učení u zvířat; rozlišuje složky fenotypové variability v chování od okamžitých změn v motivaci přes procesy učení k trvalým interindividuálním rozdílům (personalitě) na příklad různých živočišných druhů; ví o metodách zkoumání subjektivity, emocí a prožívání u neverbálních živočichů; student si je vědom existence skupinového chování u sociálních živočichů a příčin jeho vzniku; zná příklady kontinuity a diskontinuity v chování a psychice primátů a lidoopů včetně člověka.

Získané dovednosti / kompetence:

- student dokáže rozlišit otázky, zkoumající chování a psychiku z hlediska proximátních mechanismů, z hlediska ontogeneze, z hlediska evoluční funkce/adaptivity a z hlediska fylogeneze;

- student umí tato čtyři hlediska použít k rozboru příčin chování různých druhů živočichů včetně člověka;

- student dokáže použít princip ko-determinace dědičností a prostředím k analýze ontogenetických příčin variability v chování a k identifikaci možností, jak chování během individuálního vývoje ovlivnit;

- student dovede převést verbálně formulovanou otázkou zaměřenou na chování na testovatelnou hypotézu a navrhnout principy pokusného a statistického ověření hypotézy;

- dokáže vytvořit a komunikovat vlastní na věcně vypracovaných argumentech založený úsudek o etických aspektech chování člověka zejména z hlediska genetické a evoluční ko-determinace lidského chování.

 

Literatura
Poslední úprava: SPINKA/NATUR.CUNI.CZ (16.12.2014)

Čtivé:

de Waal, Frans. Dobráci od přírody. Praha: Academia, 2006.

Flegr, Jaroslav. Zamrzlá evoluce aneb je to jinak, pane Darwin. Praha: Academia, 2006.

 

Odborné:

Franck, D. Etologie. Praha: Karolinum, 1996.

Veselovský, Zdeněk. Etologie. Biologie chování zvířat. Academia, 2005.

 

Vysoce odborné:

Flegr, Jaroslav. Evoluční biologie. 2. vydání. Praha: Academia, 2009.

Papini, Mauricio R. Comparative Psychology. New York: Psychology Press, 2008.

Vonk, Jennifer; Shackelford, Todd K. (eds.) The Oxford Handbook of Comparative Evolutionary Psychology. Oxford, Oxford University Press, 2012.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. RNDr. Marek Špinka, CSc. (13.10.2020)

Přednášky s aktivní skupinovou účastí studentů při hodinách. Samostatné úkoly pro studenty k vypracování.

 

PŘEDNÁŠKY V DISTANČNÍ PODOBĚ NA ZOOMU NA ADRESE 

https://cuni-cz.zoom.us/j/92536435803

 

Meeting ID: 925 3643 5803

 

Úkoly se odevzdávají v Moodle. Studenti se sami přihlásí do kurzu Srovnávací psychologie pomocí vstupního hesla SrovPsychMudl

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Marek Špinka, CSc. (13.10.2020)

Vypracování úkolů zadávaných v průběhu kurzu Srovnávací psychologie 2019/2020

a. PODLE ČEHO BUDOU ÚKOLY HODNOCENY?

Podle dvou kritérií (tzv škála 6/6):

1. Nápaditosti, originality, bystrosti, výstižnosti (1-6 bodů).

2. Podle důkladnosti, soustavnosti vypracování, argumentace, dokumentace (1-6 bodů).

b. JE TŘEBA K ÚKOLŮM ČERPAT Z LITERATURY?

Vlastní vklad, úvaha, pozorování, zkušenost + spojení se zdrojem z odborné či jiné literatury je ideální.

c. JE URČEN ROZSAH, TEDY JAK DLOUHÉ MAJÍ BÝT VYPRACOVANÉ ÚKOLY.

Rozsah nijak přesně určen není. Dvě tři věty na kvalitní vypracování určitě nestačí, ale ani mnohostránkové práce by nebyly přiměřené. Vhodný bývá rozsah od tří odstavců až po dvě strany, plus případně přiměřená dokumentace (obrázky, kresby, grafy, schémata atd). Záleží více na obsahu, než na rozsahu. Rozsah by měl být takový, abyste dokázali výstižně, přehledně, ale přitom ne rozvlekle, napsat vše podstatné, co jste chtěli vyjádřit.

d. LZE PŘEBÍRAT TEXTY Z INTERNETU? JE TŘEBA UVÁDĚT ODKAZY?

Pouze okopírovat text z nějakého zdroje není naplněním úkolu. Můžete pochopitelně z internetu čerpat informace a inspiraci, ale úkol by měl být argumentačně i formulačně vypracován Vámi osobně. Pokud přebíráte celou větu či více, musí být v úvozovkách a uveden odkaz. Odkazy na zdroje jsou vždy bonusem.

e. JAK MÁM ÚKOLY ODEVZDÁVAT?

Do Moodlu, kam budete pozváni přes e-mail . Do Moodle Srovnávací psychologie se sami zapíšete, vstupní heslo je SrovPsychMudl

DŮLEŽITÉ! Vyhotovené úkoly, tedy soubory, nazývejte prosím přísně podle vzoru "ÚkolX_Mojepříjmení.docx", tedy např. Úkol1_Špinka.docx a to bez mezer a s diakritikou. Název souboru také zkopírujete na první řádku vypracovaného textu, to mi pomůže při organizaci hodnocení.

Přijímané formáty jsou v Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint), také .odt nebo .pdf

f. KDY MÁM ÚKOLY ODEVZDÁVAT?

Průbežně. Není nutné do příští hodiny, ale do 4 týdnů je žádoucí. Za odevzdání do 4 týdnů je 1 bod navíc.

g. KOLIK ÚKOLŮ ZA SEMESTR BUDE?

Přibližně 5-6.

h. KDY SE DOZVÍM HODNOCENÍ ÚKOLŮ?

Odpověď na tuto otázku nemám. Budu se snažit hodnotit také  průběžně, ale přiznávám, že při minulém běhu se mi to nepodařilo a hodnocení jsem dokončil až po ukončení kurzu.

 

 

Úkoly zadání 2020_21

/////////////////

Úkol 1

  Vyberte si nějaký druh/typ/příklad hravého chování buď u dětí, u mláďat jiného druhu, případně u dospělých jedinců. Tento druh hry popište slovy, případně obrazem. Potom pro tento druh hry uveďte a vysvětlete jeho příčinu/příčiny v nejméně třech ze čtyřech "tinbergenovských" rovin.

 

1. Co je mechanická příčina?

Bezprostřední motivace, reakce na podnět, na prostředí, fyziologický pochod vyvolávající chování apod

2. Co je ontogenetická příčina?

Podmíněnost věkem, výchovou, faktory působícími v průběhu života na jedince, zahrnuje dědičnost a zkušenost

3. Co je funkční příčina?

Co je funkcí daného chování, jak zvyšuje schopnost přežít a rozmnožit se

4. Co je fylogenetická příčina?

Jakou evoluční cestou chování prošlo? Odráží fylogenetickou historii druhu, příslušnost k taxonu, tedy k větvi fylogenetického stromu

 

Sylabus
Poslední úprava: SPINKA/NATUR.CUNI.CZ (16.12.2014)

Vymezení předmětu srovnávací psychologie. Vztah srovnávací psychologie a evoluční psychologie s etologií na jedné straně a s obory humánní psychologie na straně druhé.

Zopakování základních koncepcí současné biologie používaných při studiu chování. Evoluce: přírodní výběr a další evoluční faktory podílející se na formování chování. Fylogeneze: vzájemná příbuznost druhů. Ontogeneze: vývin jedince, interakce dědičných vloh a prostředí při formování behaviorálního fenotypu.

Metody studia chování: pozorování, pokusy, automatický sběr dat o chování, počítačové analýzy dat o chování, modelování, srovnávací studie z existujících dat, metaanalýzy. Význam mezioborového zkoumání a porozumění chování.

Smyslové vybavení a vnímání, zpracování smyslových vjemů nervovou soustavou.

Řízení chování. Otázka rozpoznávání a hodnocení podnětů, reakce na ně, řízení chování, motivace.

Dědičnost chování. Vztah a interakce dědičných vloh, fyzického a zejména sociálního prostředí při formování behaviorálního fenotypu.

Komunikace: senzorické kanály komunikace, typy a obsah komunikace u zvířat.

Plasticita chování: Učení a jeho typy, sociální dimenze učení u zvířat.

Kognitivní procesy u zvířat. Zpracování, vyhodnocování informace a rozhodovací procesy u zvířat na individuální a skupinové úrovni.

Emoce. Jejich fyziologický základ a kognitivní a adaptivní význam. Intenzita a strukturovanost emocionálního prožívání u zvířat.

Inter-individuální variabilita psychických profilů a procesů u zvířat. Otázka osobnosti u zvířat.

Otázka subjektivity, reflexe sebe a druhých u zvířat. Možné prekurzory etického hodnocení chování zvířaty.

Sociální chování živočichů: dominance, teritorialita, koalice, egalitářská uspořádání skupin. Behaviorální strategie a jejich interakce, evolučně stabilní strategie.

Skupinové chování zvířat. Mechanismy koordinace chování v čase a prostoru. Interakce individuálního chování a emergentních vlastností skupiny.

Etické otázky vztahu člověka a jiných druhů zvířat, které otvírá srovnávací psychologie.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: SPINKA/NATUR.CUNI.CZ (16.12.2014)

první ročník studia

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK