Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (29.01.2013)
Určeno pro studenty 2. ročníku kombinovného bakalářského studia realizovaného na VOŠIS.
Po zahájení semestru budou zapsaní studenti kontaktováni e-mailem s pokyny pro samostatnou práci.
Prezentace úkolů proběhne v rámci konzultací vypsaných v rozvrhu jednotlivých ročníků.
Předmět určen zejména studentům se zájmem o aspekty oboru zaměřeného na podporu
čtenářství se zaměřením na četbu dospělých.
Seminář je jednou za aktivit, jak pomoci naplnit předpoklad veřejnosti, že absolvent vysoké školy knihovnické se
výborně vyzná v literatuře a dokáže poradit, co si kdy má kdo přečíst. Seminář je postaven na principu získávání
reálných zkušeností práce knihoven v dané oblasti. Předpokládá se samostatná práce každého studenta, i jeho
čtenářský zájem. Povinnou součástí semináře je exkurze do Domu čtení na Smíchově (případně jeho alternativa),
účast na alespoň jedné akci na podporu zájmu o literaturu a rozšíření znalostí konkrétního literárního žánru krásné
literatury a prezentace seminárních úkolů v rámci studentů. V rámci zadaného literárního žánru prozkoumá
student aktuální literární produkci a připraví prezentaci těch nejlepších knih daného žánru dostupnou českým
čtenářům.
.
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)
The course presents marketing applications in various branches of art and culture focusing on specifications of these applications (in museums, galleries, libraries, theaters, concerts, performances, etc.). It helps to find ways how a culture company or information center can survive in today's turbulent environment and increasing competition. New customers' demands escalate importance of strategic marketing without which it is impossible to make any strategic decisions. The course also focuses on defining strategies to reach marketing objectives of a company, corresponding with its character, searching for company's marketing opportunities on existing markets, specific market selection, market related strategies and tactics in the branch of art. The course specifies application of marketing approach in various cultural branches of non-profit organizations as well as profit organizations.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)
Seznámit s principy marketingu, jeho smyslem, významem a obsahem v oblasti kulturních a neziskových organizací a na trhu s uměním a kulturou.
Předložit možnosti marketingové orientace v oblasti umění a kulturního dědictví.
Poskytnout oporu pro využití marketingových nástrojů v dané oblasti.
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)
Learning objectives
The aim of the course is to prepare students for the positions in leadership in a diversity of arts industry environments, ranging from large organizations and bureaucracies to self-employment, by imparting understanding and appreciation of arts, and a range of skills necessary to manage cultural resources, both human and material.
Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)
marketing, kulturní dědictví, art marketing, marketing umění, umění marketingu, trh s uměním, zákazníci, segmentace návštěvníků, sponzoring, komerční výstavnictví, veletrhy, produkt, cena, distribuce, propagace, reklama, marketingová komunikace, korporátní image, publicita
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)
Art Marketing, Cultural Heritage, audience building, sponsoring, fundraising, corporate image, commercial exhibition, fairs, product, price, place, promotion, marketing communication, publicity
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (22.01.2013)
Požadavky pro udělení zápočtu:
Účast na exkurzi nebo terénní výzkum v knihovně v oblasti pořádání akcí na podporu čtení.
Zpracování doporučující bibliografie ze zadaného tematického žánru a její prezentace v rámci semináře.
Zpráva o pořádání jedné konkrétní veřejné akce na podporu čtenářství.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)
JOHNOVÁ, Radka. Marketing kulturního dědictví a umění. Art marketing v praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 288 s. ISBN 978-80-247-2724-0
JOHNOVÁ, Radka. Marketing umění a kulturního dědictví. Praha: VŠE v Praze, Nakladatelství Oeconomica, 2007. CD a brožura pro magisterské navazující studium. ISBN 978-80-245-1291-4. JOHNOVÁ, Radka; ČERNÁ, Jitka a kol. ARTS MARKETING - Marketing umění a kulturního dědictví. Praha: VŠE v Praze, Nakladatelství Oeconomica, 2007. 244 s. ISBN 978-80-245-1276-1. KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Marketing Management 12. vydání. Grada Publishing, a.s, 2007. ISBN 978-80-247-1359-5. KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Grada Publishing, a.s., 2005. ISBN 80-247-1104-4. BORCHARDT, Peter. Marketing pro veřejné knihovny. Národní knihovna, 1994. ČADILOVÁ, Kateřina. Public relations v knihovnách. Praha: SKIP (Národní knihovna v Praze), 1993. 30 s. ČADILOVÁ, Kateřina. Sponzorství v knihovnách. Praha: Národní knihovna v Praze, 1995. 58 s. RUNYARD Sue; FRENCH Ylva. Marketing & Public Relations Handbook for Museums, Galleries & Heritage Attractions. AltaMira Press, Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 1999. ISBN 0-7425-0407-7. STEHLÍK, Eduard a kolektiv. Základy marketingu. Praha: VŠE, 2001. ISBN 80-7079-527-1. JOHNOVÁ, Radka. Marketing v knihovnách. Čtenář, 2000, roč. 52, č. 3 a 4 a Čtenář, 2007, roč. 59, č. 1 - 12
JOHNOVÁ, Radka. Art marketing: Strategická výzva: zákaznická orientace muzeí. In Sborník z konference Muzeum a změna III. Praha: Asociace muzeí a galerií, 2009. s. 10. ISBN 978-80-86611-34-1
JOHNOVÁ, Radka.Umění získat a udržet si návštěvníky (Audience building). In Sborník ze semináře Masarykova muzea v Hodoníně. Hodonín: Masarykovo muzeum v Hodoníně, 2010. ISBN 978-80-87375-01-3
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)
See the Czech version as the course is in the Czech language.
Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)
Přednášky (s aktivní diskusí nad probíranými tématy)
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)
Lectures, discussion, presentation
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)
Závěrečná zkouška
dvě komplexní otázky s aplikací na daný problém, každá za 20 bodů a teoretická esej v rozsahu 3 stran také za 20 bodů
Průběžná práce
Marketingový plán (týmová práce) za 20 bodů, jeho prezentace a obhájení před kolegy za 10 bodů
Aktivní účast max. 10 bodů
Celkové hodnocení 50 - 69 bodů - dobře
70 - 89 bodů - velmi dobře
90 - 100 bodů - výborně
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)
test, essay, marketing plan
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (22.01.2013)
Osnova výuky (nedílnou součástí každé lekce je prezentace studentů):
1. Úvodní lekce, čtenářství v českých zemích
2. Exkurze do Domu čtení, pobočky Městské knihovny v Praze 5
3. Jak pořádat akci v knihovně
4. Sociální sítě o čtení
5. Nepapírové knihy
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)
The aim of the course is to prepare students for the positions in leadership in a diversity of arts industry environments, ranging from large organizations and bureaucracies to self-employment, by imparting understanding and appreciation of arts, and a range of skills necessary to manage cultural resources, both human and material.
Content:
1. Introduction to art marketing philosophy, definitions, history and the role of marketing in society in information society.
2. Buyer behavior. Consumer, household and company buyer behavior; understanding audiences, library user's and museum-going behavior.
3. Segmentation. Targeting specific market segments, visitors, members, donors and volunteers.
4. Marketing information system and market research. Data sources, research tools, budgeting and main steps in the research process in non-profit cultural organizations.
5. Marketing-mix, 4 Ps, 4 Cs, additional Ps and Cs. The product and its life cycle, new products, classification, brand, collections, exhibits, programs, services, purchasable products; product strategies.
6. The price and pricing strategies. Pricing admission, loaned objects, membership, merchandise and facilities rental.
7. Distributing offerings and services. The main facility, physical branches, programs, publications, E-distribution.
8. Marketing communication and promotion. Advertising, PRs, sales promotion, direct marketing. Fundraising and sponsoring, public and private art institutions and organizations, art and corporate image. Art in marketing (ads and spots)
9. Marketing for non-profit organizations: Art promotion as a social and aesthetical form of communication, art promotion as a shifting social and political activity, views of art, art functions, experiences, promotions. The politics and administration of the arts developments, goal achievements, framework state and municipal tasks, art in the public space.
10. Marketing for commercial organizations in culture: Marketing in private galleries, art auctions and fine art business, marketing in performing art, theater, concert, marketing in publishing houses and in movie industry. Practical and academic aspects of arts promotions, developing an art exhibition, public relations as a tool.
11. Marketing plan, the SWOT analysis, strategies in cultural and/or non-profit organization .
12. Presentation
Students who complete the course should be able to understand the marketing concept and its application in conditions of 21st century, evaluate the role of arts within our culture and the role of cultural organizations in the market, understand the influence of both the micro and macro environmental forces on marketing, explain key marketing concepts, particularly those relating to market research, segmentation and target marketing, positioning and buyer behavior in arts organizations, use the tools of marketing mix (the Ps and Cs) for attracting audiences and funding from a diversity of sources including government and the private sector, and attracting opportunities for international exchange, apply marketing concepts, analyze and interpret marketing data, to evaluate market opportunities and threats and select the best solution from available strategic options and present in both forms of communication - oral and written - acquired knowledge and skills.
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)
žádné
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)