Předmět prohlubuje mluvní dovednosti v oblasti připravených i nepřipravených projevů se zaměřením na odborné
projevy a prezentační dovednosti, vedení dialogu a odbornou debatu. Během výuky je používána technika (audio
a video).
Ve zkouškovém období nenásledujícím bezprostředně po semestru, ve kterém byl předmět vyučován, bude
vypsán pouze jeden zkušební termín.
Poslední úprava: FOUVERON (13.05.2018)
The course builds on the skills and knowledge contained e.g. in The Culture of Speech I. The student who wish to enroll <br>
have to possess the basic awareness of speech production techniques, design of spoken texts and their execution. <br>
Emphasis is placed on more thorough training rhetorical skills in both prepared and unprepared speeches and <br>
public adresses together with customization of cultured speech expression. Audio and video equipment is used during the <br>
course.<br>
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jitka Veroňková, Ph.D. (04.02.2021)
Docházka min. 75 %. Aktivní účast na semináři. Tato kritéria budou sledována mj. prostřednictvím včasného plnění zadaných úkolů.
3 mluvené projevy různých typů - vystoupení na semináři.
Seminární práce - rozbor mluveného projevu na základě zadaných kritérií.
V LS 2021 bude seminář probíhat hybridní formou: online platformy - MS Teams, Zoom, laboratorní práce, individuální konzultace. Pokud to aktuální situace a nařízení dovolí, bude realizován prezenčně.
Pro plnění všech částí je vyžadováno použití češtiny.
Ve zkouškovém období nenásledujícím bezprostředně po semestru, ve kterém byl předmět vyučován, bude vypsán pouze jeden zkušební termín.
Literatura
Poslední úprava: FOUVERON (13.05.2018)
Základní studijní literatura: Austin, J., L. (2000): Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia. (překl. J. Pechar et al.) Čechová, M. - Krčmová, M. - Minářová, E. (2008): Současná stylistika. Praha: NLN Čmejrková, S. - Daneš, F. - Světlá, J. (1999): Jak napsat odborný text. Praha: Leda. Hájková, E. (2012): Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada Klapetek, J. (2008): Komunikace, argumentace, rétorika. Praha: Grada. Kraus, J. a kol. (2011): Člověk mluvící. Řečníci bez tribuny čtením i poslechem. Praha: Leda. Lotko, E. (2009): Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc. 3. vyd. Szymanek, K. - Wieczorek, K. A., Wójcik, A. S. (2004): Umění argumentace. Úlohy na zkoumání argumentů. Olomouc: Univerzita Palackého.
Další odborná literatura: Adler, R. B. - Rodman, G. (2010): Understanding Human Communication. USA: Oxford University Press, 10th Ed. Hoffmannová, J. (1997): Stylistika a… Praha: Trizonia. Kraus, J. (2011): Rétorika v evropské kultuře i ve světě. Praha: Karolinum Toman, J. (1974): Jak dobře mluvit. Praha: Svoboda. Tondl, L. (1997): Dialog. Sémiotické rozměry a rozhraní dialogu. Praha: Filosofia
Sylabus
Poslední úprava: FOUVERON (13.05.2018)
Základní tematické okruhy: 1. Modely komunikace, úloha zpětné vazby v komunikaci, komunikační šumy. 2. Pragmatické aspekty komunikace. Ohled na posluchače. 3. Příprava projevu, prezentace a vystupování. Nonverbální komunikace. 4. Vedení dialogu. Institucionální dialog. 5. Argumentace a přesvědčování. 6. Průběžná mluvní praxe (monologické a dialogické projevy s různým stupněm připravenosti).