PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Management knihoven - AIS510304
Anglický název: Library Management
Zajišťuje: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=568
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: PhDr. Hana Landová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: UISLANDO (04.10.2018)
Předmět je vyučován ve školním roce 2018/2019.

Pokud je předmět zvolen studentem bakalářského studia, jako povinně volitelný, pak platí, že v případě
navazujícího magisterského studia mu může být uznán jako splněný, bez uznání kreditů (tyto nahrazuji jiným
povinně volitelným nebo volitelným předmětem), více viz pravidla pro uznávání předmětů na webu ÚISK.

Předmět by měl poskytnout studentům základní poznatky z teorie managementu a zejména z teorie a praxe řízení a organizace
knihoven tak, aby je byli schopni aplikovat při řešení problémů řídící praxe na všech jejích úrovních. Teoretické
poznatky z oblasti obecného managementu porovnávat s praktickými aspekty řízení a organizace knihoven na
základě aktuálních informací a případových studií.
Před ústní zkouškou (v zadaných termínech) je nutné splnit:

1. Účast na výukových blocích (5.10., .11., 7.12.) - absence je možná jen z vážných důvodů.
2. Sledování aktuálních témat (online diskuse v Moodle, výtah z článku).
3. Seminární práce na vybrané téma z oblasti managementu.

Literatura
Poslední úprava: UISRIMAN (19.02.2016)

LITERATURA:

ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy : 10. vydání. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3.

DROBÍKOVÁ, Barbora. Základy managementu pro informační pracovníky. Ústav infromačních studií a knihovnictví Univerzity Karlovy v Praze. Informační věda [online]. Praha, 2009 [cit. 2014-02-04]. Dostupné z: http://www.informacniveda.cz/article.do?articleId=1135 

ČERNÁ, Milena. Organizace a řízení knihoven. In Informační studia a knihovnictví v elektronických textech I. Praha : Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK, 2001, s. 1-29. 

GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Překlad Markéta Bílková. Praha: Columbus, 1997. 348 s. ISBN 80-85928-48-5.

GOLDRATT, Eliyahu M. Cíl: proces trvalého zlepšování. 2. přeprac. vyd. Praha: InterQuality, 2001, 335 s. ISBN 80-902-7702-0.

Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 - 2015 včetně internetizace knihoven: knihovny pro EVROPU 2020 [online]. 2012 [cit. 2014-02-04]. Dostupné z: http://knihovnam.nkp.cz/docs/koncepce2011-14/Koncepce_PIK_Rozp.doc?PHPSESSID=8fcd68d89e10591025f1fee72f129f2b.

Knihovny současnosti ...: sborník z ... konference, konané ve dnech ... v ... Brno: Sdružení knihoven ČR, [1993]- . ISSN 1805-6962.

KOTTER, John P, David VYKYDAL a Petra HALFAROVÁ. Srdce změny: mýty a skutečnost : model efektivního učení se a zlepšování. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2003, 200 s. ISBN 80-726-1095-3.

Národní knihovna České republiky. Informace pro knihovny : legislativní dokumenty. [online]. Praha : Národní knihovna České republiky, 17.1. 2006. Dostupný z www: <<http://knihovnam.nkp.cz/sekce.php3?page=01_Legislativni_dokumenty.htm&PHPSESSID=6ce54cd491fb8d24d0bec76ea012ac72>>. 

KOONTZ, Christie, ed., GUBBIN, Barbara, ed. a RESSLER, Miroslav, ed. Služby veřejných knihoven: směrnice IFLA. 2. zcela přeprac. vyd., v tomto překl. 1. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky, 2012. 203 s. ISBN 978-80-7050-612-7.

Standard pro dobrou knihovnu: metodický pokyn Ministerstva kultury k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanými a/nebo provozovanými obcemi a kraji na území České republiky. 1. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky, 2012. 11 s. ISBN 978-80-7050-616-5. Dostupné také z: http://knihovnam.nkp.cz/docs/bench/Standard_pro_dobrou.pdf.

NENADÁL, Jaroslav, David VYKYDAL a Petra HALFAROVÁ. Benchmarking: mýty a skutečnost : model efektivního učení se a zlepšování. Vyd. 1. Praha: Management Press, 265 s. ISBN 978-80-7261-224-6.

STEJSKAL, Jan. Měření hodnoty veřejných služeb: (na příkladu veřejných knihoven). Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013, 206 s. ISBN 978-80-7478-412-5.

VEBER, Jaromír. Management: základy, prosperita, globalizace. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 700 s. ISBN 80-726-1029-5.

VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Management : teorie a praxe v informační společnosti. Praha : Management Press, 2005. 314 s.

Využití metody controllingu ve veřejných knihovnách : příručka efektivního řízení. Praha : Národní knihovna ČR - odbor knihovnictví, 1996. 104 s. 

 

Pro přípravu využijí studenti i aktuální články uveřeňované v odborném tisku a diskusní konferenci Knihovna

 

Další studijní materiály v prezentaci předmětu v Moodle!

 

 



Sylabus -
Poslední úprava: UISRIMAN (04.02.2014)

Osnova:
1. Management obecně
1.1 Význam a charakteristika moderního managementu
1.2 Procesní přístupy
1.3 Psychologicko-sociální přístupy
1.4 Systémové přístupy a další
1.5 Uplatňování marketingu v řízení
2. Organizace a řízení knihovnictví
2.1 Vliv legislativy na činnost knihoven
2.1.1 Obecné právní normy české a mezinárodní.
2.1.2 Knihovnická legislativa do 90.let a v současné době
2.1.3 Knihovní zákon z roku 2001 a návazné prováděcí předpisy
2.2 Strategický plán českého knihovnictví - poslání a cíle veřejných knihoven, vnější podmínky, současný stav a předpokládaný vývoj
2.3 Knihovnické a informační soustavy u nás
2.3.1 Stručný nástin historického vývoje.
2.3.2 Úloha knihoven při budování národního informačního systému - národní, regionální a lokální úrovně
2.3.3 Regionální funkce veřejných knihoven
2.3.4 Krajský knihovnický systém
2.3.5 Knihovnická sdružení, spolky a konsorcia v ČR
2.4 Úloha mezinárodních knihovnických a informačních organizací při spolupráci a kooperaci knihoven /UNESCO, IFLA, FID,IBBY a další/
3. Organizace a řízení knihovny
3.1 Marketingová strategie knihovny - její vliv na organizaci a řízení. Základní východiska a charakteristika. Marketingový program knihovny.
3.2 Plánování - kategorie cílů, druhy plánů, plánovací proces
3.3 Organizování
3.3.1 Organizační a funkční struktura knihovny,
3.3.2 Organizování práce, pracovní proces a pracovní postup.
3.3.3 Knihovna a její základní dokumenty-zřizovací listina, statut, organizační řád, knihovní řád, výpůjční řád, pracovní, spisový a archívní řád
3.4 Rozhodovací procesy v managementu knihovny - vymezení problému, jeho formulace, varianty řešení, realizace rozhodnutí
3.5 Kontrola - funkce kontroly, kontrolní proces, prostředky kontroly, zpětná vazba kontroly , typy kontrol
3.6 Personální a sociální procesy v managementu knihovny
3.6.1 nábor, výběr a přijímání pracovníků
3.6.2 posuzování pracovní kompetence
3.6.3 řízení adaptačních procesů
3.6.4 příprava pracovníků
3.6.5 hodnocení práce
3.6.6 profesionální kariéra knihovníků
3.6.7 uvolňování pracovníků
3.7 Řídící pracovník - osobnost a styly řízení, delegování v řízení, motivování pracovníků a vzájemná komunikace, týmová práce v knihovně.
3.8 Financování knihoven
3.8.1 Zdroje a možnosti
3.8.2 Programy a projekty na podporu knihoven
3.8.3 Hospodářská agenda knihovny - zejména rozpočet

Výuku doplňuje průběžná stáž ve vybrané knihovně

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK