PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do teorie lyriky - AKM500248
Anglický název: Introduction to Theory of Lyric
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Josef Hrdlička, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Josef Hrdlička, Ph.D. (09.09.2018)
Přednáška je obsahem a náročností koncipována jako pokračování bohemistického kursu Poetika poezie, prózy a dramatu, se zaměřením na lyriku a její teorii. Kurs je vhodný i pro bohemisty a studenty dalších filologických oborů, kteří chtějí získat přehled o teoretické reflexi poezie s ohledem na historickou poetiku. V průběhu kursu projdeme základní koncepce lyrické poezie, jejich historický vývoj a vybrané prototypické básně, které jednotlivé okruhy reprezentují.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. Josef Hrdlička, Ph.D. (09.09.2018)

Pravidelná a aktivní účast. Od posluchačů budu chtít, aby v průběhu semestru představili jednu báseň podle vlastního výběru. Ústní zkouška bude mít formu rozpravy nad kratším esejem a seznamem přečtené literatury.

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Josef Hrdlička, Ph.D. (09.09.2018)

1. Základní literatura 

Základním a povinným textem ke kurzu je Cullerova Teorie lyriky (CULLER, Jonathan D. Theory of the lyric. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 2015). Dále předpokládám výběrové orientační seznámení s následujícími publikacemi: 

1. obecné: 

PECHLIVANOS, Miltos, ed. et al. Úvod do literární vědy. Praha: Herrmann & synové, 1999. (kapitoly lyrický postup a Subjektivita v lyrice)

WELLEK, René - WARREN, Austin. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1996. (Zvl. oddíl IV., kap. 13-16).

BLASING, Mutlu Konuk. Lyric poetry: the pain and the pleasure of words [online]. Princeton, N.J.: Princeton University Press, ©2007 (dostupné via ebrary).

JACKSON, Virginia Walker, PRINS, Yopie (eds.). The lyric theory reader: a critical anthology. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2014.

 

2. k teorii verše: 

ČERVENKA, Miroslav. Kapitoly o českém verši. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006.

IBRAHIM, Robert, PLECHÁČ, Petr a ŘÍHA, Jakub. Úvod do teorie verše. Praha: Akropolis, 2013.

GASPAROV, Michail Leonovič. Nástin dějin evropského verše. V Praze: Dauphin, 2012. (alespoň obecné kapitoly a kapitoly s ohledem na odborné zaměření)

ČERVENKA, Miroslav. Dějiny českého volného verše. Vyd. 1. Brno: Host, 2001.

 

3. k dějinám poezie (popř. jiné podle zaměření a dostupnosti): 

MILLER, Paul Allen. Lyric texts and lyric consciousness : the birth of a genre from archaic Greece to Augustan Rome. London, New York: Routledge, 1994 (dobrý úvod do staré řecké a latinské poezie).

DRONKE, Peter. The medieval lyric. repr. 3rd ed. pbk. Cambridge: Brewer, 2002 (popř. jiné autorovy knihy ke středověké poezii).

FRIEDRICH, Hugo. Struktura moderní lyriky. Brno: Host, 2005.

HAMBURGER, Michael. The Truth of Poetry: tensions in modern poetry from Baudelaire to the 1960s. New York: Helen and Kurt Wolff Book, 1970 (více vydání).

 

4. ostatní 

ČERVENKA, Miroslav et al. Na cestě ke smyslu: poetika literárního díla 20. století. Vyd. 1. Praha: Torst, 2005.

HODROVÁ, Daniela a kol. --na okraji chaosu--: poetika literárního díla 20. století. Vyd. 1. Praha: Torst, 2001.

ČERVENKA, Miroslav et al. Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz: poetika literárního díla 20. století. Vyd. 1. Praha: Torst, 2002.

JAKOBSON, Roman. Poetická funkce. Vyd. tohoto souboru 1. Jinočany: H & H, 1995.

MUKAŘOVSKÝ, Jan: - studie k básnickému jazyku a teorii verše

ONG, Walter J. Technologizace slova: mluvená a psaná řeč. Praha: Karolinum, 2006 (k tomu doporučuji recenzi L. Ondračky ve Světě literatury Svět literatury č. 36, 2007).

HAVELOCK, Eric A. The muse learns to write: reflections on orality and literacy from antiquity to the present. New Haven, London: Yale University Press, 1986. (lepší než Ong, základní je Havelockova starší práce Preface to Plato, je dobré přečíst si alespoň jednu věc k orální teorii)

FISCHEROVÁ, Sylva; STARÝ, Jiří., eds. Původ poezie. Praha: Argo, 2006.

 

5. slovníky:

 

PREMINGER, Alex, BROGAN, Terry V. F. (eds.). The New Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics. Princeton: Princeton Univ. Pr., 1993. (popř. starší vydání - jeden z nejlepších slovníků k tématu, dostupný v elektronické podobě přes katalog knihovny FF UK)

NÜNNING, Ansgar, ed. Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce - osobnosti - základní pojmy. Vyd. 1. Brno: Host, 2006.

VLAŠÍN, Štěpán, ed. Slovník literární teorie. 2., rozš. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1984.

 

2. Doporučená literatura:

 

ABRAMS, Meyer H. Zrcadlo a lampa: romantická teorie a tradice estetického myšlení. Praha: Triáda, 2001.

ADORNO, Theodor W., Rede über Lyrik und Gesselschaft, in: T. W. A., Noten zur Literatur (popř. anglický překlad).

ALTIERI, Charles, Taking Lyrics Literally: Teaching Poetry in a Prose Culture, New Literary History vol. 32, 2001, č. 2, s. 259-281.

BENJAMIN, Walter, O některých motivech u Baudelaira, in: W. B., Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979.

BENN, Gottfried, Problémy lyriky (Probleme der Lyrik), česky in: G. B., Nokturno, Praha: Herrmann & synové, 2005.

BONNEFOY, Yves, Eseje, Zblov: Opus, 2006. (popř. další autorovy texty k tématu).

CURTIUS, Ernst Robert, Evropská literatura a latinský středověk. Praha: Triáda, 1999.

ČERVENKA, Miroslav, Fikční světy v lyrice. In: Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2005, s.711-784.

DAUVOIS, Nathalie. Le sujet lyrique à la Renaissance. Paris: P. U. F., 2000.

DUMÉZIL, Georges. Apollon sonore et autres essais. Paris: Gallimard, 1982.

FISCHEROVÁ, Sylva; STARÝ, Jiří., eds. Původ poezie. Praha : Argo, 2006.

FRY, Northrop. Anatomie kritiky. Brno: Host, 2003. (příslušné pasáže)

GENETTE, Gérard, Introduction à l’architexte, in: G. Genette ad., Théorie des genres. Paris: Seuil, 1984.

GRIMM, Reinhold (ed.). Zur Lyrik-Diskussion. Darmstadt: Wissenschaftl. Buchgesellschaft, 1974.

HAVELOCK, Eric A. Preface to Plato. Cambridge, London: Belknap Press of Harvard University Press, 1982.

HAVERKAMP, Anselm, "Saving the Subject". Randbemerkungen zur Veränderung der Lyrik, Poetica 14, 1982, s. 70-91.

Hegel, Gottfried W. F. Estetika. Přel. Jan Patočka. Praha: Odeon, 1966. (vybrané kapitoly)

HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha : OIKOYMENH, 2006.

HENRIKSEN, John, Poem as Song: The Role of the Lyric Audience, Alif: Journal of Comparative Poetics, č. 21, (2001), s. 77-100.

HOLMES, Olivia. Assembling the lyric self: authorship from troubadour song to Italian poetry book. Mineapolis: U Minnesota P, 2000.

HRDLIČKA, Josef, SOUKUPOVÁ, Klára, ŠPÍNA, Michal, eds. Básně a místa: eseje o poezii. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2015. 

KUBÍN, Václav (ed.), Ars poetica. Z úvah o básnickém umění od starověku po dnešek. Praha: Československý spisovatel, 1976.

LEHÁR, Jan, Česká středověká lyrika (edice, studie, komentář), Praha: Vyšehrad, 1990.

LINDLEY, David, Lyric, London-New York: Methuen, 1985.

DE MAN, Paul, Blindness and Insight. Essays in the Rhetoric of Contemporary Criticism. Minneapolis:  University of Minnesota Press, 1983. (vybrané kapitoly)

MILLER, Paul Allen. Lyric texts and lyric consciousness : the birth of a genre from archaic Greece to Augustan Rome. London, New York: Routledge, 1994.

MÜLLER-ZETTELMANN, Eva, RUBIK, Margarete. Theory into poetry: new approaches to the lyric. Amsterdam-New York: Rodopi, 2005.

MULLER, Wolfgang G. Das lyrische Ich: Erscheinungsformen gattungseigentümlicher Autor-Subjektivität in der englischen Lyrik. Heidelberg: Winter, 1979.

NAGY, Gregory. Poetry as Performance: Homer and Beyond. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

PERKINS, David, Romantic lyric voice: What shall we call the `I'?, Southern Review, Spring93, Vol. 29, Issue 2, s. 225n.

POUND, Ezra. ABC četby. Vyd. 1. Brno: Atlantis, 2004.

PROCHÁZKA, Martin. Romantismus a osobnost: subjektivita v anglické romantické poezii a estetice. Pardubice: Marie Mlejnková, 1996.

RABATÉ, Dominique, ed. Figures du sujet lyrique. Paris: Presses universitaires de France, 1996.

RIFFATERRE, Michael, Semiotics of Poetry (1978). London: Methuen, 1980.

STAIGER, Emil. Poetika, interpretace, styl. Praha: Triáda, 2008.

STEFFEN, Hans. (ed.), Die deutsche Romantik: Poetik,Formen und Motive. Göttingen: Wandenhoeck, 1967.

STAROBINSKI, Jean. Les Mots sous les mots. Les Anagrammes de Ferdinand de Saussure. Paris: Gallimard, 1971.

STIERLE, Karlheinz, Die Identität des Gedichts - Hölderlin als Paradigma, in: MARQUARD, O., STIERLE, K., (eds.), Identität, Poetik und Hermeneutik Bd. 8, München 1979, S. 505-552 (francouzský překlad. in: Poétique 32/1977).

TAPLIN, Oliver. Greek Tragedy in Action. London: Methuen, 1978.

TOPOROV, Vladimir. Die Ursprünge der indoeuropäischen Poetik, Poetica 13, 189-251.

WELLEK, René, Genre Theory, the Lyric, and Erlebnis, in: R. W., Discriminations: Further Concepts of Criticism, New Haven-London: Yale UP, 1970, s. 225-252.

ZUMTHOR, Paul. Essai de poétique médiévale. Paris: Seuil, 1972, 2000.

ZUMTHOR, Paul. Introduction à la poésie orale: Paris: Seuil, 1983.

ZUMTHOR, Paul. Lettre et la voix: de la "littérature" médiévale, Paris: Seuil, 1987.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Josef Hrdlička, Ph.D. (09.09.2018)

Přednáška se zaměří na širší okruh otázek otázky kolem pojetí básnické řeči a teorie básnického subjektu. Oba tyto základní pojmy se pokusíme probrat v historické perspektivě s důrazem jednak na orální teorii a otázky strukturních rozdílů mezi orální a psanou poezií a dále na proměny a pozadí těchto pojmů v moderní poezii. 

Hlavní tematické okruhy:

- předběžné vymezení pojmů a rámec tématu, lyrika a ostatní literární druhy

- původ a počátky poezie - teorie, historie a literární uchopení problému

- otázka orality: orální, mluvená a psaná poezie

- hlas a obraz jako základní složky básně, otázka vztahů mezi nimi z historické a teoretické perspektivy

- básnická řeč: pojetí básně jako absolutní řeči, otázka kontextu a modality básně, monologické a dialogické pojetí

- lyrický subjekt, autorský subjekt a historické otázky

- rétorika a poezie prožitku

- základní témata poezie a jejich proměny

- krajina v poezii, krajina a subjekt, přírodní lyrika

- hudba a hudebnost v lyrice

- čas v lyrice

- básník a společenská role básníka, poezie a politika

- základní rysy moderní poezie (od poloviny 19. století)

- teorie lyriky s důrazem na soudobé přístupy, podoby a fungování lyriky dnes

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK