Předmět má studentovi pomoci k efektivnější četbě nizozemského literárního textu a také jeho lepšímu porozumění. Studentova praktická znalost jazyka a teoretická znalost literatury se prohlubuje jejich vzájemnou kombinací. Na jednotlivých seminářích se největší pozornost věnuje zásadním problémům, s nimiž se potýká začínající čtenář cizojazyčného literárního textu. Na praktické jazykové úrovni si student rozšiřuje slovní zásobu, znalost nizozemské morfologie i syntaxe - na konkrétních, leckdy složitějších příkladech, než se kterými se setkává při běžné komunikaci v cizím jazyce. Na literární úrovni se čtenář seznamuje s různými konkrétními žánry epiky, lyriky a dramatu, různými autorskými styly a jejich charakteristickými znaky. Zároveň se učí efektivně zorientovat v komplexním literárním díle. Na závěr bude pozornost věnována i typickým znakům historického literárního jazyka a literárnímu jazyku vycházejícímu z nespisovných jazykových vrstev: dialektů a regiolektů, sociolektů (slangu) apod.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Komrzý Sedláčková, Ph.D. (17.08.2018)
*Povinná literatura:
Bakker, I. de et al., Lezen las gelezen. Leescursus voor volwassen naderstaligen. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1993. 2 díly. Verstraten, Linda, De omgevallen boekenkast. Bloemlezing NT2. Amsterdam: Boom. Fenoulhet, J. - Meijer, R.P. (ed.), Proza van 1930 tot 1990. Basisteksten Nederlands nr. 3. Muiderberg: Dirk Coutinho, 1993. Hermans, Th. (ed.), Poëzie van 1920 tot nu. Basisteksten Nederlands nr. 1. Muiderberg: Dirk Coutinho, 1988. Huizen, J. van - Wijk, M. de, Woorden en teksten. Module: Algemeen. Utrecht: Nederlands Centrum Buitenlanders, 2002. Ukázky z nizozemské prózy a poezie, publicistické texty.
*Doporučená literatura:
Bie, M. de et al., Pasklaar. Lees- en luisterteksten voor anderstaligen. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1992. Boon, T. den, Stijlfiguren. Den Haag: Sdu Uitgevers, 2001. Brems, H. - Zuiderent, A., Hedendaagse Nederlandstalige dichters. Rekkem: Stichting Ons Erfdeel, 1995. Drop, W., Inlevend lezen. Een cursus verhalen lezen. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1983. Drop, W. Indringend lezen 2. Analyse van verhalend proza. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1970. Goedegebuure, J. - Musschoot, A.M., Hedendaagse Nederlandstalige prozaschrijvers. Rekkem: Stichting Ons Erfdeel, 1997. Komrij, G. (ed.), De Nederlandse poëzie van de negentiende en twintigste eeuw in duizend en enige gedichten. Amsterdam: Bert Bakker, 1992. Koolmees, R., Teksten op maat. Authentieke leesteksten voor anderstaligen. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1990. Krijtová, O., Čítanka nizozemských textů. Praha: SPN, 1964. Meijboom, M. - Norbart, A., Schrijven schreef geschreven. Schrijfcursus Nederlands voor anderstaligen. Amsterdam: Amsterdam University Press, 1999. Zwagerman, J. (ed.), De Nederlandse en Vlaamse literatuur vanaf 1880 in 250 verhalen. Amsterdam: Prometheus, 2005.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Komrzý Sedláčková, Ph.D. (17.08.2018)
kinder- en jeugdliteratuur (proza - Jacques Vriens; poëzie - A.M.G. Schmidt)
dagboek (Anne Frank)
moderne Nederlandse verhalen (R. Campert)
moderne Nederlandse roman (M. Minco)
moderne Nederlandse en Vlaamse poëzie (W. Wilmink, J. Herzberg. H. De Coninck...)
Nederlandse column (Renate Rubinstein)
hedendaagse Nederlandse proza (Kader Abdolah)
hedendaagse Vlaamse proza (Annelies Verbeke)
liedjestekten (Drs. P, Maarten van Roozendaal...)
Elke student leest bovendien zelfstandig één van deze boeken: