Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (07.02.2014)
Út 15:00 – 17:25 ve 2014
Úvod do grafických a umělecko-řemeslných technik knižní kultury mezi pozdním středověkem a 19. stoletím se
zřetelem k základní odborné literatuře, problémům a terminologii. Pro oblast ilustrace jsou to tisk z výšky, tisk z
hloubky, tisk z plochy, funkce a typy ilustrace, její místo ve struktuře knihy i čtenářském procesu, vývojové tendence
zahraniční a domácí ilustrace. Pro oblast knižní vazby je to funkce, druhy a typy knižní vazby, umělecko-řemeslné
tendence zahraničního a domácího knihvazačství.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (27.05.2008)
Doručená literatura:
1) BLAND, David. A History of Book Illustration : The Illuminated Manuscript and the Printed Book. London : Faber and Faber, 1958. 448 s.
2) BOHATCOVÁ, Miriam, et al. Česká kniha v proměnách staletí. Praha : Panorama, 1990. 622 s. ISBN 80-7038-131-0.
3) FUNKE, Fritz. Buchkunde: Ein Überblick über die Geschichte des Buch- und Schriftwesens. 6.,überarb. u. ergänzte. Aufl. München : Saur, 1999. 396 S. ISBN 3-598-11390-0
4) HAMANOVÁ, Pavlína. Z dějin knižní vazby : od nejstarších dob do konce XIX. století. Praha : Orbis, 1959. 275 s.
5) HORÁK, František. Česká kniha v minulosti a její výzdoba. Praha : František Novák, 1948. 253 s.
6) MATĚJČEK, Antonín. Ilustrace, Praha : Jan Štenc, 1931. 351 - [I] s. : 246 obr.
7) NUSKA, Bohumil. Historická knižní vazba : Sborník příspěvků k dějinám vazby a k metodice ochrany historických knižních vazeb. 1, 2, 3-4, 5-9. Liberec : Severočeské krajské nakladatelství, 1962, 1963, 1965, 1971.
8) VOIT, Petr. Encyklopedie knihy : starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století. 1. vyd. Praha : Libri, 2006. 1350 s. ISBN 80-7277-312-7.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (05.01.2011)
Osnova předmětu:
Pergamen a papír (technologie, rozšíření a význam zejména pro knihtisk). Druhy barevných papírů
Ilustrace, její typy a funkce (asociativní, nauková). Místo ve struktuře knihy i čtenářské recepci. Iluminátor a ilustrátor. Monogramisté
Vývojové tendence zahraniční a domácí ilustrace v15. století (mistři Pfisterovy, Zainerovy a Kobergerovy dílny, Dürer, charakter české ilustrace)
Vývojové tendence zahraniční a domácí ilustrace v16. století (Tory, Holbein, mistři Schönspergerovy a Grüningerovy tiskárny, Mistr Petrarky, Cranach, Amman, Severinský ateliér, Melantrichův podíl, manýristická ilustrace vPraze)
Vývojové tendence zahraniční a domácí ilustrace v17. století (Callot, ateliér Merianů, Hogenberg, Willenberg, Chodowiecki, Hollar, umělci usazení vPraze po 1620, bohemikální zakázky pro ateliéry vAugsburku)
Vývojové tendence zahraniční a domácí ilustrace v18. a 19. století (Papillon, Gillot, Oudry, Boucher, Gessner, Birkhard a okruh hraběte Šporka, Neuräutter, Smíšek, Balzer a jeho skupina, Berka, počátky litografie vEvropě a u nás)
Výzdobné typy vazeb, část I (vazba srámovou kompozicí, vazba sdominantovou kompozicí)
Výzdobné typy vazeb, část II (vazba se vzorem „all over", se vzorem „cathédrale", se vzorem „cottage", se vzorem „dentelle", se vzorem „fanfare" atd.)
Knihvazač a knihvazačství vproměnách staletí. Monogramisté a významné rodinné ateliéry (klášterní dílny, Trnka a čeští Anonymové, Jakob Krause, Thomas Krüger, pražská renesance a manýrismus, přínos francouzských barokních ateliérů, Mearneho anglická škola, Thouvenin a francouzský historismus 19. století)