PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Informační a mediální vzdělávání - AISP52004
Anglický název: Information and Media Education
Zajišťuje: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Titěra
Vyučující: PhDr. Hana Landová, Ph.D.
Mgr. Tomáš Titěra
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Titěra (20.02.2024)
Informační a mediální vzdělávání leží v Česku do velké míry na bedrech neziskových vzdělávacích organizací a knihoven. Jakožto budoucím absolventům ÚISK může přistát realizace vzdělávacích aktivit rozvíjejících informační a mediální gramotnost (IMG) na bedrech i vám.

Tento předmět vás na tuto výzvu pomůže připravit formou praktických ukázek dostupných aktivit, metodik a aplikací, které můžete k rozvoji IMG využít v roli lektora zejména pro mládež. Tuto roli si také sami vyzkoušíte při atestaci formou přípravy a vedení minilekce pro vaše kolegy.

Předmět volně navazuje na Informační a mediální gramotnost II vyučovanou v LS 2022/2023. Studujícím, kteří tento předmět neabsolvovali, bude zaslána četba - výzkumy a články ohledně stavu IMG a informačního a mediálního vzdělávání v ČR (cca 50 stran). Prosím, tyto materiály si nastudujte před druhým setkáním, ať jste v obraze.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Titěra (07.02.2024)

Vzdělávací cíle předmětu: 

  • Studující se orientují v tématech informační a mediální gramotnosti natolik, že je při lektorování dokáží efektivně předávat účastníkům vzdělávání (mládeži).
  • Studující ovládají základní lektorské dovednosti v oblasti verbálního a nonverbálního projevu, vedení skupinových aktivit a řízených diskuzí a vedení lekcí modelem Evokace - Uvědomění - Reflexe.
  • Studující reflektují rozvoj lektorských dovednosti v oblasti IMG u sebe i ostatních účastníků kurzu. 

Dosažení těchto cílů bude vyhodnocováno prostřednictvím následujících výstupů, jejichž splnění je zároveň podmínkou udělení atestace: 

  1. Aktivní účast na setkáních - zapojování do diskuzí, aktivit připravených ostatními studujícími. Je povolena jedna absence. Vyhodnocuje vyučující.
  2. Domácí příprava - plnění aktivit vedoucích k reflexi vlastních zkušeností, znalostí a dovedností v oblasti IMG (vyhodnocuje vyučující, zadáváno přes Moodle).
  3. Vlastní lektorský vstup - příprava minilekce na dané téma samostatně nebo ve dvojici (dle počtu zapsaných studujících). Témata si rozdělíme na prvním setkání. Studující vždy před minilekcí předloží písemnou přípravu, jejíž kvalitu vyhodnocuje vyučující. Po proběhlé minilekci lektoři obdrží zpětnou vazbu od vyučujícího i spolustudujících. 
  4. Reflexe lektorských vstupů spolustudujících - poskytnutí písemné reflexe lektorských vstupů spolustudujících v předepsaném formátu. Splnění vyhodnocuje vyučující, který zpětnou vazbu předává lektorům. 
  5. Reflexe rozvoje vlastních lektorských dovedností - na začátku kurzu si každý sám za sebe zmapujeme úroveň našich lektorských dovedností. Průběžně si každý bude vyhodnocovat vlastní posun. Na konci kurzu každý zpracuje písemnou reflexi rozvoje vlastních dovedností, kterou doloží na konkrétních příkladech. Formou sebereflexe tak vyhodnotí přínos předmětu pro vlastní praxi. Vyhodnocuje vyučující. 

Způsob evidence plnění těchto výstupů a podmínky splnění předmětu budou upřesněny na prvním setkání. 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Titěra (07.02.2024)

Program kurzu

Setkání 1

23. února

Úvodní informace

  • Seznámení s kurzem, způsob výuky, formát setkání
  • Podmínky k získání atestace, představení formátu minilekcí
  • Jaké dovednosti má ovládat lektor informačního a mediálního vzdělávání?
  • Mapování vstupní úrovně lektorských dovedností (sebereflexe a reflexe ve skupině)

Setkání 2

8. března

Zpravodajství

  • Přehled aktuálních témat v oblasti zpravodajství - reflexe domácí přípravy, vstup od vyučujícího
  • Minilekce studujících: jak vznikají zprávy, zpravodajské hodnoty

Setkání 3

22. března

Dezinformace

  • Přehled aktuálních témat v oblasti dezinformací - reflexe domácí přípravy, vstup od vyučujícího
  • Minilekce studujících: factchecking, vyhodnocování kvality informačních zdrojů

Setkání 4

5. dubna

Sociální sítě

  • Přehled aktuálních témat v oblasti sociálních sítí - reflexe domácí přípravy, vstup od vyučujícího
  • Minilekce studujících: síla algoritmů, sběr dat

Setkání 5

19. dubna

Kyberbezpečí

  • Přehled aktuálních témat v oblasti kyberbezpečí - reflexe domácí přípravy, vstup od vyučujícího
  • Minilekce studujících: prevence kyberobtěžování, uživatelské dovednosti v oblasti kyberbezpecnosti

Setkání 6

3. května

 Umělá inteligence

  • Přehled aktuálních témat v oblasti AI - reflexe domácí přípravy, vstup od vyučujícího
  • Minilekce studujících: využití AI nástrojů ve vzdělávání, pochopení silných stránek a limitací AI
  • Reflexe rozvoje vlastních lektorských dovedností

Další aktivity:

  • Domácí příprava - reflexe vlastních zkušeností, znalostí a dovedností v oblasti informační a mediální gramotnosti
  • Reflexe a zpětná vazba k minilekcím spolustudujících
  • Reflexe vlastního rozvoje lektorských dovedností v oblasti IMG

V případě vyššího počtu zapsaných studujících může nastat situace, že nestihneme všechny minilekce během naplánovaných setkání. Pokud toto nastane, dohodneme se na termínu setkání během zkouškové ho období, kde proběhnou zbylé minilekce. 

Kdo předmět vyučuje? 

Jsem absolventem Studií nových médií. Zabývám se rozvojem informační a mediální gramotnosti napříč generacemi. Učím informatiku a mediální výchovou na druhém stupni na Základní škole Kunratice, lektoruji kurzy mediálního vzdělávání pro učitele a knihovníky pro vzdělávací projekt Jeden svět na školách. Pro organizaci Transitions vytvářím vzdělávací materiály a lektoruji workshopy pro podporu mediální obezřetnosti seniorů a starších dospělých. Spolupracuji také s organizací AI dětem, kde vymýšlím, jak rozvíjet mediální gramotnost pomocí nástrojů umělé inteligence. Zkušenosti z těchto aktivit rád sdílím a předávám na předmětech týkajících se informační a mediální gramotnosti na ÚISK. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK