PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Osvojování řeči II - APH510063
Anglický název: Speech Acquisition II
Zajišťuje: Fonetický ústav (21-FU)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (14)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AFO500003
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Martina Černá
Mgr. Alžběta Houzar, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Alžběta Houzar, Ph.D. (21.09.2022)
První část semestru je věnována především různým typům narušené komunikační schopnosti u dětí i dospělých, jejich diagnostice a terapii.
Ve druhé části semestru jsou představena některá témata týkající se bilingvismu a osvojování dalšího jazyka.
Předmět navazuje na Osvojování řeči I.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Alžběta Houzar, Ph.D. (21.09.2022)

V ZS 2022/2023 bude předmět realizován prezenční formou.

Podmínky pro úspěšné zakončení předmětu:

  • aktivní účast v hodinách
  • přednesení referátu na vybrané téma
  • závěrečný test

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (27.03.2020)

Kulišťák, P. - Lehečková, H. - Mimrová, M. - Nebudová, J. (1997): Afázie. Praha: Triton.

Grunwell, P. (1987): Clinical phonology. 2. vydání. London: Chapman & Hall.

Stoel-Gammon, C. - Stemberger, J. P. (1994): Consonant harmony and phonological underspecification in child speech. In Yavas, M. (ed.). First and second language phonology. San Diego: Singular Publishing Group. s. 63-80.

Snowling, M. J. (2000): Dyslexia. 2. vydání. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.

Vihman, M. M. (1996): Phonological development. Oxford: Blackwell Publishers Ltd. (5-7. kap.)

Caravolas, M. - Volín, J. (2005): Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky 2. až 5. ročníků. Praha: IPPP.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Alžběta Houzar, Ph.D. (21.09.2022)

Hlavní tematické okruhy:

  1. Kategorie narušené komunikační schopnosti
  2. Instrumentální analýza řeči s NKS
  3. Vznik NKS
  4. Osvojování řeči se sluchovým postižením
  5. Osvojování druhého jazyka
  6. Osvojování třetího jazyka

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK