PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Informační systémy a služby - APD300007
Anglický název: Informational Systems and Services
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: APD100010
Garant: PhDr. Radka Římanová, Ph.D.
PhDr. Anna Stöcklová
PhDr. Iva Zadražilová, Ph.D.
Záměnnost : APD100010
Je záměnnost pro: APD100010
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Markéta Dvořáková, Ph.D. (22.05.2008)
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace a dovednosti v následujících tématických blocích:
1) Informace a společnost: 4 informační revoluce v průběhu vývoje lidstva (vznik řeči, vznik písma, knihtisk,
počítače),globální společnost. Podstata Internetu. Příklad databáze ERIC. Kvalitativně nové internetovské vztahy člověk -
počítač a člověk - člověk.
2) Informace a subjekt: Kognitivní styly. Osobnostní přístupy ke zpracování informací (divergence versus konvergence,
simplicita-komplexita, adaptivita-inovativnost atd.). Komunikace zprávy (Shannon, Umberto Eco) komunikačním kanálem
(vysílající subjekt, zakódování, dekódování, přijetí subjektem). Komunikace přes text: vlastnosti autora (např. autorita,
prestiž, postavení), textu (koheznost, nasycenost odbornými výrazy, escape ..), příjemce (ovlivnitelnost, vzdělání, způsob
asociování ...) ovlivňující vnímání a pochopení textu. Teorie učení z textu. 3) Informace a pojem: Definice informace.
Pragmatická řada údaj - informace - poznatek (znalost).Tvorba pojmu (na př. klasický asocianizmus, gestaltteorie, tvorba
pojmu při učení). Současné pojetí jednotky kognitivní reprezentace.
Reprezentace pomocí selekčních výrazů v pořádání a vyhledávání informací. Hierarchické a předmětové selekční jazyky,
příklady použití na Internetu.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Markéta Dvořáková, Ph.D. (07.05.2008)

Literatura:

CEJPEK, J. Informace, komunikace a myšlení : úvod do informační vědy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005, 179 s. ISBN 80-246-1037-X

PAPÍK, R. Internet - ekonomické, marketingové a finanční aplikace : strategie vyhledávání a prezentace. 1. vyd. Praha : Ekopress, 1999, 220 s. ISBN 80-86119-03-3

VLASÁK, R. Světový informační průmysl. Praha : Karolinum, 1999, 341 s. ISBN 80-7184-840-9

SEARLE, J. R. Mysl, mozek a věda. Praha : Mladá fronta, 1994. (Váhy ; sv. 13), 129 s. ISBN 80-204-0509-7

Mc LUHAN, M. Jak rozumět médiím : extenze člověka. Praha : Odeon, 1991, 348 s. ISBN 80-207-0296-2

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Markéta Dvořáková, Ph.D. (22.05.2008)

Osnova předmětu:

Lekce 1

Služby knihoven pro studenty pro studenty pedagogiky

Úvod do studia předmětu, organizace lekcí, požadavky na udělení zápočtu, knihovnicko-informační služby českých knihoven.

Závěrečné cvičení - hledání na internetové stránce Národní pedagogické knihovny

Lekce 2

Vyhledávání a získávání informačních pramenů - monografie a časopisy

Akvizice na objednávku

Rešeršní strategie

Katalog Univerzity Karlovy, Katalog Národní knihovny, Souborný katalog ČR, Články v českých časopisech

Úvodní cvičení: vyhledávání katalogu na stránce Národní pedagogické knihovny

Závěrečné cvičení: vyhledání informačních zdrojů podle zadaných kritérií v uvedených databázích

Lekce 3

Vyhledávání a získávání informačních pramenů - články v zahraničních časopisech

Databáze ERIC http://www.eric.ed.gov/, meziknihovní národní a mezinárodní služby, elektronická dodávka dokumentů.

Úvodní cvičení: vyhledání dostupnosti knihy a čísla časopisu, procvičení rešeršní strategie

Závěrečné cvičení: vyhledání článků podle zadaných kritérií v databázi ERIC

Lekce 4

Citování

Zdůvodnění správného citování, standardy pro citování v textu i v seznamech literatury , ISO 690, internetové pomůcky pro citování.

Úvodní cvičení: vyhledávání v databázi ERIC

Závěrečné cvičení: používání portálu http://www.citace.com, práce s dokumentem v ruce

Lekce 5

Knihovny ve škole

Účel a poslání knihovny na ZŠ, SŠ a VŠ. Centrum pro školní knihovny.

Úvodní cvičení : citování zákonů a vyhlášek

Závěrečné cvičení: vyhledání informačního zdroje a citace internetové stránky a úprava podle ISO 690, práce s dokumentem v ruce i virtuálním dokumentem

Lekce 6

Internetové vyhledávače

Základní rešeršní strategie pro uživatele internetu

Časopisecké a zahraniční informační zdroje pro studenty pedagogiky

Úvodní cvičení: Přepis bibliografického záznamu podle normy ISO 690-2

Cvičení: citování pokračujícího a integrujícího díla

Lekce 7

Prezentace v MS Power Point I

Cíl lekce: vybavit studenty úvodními informacemi pro zvládnutí seminární práce

(seznámení s programem, základní ovládání, vkládání obrázků a obrazovek apod.)

Cvičení:vytvoření cca 4 různorodých snímků v MS Power Point

Lekce 8

Prezentace v MS Power Point II

Cvičení: vložení obrazovky do snímku, animace

Lekce 9

Sestavování tématických bibliografií, rešeršní příprava odborné práce

Rešeršní strategie pro vědecké informační zdroje, citační etika, plagiátorství, problémy zpřístupnění děl

Úvodní cvičení: vyhledávání v české databázi Pedagogická bibliografická databáze (PBD)

Závěrečné cvičení: vyhledávání v databázi ERIC + přepis záznamu z databáze podle standardu ISO 690, citace power pointové prezentace a ústního sdělení

Lekce 9

Praktická opakování dle požadavků studentů

Citace, rešerše, bibliografické soupisy.

Lekce 10

Knihovna z druhé strany - exkurze do Státní technické knihovny

Seznámení studentů s provozem velké ústřední odborné knihovny, včetně digitalizačního pracoviště a národního střediska ISSN

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK