|
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Josef Hrdlička, Ph.D. (09.09.2018)
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Josef Hrdlička, Ph.D. (09.09.2018)
Pravidelná a aktivní účast. Od posluchačů budu chtít, aby v průběhu semestru představili jednu báseň podle vlastního výběru. Ústní zkouška bude mít formu rozpravy nad kratším esejem a seznamem přečtené literatury. |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Josef Hrdlička, Ph.D. (09.09.2018)
1. Základní literatura Základním a povinným textem ke kurzu je Cullerova Teorie lyriky (CULLER, Jonathan D. Theory of the lyric. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 2015). Dále předpokládám výběrové orientační seznámení s následujícími publikacemi: 1. obecné: PECHLIVANOS, Miltos, ed. et al. Úvod do literární vědy. Praha: Herrmann & synové, 1999. (kapitoly lyrický postup a Subjektivita v lyrice) WELLEK, René - WARREN, Austin. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1996. (Zvl. oddíl IV., kap. 13-16). BLASING, Mutlu Konuk. Lyric poetry: the pain and the pleasure of words [online]. Princeton, N.J.: Princeton University Press, ©2007 (dostupné via ebrary). JACKSON, Virginia Walker, PRINS, Yopie (eds.). The lyric theory reader: a critical anthology. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2014.
2. k teorii verše: ČERVENKA, Miroslav. Kapitoly o českém verši. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006. IBRAHIM, Robert, PLECHÁČ, Petr a ŘÍHA, Jakub. Úvod do teorie verše. Praha: Akropolis, 2013. GASPAROV, Michail Leonovič. Nástin dějin evropského verše. V Praze: Dauphin, 2012. (alespoň obecné kapitoly a kapitoly s ohledem na odborné zaměření) ČERVENKA, Miroslav. Dějiny českého volného verše. Vyd. 1. Brno: Host, 2001.
3. k dějinám poezie (popř. jiné podle zaměření a dostupnosti): MILLER, Paul Allen. Lyric texts and lyric consciousness : the birth of a genre from archaic Greece to Augustan Rome. London, New York: Routledge, 1994 (dobrý úvod do staré řecké a latinské poezie). DRONKE, Peter. The medieval lyric. repr. 3rd ed. pbk. Cambridge: Brewer, 2002 (popř. jiné autorovy knihy ke středověké poezii). FRIEDRICH, Hugo. Struktura moderní lyriky. Brno: Host, 2005. HAMBURGER, Michael. The Truth of Poetry: tensions in modern poetry from Baudelaire to the 1960s. New York: Helen and Kurt Wolff Book, 1970 (více vydání).
4. ostatní ČERVENKA, Miroslav et al. Na cestě ke smyslu: poetika literárního díla 20. století. Vyd. 1. Praha: Torst, 2005. HODROVÁ, Daniela a kol. --na okraji chaosu--: poetika literárního díla 20. století. Vyd. 1. Praha: Torst, 2001. ČERVENKA, Miroslav et al. Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz: poetika literárního díla 20. století. Vyd. 1. Praha: Torst, 2002. JAKOBSON, Roman. Poetická funkce. Vyd. tohoto souboru 1. Jinočany: H & H, 1995. MUKAŘOVSKÝ, Jan: - studie k básnickému jazyku a teorii verše ONG, Walter J. Technologizace slova: mluvená a psaná řeč. Praha: Karolinum, 2006 (k tomu doporučuji recenzi L. Ondračky ve Světě literatury Svět literatury č. 36, 2007). HAVELOCK, Eric A. The muse learns to write: reflections on orality and literacy from antiquity to the present. New Haven, London: Yale University Press, 1986. (lepší než Ong, základní je Havelockova starší práce Preface to Plato, je dobré přečíst si alespoň jednu věc k orální teorii) FISCHEROVÁ, Sylva; STARÝ, Jiří., eds. Původ poezie. Praha: Argo, 2006.
5. slovníky:
PREMINGER, Alex, BROGAN, Terry V. F. (eds.). The New Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics. Princeton: Princeton Univ. Pr., 1993. (popř. starší vydání - jeden z nejlepších slovníků k tématu, dostupný v elektronické podobě přes katalog knihovny FF UK) NÜNNING, Ansgar, ed. Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce - osobnosti - základní pojmy. Vyd. 1. Brno: Host, 2006. VLAŠÍN, Štěpán, ed. Slovník literární teorie. 2., rozš. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1984.
2. Doporučená literatura:
ABRAMS, Meyer H. Zrcadlo a lampa: romantická teorie a tradice estetického myšlení. Praha: Triáda, 2001. ADORNO, Theodor W., Rede über Lyrik und Gesselschaft, in: T. W. A., Noten zur Literatur (popř. anglický překlad). ALTIERI, Charles, Taking Lyrics Literally: Teaching Poetry in a Prose Culture, New Literary History vol. 32, 2001, č. 2, s. 259-281. BENJAMIN, Walter, O některých motivech u Baudelaira, in: W. B., Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979. BENN, Gottfried, Problémy lyriky (Probleme der Lyrik), česky in: G. B., Nokturno, Praha: Herrmann & synové, 2005. BONNEFOY, Yves, Eseje, Zblov: Opus, 2006. (popř. další autorovy texty k tématu). CURTIUS, Ernst Robert, Evropská literatura a latinský středověk. Praha: Triáda, 1999. ČERVENKA, Miroslav, Fikční světy v lyrice. In: Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2005, s.711-784. DAUVOIS, Nathalie. Le sujet lyrique à la Renaissance. Paris: P. U. F., 2000. DUMÉZIL, Georges. Apollon sonore et autres essais. Paris: Gallimard, 1982. FISCHEROVÁ, Sylva; STARÝ, Jiří., eds. Původ poezie. Praha : Argo, 2006. FRY, Northrop. Anatomie kritiky. Brno: Host, 2003. (příslušné pasáže) GENETTE, Gérard, Introduction à l’architexte, in: G. Genette ad., Théorie des genres. Paris: Seuil, 1984. GRIMM, Reinhold (ed.). Zur Lyrik-Diskussion. Darmstadt: Wissenschaftl. Buchgesellschaft, 1974. HAVELOCK, Eric A. Preface to Plato. Cambridge, London: Belknap Press of Harvard University Press, 1982. HAVERKAMP, Anselm, "Saving the Subject". Randbemerkungen zur Veränderung der Lyrik, Poetica 14, 1982, s. 70-91. Hegel, Gottfried W. F. Estetika. Přel. Jan Patočka. Praha: Odeon, 1966. (vybrané kapitoly) HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha : OIKOYMENH, 2006. HENRIKSEN, John, Poem as Song: The Role of the Lyric Audience, Alif: Journal of Comparative Poetics, č. 21, (2001), s. 77-100. HOLMES, Olivia. Assembling the lyric self: authorship from troubadour song to Italian poetry book. Mineapolis: U Minnesota P, 2000. HRDLIČKA, Josef, SOUKUPOVÁ, Klára, ŠPÍNA, Michal, eds. Básně a místa: eseje o poezii. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2015. KUBÍN, Václav (ed.), Ars poetica. Z úvah o básnickém umění od starověku po dnešek. Praha: Československý spisovatel, 1976. LEHÁR, Jan, Česká středověká lyrika (edice, studie, komentář), Praha: Vyšehrad, 1990. LINDLEY, David, Lyric, London-New York: Methuen, 1985. DE MAN, Paul, Blindness and Insight. Essays in the Rhetoric of Contemporary Criticism. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1983. (vybrané kapitoly) MILLER, Paul Allen. Lyric texts and lyric consciousness : the birth of a genre from archaic Greece to Augustan Rome. London, New York: Routledge, 1994. MÜLLER-ZETTELMANN, Eva, RUBIK, Margarete. Theory into poetry: new approaches to the lyric. Amsterdam-New York: Rodopi, 2005. MULLER, Wolfgang G. Das lyrische Ich: Erscheinungsformen gattungseigentümlicher Autor-Subjektivität in der englischen Lyrik. Heidelberg: Winter, 1979. NAGY, Gregory. Poetry as Performance: Homer and Beyond. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. PERKINS, David, Romantic lyric voice: What shall we call the `I'?, Southern Review, Spring93, Vol. 29, Issue 2, s. 225n. POUND, Ezra. ABC četby. Vyd. 1. Brno: Atlantis, 2004. PROCHÁZKA, Martin. Romantismus a osobnost: subjektivita v anglické romantické poezii a estetice. Pardubice: Marie Mlejnková, 1996. RABATÉ, Dominique, ed. Figures du sujet lyrique. Paris: Presses universitaires de France, 1996. RIFFATERRE, Michael, Semiotics of Poetry (1978). London: Methuen, 1980. STAIGER, Emil. Poetika, interpretace, styl. Praha: Triáda, 2008. STEFFEN, Hans. (ed.), Die deutsche Romantik: Poetik,Formen und Motive. Göttingen: Wandenhoeck, 1967. STAROBINSKI, Jean. Les Mots sous les mots. Les Anagrammes de Ferdinand de Saussure. Paris: Gallimard, 1971. STIERLE, Karlheinz, Die Identität des Gedichts - Hölderlin als Paradigma, in: MARQUARD, O., STIERLE, K., (eds.), Identität, Poetik und Hermeneutik Bd. 8, München 1979, S. 505-552 (francouzský překlad. in: Poétique 32/1977). TAPLIN, Oliver. Greek Tragedy in Action. London: Methuen, 1978. TOPOROV, Vladimir. Die Ursprünge der indoeuropäischen Poetik, Poetica 13, 189-251. WELLEK, René, Genre Theory, the Lyric, and Erlebnis, in: R. W., Discriminations: Further Concepts of Criticism, New Haven-London: Yale UP, 1970, s. 225-252. ZUMTHOR, Paul. Essai de poétique médiévale. Paris: Seuil, 1972, 2000. ZUMTHOR, Paul. Introduction à la poésie orale: Paris: Seuil, 1983. ZUMTHOR, Paul. Lettre et la voix: de la "littérature" médiévale, Paris: Seuil, 1987. |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Josef Hrdlička, Ph.D. (09.09.2018)
Přednáška se zaměří na širší okruh otázek otázky kolem pojetí básnické řeči a teorie básnického subjektu. Oba tyto základní pojmy se pokusíme probrat v historické perspektivě s důrazem jednak na orální teorii a otázky strukturních rozdílů mezi orální a psanou poezií a dále na proměny a pozadí těchto pojmů v moderní poezii. Hlavní tematické okruhy: - předběžné vymezení pojmů a rámec tématu, lyrika a ostatní literární druhy - původ a počátky poezie - teorie, historie a literární uchopení problému - otázka orality: orální, mluvená a psaná poezie - hlas a obraz jako základní složky básně, otázka vztahů mezi nimi z historické a teoretické perspektivy - básnická řeč: pojetí básně jako absolutní řeči, otázka kontextu a modality básně, monologické a dialogické pojetí - lyrický subjekt, autorský subjekt a historické otázky - rétorika a poezie prožitku - základní témata poezie a jejich proměny - krajina v poezii, krajina a subjekt, přírodní lyrika - hudba a hudebnost v lyrice - čas v lyrice - básník a společenská role básníka, poezie a politika - základní rysy moderní poezie (od poloviny 19. století) - teorie lyriky s důrazem na soudobé přístupy, podoby a fungování lyriky dnes |