|
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Marek Špinka, CSc. (09.10.2019)
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Marek Špinka, CSc. (03.10.2018)
Seznámit posluchače s evolučními mechanismy proměn chování a psychiky ve fylogenezi. Ozřejmit posluchačům biologický pohled na ontogenezi psychiky. Pomocí srovnávacího pohledu, tedy na příkladech významných psychických a behaviorálních fenoménů napříč živočišnými taxony, ukázat společné a jedinečné rysy chování u modelových druhů živočichů. Tím položit základ pro pochopení biologických kořenů lidské psychiky v dalších psychologických oborech, zejména v evoluční, kognitivní, vývojové a sociální psychologii. Získané znalosti: student rozumí základním principům biologické evoluce a fylogeneze včetně pojmů přírodní výběr, adaptace, evoluční zdatnost (fitness), mikroevoluce a makroevoluce, fylogenetická příbuznost a znaky homologické a analogické; student dokáže vztáhnout tyto pojmy k fenoménům v chování živočichů včetně člověka; chápe roli genetických vloh a prostředí v ontogenetickém formování behaviorálního a psychického fenotypu; zná principy smyslového vnímání a komunikace u živočichů a zejména savců; rozumí tomu, jak je chování spoluurčováno psychickým stavem jedince a vnějšími podněty, a rozlišuje typy učení u zvířat; rozlišuje složky fenotypové variability v chování od okamžitých změn v motivaci přes procesy učení k trvalým interindividuálním rozdílům (personalitě) na příklad různých živočišných druhů; ví o metodách zkoumání subjektivity, emocí a prožívání u neverbálních živočichů; student si je vědom existence skupinového chování u sociálních živočichů a příčin jeho vzniku; zná příklady kontinuity a diskontinuity v chování a psychice primátů a lidoopů včetně člověka. Získané dovednosti / kompetence: - student dokáže rozlišit otázky, zkoumající chování a psychiku z hlediska proximátních mechanismů, z hlediska ontogeneze, z hlediska evoluční funkce/adaptivity a z hlediska fylogeneze; - student umí tato čtyři hlediska použít k rozboru příčin chování různých druhů živočichů včetně člověka; - student dokáže použít princip ko-determinace dědičností a prostředím k analýze ontogenetických příčin variability v chování a k identifikaci možností, jak chování během individuálního vývoje ovlivnit; - student dovede převést verbálně formulovanou otázkou zaměřenou na chování na testovatelnou hypotézu a navrhnout principy pokusného a statistického ověření hypotézy; - dokáže vytvořit a komunikovat vlastní na věcně vypracovaných argumentech založený úsudek o etických aspektech chování člověka zejména z hlediska genetické a evoluční ko-determinace lidského chování.
|
|
||
Poslední úprava: SPINKA/NATUR.CUNI.CZ (16.12.2014)
Čtivé: de Waal, Frans. Dobráci od přírody. Praha: Academia, 2006. Flegr, Jaroslav. Zamrzlá evoluce aneb je to jinak, pane Darwin. Praha: Academia, 2006.
Odborné: Franck, D. Etologie. Praha: Karolinum, 1996. Veselovský, Zdeněk. Etologie. Biologie chování zvířat. Academia, 2005.
Vysoce odborné: Flegr, Jaroslav. Evoluční biologie. 2. vydání. Praha: Academia, 2009. Papini, Mauricio R. Comparative Psychology. New York: Psychology Press, 2008. Vonk, Jennifer; Shackelford, Todd K. (eds.) The Oxford Handbook of Comparative Evolutionary Psychology. Oxford, Oxford University Press, 2012. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Marek Špinka, CSc. (13.10.2020)
Přednášky s aktivní skupinovou účastí studentů při hodinách. Samostatné úkoly pro studenty k vypracování.
PŘEDNÁŠKY V DISTANČNÍ PODOBĚ NA ZOOMU NA ADRESE https://cuni-cz.zoom.us/j/92536435803
Meeting ID: 925 3643 5803
Úkoly se odevzdávají v Moodle. Studenti se sami přihlásí do kurzu Srovnávací psychologie pomocí vstupního hesla SrovPsychMudl |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Marek Špinka, CSc. (13.10.2020)
Vypracování úkolů zadávaných v průběhu kurzu Srovnávací psychologie 2019/2020 a. PODLE ČEHO BUDOU ÚKOLY HODNOCENY? Podle dvou kritérií (tzv škála 6/6): 1. Nápaditosti, originality, bystrosti, výstižnosti (1-6 bodů). 2. Podle důkladnosti, soustavnosti vypracování, argumentace, dokumentace (1-6 bodů). b. JE TŘEBA K ÚKOLŮM ČERPAT Z LITERATURY? Vlastní vklad, úvaha, pozorování, zkušenost + spojení se zdrojem z odborné či jiné literatury je ideální. c. JE URČEN ROZSAH, TEDY JAK DLOUHÉ MAJÍ BÝT VYPRACOVANÉ ÚKOLY. Rozsah nijak přesně určen není. Dvě tři věty na kvalitní vypracování určitě nestačí, ale ani mnohostránkové práce by nebyly přiměřené. Vhodný bývá rozsah od tří odstavců až po dvě strany, plus případně přiměřená dokumentace (obrázky, kresby, grafy, schémata atd). Záleží více na obsahu, než na rozsahu. Rozsah by měl být takový, abyste dokázali výstižně, přehledně, ale přitom ne rozvlekle, napsat vše podstatné, co jste chtěli vyjádřit. d. LZE PŘEBÍRAT TEXTY Z INTERNETU? JE TŘEBA UVÁDĚT ODKAZY? Pouze okopírovat text z nějakého zdroje není naplněním úkolu. Můžete pochopitelně z internetu čerpat informace a inspiraci, ale úkol by měl být argumentačně i formulačně vypracován Vámi osobně. Pokud přebíráte celou větu či více, musí být v úvozovkách a uveden odkaz. Odkazy na zdroje jsou vždy bonusem. e. JAK MÁM ÚKOLY ODEVZDÁVAT? Do Moodlu, kam budete pozváni přes e-mail . Do Moodle Srovnávací psychologie se sami zapíšete, vstupní heslo je SrovPsychMudl DŮLEŽITÉ! Vyhotovené úkoly, tedy soubory, nazývejte prosím přísně podle vzoru "ÚkolX_Mojepříjmení.docx", tedy např. Úkol1_Špinka.docx a to bez mezer a s diakritikou. Název souboru také zkopírujete na první řádku vypracovaného textu, to mi pomůže při organizaci hodnocení. Přijímané formáty jsou v Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint), také .odt nebo .pdf f. KDY MÁM ÚKOLY ODEVZDÁVAT? Průbežně. Není nutné do příští hodiny, ale do 4 týdnů je žádoucí. Za odevzdání do 4 týdnů je 1 bod navíc. g. KOLIK ÚKOLŮ ZA SEMESTR BUDE? Přibližně 5-6. h. KDY SE DOZVÍM HODNOCENÍ ÚKOLŮ? Odpověď na tuto otázku nemám. Budu se snažit hodnotit také průběžně, ale přiznávám, že při minulém běhu se mi to nepodařilo a hodnocení jsem dokončil až po ukončení kurzu.
Úkoly zadání 2020_21 ///////////////// Úkol 1 Vyberte si nějaký druh/typ/příklad hravého chování buď u dětí, u mláďat jiného druhu, případně u dospělých jedinců. Tento druh hry popište slovy, případně obrazem. Potom pro tento druh hry uveďte a vysvětlete jeho příčinu/příčiny v nejméně třech ze čtyřech "tinbergenovských" rovin.
1. Co je mechanická příčina? Bezprostřední motivace, reakce na podnět, na prostředí, fyziologický pochod vyvolávající chování apod 2. Co je ontogenetická příčina? Podmíněnost věkem, výchovou, faktory působícími v průběhu života na jedince, zahrnuje dědičnost a zkušenost 3. Co je funkční příčina? Co je funkcí daného chování, jak zvyšuje schopnost přežít a rozmnožit se 4. Co je fylogenetická příčina? Jakou evoluční cestou chování prošlo? Odráží fylogenetickou historii druhu, příslušnost k taxonu, tedy k větvi fylogenetického stromu
|
|
||
Poslední úprava: SPINKA/NATUR.CUNI.CZ (16.12.2014)
Vymezení předmětu srovnávací psychologie. Vztah srovnávací psychologie a evoluční psychologie s etologií na jedné straně a s obory humánní psychologie na straně druhé. Skupinové chování zvířat. Mechanismy koordinace chování v čase a prostoru. Interakce individuálního chování a emergentních vlastností skupiny. |
|
||
Poslední úprava: SPINKA/NATUR.CUNI.CZ (16.12.2014)
první ročník studia |