PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Podpora čtenářství a čtení v knihovnách [V] (VP - VOŠIS Bc. kombinované st.) - AISV5883
Anglický název: Support of reading and reading in libraries
Zajišťuje: Vyšší odborná škola informačních služeb (21-VOSIS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: PhDr. Radka Římanová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (29.01.2013)
Určeno pro studenty 2. ročníku kombinovného bakalářského studia realizovaného na VOŠIS.

Po zahájení semestru budou zapsaní studenti kontaktováni e-mailem s pokyny pro samostatnou práci.
Prezentace úkolů proběhne v rámci konzultací vypsaných v rozvrhu jednotlivých ročníků.

Předmět určen zejména studentům se zájmem o aspekty oboru zaměřeného na podporu
čtenářství se zaměřením na četbu dospělých.
Seminář je jednou za aktivit, jak pomoci naplnit předpoklad veřejnosti, že absolvent vysoké školy knihovnické se
výborně vyzná v literatuře a dokáže poradit, co si kdy má kdo přečíst. Seminář je postaven na principu získávání
reálných zkušeností práce knihoven v dané oblasti. Předpokládá se samostatná práce každého studenta, i jeho
čtenářský zájem. Povinnou součástí semináře je exkurze do Domu čtení na Smíchově (případně jeho alternativa),
účast na alespoň jedné akci na podporu zájmu o literaturu a rozšíření znalostí konkrétního literárního žánru krásné
literatury a prezentace seminárních úkolů v rámci studentů. V rámci zadaného literárního žánru prozkoumá
student aktuální literární produkci a připraví prezentaci těch nejlepších knih daného žánru dostupnou českým
čtenářům.
.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)

Seznámit s principy marketingu, jeho smyslem, významem a obsahem v oblasti kulturních a neziskových organizací a na trhu s uměním a kulturou.

Předložit možnosti marketingové orientace v oblasti umění a kulturního dědictví.

Poskytnout oporu pro využití marketingových nástrojů v dané oblasti.

Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)

marketing, kulturní dědictví, art marketing, marketing umění, umění marketingu, trh s uměním, zákazníci, segmentace návštěvníků, sponzoring, komerční výstavnictví, veletrhy, produkt, cena, distribuce, propagace, reklama, marketingová komunikace, korporátní image, publicita

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (22.01.2013)

Požadavky pro udělení zápočtu:

Účast na exkurzi nebo terénní výzkum v knihovně v oblasti pořádání akcí na podporu čtení.

Zpracování doporučující bibliografie ze zadaného tematického žánru a její prezentace v rámci semináře.

Zpráva o pořádání jedné konkrétní veřejné akce na podporu čtenářství.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)

JOHNOVÁ, Radka. Marketing kulturního dědictví a umění. Art marketing v praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 288 s. ISBN 978-80-247-2724-0

JOHNOVÁ, Radka. Marketing umění a kulturního dědictví. Praha: VŠE v Praze, Nakladatelství Oeconomica, 2007. CD a brožura pro magisterské navazující studium.
ISBN 978-80-245-1291-4.
JOHNOVÁ, Radka; ČERNÁ, Jitka a kol. ARTS MARKETING - Marketing umění a kulturního dědictví. Praha: VŠE v Praze, Nakladatelství Oeconomica, 2007. 244 s. ISBN 978-80-245-1276-1.
KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Marketing Management 12. vydání. Grada Publishing, a.s, 2007. ISBN 978-80-247-1359-5.
KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Grada Publishing, a.s., 2005. ISBN 80-247-1104-4.
BORCHARDT, Peter. Marketing pro veřejné knihovny. Národní knihovna, 1994.
ČADILOVÁ, Kateřina. Public relations v knihovnách. Praha: SKIP (Národní knihovna v Praze), 1993. 30 s.
ČADILOVÁ, Kateřina. Sponzorství v knihovnách. Praha: Národní knihovna v Praze, 1995. 58 s.
RUNYARD Sue; FRENCH Ylva. Marketing & Public Relations Handbook for Museums, Galleries & Heritage Attractions. AltaMira Press, Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 1999. ISBN 0-7425-0407-7.
STEHLÍK, Eduard a kolektiv. Základy marketingu. Praha: VŠE, 2001. ISBN 80-7079-527-1.
JOHNOVÁ, Radka. Marketing v knihovnách. Čtenář, 2000, roč. 52, č. 3 a 4 a Čtenář, 2007, roč. 59, č. 1 - 12

JOHNOVÁ, Radka. Art marketing: Strategická výzva: zákaznická orientace muzeí. In Sborník z konference Muzeum a změna III. Praha: Asociace muzeí a galerií, 2009. s. 10. ISBN 978-80-86611-34-1

JOHNOVÁ, Radka. Umění získat a udržet si návštěvníky (Audience building). In Sborník ze semináře Masarykova muzea v Hodoníně. Hodonín: Masarykovo muzeum v Hodoníně, 2010. ISBN 978-80-87375-01-3

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)

Přednášky (s aktivní diskusí nad probíranými tématy)

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)

Závěrečná zkouška

dvě komplexní otázky s aplikací na daný problém, každá za 20 bodů a teoretická esej v rozsahu 3 stran také za 20 bodů

Průběžná práce

Marketingový plán (týmová práce) za 20 bodů, jeho prezentace a obhájení před kolegy za 10 bodů

Aktivní účast max. 10 bodů

Celkové hodnocení 50 - 69 bodů - dobře

70 - 89 bodů - velmi dobře

90 - 100 bodů - výborně

 

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (22.01.2013)

Osnova výuky (nedílnou součástí každé lekce je prezentace studentů):

1. Úvodní lekce, čtenářství v českých zemích

2. Exkurze do Domu čtení, pobočky Městské knihovny v Praze 5

3. Jak pořádat akci v knihovně

4. Sociální sítě o čtení

5. Nepapírové knihy

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.01.2013)

žádné

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK