|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Markéta Dvořáková, Ph.D. (22.05.2008)
1) Informace a společnost: 4 informační revoluce v průběhu vývoje lidstva (vznik řeči, vznik písma, knihtisk, počítače),globální společnost. Podstata Internetu. Příklad databáze ERIC. Kvalitativně nové internetovské vztahy člověk - počítač a člověk - člověk. 2) Informace a subjekt: Kognitivní styly. Osobnostní přístupy ke zpracování informací (divergence versus konvergence, simplicita-komplexita, adaptivita-inovativnost atd.). Komunikace zprávy (Shannon, Umberto Eco) komunikačním kanálem (vysílající subjekt, zakódování, dekódování, přijetí subjektem). Komunikace přes text: vlastnosti autora (např. autorita, prestiž, postavení), textu (koheznost, nasycenost odbornými výrazy, escape ..), příjemce (ovlivnitelnost, vzdělání, způsob asociování ...) ovlivňující vnímání a pochopení textu. Teorie učení z textu. 3) Informace a pojem: Definice informace. Pragmatická řada údaj - informace - poznatek (znalost).Tvorba pojmu (na př. klasický asocianizmus, gestaltteorie, tvorba pojmu při učení). Současné pojetí jednotky kognitivní reprezentace. Reprezentace pomocí selekčních výrazů v pořádání a vyhledávání informací. Hierarchické a předmětové selekční jazyky, příklady použití na Internetu. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Markéta Dvořáková, Ph.D. (07.05.2008)
Literatura:
CEJPEK, J. Informace, komunikace a myšlení : úvod do informační vědy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005, 179 s. ISBN 80-246-1037-X PAPÍK, R. Internet - ekonomické, marketingové a finanční aplikace : strategie vyhledávání a prezentace. 1. vyd. Praha : Ekopress, 1999, 220 s. ISBN 80-86119-03-3 VLASÁK, R. Světový informační průmysl. Praha : Karolinum, 1999, 341 s. ISBN 80-7184-840-9 SEARLE, J. R. Mysl, mozek a věda. Praha : Mladá fronta, 1994. (Váhy ; sv. 13), 129 s. ISBN 80-204-0509-7 Mc LUHAN, M. Jak rozumět médiím : extenze člověka. Praha : Odeon, 1991, 348 s. ISBN 80-207-0296-2 |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Markéta Dvořáková, Ph.D. (22.05.2008)
Osnova předmětu:
Lekce 1 Služby knihoven pro studenty pro studenty pedagogiky Úvod do studia předmětu, organizace lekcí, požadavky na udělení zápočtu, knihovnicko-informační služby českých knihoven. Závěrečné cvičení - hledání na internetové stránce Národní pedagogické knihovny
Lekce 2 Vyhledávání a získávání informačních pramenů - monografie a časopisy Akvizice na objednávku Rešeršní strategie Katalog Univerzity Karlovy, Katalog Národní knihovny, Souborný katalog ČR, Články v českých časopisech Úvodní cvičení: vyhledávání katalogu na stránce Národní pedagogické knihovny Závěrečné cvičení: vyhledání informačních zdrojů podle zadaných kritérií v uvedených databázích
Lekce 3 Vyhledávání a získávání informačních pramenů - články v zahraničních časopisech Databáze ERIC http://www.eric.ed.gov/, meziknihovní národní a mezinárodní služby, elektronická dodávka dokumentů. Úvodní cvičení: vyhledání dostupnosti knihy a čísla časopisu, procvičení rešeršní strategie Závěrečné cvičení: vyhledání článků podle zadaných kritérií v databázi ERIC
Lekce 4 Citování Zdůvodnění správného citování, standardy pro citování v textu i v seznamech literatury , ISO 690, internetové pomůcky pro citování. Úvodní cvičení: vyhledávání v databázi ERIC Závěrečné cvičení: používání portálu http://www.citace.com, práce s dokumentem v ruce
Lekce 5 Knihovny ve škole Účel a poslání knihovny na ZŠ, SŠ a VŠ. Centrum pro školní knihovny. Úvodní cvičení : citování zákonů a vyhlášek Závěrečné cvičení: vyhledání informačního zdroje a citace internetové stránky a úprava podle ISO 690, práce s dokumentem v ruce i virtuálním dokumentem
Lekce 6 Internetové vyhledávače Základní rešeršní strategie pro uživatele internetu Časopisecké a zahraniční informační zdroje pro studenty pedagogiky Úvodní cvičení: Přepis bibliografického záznamu podle normy ISO 690-2 Cvičení: citování pokračujícího a integrujícího díla
Lekce 7 Prezentace v MS Power Point I Cíl lekce: vybavit studenty úvodními informacemi pro zvládnutí seminární práce (seznámení s programem, základní ovládání, vkládání obrázků a obrazovek apod.) Cvičení:vytvoření cca 4 různorodých snímků v MS Power Point
Lekce 8 Prezentace v MS Power Point II Cvičení: vložení obrazovky do snímku, animace
Lekce 9 Sestavování tématických bibliografií, rešeršní příprava odborné práce Rešeršní strategie pro vědecké informační zdroje, citační etika, plagiátorství, problémy zpřístupnění děl Úvodní cvičení: vyhledávání v české databázi Pedagogická bibliografická databáze (PBD) Závěrečné cvičení: vyhledávání v databázi ERIC + přepis záznamu z databáze podle standardu ISO 690, citace power pointové prezentace a ústního sdělení
Lekce 9 Praktická opakování dle požadavků studentů Citace, rešerše, bibliografické soupisy.
Lekce 10 Knihovna z druhé strany - exkurze do Státní technické knihovny Seznámení studentů s provozem velké ústřední odborné knihovny, včetně digitalizačního pracoviště a národního střediska ISSN |