PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná psychologie - APD160033
Anglický název: General Psychology
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (18.09.2021)
CÍL PŘEDMĚTU:
Předmět je zaměřen na zvládnutí základních témat obecné psychologie. Pozornost je věnována zejména základním kognitivním, emočním a volním procesům, a to s ohledem na jejich další návaznosti v kursech psychologie osobnosti, pedagogické, sociální a vývojové psychologie a rovněž obecné pedagogiky.

The course is focused on basic topics of general psychology. We focus on basic cognitive, emotional and volitional processes, with regard to their further links in courses of personality psychology, pedagogical, social and developmental psychology and general pedagogy.<br>

OSNOVA PŘEDMĚTU:
1. Psychologie jako vědní obor - předmět obecné psychologie, základní pojmy, etické problémy současné psychologie.
2. Vědomí a nevědomí - pojetí vědomí ve filosofii a psychologii, funkce vědomí, změněné stavy vědomí, různá pojetí nevědomí.
3. Senzorické procesy, čití a vnímání.
4. Pozornost - pojetí pozornosti v psychologii, druhy pozornosti: vlastnosti pozornosti, vnější a vnitřní faktory pozornosti.
5. Paměť - paměťové procesy, druhy paměti, křivka učení, mnemotechniky.
6. Učení - základní druhy učení, učení u zvířat, specificky lidské učení, klasické a operantní podmiňování.
7. Představivost a fantazie - rozlišení percepce a imaginace, druhy představ, principy fantazijní tvorby.
8. Myšlení - druhy myšlení, myšlenkové operace a procesy, řešení problémů.
9. Jazyk a řeč v psychologii – znaky a symboly, rozlišení jazyka a řeči, řečové procesy, různá pojetí řeči.
10. Motivace - charakteristika základních motivačních dispozic: instinkt, pud, potřeba,…, analýza potřeb, hierarchie; výkonová motivace, výkonové potřeby, volní procesy.
11. Emoce - základní pojmy: emoce, cit, afekt, vášeň, nálada, temperament, přístupy k emocím.

LITERATURA ZÁKLADNÍ
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2007.

DALŠÍ DOPORUČENÁ LITERATURA:
ATKINSON, R. Psychologie. Praha: Portál, 2012.
GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999.
HELUS, Z. Psychologie pro střední školy. Praha: Fortuna, 2003.
HOLLAND, J. G., SKINNER, B. F. Analýza chování. Praha: SPN, 1968.
JUNG, C.G. Analytická psychologie, její teorie a praxe. Praha: Academia, 1992.
KASSIN, C. Psychologie. Brno: Computer Press, 2007.
KERN, H. et al. Přehled psychologie. Praha: Portál, 1999.
NAKONEČNÝ, M. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 1995.
NAKONEČNÝ, M. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000.
NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996.
NAKONEČNÝ, M. Psychologie. Přehled základních oborů. Praha: Triton, 2011.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2007.
ŘÍČAN, P. Psychologie. Praha: Portál, 2005.
STERNBERG, R. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.
STUCHLÍKOVÁ, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002.
ŠVANCARA, J. Úvod do kognitivní psychologie. Brno: MU, 1993.
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2010.

UKONČENÍ KURZU - zkouškový test.

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK