PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Klíčové texty evropské hudební teorie IX (Giuseppe Zarlino: Instituzioni harmoniche) - AHV110285
Anglický název: Key Texts of the European Music Theory IX (Giuseppe Zarlino: Instituzioni harmoniche)
Zajišťuje: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jan Baťa, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Uměnovědy
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: BATAJ7AF (17.09.2018)
Předmět je součástí volného desetisemestrálního cyklu předmětů s názvem "Klíčové texty evropské hudební teorie", jehož smyslem je pracovat seminární formou přímo s originálními texty (případně jejich překlady) a umožnit tak studentům pohled na dějiny hudby očima nejvýznamnějších dobových teoretiků. Tento kurz je věnován četbě vybraných pasáží 4. knihy díla "Instituzioni harmoniche" Gioseffa Zarlina (Benátky 1558).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: BATAJ7AF (17.09.2018)

Podmínkou zakončení předmětu je vedle pravidelné docházky (minimálně 70%) úspěšné složení atestace.

Literatura
Poslední úprava: BATAJ7AF (17.09.2018)

K níže uvedenému seznamu literatury bude v jednotlivých lekcích doporučována další relevantní literatura.

 

Základní literatura

 

Další doporučená literatura

  • DAHLHAUS, Carl. Untersuchungen über die Entstehung der harmonischen Tonalität. Kassel: Bärenreiter, 1968.
  • DAHLHAUS, Carl. Studies on the origin of harmonic tonality. Princeton: Princeton University Press, 1990. xv, 389 s. ISBN 0691091358.
  • CHRISTENSEN, Thomas Street. The Cambridge history of Western music theory. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. The Cambridge history of music. ISBN 978-0-521-68698-3.
  • MEIER, Bernhard. The modes of classical vocal polyphony: described according to the sources. With revisions of the author. New York: Broude Brothers, 1988. ISBN 0-8450-7025-8.
  • MEIER, Bernhard. Die Tonarten der klassischen Vokalpolyphonie. Utrecht: Oosthoek, Scheltema & Holkema, 1974.
  • MOYER, Ann Elizabeth. Musica scientia: Musical Scholarship in the Italian Renaissance. Ithaca: Cornell University Press, 1991. ISBN 0-8014-2426-7.
  • WILLIAMS, David Russell a BALENSUELA, C. Matthew. Music theory from Boethius to Zarlino: a bibliography and guide. Hillsdale, NY: Pendragon Press, 2007, xlvii, 341 s. ISBN 9781576471579.
  • ZANONCELLI, Luisa, ed. Musico perfetto Gioseffo Zarlino 1517-1590. La teoria musicale a stampa nel cinquecento. Venezia: Edizioni Fondazione Levi, 2017. 331 s. ISBN 978-88-7552-061-8,
  • ZARLINO, Gioseffo. The art of counterpoint: Part three of Le institutioni harmoniche, 1558. New Haven: Yale university, 1968. 

 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BATAJ7AF (17.09.2018)

Atestace probíhá formou písemné zkoušky, v níž student prokáže znalosti probírané látky. Ke zkoušce se předkládá vytištěný a podepsaný seznam prostudované odborné literatury.

Sylabus
Poslední úprava: BATAJ7AF (01.10.2018)

1.10. Úvodní lekce

8.10. Kapitola 1

15.10. Kapitoly 2-3

22.10. Kapitola 5

29.10. Kapitola 10

5.11. Kapitoly 18-19

12.11. Kapitoly 20-21

19.11. Kapitoly 22-23

26.11. Kapitoly 24-25

3.12. Kapitoly 26-27

10.12. Kapitoly 28-29

17.12. Kapitoly 30-31

7.1. Kapitoly 32-33

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK