PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Bibliopedagogika (kombinované studium) - AIS50157
Anglický název: Theory and Practice of Reader Education (combined study)
Zajišťuje: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 12
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Lidmila Vášová
PhDr. Hana Landová, Ph.D.
Je záměnnost pro: AIS50155
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (15.07.2008)
Cílem předmětu je objasnění teoretických základů pedagogiky a psychologie čtenáře s důrazem na aplikaci poznatků v
knihovnické praxi.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (15.07.2008)

LITERATURA ZÁKLADNÍ:

1. DOMBROVSKÁ, Michaela; LANDOVÁ, Hana; TICHÁ, Ludmila. Informační gramotnost: teorie a praxe v ČR. Národní knihovna : knihovnická revue. 2004, č. 1, s. 7-19. Dostupné také z WWW: <>. ISSN 1214-0678.

2. HARTL, P.; HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. 774 s. (Číst vybraná hesla).

3. Informační gramotnost : Sborník příspěvků z konference, konané 2. prosince 2004 v Moravské zemské knihovně. Brno : MZK v Brně, 2005. 155 s. ISBN 80-7015-160-5. (Číst vybrané kapitoly).

4. MATĚJČEK, Z. Dyslexie : Specifické poruchy čtení. Praha : H+H, 1995. 269 s.

5. NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie osobnosti. Praha : Management Press, 1993. 232 s.

6. PAPÍK, R. Naučte se číst. Praha : Grada, 1992. 184 s.

7. VÁŠOVÁ,L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha : ISV nakl., 1995. 189 s.

Literatura doplňková:

1. GRASSIAN, Esther S.; KAPLOWITZ, Joan R. Information literacy instruction : Theory and practice. New York : Neal-Schuman Publ., 2001. 468 s. + 1 CD-ROM.

2. HYHLÍK, F.; NAKONEČNÝ, M. Malá encyklopedie současné psychologie. 2. doplň. vyd. Praha : SPN, 1977. 338 s. (Číst vybraná hesla).

3. PALÁN, Z. Výkladový slovník vzdělávání dospělých. Praha : Daha, 1997. 159 s.

4. PEACOCK, Judith. 2001. Teaching Skills for Teaching Librarians : Postcards from the Edge of the Educational Paradigm. Australan Academic & Research Libraries [online]. May 2001, vol.32, no.1 [cit. 2005-10-07]. Dostupné z WWW: <>. ISSN 0004-8623

5. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha : Panorama, 1989. 435 s.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (15.07.2008)

1. Předmět bibliopedagogiky a bibliopsychologie

1.1 Vztah bibliopedagogiky kpedagogicko-psychologickým disciplínám.

1.2 Vztah bibliopedagogiky ksociologii (zejm.aplikace výzkumných metod)

2. Proces čtení

2.1 Psychologické a fyziologické aspekty procesu čtení

2.2 Čtenářské návyky

2.3 Poruchy čtení a možnosti jejich nápravy (zejm. dyslexie)

3. Osobnost čtenáře

3.1 Proces socializace a kultivace jedince

3.2 Vývoj čtenářského zájmu

3.3 Působení četby a její účinky

4. Pedagogika čtenáře

4.1 Úloha četby a knihovny ve výchově a vzdělávání

4.2 Aplikace pedagogických principů a didaktických zásad vpráci knihovníka

5. Metodika práce se čtenáři

5.1 Diferenciální hledisko vpráci se čtenáři

5.2 Individuální formy práce se čtenáři

5.3 Skupinové formy práce se čtenáři

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK