PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Naratologie - AKM500131
Anglický název: Narratology
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ABO500279
Garant: prof. PhDr. Petr Bílek, CSc.
Záměnnost : ABO500255
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Ing. Jana Řehořová (07.01.2014)
Cílem přednášky je nabídnout uvedení do oblasti teorie vyprávění. Výklad problematiky se bude pohybovat na pomezí mezi soudobou narativní teorií a využitím vybraných narativních pojmů pro interpretaci vybraných jevů z české i světové narativní prózy.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Jana Řehořová (07.01.2014)

Obecné práce:

Bachtin, Michail Michajlovič: Román jako dialog. Praha, Odeon 1980.

Barthes, Roland: S/Z. Praha, Garamond 2007.

Cohnová, Dorrit: Co dělá fikci fikcí. Praha, Academia 2009.

Culler, Jonathan: Narativ. In: Krátký úvod do literární teorie. Brno, Host 2002, s. 92-103.

Doležel, Lubomír: Fikce a historie v období postmoderny. Praha, Academia 2008.

--- Heterocosmica. Praha, Karolinum 2003.

--- Identita literáního díla. Brno - Praha, Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004.

--- Narativní způsoby v české literatuře. Praha, Český spisovatel 1993.

Eco, Umberto: Lector in fabula: Role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Praha, Academia 2010.

--- Meze interpretace. Praha, Karolinum 2004.

--- O literatuře. Praha, Argo 2004.

--- Šest procházek literárními lesy. Olomouc, Votobia 1997.

Glanc, Tomáš, ed.: Exotika: Výbor z prací tartuské školy. Brno, Host 2003.

Hodrová, Daniela a kol.: ...na okraji chaosu...: Poetika literárního díla 20. století. Praha, Torst 2001.

Chatman, Seymour: Příběh a diskurs: Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno, Host 2008.

Kubíček, Tomáš: Vypravěč: Kategorie narativní analýzy. Brno, Host 2007.

Kubínová, Marie: Text v pohybu četby: Úvahy o významové a komunikační povaze literárního díla. Praha, Academia 2009.

Kyloušek, Petr, ed.: Znak, struktura, vyprávění: Výbor z prací francouzského strukturalismu. Brno, Host 2002.

Lotman, Jurij: Štruktúra umeleckého textu. Bratislava, Tatran 1990

Rimmon-Kenanová, Shlomith: Poetika vyprávění. Brno, Host 2001.

Stanzel, Franz K.: Teorie vyprávění. Praha, Odeon 1988.

Svatoň, Vladimír: Epické zdroje románu: Z teorie a typologie ruské prózy. Praha, Ústav pro českou a světovou literaturu AV ČR 1993.

--- Proměny dávných příběhů: O poetice ruské prózy. Praha, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta 2004.

--- Román v souvislostech času: Úvahy o srovnávací literární vědě. Praha, Malvern 2009.

--- Z druhého břehu. Praha, Torst 2002.

Šklovskij, Viktor: Teorie prózy. Praha, Melantrich 1933. 2. vyd. Theorie prózy. Praha, Melantrich 1948,  3. vyd. Teorie prózy. Praha, Akropolis 2003.

Todorov, Tzvetan: Poetika prózy. Praha, Triáda 2000.

Trávníček, Jiří, ed.: Od poetiky k diskursu: Kýbor z polské literární teorie 70.-90. let XX. století. Brno, Host 2002.

 

 

Práce vztahující se ke konkrétním tématům:

 

1.

Meister, Jan Christoph: "Narratology". In: Hühn, Peter et al. (eds.): The Living Handbook of Narratology. Hamburg: Hamburg University Press.

http://hup.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php/Narratology

Abbott, H. Porter: "Narrativity". In: Hühn, Peter et al. (eds.): The Living Handbook of Narratology. Hamburg: Hamburg University Press.

http://hup.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php/Narrativity

Todorov, Tzvetan: Kategorie literárního vyprávění. In: Kyloušek, Petr, ed.: Znak, struktura, vyprávění. Výbor z prací francouzského strukturalismu. Brno, Host 2002, s. 142-179.

 

2.1.

Ejchenbaum, Boris M.: Jak je udělán Gogolův "plášť". In Sovětská literární věda. 1. díl: Vybrané texty k dějinám metodologie. Praha, SPN 1972, s. 105-118.

Scheffel, Michael: "Narrative Constitution". ". In: Hühn, Peter et al. (eds.): The Living Handbook of Narratology. Hamburg: Hamburg University Press.

http://hup.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php/Narrative_Constitution

Schmid, Wolf: Narativní transformace: Dění - příběh - vyprávění - prezentace vyprávění. Brno - Praha, Ústav pro českou literaturu AV ČR 2004.

Uspenskij, Boris: Poetika kompozice. Brno, Host 2008.

 

2.2.

Barthes, Roland: Úvod do strukturální analýzy vyprávění. In: Kyloušek, Petr, ed.: Znak, struktura, vyprávění. Výbor z prací francouzského strukturalismu. Brno, Host 2002, s. 9-43.

Bremond, Claude: Logika narativních možností. In: Kyloušek, Petr, ed.: Znak, struktura, vyprávění. Výbor z prací francouzského strukturalismu. Brno, Host 2002, s. 118-140.

Hühn, Peter: "Event and Eventfulness". In: Hühn, Peter et al. (eds.): The Living Handbook of Narratology. Hamburg: Hamburg University Press.

http://hup.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php/Event_and_Eventfulness

Propp, Vladimir Jakovlevič: Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany, H & H 1999.

Ricoeur, Paul: Dějová zápletka. In: Čas a vyprávění. Sv. I. Praha, OIKOYMENH 2000, s. 56-87.

Ricoeur, Paul: Hry s časem a Fiktivní zkušenost času. In: Čas a vyprávění. Sv. II. Praha, OIKOYMENH 2002, s. 96-154 a 156-234.

 

2.3.

Jannidis, Fotis: "Character". In: Hühn, Peter et al. (eds.): The Living Handbook of Narratology. Hamburg: Hamburg University Press.

http://hup.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php/Character

 

2.4.

Hodrová, Daniela: Místa s tajemstvím. Kapitoly z literární topologie. Praha, KLP-Koniasch Latin Press 1994.

Hodrová, Daniela, ed.: Poetika míst. Kapitoly z literární tematologie. D. Hodrová et al. Jinočany : H & H, 1997.

Ryan, Marie-Laure: "Space". In: Hühn, Peter et al. (eds.): The Living Handbook of Narratology. Hamburg: Hamburg University Press.

http://hup.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php/Space

Slawiński, Janusz: Prostor v literatuře: základní rozdělení a úvodní samozřejmosti. In: Trávníček, Jiří, ed.: Od poetiky k diskursu. Výbor z polské literární teorie 70.-90.let XX. století. Brno, Host 2002, s. 98-115

Svatoňová, Kateřina: 2 1/2 D, aneb, Prostor (ve) filmu v kontextu literatury a výtvarného umění. Praha, Casablanca 2008.

 

2.5.

Genette, Gérard: Rozprava o vyprávění (Esej o metodě). Česká literatura 51, 2003, č.3, s. 302-327, č.4, s. 470-495.

Iser, Wolfgang: Čas a jeho úloha při konstituování narativního díla. In: Červenka, Miroslav, ed.: Na cestě ke smyslu: Poetika literárního díla 20. století. Praha, Torst 2005, s. 179-243.

 

3.

Doležel, Lubomír: Heterocosmica. Praha, Karolinum 2003.

Doležel, Lubomír: Mimesis a možné světy. Česká literatura 45, 1997, č. 6, s. 600-624

Eco, Umberto: Malé světy. Česká literatura 45, 1997, č. 6, s.

Goodman, Nelson: Způsoby světatvorby; Konstruování světů. In: Způsoby světatvorby. Bratislava, Archa 1996, s. 19-35, 104-120

Ronenová, Ruth: Možné světy v teorii literatury. Brno, Host 2006.

Ryan, Marie-Laure: "Possible Worlds". In: Hühn, Peter et al. (eds.): The Living Handbook of Narratology. Hamburg: Hamburg University Press.

http://hup.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php/Possible_Worlds

Zuska, Vlastimil: Fikce, nicota a afirmace reality. In: K estetice XX. století: Mimesis - fikce - distance. Praha 1996, s. 53-69

 

4.

Doležel, Lubomír. Narativní způsoby v české literatuře. Praha, Český spisovatel 1993.

Hrabal, Jiří: Hrabal, Jiří: Fokalizace. Analýza naratologické kategorie. Praha, Dauphin 2011.

Kubíček, Tomáš: Vypravěč: Kategorie narativní analýzy. Brno, Host 2007.

Margolin, Uri: "Narrator". In: Hühn, Peter et al. (eds.): The Living Handbook of Narratology. Hamburg: Hamburg University Press. http://hup.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php/Narrator

Niederhoff, Burkhard: "Perspective - Point of View". In: Hühn, Peter et al. (eds.): The Living Handbook of Narratology. Hamburg: Hamburg University Press.

http://hup.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php/Perspective_-_Point_of_View

Niederhoff, Burkhard: "Focalization". In: Hühn, Peter et al. (eds.): The Living Handbook of Narratology. Hamburg: Hamburg University Press.

http://hup.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php/Focalization

Stanzel, Franz K.: Teorie vyprávění. Praha, Odeon 1988.

 

5.

Eco, Umberto: Lector in fabula: Role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Praha, Academia 2010.

Prince, Gerald: "Reader". In: Hühn, Peter et al. (eds.): The Living Handbook of Narratology. Hamburg: Hamburg University Press. http://hup.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php/Reader

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Ing. Jana Řehořová (07.01.2014)

Kurz je zakončen ústní zkouškou, která probíhá formou rozpravy nad tématy, jež evokuje studentem předložený soupis přečtené literatury k danému předmětu. Vyučující si vyhrazuje právo odmítnout zkoušet ty studenty, kteří se dostaví se seznamem, jenž nesplňuje stanovené požadavky (produktivní četba alespoň 3 knižních titulů a 5 studií; zřetelný a hlubší zájem o nějakou dílčí naratologickou problematiku).

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Jana Řehořová (07.01.2014)

Tematické okruhy

1. Naratologie, narativita, narativ. Základní narativní struktury (příběh a diskurs, mimésis a diegésis) a způsoby jejich fungování (textová ekonomie vyprávění, vylučování, výběr, koherence; referenční odkazování dovnitř a vně textu; aktualizace, autentifikace a konkretizace; reprezentace jako mimésis i performance);

 

2.1.Základní složky zobrazeného světa: Příběh

 

2.2. Děj, událost  (syžet a fabule; souslednost, soudržnost, příčinnost; pravděpodobnost a motivovanost; typologie dějové kompozice; vyprávěcí jádra a vyprávěcí satelity);

 

2.3. Postavy (postava jako entita vypůjčená v aktuálním světě versus postava textová; uzavřené a otevřené konstrukty postav; paradigmatické a syntagmatické rysy konstruování postavy; postava jako dějový prvek, postava jako funkce a aktant)

 

2.4. Prostor (prostor a místo; prostor jako narativní doména; prostorové členění: vnitřní a vnější prostory, prostorový horizont a vertikála)

 

2.5. Čas (čas příběhu a čas diskursu; linearita a řád; časová distance: analepse a prolepse, amplituda; trvání; frekvence)

 

3. Narativní svět jako svět možný, a to fikční. Způsoby zakládání a fungování fikčního světa (vnitřní významové uspořádání narativu)

 

4. Vypravěč (typologie textových subjektů; adresát; typy promluv ve vyprávění; "vyprávěné" a "nevyprávěné" zprostředkování; vyprávěcí způsoby; reflektor, hledisko a fokalizace; říkání a předvádění)

 

5. Čtenář (ve) vyprávění

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Ing. Jana Řehořová (07.01.2014)

Kurz je určený pro navazující magisterské studium a předpokládá znalosti adekvátní úrovni absolvovaného bakalářského studia ČJL či jiného filologického nebo uměnovědného oboru, především zvládnutí pojmů a konceptů popisné poetiky textu, jak je nabídl bakalářský předmět Poetika poezie, prózy a dramatu na oboru ČJL.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK