PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Porozumění nizozemskému literárnímu textu - ANL200027
Anglický název: Comprehension of Dutch Literary Texts
Zajišťuje: Ústav germánských studií (21-UGS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ANL100029
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Lucie Komrzý Sedláčková, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: UGSUNGE (27.06.2009)
Předmět má studentovi pomoci k efektivnější četbě nizozemského literárního textu a také jeho lepšímu porozumění. Studentova praktická znalost jazyka a teoretická znalost literatury se prohlubuje jejich vzájemnou kombinací. Na jednotlivých seminářích se největší pozornost věnuje zásadním problémům, s nimiž se potýká začínající čtenář cizojazyčného literárního textu. Na praktické jazykové úrovni si student rozšiřuje slovní zásobu, znalost nizozemské morfologie i syntaxe - na konkrétních, leckdy složitějších příkladech, než se kterými se setkává při běžné komunikaci v cizím jazyce. Na literární úrovni se čtenář seznamuje s různými konkrétními žánry epiky, lyriky a dramatu, různými autorskými styly a jejich charakteristickými znaky. Zároveň se učí efektivně zorientovat v komplexním literárním díle. Na závěr bude pozornost věnována i typickým znakům historického literárního jazyka a literárnímu jazyku vycházejícímu z nespisovných jazykových vrstev: dialektů a regiolektů, sociolektů (slangu) apod.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Komrzý Sedláčková, Ph.D. (17.08.2018)

*Povinná literatura:

Bakker, I. de et al., Lezen las gelezen. Leescursus voor volwassen naderstaligen. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1993. 2 díly.
Verstraten, Linda, De omgevallen boekenkast. Bloemlezing NT2. Amsterdam: Boom.
Fenoulhet, J. - Meijer, R.P. (ed.), Proza van 1930 tot 1990. Basisteksten Nederlands nr. 3. Muiderberg: Dirk Coutinho, 1993.
Hermans, Th. (ed.), Poëzie van 1920 tot nu. Basisteksten Nederlands nr. 1. Muiderberg: Dirk Coutinho, 1988.
Huizen, J. van - Wijk, M. de, Woorden en teksten. Module: Algemeen. Utrecht: Nederlands Centrum Buitenlanders,
2002.
Ukázky z nizozemské prózy a poezie, publicistické texty.


*Doporučená literatura:

Bie, M. de et al., Pasklaar. Lees- en luisterteksten voor anderstaligen. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1992.
Boon, T. den, Stijlfiguren. Den Haag: Sdu Uitgevers, 2001.
Brems, H. - Zuiderent, A., Hedendaagse Nederlandstalige dichters. Rekkem: Stichting Ons Erfdeel, 1995.
Drop, W., Inlevend lezen. Een cursus verhalen lezen. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1983.
Drop, W. Indringend lezen 2. Analyse van verhalend proza. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1970.
Goedegebuure, J. - Musschoot, A.M., Hedendaagse Nederlandstalige prozaschrijvers. Rekkem: Stichting Ons Erfdeel, 1997.
Komrij, G. (ed.), De Nederlandse poëzie van de negentiende en twintigste eeuw in duizend en enige gedichten. Amsterdam: Bert Bakker, 1992.
Koolmees, R., Teksten op maat. Authentieke leesteksten voor anderstaligen. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1990.
Krijtová, O., Čítanka nizozemských textů. Praha: SPN, 1964.
Meijboom, M. - Norbart, A., Schrijven schreef geschreven. Schrijfcursus Nederlands voor anderstaligen. Amsterdam: Amsterdam University Press, 1999.
Zwagerman, J. (ed.), De Nederlandse en Vlaamse literatuur vanaf 1880 in 250 verhalen. Amsterdam: Prometheus, 2005.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Komrzý Sedláčková, Ph.D. (17.08.2018)

  • kinder- en jeugdliteratuur (proza - Jacques Vriens; poëzie - A.M.G. Schmidt)
  • dagboek (Anne Frank)
  • moderne Nederlandse verhalen (R. Campert)
  • moderne Nederlandse roman (M. Minco)
  • moderne Nederlandse en Vlaamse poëzie (W. Wilmink, J. Herzberg. H. De Coninck...)
  • Nederlandse column (Renate Rubinstein)
  • hedendaagse Nederlandse proza (Kader Abdolah)
  • hedendaagse Vlaamse proza (Annelies Verbeke)
  • liedjestekten (Drs. P, Maarten van Roozendaal...)

 

Elke student leest bovendien zelfstandig één van deze boeken:

  • M. Minco: Het bittere kruid (1957)
  • C. Friedman: Twee koffers vol (1993)
  • A. Grunberg: De heilige Antonio (1998)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK