PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vysokoškolské knihovny: vybrané kapitoly (VP) - AISV5054
Anglický název: University Libraries: Selected Chapters
Zajišťuje: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (12)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
student může plnit i v dalších letech
Garant: PhDr. Hana Landová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (24.09.2010)
Čas a místo konání: online

Atestace: zkouška ? formou několika dílčích úkolů v průběhu semestru + závěrečného projektu

Anotace: Tato výběrová přednáška je zaměřena na problematiku poslání, fungování a služeb vysokoškolských
knihoven a jejich existenci v kontextu vysokoškolského vzdělávání jako celku. Pozornost bude věnována aktuálním
tématům a změnám, ke kterým v oblasti vysokoškolského knihovnictví v současné době dochází. Podrobněji bude
představeno pojetí VŠ knihoven a jejich úlohy v Severní Americe (v USA a v Kanadě). V rámci práce na dílčích úkolech a
závěrečném projektu se studenti seznámí i s některými konkrétními VŠ knihovnami v ČR, jejich uspořádáním a službami.
Práce probíhá online formou a je založena zejména na diskusích k jednotlivým tématům a zpracování jednotlivých
samostatných či týmových úkolů.



Pro koho je seminář vhodný? Domnívám se, že tento seminář bude přínosnější pro studenty, kteří se již seznámili se
základními principy fungování knihoven a informačních institucí, ale vítáni jsou všichni, které toto téma zajímá a mají chuť
se dozvědět něco nového a diskutovat se svými kolegy.



Literatura
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (06.01.2011)

ALIRE, Camila A.; EVANS, G. Edward. Academic librarianship. New York : Neal-Schuman, c2010. 383 s. ISBN 978-1-55570-702-6.

Envisioning future academic library services : initiatives, ideas and challenges. Edited by Sue McKnight. London : Facet, 2010. 288 s. ISBN 978-1-85604-691-6.

GIBBSONS, Susan. The academic library and the net gen student: making the connections. Chicago : American Library Association, 2007. 119 s. ISBN 978-0-8389-0946-1.

MATHEWS, Brian. Marketing today's academic libraries : a bold new aproach communicating with students. Chicago : American Library Association, 2009. 171 s. ISBN 978-0-8389-0984-3.

+ aktuální články k diskutovaným tématům

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (06.01.2011)
Osnova kurzu
1. Úvodní diskuze a seznámení
§ lektorka i studenti se představují

§ seznámení se sylabem kurzu

§ podmínky získání atestace aneb pár slov o projektech

Diskuze: Prostředí vysokých škol jakožto východisko pro činnost VŠ knihoven - motivuje výuka na českých VŠ k práci s informacemi?

2. Profesionální zázemí VŠ knihovníků
§ profesní organizace v oblasti VŠ knihovnictví - v ČR i v zahraničí

§ informační zdroje v oblasti VŠ knihovnictví - monografie, časopisy

Diskuze: Jaké profesní organizace věnující se tématům VŠ knihovnictví existují v ČR a jinde ve světě? Objevili jste nějakou zajímavou monografii nebo seriál (v jakémkoliv jazyce) s tématikou VŠ knihoven?

3. Služby VŠ knihoven
§ specifika VŠ knihoven a jejich vliv na služby

§ základní i nadstavbové služby

§ specializované služby pro zdravotně postižené

Diskuze: Jak byste posoudili kvalitu služeb poskytovaných VŠ knihovnami v ČR? Máte zkušenosti s knihovnami v zahraničí? Které služby v našich knihovnách chybějí?

4. Vzdělávací úloha VŠ knihovny
§ informační gramotnost a informační vzdělávání

§ projekty v ČR i v zahraničí

§ koncept teaching librarian

Diskuze: Koncepce informačního vzdělávání na vysokých školách v ČR

5. Několik bodů k řízení VŠ knihovny
§ specifika řízení VŠ knihoven, spolupráce s vedením vysoké školy / fakulty

§ personální otázky, práce v týmech, hodnocení výsledků práce

Diskuze: Knihovník nebo manažer? Jak motivovat zaměstnance?

6. Financování VŠ knihoven v ČR
§ různé zdroje financování

§ grantové programy pro VŠ knihovny

§ problematika konsorcií

Diskuze: Podíleli jste se na řešení nějakého grantového projektu spojeného s knihovnami? Pokud ano, podělte se o svou zkušenost. Pokud ne, pokuste se najít v odborné literatuře či na internetu informace o jednom projektu, který řešila česká VŠ knihovna a informujte své kolegy v rámci diskusního fóra.

7. Poznáváme VŠ knihovny v ČR
Samostatná práce: každý z účastníků kurzu navštíví jednu VŠ knihovnu a pokusí se o ní shromáždit co nejvíce informací

Diskuze: příklady VŠ knihoven, jejich stručná charakteristika (na základě informací získaných v předchozím týdnu) - zajímavé postřehy: specifická atmosféra, unikátní fond, výjimečné služby.

8. Kritéria hodnocení kvality služeb VŠ knihoven
§ měřitelnost výkonu knihoven?

§ srovnávací projekty - v ČR i v zahraničí

Diskuze: Jakým způsobem nejlépe získávat zpětnou vazbu od uživatelů?

9. VŠ knihovny v zahraničí
§ představení trendů v americkém a kanadském VŠ knihovnictví

§ zkušenosti s dalšími zahraničními VŠ knihovnami

§ tipy na zajímavé knihovny, služby a projekty

Diskuze: Máte zkušenost s knihovnami (jakéhokoliv typu) ve Spojených státech amerických nebo v Kanadě? Jak se liší od českých knihoven? V čem by se čeští knihovníci mohli inspirovat? A v čem by se mohli američtí a kanadští knihovníci inspirovat u nás?

10. Práce na závěrečných projektech
§ konzultace

§ sdílení zkušeností

§ závěrečné diskuse

§ hodnocení kurzu i práce studentů

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK