PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Nová média v muzejní praxi - ANM50626
Anglický název: New media in museum practice
Zajišťuje: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (28)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Nina Wanča, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
Mgr. Nina Wanča, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (30.01.2023)
Seminář Nová média v muzejní praxi usiluje o interdisciplinární přístup a je proto otevřen studentům a studentkám různých oborů na FF. Pro aktuální semestr se nám podařilo navázat spolupráci s rodným domkem Vítězslava Hálka nedaleko Prahy v Odolene vodě, který usiluje o modernizaci a inovativní přístup. Koncepce předmětu stojí na myšlence, že novomediální muzeum není definováno jen tím, že by používalo digitální exponáty a další výstavní prvky. Součástí nových médií je i celková změna přístupu v tom, kdo konstruuje v muzeu fakta a infromace, na jaké potřeby návštěvníků muzeum odpovídá a jak, jaké možnosti zapojení má návštěvník a jakou roli v muzeu hraje. Novomediální muzeum tam může být i z velké části analogové.

V semináři se budeme věnovat teoretickým konceptům, které mají souvislost s aktuálními trendy v muzeích (visitor-centered design, participace, dialog, komunitní role muzeí, multimediální a interaktivní obsah). Vyjdeme také z vlastní návštěvnické zkušenosti, kterou prohloubíme ve společné exkurzi. Zaměříme se na prezentační přístup v příbuzných muzeích typu memorial house (USA) nebo literárních muzeích.

Díky interdisciplinární povaze projektu je předmět vhodný pro studenty různých oborů, např.:

- Pedagogika
- Historie
- Kulturologie
- Bohemistika
- Literatura
- Divadelní věda
- A další
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (30.01.2023)

Cílem kurzu je poskytnout studentům a studentkám možnost rozvíjet myšlenky moderních muzeí a najít konkrétní přístupy uplatnitelné v rodném domku Vítězslava Hálka s ohledem na potřeby cílových skupin a místní komunity. Proč se do kurzu zapsat a co získáte?

  • Okamžitě propojíte teoretické koncepty s praxí
  • Budete spolupracovat na skutečném muzejním projektu
  • Můžete něco ovlivnit

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (30.01.2023)

Zápočet se skládá z:

  • přípravy na hodinu (četba odborných textů v českém a anglickém jazyce)
  • aktivní účasti v hodině (diskuse, individuální i týmové aktivity)
  • zpracování cca 4-6 dílčích kratších úkolů (zejména shrnutí četby a diskuse)
  • zpracování týmového projektu (realizaci jsou vyhrazeny 4 vyučovací hodiny, nicméně se počítá i s prací mimo přímou výuku)
  • účast na výletu do Odolené Vody (nejspíše v neděli, o termínu budeme hlasovat)


Týmový projekt


Týmy budou ustanveny na základě preferencí jednotlivých témat přibližně v polovině semestru. Obsahem bude rozpracování klíčových výstavních aspektů pro rodný domek Vítězslava Hálka. Přesná podoba projektů vyplyne na základě dialogu v hodinách a závěrů, ke kterým dojdeme a po dohodě mezi vyučujícími a studenty a studentkami. Projekty se budou týkat těchto témat:

1. Jak vystavovat literaturu Vítězslava Hálka?
2. Práce s prostorem v rodném domku
3. Participace s děstkým a dospívajícím
4. Digitální a multimediální obsah
5. Průsečíky 19. století a dnešní doby
6. Strategie podpory místní komunity a spolupráce s místními institucemi

Termín odevzdání práce ke kontrol neděle 11. 6. 2023 ve 20.00, finální odevzdání projektu po zapracování zpětné vazby v neděli 18. 6. 2023 ve 20.00.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (30.01.2023)

DERNIE, David. Exhibition Design. London: Laurence King Publishing, 2006. ISBN 978-1-85669-430-8.

ALEXANDER, Jane, Jake BARTON a Caroline GOESER. Transforming the Art Museum Experience: Gallery One. MW2013: Museums and the Web 2013 [online]. 2013 [cit. 2015-08-22]. Dostupné z: http://mw2013.museumsandtheweb.com/paper/transforming-the-art-museum-experience-gallery-one-2/

KARASOVÁ Daniela a kol., Důmuzeum: Historic House Museum v České republice, Praha 2010.

MACDONALD, Sharon, Memorylands: Heritage and Identity in Europe Today, London 2013

SIMON, Nina. The participatory museum. California: Museum 2.0, 2010. ISBN 978-0-615-34650-2.

POLLY, McKenna-Cress a Kamien JANET A. Creating Exhibitions: Collaboration in the Planning, Development, and Design of Innovative Experiences. USA: Wiley, 2013. ISBN 978-1-118-30634-5.

VAYNE, Julian, 2012. Wonderful Things: Learning with Museum Objects. 2. UK: MuseumsEtc. ISBN 978-1-907697-44-9.

MCSWEENEY, Kayte a Jen KAVANAGH, ed., 2016. Museum Participation: New Directions for Audience Collaboration. Edinburgh & Boston: MuseumEtc. ISBN 978-1-910144-78-7.

YOUNG Linda, Historic House Museums in the United States and the United Kingdom: A History. Lanham, Maryland 2017

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (30.01.2023)

Sylabus

(Součástí semináře je i výlet do Odolene vody, o termínu budeme hlasovat)

1. Úvodní hodina - 14. 2.
Prezentace předmětu a cílů výuky, nastavení očekávání, představení zápočtu a ujasnění pravidel spolupráce. Představení rodného Domku Vítězslava Hálka.

2. Muzeum Fráni Šrámka - 21. 2.
Představení projektu Revitalizace Muzea Fráni Šrámka v Sobotce (2012) v rámci diplomové práce Niny Wančové aneb lessons learned.

3. Memorial houses - 28. 2.
Hodině bude předcházet četba textů. Diskuse nad specifiky žánru rodných domů, které jsou nejčastějším typem muzeí v USA. Práce s autenticitou, odkaz slavných historických postav apod.

4. České památníky - hostka Anna Fulíková - 7. 3.
Jak je na tom v kontextu memorial houses česká scéna a výstavnická praxe?

5. Exkurze: Muzeum literatury - 14. 3.

6. Práce na projektu - 21. 3.

7. Práce na projektu - 28. 3.

8. Muzea a digitální prostředí - 4. 4.
Změna paradigmatu? Proměna očekávání návštěvníků, konkurece v kulturním prostředí, analýza Tripadvisor

9. Participace a cílové skupiny - 11. 4.
Co znamená skutečná participace a zapojení návštěvníků, a jak jí docílit? Jak funguje kvalita zážitku v kontextu tlaku na vysokou návštěvnost?

10. Performativní aspekt a imerze v muzeu - 18. 4.
Výstava jako komplexní médium se specfickým fyzickým prožíváním, metody a možnosti využití prostoru.
 
11. Práce na projektu - 25. 4.

12. Práce na projektu - 2. 5.

13. Závěrečná hodina - 9. 5.
Reflexe kurzu, s čím z kurzu odcházíme, jak můžeme využít informace z kurzu v praxi v jiných muzeích. Zhodnocení stavu projektů

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK