PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Referenční služby ve veřejných knihovnách (VP - kombinované navazující st.) - AISV50915
Anglický název: Reference services in public libraries
Zajišťuje: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Radka Římanová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: UISRIMAN (06.02.2014)
Problematika referenčních a informačních služeb knihoven je tradiční oblastí knihovní vědy. Kumuluje v sobě prvky sociální komunikace, kompetence vyhledávání informací a orientace v možnostech knihovních služeb celého systému knihoven. V rámci přednášky budou studenti seznámeni s aktuálními výzkumy v této oblasti a provedou vlastní terénní šetření.
Cíl předmětu
Poslední úprava: UISRIMAN (06.02.2014)

Cílem přednášky je rozšíření teoretických i praktických aspektů o referenčních a informačních služebách veřejných knihoven. 

Literatura
Poslední úprava: UISRIMAN (06.02.2014)

Průzkumy. KNIHOVNA AV ČR, v.v.i. Knihovny.CZ [online]. 2011, 2013 [cit. 2014-02-06]. Dostupné z: http://www.knihovny.cz/o-projektu/pruzkumy/

ROSS, Catherine Sheldrick, Kirsti NILSEN. Conducting the reference interview: a how-to-do-it manual for librarians. 2nd ed. New York: Neal-Schuman Publishers Inc., c2009, xiv, 290 p. ISBN 978-155-5706-555.

STEINER, Sarah K., ed. a MADDEN, M.Leslie, ed. The desk and beyond: next generation reference services. Chicago: American Library Association, 2008. ix, 160 s. ISBN 978-0-8389-0964-5.

 

STRNADOVÁ, Věra. Interpersonální komunikace: monografie. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. 542 s. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-157-0.

Metody výuky
Poslední úprava: UISRIMAN (06.02.2014)

Přednáška probíhá distanční formou pomocí e-learningu Univerzity Karlovy. Studenti absolvují 1-2 kolektivní konzultace s přednášejícím. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: UISRIMAN (06.02.2014)

1. Provedení terénního výzkumu ve vybrané knihovně:


a. dotazníkové šetření uživatelských potřeb a náhledu na knihovní služby s využitím metodiky dotazování v rámci výzkumu Potřeby uživatelů pro projekt Centrálního portálu knihoven (2013) - zpracování výsledků (minimálně 30 respondentů)
b. monitoring průběhu referenčních služeb v konkrétní knihově (1.3. - 30. 4. 2014) - zpracování zprávy (charakteristika referenčních služeb, komunikační kanály, komunikační kultura, výstup monitoringu) 

2. Aktivní účast na kolokviu - termín bude stanoven po dohodě se studenty ve zkouškovém období

3. Týmová spolupráce za zpracování závěrečné zprávy o terénním průzkumu (formou online)

4. Aktivní zapojení do diskusních fór v Moodle

 

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK